نقد و نظر

خلق ارزش ـ کسب ارزش

در دنیایی در حال نو به نو شدن زندگی می‌کنیم. بخشی از دگرگونی‌های جهان معاصر در حجم داده‌ها و اطلاعات بالا و از رده خارج شدن پی در پی آن‌هاست. هر 100 ساعت حجم اطلاعات دوبرابر می‌شود و در همان 100 ساعت بخشی از آن‌ها مردود می‌شوند. انبوه داده‌ها و اطلاعات سازمان‌هایی را رونق می‌بخشد که توان استفاده از آن را داشته باشند. چرا که میزان استفاده درست از اطلاعات بسیار مهم‌تر از حجم آن است. به اصطلاح داشتن درست بخشی از چیزی بهتر از داشتن نادرست همه آن است!

الگو اشاعه ونهادینه سازی برنامه درسی ملی و راهنماهای نوین حوزه های تربیت ویادگیری

پیشرفت و بالندگی نظام آموزش وپرورش یک کشور به کارشناسان، معلمان ومدیران آن کشور بستگی دارد و نیروی انسانی کارآمد و با دانش است که یک جامعه را بالنده و پیشرفته می‌گرداند.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها» این سند مهم در آموزش و پرورش را تبیین کرد.

چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد، انتخاب یا الزام؟

مجموعه مجلات رشد در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، پیشینه‌ای به قدمت حدود 60 سال دارند. از حدود سال 1340 که اندیشه تولید خواندنی‌های مناسب برای نوسوادان در آموزش و پرورش پدید آمد و منجر به تولید مجلاتی با عنوان «پیک» شد، همواره یک موضوع مهم و محوری با عنوان «مخاطب» مد نظر  و مورد توجه تولید کنندگان این نشریات بوده است.

نکات قابل توجه در بازگشایی مدارس

دردوسال گذشته به واسطه پاندمی ویروس کووید 19 تجارب ارزشمند فراوانی به دست آوردیم روش‌های متنوع و متفاوتی را تجربه کردیم و حالا به نظر می‌رسد که به انتهای خط آموزش کاملاً مجازی رسیده‌ایم و می‌بایست در سال تحصیلی جدید دوگانه آموزش برخط و حضوری را با هم تلفیق کنیم.

یادگیری ترکیبی و آموزش در همه گیری ویروس کرونا

« با ظهور این ویروس آنچه برای ما عادی شده است باید غیر عادی شود و آنچه غیر عادی است باید عادی شود از این منظر ناگزیر باید سبکی دیگر برای مدیریت زندگی خود برگزینیم که با شرایط جدید همخوان و همراه باشد و این آرزوی نامعقول و ناممکن را که روزی از شر این ویروس که هر بار خود را هوشمندانه تر و مقاوم تر و پیچیده تر ظاهر می کند راحت خواهیم شد از سر خود بیرون کنیم و ناگزیر از سر سازگاری با آن می بایست شرایط زیست و طرز فکر خویش را تغییر دهیم.» (کریمی 1400)

عملیاتی شدن اسناد تحول مشکل گشای چالش­‌های آموزش و پرورش

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.

اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی 1400-1401

نگرانی در مورد شروع سال تحصیلی کم‌کم در خانواده‌ها، معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است.

پشتیبانی علمی - آموزشی از معلمان کلاس‌های چندپایه

اگر آماری از ترکیب گروه‌های سنی معلمان کشور تهیه کنیم، به‌طور یقین جوان‌ترین رقم سنی را معلمان روستا تشکیل می‌دهند، معمولاً معلمان مدارس روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات پس از دو سال خدمت تقاضای انتقال کرده و معلمان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند.

