بازتاب

تحلیلی بر واکنش‌ها به سخنرانی دکتر جمیله علم‌الهدی

 

«استعمارزدگی» جامعه تعلیم و تربیت ایران را می‌توان یکی از دلایل رسیدن به این وضعیت دانست. گویا تحت تأثیر خودباختگی و تقلیدگرایی نظری و عملی، «دانش ترجمه‌ای» با سرعت و گستردگی نشر می‌یابد و و «صاحبنظران غیربومی» مورد استقبال قرار می‌گیرند، اما تجربیات و یافته‌های پژوهشی بومی و اندیشه‌مندان وطنی مورد بی‌مهری قرار دارند و ناشناس مانده‌اند.

سخنی با حجت‌الاسلام دکتر علی لطیفی

با سلام حضور برادر بزرگوار. سکولاریسم مبتنی بر فلسفه ای است که صاحب نظران بسیاری در تولید فلسفه سکولاریسم کوشیدند سپس آن را به تدریج در قالب برنامه ها ی عملیاتی در جامعه مقبول سکولاریسیم و در حوزه های سیاست اقتصاد و.. بویژه تعلیم و تربیت به سرانجام رساندند و حداقل در پیشرفت اقتصادی موفق بودند اما ما هنوز بیش از سی سال است سکولاریسم را به صورت نظری و نه عملی نقد می کنیم و به جای بهره برداری عملی و کاربردی ازفلسفه های پر ارزشمند موجود، با افزودن مفاهیم جدیدی به آن ها فقط فلسفه خود را چاق می کنیم یا از آن ها برای مباجث نامفید استفاده می کنیم .

نکاتی چند دربارۀ یادداشت انتقادی شیرزاد عبداللهی نسبت به سخنان دکتر جمیله علم‌الهدی

برادر گرامی جناب آقای شیرزاد عبداللهی در یادداشت خود، که به سیاق حرفه و سابقه‌ ایشان لحن و فضایی ژورنالیستی دارد، مسائل و ادعاهای متنوع و متفاوتی را مطرح کرده‌اند که پرداختن به همه آن‌ها و آشکار کردن ابهامات و ناراستی‌های آن، نه ضروری است و نه بر عهده این بنده.

چگونه باید سکولاریسم تربیتی را از میان برداشت؟

به دو مفهوم فلسفی اشاره می‌کنم که در فلسفه تعلیم و تربیت وارد شده و در تفکر تربیتی عموم اساتید و فعالان حوزۀ تعلیم و تربیت وجود دارد و در ذهن معلمان نیز شکل گرفته و منتقل می‌شود: یکی مفهوم «سیستم‌ و مکانیزم» یا استعارۀ «سیستم» و یکی فلسفۀ «اصالت ساختار» یا «ساختارگرایی» است که ما می‌توانیم به کمک فلسفۀ صدرایی، آن‌ها را مورد انتقاد قرار داده و البته جایگزین ارائه دهیم.

حیات پژوهش نشده، ارزش زیستن ندارد

توسعه پایدار ملی درگرو توسعه همه‌جانبه کشور است و در این میان حوزه پژوهش و ارتقای آن از اهمیت به‌سزایی برخوردار است از سوی دیگر انجام تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی از ضروریات جوامع امروزی به شمار می‌رود و تمامی فعالیت‌های اجرایی و طرح‌های عمرانی مبتنی بر مطالعات و پژوهش‌های هدفمند هستند.

 

چالش اساسی وزارت آموزش‌وپرورش ایجاد نقشه مشارکت ملی تربیت رسمی و عمومی است

تربیت رسمی و عمومی مسئولیت و رسالت انحصاری وزارت آموزش‌و‌پرورش نیست. این موضع، یک چرخش اساسی در تبیین فلسفی نظام تربیت رسمی و عمومی است و آن را از یک گفتمان انحصاری در دست وزارت آموزش‌وپرورش خارج ساخته و به سطح گفتمان مشارکتیِ ملی می‌رساند.

دکتر محمد حسنی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، در باب ضرورت چرخش گفتمانی از نگاه انحصاری به نگاه مشارکت ملی در تربیت رسمی و عموم و توسعۀ تعاملات بین‌بخشی در آموزش‌وپرورش نوشت:

۱۱۰ پرسش درباره بیانیه گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: فعالیتی را در قالب مسأله محور جلوه دادن بیاینه مطرح کردم که به مدیران فرهنگی کشور خصوصاً کمیته‌های همکاری استان‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش تقدیم می‌کنم:

۱- آیا همه ملت‌ها­ی زیر ستم انقلاب می‌کنند؟

۲- آیا ملت‌هایی که انقلاب کرده‌اند قادر بودند انقلاب را به نهایت برسانند؟ و بعد از تغییر حکومت‌ها آرمان‌های انقلابی را حفظ کرده باشند؟

آموزش زبان انگلیسی را از آموزش زبان خارجی به آموزش زبان دوم نزدیک بکنیم

به گزارش پایگاه خبری رب، نشست چالش سن مناسب آموزش زبان خارجی در نظام آموزشی ایران و تجارب جهانی، ۱۶اردیبهشت۱۳۹۸ در دانشکدۀ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمود مهرمحمدی در این نشست بیان کرد که مسئلۀ سن شروع آموزش برای کارآمدی نظام آموزشی کشور در آموزش زبان انگلیسی شرط لازم است اما کافی نیست. تبدیل آموزش زبان انگلیسی از آموزش زبان خارجی به آموزش زبان دوم، ایدۀ مرکزی دکتر مهمرمحمدی برای حل ناکارمدی آموزش زبان انگلیسی است.