نقد و نظر

رفع انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آموزشگاه‌ها و مدرک فروشی؟

هفته گذشته 57 نماینده مجلس طرحی یک فوریتی با عنوان " رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور" را ارائه کرده‌اند که به موجب آن آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده می‌شود.

علم دینی معرفتی آزمون‌پذیر است

هندسۀ معرفت دینی، چهار ضلع دارد: گزارۀ عقیدتی، گزاره‌های علمی، گزاره‌های بایستی (حکمی)، گزاره‌های ارزشی (اخلاقی). گزاره‌های عقیدتی، گزاره‌های مباشر ایمان‌اند و انکارشان مستلزم انکار متعلقِ ایمان است، اما گزاره‌های علمی، ذاتاً مباشر ایمان نیستند. بنابراین علم دینی که در چارچوب معرفت دینی قابل فهم است، نه تنها مطلوب است، بلکه محقق نیز هست.

 

مخالفت فقهای امامیه با فلسفه افسانه است

حسن انصاری، عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی یزدی» و... در کانال تلگرامی خود، طی یادداشتی به ادعای نوتفکیکیان در عصر جدید مبنی بر مخالفت جمهور فقهای امامیه در طول تاریخ با خواندن و آموزش فلسفه پاسخ گفته است.

"زبان اشاره" در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل‌های" زبان اشاره" باید در کتب درسی گنجانده شود و این کار با کمک و همراهی بهزیستی و آموزش و پروش انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری در دیدار با جمعی از ناشنوایان خواستار فهم بهتر چالش‌های ناشنوایان و تلاش جدی برای رفع آنان شد و اظهار کرد: باید زبان فریاد سکوت ناشنوایان باشیم و سازمان بهزیستی به عنوان محور خدمت‌رسانی به ناشنوایان باید در کنار وزارت بهداشت و سایر سازمانهای حمایتی و صدا و سیما برای پیگیری مطالبات و رفع مشکلات ناشنوایان باید تلاش کنند.

غفلت از جایگاه قومیت در برنامه‌های درسی

مطالعات گوناگونی که در طول سال های اخیر به انجام رسیده، نشان داده که با وجود تنوع قومی درکشور ایران و ضرورت آموزش مراودت درست، همزیستی، همبستگی و اتحادکامل اقوام با یکدیگر نوع نگاه به مسأله‌ی قومیت عمدتاً در زمینه فرهنگی و از جمله نظام آموزش وپرورش و برنامه درسی رسمی کم کاری انجام گرفته است .

محتوای کتب آموزش‌وپرورش، دانشگاه و حوزه علمیه نیازمند تغییر است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر ایجاد تغییرات در محتوای نظام آموزشی گفت: محتوای کتب آموزش‌وپرورش، دانشگاه و حوزه علمیه نیازمند تغییر است.

نقدی بر سخنان مهرمحمدی/گفته‌های شما مشام را با عطر خصوصی‌سازی پر می‌کند

چگونه ممکن است در کشور تمرکززدایی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود درحالی‌که تمرکززایی در اقتصاد یک افتخار و زیرکی به حساب می‌آید، در نتیجه نظریه تمرکززدایی به صورت موقتی و سطحی را می‌توان باور کرد و لکن تمرکززدایی در سطح سند تحول نیاز به قوانین اقتصادی از جنس خود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌السلام‌والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در پی مصاحبه‌های دکتر محمود مهرحمدی درباره چالش‌های تحول تعلیم و تربیت، متنی را در پاسخ به گفته‌های وی نوشت:

 

نهاد مدرسه را از وابستگی به دولت رها کنیم

ما برای ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش باید به دنبال یک راه‌حل‌هایی بگردیم که فرضش این باشد که مثلا منابع از 40هزار میلیارد به 50هزار میلیارد برسد و متناسب با تورم افزایش پیدا کند، ولی این‌که ناگهان از 40هزار میلیارد به 100 تا 150هزار میلیارد برسد، دور از دسترس است.

 

نیاز به اجماع نهادهای رسمی تعلیم و تربیت درباره آموزش مسایل جنسی

احمدرضا اخوت، نویسنده کتاب «بایسته های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» گفت: اشکال اصلی در آموزش مسائل جنسی به روز نبودن پژوهش های دینی در این حوزه و هماهنگ نبودن متولیان مختلف است.

ضرورت تصحیح اشکال تاریخی سند تحول بنیادین

قائم‌مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه سند تحول کمتر از 10 درصد پیشرفت اجرا داشته است، گفت: یک اشکال تاریخی در سند تحول وجود دارد که باید اصلاح شود.

چرا مدارس باید رتبه‌بندی شوند؟

کارشناس آموزش و پرورش چرایی رتبه بندی مدارس را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری فارس، حسین ضرغامی کارشناس آموزش و پرورش  درباره رتبه‌بندی مدارس، اظهار کرد: هرگاه در آموزش و پرورش سخن از رتبه‌بندی می‌شود، عموماً از آن تلقی «طرح رتبه‌بندی معلمان» و تغییراتی در احکام و حقوق و مزایا می‌کنند اما متاسفانه حوزه‌ای که در آموزش و پرورش ما کمتر به آن توجه شده و کارشناسان یکی از عوامل مهم رخوت در نظام آموزش و پرورش را همان می‌دانند، عدم اجرای «رتبه بندی مدارس» است.