آموزش یا یادگیری در دوران کووید-19

در گفت‌و‌گویی ‌دوستانه با چند معلم، یکی از‌ آن‌ها که دبیر فیزیک مدارس پسرانه شهر‌ تهران بود، عنوان‌ کرد؛ ما دبیران مدرسه متوجه شدیم که بیشتر دانش‌آموزان پایه یازدهم در‌کلاس درس آنلاین و به‌خصوص ارزشیابی‌ها حضور ندارند و سپس طی ‌یک عملیات ویژه (که شرح آن بماند برای بحثی دیگر) آن‌ها را غافلگیر‌کردیم!

نظریه فطرت‌گرایی توحیدی در برنامه درسی

پیشرفت همه جانبه کشورهای اسلامی و لزوم جدی نظریه‌‌های بومی در این کشورها، به فضای گفتمانی مهم و تأثیرگذار نیاز دارد. پیشرفت دارای ابعاد گوناگون است و همه آن‌ها باید به صورت هماهنگ و با رویکرد تمدن‌‌سازی اسلامی به تدریج تحقق یابند.

ضرورت مشارکت معلمان در برنامه‌ریزی درسی و تربیتی

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس راهکارهای 5-5، 6-8، 6-11، 2- 13 سند تحول بنیادین و ردیف های 5-2-4، 12، 2-2-13، 2-14، 7-15، سند برنامه درسی ملی دنبال می‌کند، مشارکت استان‌ها، مناطق و مدارس در فرایند برنامه‌ریزی درسی و تربیتی است.

تشکر فیلم‌سازان از برگزاری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

تعدادی از فیلم‌سازان شرکت کننده در پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با ارسال پیامی به دبیرخانه از برگزاری این جشنواره تشکر کردند.

نمایش آنلاین آثار جشنواره برای دانش آموزان پایه هشتم

در بخش دوم از وبینار، پنجمین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، آثار بخش‌های مختلف برای دانش آموزان پایه هشتم به نمایش گذاشته و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

روایتی از جنگ تحمیلی در پایان سومین روز جشنواره بین المللی فیلم رشد

سومین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد امروز دوشنبه 28 بهمن ماه با نمایش سه اثر ایرانی در بخش مستند و برگزاری جلسه نقد و بررسی برای علاقمندان به پایان رسید.

آغاز سومین روز جشنواره رشد با نقد و بررسی فیلم «شوفر» با حضور کارگردان

سومین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد  با اکران آنلاین 4 اثر از ایران و فرانسه در بخش داستانی کوتاه آغاز شد.

نمایش 3 اثر داستانی کوتاه در بخش بین‌المللی پنجاهمین جشنواره فیلم رشد

در بخش داستانی کوتاه پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، 3 اثر از ایران و کره جنوبی پس از نمایش آنلاین، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به مکتب‌خانه سلیمانی خوش آمدید

  تجربه نشان می‌دهد، حضور در میادین و عرصه‌های دفاع از ارزش‌ها و پاسداشت آن، ابتدا آتشین و پرجنب و جوش و با حرارت می‌نماید، اما به تدریج گرمی آتش آن افول کرده و به سردی می‌گراید. شاید بخشی از این افول‌ها و رو به سردی گراییدن‌ها ریشه در بلد نبودن‌هاست. بلد نیستیم از کجا و چگونه شروع کنیم. گاه بیراهه می‌رویم و گاه تند و گاه کُند، گاه شُل و گاه سفت، گاه پیوسته و گاه گسسته. آنجایی که باید آرام برویم، می‌دویم و آنجایی که باید بدویم، سینه خیزانیم. به جای آنکه آموزه‌هایمان آرام، آرام چون برف بر زمین تشنه بنشیند و به تدریج نفود کرده و تا اعماق وجود بطراود؛ چون رگبار می‌باریم و به جای نفوذ و طراویدن، بسترهای تشنه را تخریب و لبان تشنه را تشدید می‌کنیم.

مستند سازی فرآیند تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین، راهگشای وصول به اهداف آرمانی قابل تحقق چشم انداز بیست ساله و توسعه همه جانبه و پایدار بر محور دانایی در جامعه اسلامی می باشد.