بازتاب

پژوهشکدۀ مطالعات آموزش و پرورش باید بتواند طرح سنجش ملی آموزش را اجرا کند

تمام نظام‌های آموزشی باید زیرنظام نظارت و ارزیابی داشته باشند. در این باره نظام آموزش‌وپرورش کشور هرچند مرکز سنجش را به وجود آورده است، اما وظایف آن محدود است. از طرف دیگر پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش وجود دارد که ساختار سازمانی آن با انتظاراتی که از آن می‌رود و نیز وظایف محوله متناسب نیست. باید امیدوار بود که ساختار سازمانی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش چنان بهبود یابد که نه‌تنها بتواند طرح سنجش ملی آموزش را به اجرا درآورد بلکه باید بتواند در سایر زمینه‌ها نیز اثرگذار باشد.

نظر رهبر معظم انقلاب درباره روزه ماه مبارک رمضان در زمان شیوع کرونا

حضرت آیت الله خامنه ای به استفتائی پیرامون روزه در زمان شیوع ویروس کرونا پاسخ دادند.

شانه خالی کردن نظام رسمی از آموزش کاربردی

مدرسه فقط به آموزش دانش و آن هم علوم پایه می‌پردازد و دانش کاربردی و کاربرد دانش را نیز فراموش کرده است و ادعا می‌کند که این تنها حد توان نظام تعلیم و تربیت است.

مسئلۀ اصلی نظام آموزشی ایران وارداتی بودن است

متأسفانه باید گفت گرچه انقلاب اسلامی در بعد سیاسی در سال 1357 به پیروزی رسید، اما انقلاب فرهنگی پابه‌پای آن پیش نیامد و به موفقیت مورد انتظار نرسید؛ ازاین‌رو همچنان پس از گذشت بیش از 40 سال از پیروزی انقلاب، دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم تربیتی نتوانسته‌اند خودشان را با آن همراه کنند و به‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، جای تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیتِ مدرسه‌ای و دانشگاهی هنوز خالی است.

گزارش وضعیت و روند چندین ساله شاخه کاردانش در چشم انداز نظام 3-3-6

دکترمحمدرضا شکرریز در گزارشی وضعیت و روند چندین ساله شاخه کاردانش در چشم انداز نظام 3-3-6 را ارائه کرد:

فرجام سال تحصیلی در بن‌بست کرونا

بیش از نیمی از سال تحصیلی 99-98 گذشته بود. یک ماه از ترم دوم که بیماری منحوس کرونا بر امور جاری و معمول آموزش و پرورش غالب شد. سوال اساسی در این شرایط این است که فرجام این سال تحصیلی چه باید باشد؟ به نظر نمی رسد با ادامه این روند بتوان امید داشت در هفته‌های آتی روند برگزاری کلاس‌های درس به حالت عادی برگردد. چه تضمینی وجود دارد که اگر به طور مثال؛ روند بازگشت به حالت عادی مدارس دو ماه به تاخیر افتاد و آن‌گاه امتحانات پایانی سال تحصیلی اخیر برگزار شود، کرونا به طور کلی از این دیار رخت بربسته باشد؟

مأموریت فراموش شده مدرسه

بچه‌ها را به مدرسه می‌فرستیم که توانمندی‌ها، آگاهی‌ها، مهارت‌ها، باورها، هنجارها و رفتارهای مناسب برای جامعه پیشرفته‌تر و تکامل یافته‌تر آینده را کسب کرده و بتوانند این جامعه جدید آرمانی را بنا کنند؛ حالا باید از خودمان بپرسیم که امروز در مدارس ما چقدر این اتفاق می‌افتد؟

"سبک زندگی والدین در شرایط کرونایی وارائه راهکارهایی برای ارتقاء سلامت روان"

این شرایط که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است، یکی از همان شرایطی است که زن وشوهر باید در محبت کردن به هم از یکدیگر سبقت بگیرند. این شرایط شاید تنهایی، دوری از دوست و آشنا، دوری از کارهای روزمره‌ای که برای ما خوشایند بودند مثل سرکار رفتن یا ورزش کردن را به همراه داشته باشد. طبیعی است که زوجین در این شرایط و ومخصوصا وقتی مجبور به ماندن در خانه هستند دچار تنش بشوند.

کتابخوان‌های بهتری می‌شدیم؛ اگر خلاصه‌نویسی کتاب هم یک تکلیف درسی بود

«غزل سادات میرعماد» دانش‌آموز پایه ششم مدرسه شهیده زهرا کردی دامغان که علاقه وافری به کتابخوانی دارد و تاکنون هم آثار متعددی را مطالعه کرده، از امانت ندادن کتاب در کتابخانه مدرسه خود گلایه کرد و گفت: مدیران مدرسه به بهانه اینکه عده‌ای از دانش‌آموزان در امانت کتاب‌ها دقت لازم را ندارند، کتاب امانت نمی‌دهند!