تفاوتِ روشی معلمان در برنامه‌ریزی درسی نادیده انگاشته می‌شود

محبوبه خسروی، عضو هیئت علمی گروه مدیریت و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی و مترجم کتابی با عنوان «اخلاق تدریس» که به تازگی از سوی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی روانه بازار نشر شده، در گفت‌وگو با ایکنا و در پاسخ به این پرسش که آیا در کشورمان الگوی مشخصی برای تبیین نوآوری در برنامه‌ریزی درسیِ داریم، اظهار کرد: اگر از مدیران و مسئولان عرصه آموزش، این سؤال را بپرسیم، می‌گویند بله، ما در برنامه‌ریزی درسی الگوی مشخصی داریم. اما واقعیت این است که در عمل الگوی مشخصی وجود ندارد، گاهی صحبت از نوآوری و گاهی تأکید بر مسائل دیگر است.

مدیریت در تعلیم و تربیت ثبات ندارد

برنامۀ پرسشگر، 29شهریور1398، با موضوع چالش‌های پیش روی نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید روی آنتن شبکۀ آموزش صدا و سیما رفت.

شماری از وزرای پیشین آموزش‌وپرورش از جمله علی‌رضا علی‌احمدی، علی‌اصغر فانی و محمود فرشیدی در این برنامه نگاه خود را به این پرسش ارائه کردند.

گزارش این برنامه را به روایت خبرگزاری فارس می‌خوانید:

کتاب‌های دینی که برای بچه‌ها مناسب نیستند

سیدعلی کاشفی خوانساری می‌گوید: هدف عمده کتاب‌های دینی آموزش مستقیم است، آن هم نه مبانی دین بلکه احکام و مناسک دین که مناسب کودکان نیست و برای‌شان موضوعیتی ندارد.

تجمع "پول و قدرت" در مدارس خاص چگونه "عدالت آموزشی" را به یغما برده

دانشیار دانشگاه رجایی با ابراز اینکه "مدارس دولتی بیش از 80درصد جامعه دانش‌آموزی را در بر می‌گیرد، اما چرا به نیازهای این مدارس بی‌‌توجه هستیم؟ " گفت: به‌دلیل اینکه پول و قدرت در مدارس خصوصی تجمع پیدا می‌کند هرروز از عدالت آموزشی بیشتر فاصله می‌گیریم.

نتایج کنکور شاهدی بر نابرابری سنگین در بخش آموزش!؟

نماینده کمیسیون حقوق بشر ایران گفت: فقر و توسعه نیافتگی دو عاملی است که باعث می شود حقوق کودکان زیر سؤال برود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از خبرگزاری مهر، مهران صفاری پژوه در نشست خبری موسسه خیریه دارالاکرام گفت: کنوانسیون حقوق کودک به دلیل اینکه کمترین زاویه را با حکومت دارد دارای بیشترین عضو است. اما علیرغم  موضوع بیشترین وابستگی، مفاد کنوانسیون به درستی اجرایی نمی شود و توسعه نیافتگی باعث می شود گروه هایی که ضعیف تر و ناتوان هستند، بیشترین آسیب را ببینند.

چرا دانش‌آموزان ایرانی به «فارسی» مسلط نیستند؟

حسن ذوالفقاری معتقد است: امروزه یکی از مشکلات، کنکور است که مانند اختاپوسی در تمام ابعاد آموزشی از دوران دبیرستان تا بعد از دانشگاه سایه انداخته است؛ دانش‌آموز می‌خواهد داستان بخواند، اما والدین او را به سمت تست‌زنی پیش می‌برند.

بالاخره در مساله حجاب چه کنیم؟

این که بپذیریم روش‌های مختلف تشویق کننده و بازدارنده در موضوع رسیدن به حجاب مورد نظر موفق نبوده، کار سختی نیست. زمانی می‌توان انتظارات بیشتری داشت که از جوانب مختلف به این مساله پرداخته شود، از فلسفه و دلایل تا حد و مرز و ویژگی‌های قوانین مرتبط تا آموزش و تشویق و در نهایت چگونگی برخورد با کسانی که نظر و عملکرد متفاوتی دارند.

کنکور چه پیامی دارد؟ عدالت آموزشی !

اغلب رتبه‌های برتر کنکور امسال را دانش آموزان مدارس سمپاد تشکیل می دهند و باقی را محصلان مدارس هیات امنایی و غیردولتی؛ تا جاییکه جای خالی دانش آموزان مدارس دولتی در این رقابت حس می شود.

یک سال دیگر از پروسه کنکور، تنها خروجی قابل آمارگیری آموزش و پرورش گذشت. حالا عده ای خرسند از پشت سر گذراندن این مسابقه پر اما و اگر، راهی دانشگاه ها می شوند و عده ای می مانند تا دوباره بخت خود را برای سال آینده بیازمایند؛ عده ای سرخورده شده اند و عده ای نفس راحت می کشند.

ارائه خدمات توسط پایگاههای انتخاب رشته کنکور آموزش‌ و پرورش

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در مراکز مشاوره آموزش ‌و پرورش جهت انتخاب رشته دانش آموزان خدماتی از قبیل صدور کارنامه مجازی، آزمون شخصیتی، آزمون رغبت، ‌ مشاوره فردی و خانوادگی ارائه می‌شود.