نقد و نظر

آیا آموزش و پرورش می تواند جامعه را تغییر دهد؟

 نگاهی به کتاب مایکل اپل : “آیا آموزش و پرورش می تواند جامعه را تغییر دهد؟ ”

کاترین رُز واین، از دانشگاه واشنگتن غربی
منتشر شده در نشریه “گفت و گوی آموزشی”، ۲۰۱۴

برگردان : مهدی بهلولی

{ این ترجمه را تقدیم می کنم به زنده یاد ابوالحسن خانعلی، آموزگار و دانشجوی فلسفه، که در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ قربانی استبداد سیاسی روزگار خویش گردید.}

اختصاصی تارنمای معلم ایرانی

دولت‌ها چه‌قدر خرج آموزش می‌کنند؟

ایران تقریباً به میزان استاندارد جهانی از تولید ناخالص ملی (GDP) در آموزش هزینه می‌کند اما تفاوت در رقم GDP است.

روزنامۀ فرهیختگان، ۳اردیبهشت۱۳۹۸، هزینۀ دولت‌های مختلف برای آموزش را گزارش کرد:

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش اختصاصی تارنمای معلم ایرانی     درسالهای نه چندان دور به هنگام نظرخواهی از دانش آموزان برای نام بردن درس مورد علاقه شان اکثریت آنها درس ادبیات را به عنوان یکی از گزینه های اولیه شان نام می بردند…. یکی از آشنایان باوجود کهولت سن

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش

اختصاصی تارنمای معلم ایرانی

طرح‌هایی که روی کاغذمانده یا در مسیر اجرا نیمه کاره رها شده‌اند

  انتقاد از طرح‌هایی که روی کاغذمانده یا در مسیر اجرا نیمه کاره رها شده‌اند همواره در آموزش  و پرورش برقرار است؛ انتقادی که گویا با آمدن و رفتن وزرا تا امروز حل شدنی نبوده است و فقط انتقادات شدت و ضعف پیدا می‌کند؛ مشکلاتی مزمن از معیشت معلمان گرفته تا طرح‌های پر زرق و برق و خوشنامی مثل هوشمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی.

پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به انتقادهای مطرح شده درباره ورود مطالب جعلی به کتاب‌های درسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پس از انتشار گفت‌وگوی تسنیم با محسن احمدوندی، پژوهشگر و کارشناس ادبی، درباره ورود مطالب جعلی به کتاب‌های درسی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده که به این شرح است:

عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ 04/12/97 با عنوان «مطالب جعلی چگونه وارد کتاب‌های درسی می‌شوند؟ » عین پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع  می‌رساند:

نقدی بر کتاب ‌های نونگاشت فارسی دوره متوسطه دوم

کتاب‌های فارسی نونگاشت دهم و یازدهم متوسطه دوم به‌عنوان کتاب‌های مهم و فرهنگ‌ساز در میان سایر کتاب‌های درسی اهمیت فراوانی دارند؛ چرا که ضامن پاسداشت زبان و فرهنگ و هویت ایرانی و ملی اسلامی ما هستند.

فقیهان نیز مانند فیلسوفان و روان‌شناسان می‌توانند به تجویز تربیتی اقدام کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدنقی موسوی در واکنش به یادداشت دکتر محمد حسنی: جامعیت اسلام و شریعت (فقه)، یکی از مبادیِ تصدیقی فقه تربیتی به شمار می‌رود و بر اساس آن تمام رفتارهای اختیاری انسان‌ها (مکلفان) و از جمله رفتارهای تربیتی دارای حکمی شرعی است و شریعت در مورد میزان مطلوبیت آن‌ها، تجویزاتی دارد.

بررسی چرایی اشتباهات علمی در کتب درسی

عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: حجم بالای کار، پایین بودن حق الزحمه مولفان و عدم کارایی دوره های ضمن خدمت باعث افزایش اشتباهات کتاب های درسی شد

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع کتب درسی و اشتباهات علمی در کتب درسی، با حضور دکتر علیرضا عابدین عضو شورای عالی آموزش و پرورش و مولف کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم و دکتر ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روی آنتن رفت.

