نقد و نظر

عدم توانمندی 36 درصد دانش آموزان ایرانی در مهارت خواندن

معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به دغدغه‌های جهانی برای مهارت خواندن اشاره واظهار کرد: طبق تحقیقات انجام شده 36 درصد ایرانی‌ها پس از پایان دوره ابتدایی در خواندن یک متن به‌طور کامل توانمند نیستند البته یک درصد دانش آموزان در این سن بیرون از مدرسه و بازمانده‌اند.

تنوع مدارس در ایران و کشورهای توسعه یافته و بازخورد آموزشی آنها

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان درباره وضعیت کشورهای توسعه یافته در زمینه تنوع مدارس اظهار کرد: کشورهایی که در زمینه سرانه آموزشی خود حرفی برای گفتن دارند، در تنوع مدارس اندک هستند و به عنوان مثال در ایران برای استعدادهای درخشان، مدرسه وجود دارد اما در ژاپن و یا در کشورهای دیگر همچون فنلاند که از نظر آموزشی، توسعه یافته هستند، چنین مدارسی را مشاهده نمی‌کنید.

تقویم تعطیلات مدارس در کشورهای مختلف

تعطیلات مدارس به زمان‌هایی در طول یک سال اطلاق می‌شود که در مدارس هیچ کلاس یا سایر فعالیت‌های اجباری برگزار نمی‌شود و بنابر شرایط، تقویم تعطیلیِ مدارس در کشورهای مختلف سراسر جهان متفاوت است.

لزوم تسهیل بازدید شهروندان و گردشگران از دارالفنون

عضو شورای اسلامی شهر تهران در تذکری بر لزوم مرمت و معرفی دارالفنون و تسهیل بازدید شهروندان و گردشگران از این مدرسه تاریخی و دفتر کار امیرکبیر تأکید کرد.

قتل بی‌گناهان در حکومت نبوی

حوزه/ از معروف ترین خطاهای فردی در زمان رسول الله جریان کشتاری است که خالدبن ولید در روستای بنی جذیمه مرتکب شد که از مشهورترین جریانات تاریخی است خلاصه قضیه از این قرار است که: «رسول خدا پس از فتح مکه ...

"مدرسه ملی زیست‌فناوری" دروازه‌ای برای دانش‌بنیانی شدن در حوزه فناوری‌های زیستی

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این‌که مدرسه ملی زیست‌فناوری ایران با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری برگزار می‌شود، گفت: دور دوم این مدرسه ملی بهمن‌ماه امسال برگزار می‌شود.

پیشنهاد تعطیلات شناور برای مدارس

تعطیلات پی در پی مدارس به علت آلودگی هوا هرچند از منظر حفظ سلامت دانش آموزان اجتناب ناپذیر است اما نگرانی جدی برای اتلاف زمان آموزش و عقب افتادگی درسی وجود دارد؛ مشکلی که به نظر می رسد با درنظر گرفتن راهکارهای مختلف علمی و کارشناسی شده و ایجاد انعطاف در تقویم آموزشی می‌تواند حل و جبران شود.

کـدام«مـدرسـه» دارالـفـنـون؟ !

اشاره

در هفتم دی ماه 98 آقای وزیر از بنای تاریخی دارالفنون بازدیدی داشتند. دو خبر از این بازدید در سایت سازمان منتشر گردید. ایشان در این بازدید و لوح یادبود آن را امضا فرمودند و گفتند : «  این مکان تاریخی و علمی دارای اهمیت ویژه ای است و باید نگاه ویژه نسبت به آن داشت.
باید برای دارالفنون برنامه ریزی لازم صورت گیرد تا وضعیت بهتری پیدا کند. »

تعطیلی مدارس به خاطر "آلودگی هوا " راه‌حل نیست !

در روزهای اخیر شاخص آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها در وضعیت هشدار قرار گرفته و برای تمامی گروه‌های حساس، خطرناک تشخیص داده شده است.
این در حالی است که طی روزهای بحرانی اخیر، مسئولان به جای چاره‌اندیشی، به بیان صحبت‌های حاشیه‌ای پرداخته‌اند و همه منتظر باد و باران هستند تا شاید کمی از میزان آلاینده‌ها کم کند.

 

تعطیلی مدارس راه‌حل نیست

آموزش‌وپرورش معلم متخصص برای دروس مهارت‌افزا ندارد

کتاب‌های درسی که ناظر به دروس سواد مالی چاپ و توزیع شده اما بدون وجود معلم متخصص معطل مانده، مصداق اسراف است. یکی از اتفاق‌هایی که سواد مالی باید جلوی آن را بگیرد این است که اگر معلم و کلاس ندارید، جلوی چاپ کتاب را بگیرید.

کتاب‌های آموزشی ما باید از امیرها و سردارها پر باشد

فرمانده دانشگاه جامع امام حسین(ع) با گرامیداشت هفته پژوهش بیان کرد: باید سرگذشت‌ امیرها و سردارهای ما در کتاب درسی قرار بگیرد.

تاثیر چیدمان کلاس درس بر دانش‌آموزان

فضاهای آموزشی انسان‌های آینده را تربیت می‌کنند و به نوع نگرش و شیوه رفتاری جوامع شکل می‌دهند، پس محیط مدرسه باید موجب بهبود رفتار اجتماعی دانش آموزان شود.

محیط مدرسه در تعلیم و تربیت دانش‎‌آموزان چه نقشی دارد؟

محیط مدرسه خود یک مربی است؛ به تعبیر دیگر ما به اندازه‌ای که فرزند خانواده‌هایمان هستیم، فرزند خانه‌های‌مان نیز هستیم؛ ما تربیت‌شده محیط مدرسه خود هستیم. آموزش‌وپرورش، مدارس، معلمان و اولیاء دانش‌آموزان از این تأثیر غفلت کرده‌اند.

«مدرسه» نیازمند فانوس دریایی است نه چراغ زنبوری!

در سند تحول بنیادین و مطالعات نظری آن، مدرسه اختیار دارد، خود ارزیاب و مشارکت‌جو، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، یادگیرنده، کمال‌جو و نقش آفرین است پس به فانوس دریایی نیاز دارد!

زنگ هنر در مدارس شبیه زنگ تفریح است

میزگرد بررسی هنر و خلاقیت با بررسی جایگاه هنر در مدارس و تاثیر حضور هنرهای مختلف در ساعت‌های درسی دانش‌آموزان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

فرهنگ حاکم‌ بر دانشگاه در ایران بت‌واره است

 

دکتر فراستخواه: دانشگاه در ایران فرهنگ رهایی‌بخشی ندارد بلکه نهاد جبران کننده است./ دکتر فاضلی: فرهنگ دانشگاهی باید مبتنی بر فقدان نظم سلسله مراتبی باشد. / دکتر حیدری: تربیت انسان آکادمیک به معنای برگزاری کارگاه آموزشی نیست، تربیت انسان آکادمیک به معنای هستی درون‌ماندگار فرهنگی دانشگاه است./ دکتر فیض: کار فرهنگی یعنی سرمایه‌گذاری کردن بر روی قوای ادراک، احساس، تفکر، خواست، تدبیر، اراده و تخلق.

آثار مخرب جداسازی دانش آموزان تیزهوش

برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالش های فلسفی و عملی مواجه است .برخی اظهار می دارند که مدارس استعدادهای برتر به طور ذاتی تعهد به برابری در آموزش را تضعیف می کند، این مدارس نیازهای دانش آموزان ممتاز را تأمین می کنند ولی در مقابل اقلیت های محروم تبعیض قایل می شوند.