نقد و نظر

زنگ هنر در مدارس شبیه زنگ تفریح است

میزگرد بررسی هنر و خلاقیت با بررسی جایگاه هنر در مدارس و تاثیر حضور هنرهای مختلف در ساعت‌های درسی دانش‌آموزان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

فرهنگ حاکم‌ بر دانشگاه در ایران بت‌واره است

 

دکتر فراستخواه: دانشگاه در ایران فرهنگ رهایی‌بخشی ندارد بلکه نهاد جبران کننده است./ دکتر فاضلی: فرهنگ دانشگاهی باید مبتنی بر فقدان نظم سلسله مراتبی باشد. / دکتر حیدری: تربیت انسان آکادمیک به معنای برگزاری کارگاه آموزشی نیست، تربیت انسان آکادمیک به معنای هستی درون‌ماندگار فرهنگی دانشگاه است./ دکتر فیض: کار فرهنگی یعنی سرمایه‌گذاری کردن بر روی قوای ادراک، احساس، تفکر، خواست، تدبیر، اراده و تخلق.

آثار مخرب جداسازی دانش آموزان تیزهوش

برنامه های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد از منظر دیدگاه برابری خواهانه با چالش های فلسفی و عملی مواجه است .برخی اظهار می دارند که مدارس استعدادهای برتر به طور ذاتی تعهد به برابری در آموزش را تضعیف می کند، این مدارس نیازهای دانش آموزان ممتاز را تأمین می کنند ولی در مقابل اقلیت های محروم تبعیض قایل می شوند.

ایجاد تنوع و شفافیت مالی مدارس دولتی بجای حذف تنوع مدارس

تاثیرپذیری نظام آموزشی از فلسفه آموزش و پرورش خود، منشا بوجود آمدن تبیین‌ها و تفاسیری است که از عدالت آموزشی می‌شود. لذا در صورت وجود تناقص عمل در نظام آموزشی با نظریه‌های برآمده از فلسفه آموزش و پرورش تعبیر اشتباهی بوجود می‌آید که برای مثال آموزش و پرورش جمهوری اسلامی را شکست خورده معرفی می‌نمایاند. در حالیکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی راهکارهای مشخص برای ایجاد عدالت وجود دارد اما بدلیل فقدان توافق و زبان مشترک در عملیاتی کردن راهکارها این سوگیری را در اذهان بوجود می‌آورد که سندتحول بنیادین آموزش و پرورش دارای برنامه‌ی مشخص در اجرای عدالت آموزشی نمی‌باشد.

نظر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره حذف تنوع مدارس/ عدالت آموزشی خدشه‌دار می‌شود

حذف مدارس باکیفیت دولتی به رشد فزاینده مدارس غیردولتی خواهد انجامید و ضمن از بین رفتن دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم و کم‌برخوردار به مدارس با کیفیت بالا، عدالت آموزشی را خدشه‌دار خواهد کرد.

 21 مهر 98 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با تصویب ماده‌ای، رأی به حذف تنوع مدارس دادند.

آیا دانش‌آموزان از مدارس دلزده شده‌اند؟

مدرسه جایگاه نهادی است که وظیفه دارد در فضایی آرام و صمیمی، مهارت‌های آموزشی و پرورشی را در چارچوب برنامه‌هایی مدوّن، به کودکان و نوجوانان بیاموزد تا با آموخته‌ها و اندوخته‌های کافی، نقش مفید و ثمربخشی در جامعه خود ایفا کنند. به همین دلیل پیشرفت و آبادانی یک کشور را باید بازخورد عملکرد دقیق و اصولی دستگاه تعلیم و تربیت دانست که انتقال ارزش‌ها و مهارت‌ها را به نسل جدید بر عهده دارد.

روند تصویب حذف تنوع مدارس دولتی خلاف سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری است

وقتی برای تحول در آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی سندی بالادستی تدوین شده است، هرگونه قانون‌گذاری در مجلس و دولت باید در راستای اجرایی‌شدن سند مذکور و در انطباق با آن باشد.

 

عباس بیات، کارشناس تعلیم و تربیت، در یادداشتی با عنوان «مجلس و اجرای سند تحول بنیادین» به نقد مصوبه حذف تنوع مدارس دولتی بر اساس سیاست‌های کلی نظام قانون‌گذاری پرداخت.

متن این یادداشت به شرح زیر است:

طرح جدید آموزش زبان خارجی: بنایی بی مبنا!

این روزها بحث طرح پیشنهادی گروهی از نمایندگان محترم مجلس برای آموزش رسمی زبان نگلیسی در دوره متوسطه اول ودوم خبر ساز شده است. این طرح را 50 تن از نمایندگان امضا کرده اند. بناست که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح شود و سپس در صورت تصویب به صحن مجلس وارد شود. به نظر می رسد که منطقی آن بود چنین طرحی این حساسیت بالا را با رایزنی و تامل کارشناسانه مورد بازنگری و اصلاح قرار می دادند تا چنین ناسفته به جریان قانون گذاری سپرده نمی شد.