انفعال مسئولان آموزش و پرورش و مساله اردوهای دانش آموزی

پاسخ دادن به این سئوال‌ها  نیازمند توجه کافی و فهم دقیق سطح تحول شناختی، عاطفی و اخلاقی کودکان مورد نظر است مطابق نظر " پیاژه "، کودک وقتی فعال نباشد یعنی در وضعی فعل پذیر قرار داشته باشد، به صرف شنیدن سخن دیگران، چیزی یاد نمی گیرد.

دشواری های نظام آموزشی چیست؟

بانک جهانی که هرسال موضوع جدیدی را محور گزارش توسعه جهانی قرار می‌دهد امسال در تبیین علت انتخاب موضوع «آموزش» به‌سادگی می‌نویسد: دلیل این انتخاب برای هرکس، مثل روز روشن است! همین که خواندن این گزارش و درک آن نیازمند سواد خواندن و محاسبه است؛ ارزیابی اعتبار و درستی آن، مستلزم تفکر انتقادی است که فراتر از مهارت‌های زیربنایی ساده، توانمندی‌های بیشتری را می‌طلبد.

تأثیر داستان‌های کتاب‌ درسی بر رشد شخصیت کودک و مقایسه آن با سایر کشورها

طی چندماه اخیر سایت‌ها، کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی، گزارشی را با عنوان« بررسی و تحلیل داستان‌های کتاب فارسی کلاس اول در ایران و مقایسه آن با داستان‌های کتاب زبان کلاس اول در دو کشور شرقی و غربی یعنی چین و آلمان» منتشر کرده‌اند که همراه بود با تیترهای ژورنالیستی مانند لینک زیر که حاوی گزارش است: کودک ایرانی «اطاعت» یاد می گیرد، کودک آلمانی «پیشرفت» و کودک چینی «مهرورزی».

پندهایی که آموزش و پرورش دولت دوازدهم باید از گذشته بگیرد

فرشیدی با اشاره به مشکلات و ناکامی‌های حوزه آموزش و پرورش در دولت یازدهم می‌گوید که در دولت جدید باید با احصاء این مشکلات از تکرار آنها جلوگیری شود ضمن آنکه حمایت ویژه دولت از وزیر آموزش و پرورش برای تحول در این مجموعه نیاز است.

فقر نیرو در آموزش و پرورش بحرانی خواهد شد

خبرگزاری مهر: همزمان با معرفی محمد بطحایی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با علیرضا علی احمدی، وزیر اسبق وزارت آموزش و پرورش و استاد دانشگاه درباره اولویت‌های این وزارت‌خانه، چالش‌ها و راهکارهای حل مشکلات آن گفتگو کردیم.

آموزش و پرورش اولویت چندم است؟

به گفته وزیر سابق آموزش و پرورش، این وزارت‌خانه در اولویت دولت نیست و این نشان‌‍‌دهنده تحقیر و ناکارآمدی در نظام تعلیم و تربیت طی ۴سال گذشته است.

آزمون بین المللی تیمز در ایران

آزمون تیمز روند آموزش ریاضی و علوم در دو پایه چهارم و هشتم را می‌سنجد و آزمون پرلز، پیشرفت سواد خواندن ادبی و معلوماتی دانش‌آموزان را در پایه چهارم ارزیابی می‌کند؛ در واقع مهم‌ترین و عمده‌ترین هدف آزمون‌های تیمز و پرلز بحث پیشرفت ریاضیات و علوم در پایه چهارم ابتدایی و سوم راهنمایی و بررسی درک مطلب دانش‌آموزان است.

دانش‌آموزان ایرانی دو سوم ایام سال درس نمی‌خوانند

در حالی که قانون می‌گوید مدارس باید ۲۰۰ روز آموزشی در یکسال تحصیلی داشته باشند، پس از ۱۵۳ روز آموزشی، دانش‌آموزان وارد فضای امتحانات شدند و حتی با در نظر گرفتن روزهای امتحانات در خردادماه در سال تحصیلی 96 - 95، تعداد روزهای تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی به ۲۰۰ روز هم نرسید.

در 6 ساحت سند تحول بنیادین، هیچ تفاوتی بین دختران و پسران نیست

عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در سند تحول بنیادین بین اقشار و جنسیت‌های مختلف تفاوتی در تأمین امکانات و فضای لازم آموزشی وجود ندارد.