کتاب‌های درسی لاغر شده است

هفته گذشته بررسی چالش های کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی طی 4 روز برگزار شد. هامون سبطی نماینده کارگروه آموزش دیده بان عدالت و شفافیت و مدیر سابق انجمن فرهنگی ناشران آموزشی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در خصوص موارد مطرح شده در این جلسات گفت: شنبه تا سه شنبه هفته گذشته جلسات نظرخواهی با حضور سودبران در حوزه کنکور طی چهار روز برگزار شد که البته این جلسات برای تصمیم گیری خاصی نبود بلکه جلساتی جهت آسیب شناسی بیان راهکار در زمینه کنکور بود.

رفع انحصار آموزش زبان از مدارس یا رونق آموزشگاه‌ها و مدرک فروشی؟

هفته گذشته 57 نماینده مجلس طرحی یک فوریتی با عنوان " رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور" را ارائه کرده‌اند که به موجب آن آموزش تمامی زبان‌های انگلیسی و غیر انگلیسی اختیاری و از محیط مدرسه خارج و به آموزشگاه‌های آزاد سپرده می‌شود.

علم دینی معرفتی آزمون‌پذیر است

هندسۀ معرفت دینی، چهار ضلع دارد: گزارۀ عقیدتی، گزاره‌های علمی، گزاره‌های بایستی (حکمی)، گزاره‌های ارزشی (اخلاقی). گزاره‌های عقیدتی، گزاره‌های مباشر ایمان‌اند و انکارشان مستلزم انکار متعلقِ ایمان است، اما گزاره‌های علمی، ذاتاً مباشر ایمان نیستند. بنابراین علم دینی که در چارچوب معرفت دینی قابل فهم است، نه تنها مطلوب است، بلکه محقق نیز هست.

 

مخالفت فقهای امامیه با فلسفه افسانه است

حسن انصاری، عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات عالی پرینستون و نویسنده کتاب‌هایی چون «بررسی‌های تاریخی در حوزه اسلام و تشیع»، «گنج پنهان، شرح احوال و آثار علامه مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبائی یزدی» و... در کانال تلگرامی خود، طی یادداشتی به ادعای نوتفکیکیان در عصر جدید مبنی بر مخالفت جمهور فقهای امامیه در طول تاریخ با خواندن و آموزش فلسفه پاسخ گفته است.

"زبان اشاره" در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل‌های" زبان اشاره" باید در کتب درسی گنجانده شود و این کار با کمک و همراهی بهزیستی و آموزش و پروش انجام شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد شریعتمداری در دیدار با جمعی از ناشنوایان خواستار فهم بهتر چالش‌های ناشنوایان و تلاش جدی برای رفع آنان شد و اظهار کرد: باید زبان فریاد سکوت ناشنوایان باشیم و سازمان بهزیستی به عنوان محور خدمت‌رسانی به ناشنوایان باید در کنار وزارت بهداشت و سایر سازمانهای حمایتی و صدا و سیما برای پیگیری مطالبات و رفع مشکلات ناشنوایان باید تلاش کنند.

غفلت از جایگاه قومیت در برنامه‌های درسی

مطالعات گوناگونی که در طول سال های اخیر به انجام رسیده، نشان داده که با وجود تنوع قومی درکشور ایران و ضرورت آموزش مراودت درست، همزیستی، همبستگی و اتحادکامل اقوام با یکدیگر نوع نگاه به مسأله‌ی قومیت عمدتاً در زمینه فرهنگی و از جمله نظام آموزش وپرورش و برنامه درسی رسمی کم کاری انجام گرفته است .

محتوای کتب آموزش‌وپرورش، دانشگاه و حوزه علمیه نیازمند تغییر است

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر ایجاد تغییرات در محتوای نظام آموزشی گفت: محتوای کتب آموزش‌وپرورش، دانشگاه و حوزه علمیه نیازمند تغییر است.

نقدی بر سخنان مهرمحمدی/گفته‌های شما مشام را با عطر خصوصی‌سازی پر می‌کند

چگونه ممکن است در کشور تمرکززدایی در وزارت آموزش و پرورش ایجاد شود درحالی‌که تمرکززایی در اقتصاد یک افتخار و زیرکی به حساب می‌آید، در نتیجه نظریه تمرکززدایی به صورت موقتی و سطحی را می‌توان باور کرد و لکن تمرکززدایی در سطح سند تحول نیاز به قوانین اقتصادی از جنس خود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌السلام‌والمسلمین حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش، در پی مصاحبه‌های دکتر محمود مهرحمدی درباره چالش‌های تحول تعلیم و تربیت، متنی را در پاسخ به گفته‌های وی نوشت:

 

نهاد مدرسه را از وابستگی به دولت رها کنیم

ما برای ایجاد تحول در آموزش‌وپرورش باید به دنبال یک راه‌حل‌هایی بگردیم که فرضش این باشد که مثلا منابع از 40هزار میلیارد به 50هزار میلیارد برسد و متناسب با تورم افزایش پیدا کند، ولی این‌که ناگهان از 40هزار میلیارد به 100 تا 150هزار میلیارد برسد، دور از دسترس است.

 

نیاز به اجماع نهادهای رسمی تعلیم و تربیت درباره آموزش مسایل جنسی

احمدرضا اخوت، نویسنده کتاب «بایسته های بیان مسائل جنسی بر اساس احکام الهی» گفت: اشکال اصلی در آموزش مسائل جنسی به روز نبودن پژوهش های دینی در این حوزه و هماهنگ نبودن متولیان مختلف است.