نقد و نظر

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.

اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی 1400-1401

نگرانی در مورد شروع سال تحصیلی کم‌کم در خانواده‌ها، معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است.

پشتیبانی علمی - آموزشی از معلمان کلاس‌های چندپایه

اگر آماری از ترکیب گروه‌های سنی معلمان کشور تهیه کنیم، به‌طور یقین جوان‌ترین رقم سنی را معلمان روستا تشکیل می‌دهند، معمولاً معلمان مدارس روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات پس از دو سال خدمت تقاضای انتقال کرده و معلمان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند.

آموزش یا یادگیری در دوران کووید-19

در گفت‌و‌گویی ‌دوستانه با چند معلم، یکی از‌ آن‌ها که دبیر فیزیک مدارس پسرانه شهر‌ تهران بود، عنوان‌ کرد؛ ما دبیران مدرسه متوجه شدیم که بیشتر دانش‌آموزان پایه یازدهم در‌کلاس درس آنلاین و به‌خصوص ارزشیابی‌ها حضور ندارند و سپس طی ‌یک عملیات ویژه (که شرح آن بماند برای بحثی دیگر) آن‌ها را غافلگیر‌کردیم!

نظریه فطرت‌گرایی توحیدی در برنامه درسی

پیشرفت همه جانبه کشورهای اسلامی و لزوم جدی نظریه‌‌های بومی در این کشورها، به فضای گفتمانی مهم و تأثیرگذار نیاز دارد. پیشرفت دارای ابعاد گوناگون است و همه آن‌ها باید به صورت هماهنگ و با رویکرد تمدن‌‌سازی اسلامی به تدریج تحقق یابند.

ضرورت مشارکت معلمان در برنامه‌ریزی درسی و تربیتی

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس راهکارهای 5-5، 6-8، 6-11، 2- 13 سند تحول بنیادین و ردیف های 5-2-4، 12، 2-2-13، 2-14، 7-15، سند برنامه درسی ملی دنبال می‌کند، مشارکت استان‌ها، مناطق و مدارس در فرایند برنامه‌ریزی درسی و تربیتی است.

تشکر فیلم‌سازان از برگزاری پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

تعدادی از فیلم‌سازان شرکت کننده در پنجاهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد با ارسال پیامی به دبیرخانه از برگزاری این جشنواره تشکر کردند.

نمایش آنلاین آثار جشنواره برای دانش آموزان پایه هشتم

در بخش دوم از وبینار، پنجمین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، آثار بخش‌های مختلف برای دانش آموزان پایه هشتم به نمایش گذاشته و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

روایتی از جنگ تحمیلی در پایان سومین روز جشنواره بین المللی فیلم رشد

سومین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد امروز دوشنبه 28 بهمن ماه با نمایش سه اثر ایرانی در بخش مستند و برگزاری جلسه نقد و بررسی برای علاقمندان به پایان رسید.

آغاز سومین روز جشنواره رشد با نقد و بررسی فیلم «شوفر» با حضور کارگردان

سومین روز از پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد  با اکران آنلاین 4 اثر از ایران و فرانسه در بخش داستانی کوتاه آغاز شد.

نمایش 3 اثر داستانی کوتاه در بخش بین‌المللی پنجاهمین جشنواره فیلم رشد

در بخش داستانی کوتاه پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، 3 اثر از ایران و کره جنوبی پس از نمایش آنلاین، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به مکتب‌خانه سلیمانی خوش آمدید

  تجربه نشان می‌دهد، حضور در میادین و عرصه‌های دفاع از ارزش‌ها و پاسداشت آن، ابتدا آتشین و پرجنب و جوش و با حرارت می‌نماید، اما به تدریج گرمی آتش آن افول کرده و به سردی می‌گراید. شاید بخشی از این افول‌ها و رو به سردی گراییدن‌ها ریشه در بلد نبودن‌هاست. بلد نیستیم از کجا و چگونه شروع کنیم. گاه بیراهه می‌رویم و گاه تند و گاه کُند، گاه شُل و گاه سفت، گاه پیوسته و گاه گسسته. آنجایی که باید آرام برویم، می‌دویم و آنجایی که باید بدویم، سینه خیزانیم. به جای آنکه آموزه‌هایمان آرام، آرام چون برف بر زمین تشنه بنشیند و به تدریج نفود کرده و تا اعماق وجود بطراود؛ چون رگبار می‌باریم و به جای نفوذ و طراویدن، بسترهای تشنه را تخریب و لبان تشنه را تشدید می‌کنیم.

مستند سازی فرآیند تولید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

سند تحول بنیادین، راهگشای وصول به اهداف آرمانی قابل تحقق چشم انداز بیست ساله و توسعه همه جانبه و پایدار بر محور دانایی در جامعه اسلامی می باشد.

گفتمان مدیریت در مکتب سیدالشهدای مقاومت

در این نوشتار کوشیده شده تا به کارنامه شهید سلیمانی از منظر مدیریت نگریسته و به راز موفقیت و محبوبیت و نیز خصال و خصوصیت ایشان اشاره شود. تلاش شده تا نگاهی گذرا و تطبیقی به جنبه‌های مدیریت افکنده شود و نیز ساحت‌های خدمت و مردمی بودن مورد توجه قرار بگیرد.

آموزش مجازی راهکار توسعه عدالت آموزشی

در آغاز قرن بیست و یکم، برنامه درسی که در تقلای گذر از نظریه و عمل بود تا به یک علم متقن برسد فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) مجدد بحث کارایی اجتماعی و دیدگاه‌های فنی و عقلانی در برنامه درسی را احیا کرد و گویا برنامه درسی به صد سال قبل بازگشت تا یکبار دیگر حقانیت و کاربردی بودن، مهم بودن و اولویت داشتن خود را اثبات کند.

ضرورت شبکه «شاد»

ابزارهای هوشمندوفناوری‌های نوین، کم‌کم جایگاه‌شان را در زندگی انسان امروز پیدا کرده‌اند. دنیای امروز بدون استفاده از وسایل مدرن مانند گوشی‌های تلفن همراه، رایانه‌ها و اینترنت ممکن نیست.

توانایی استفاده از گره‌ها و طناب‌ها برای دانش آموزان

یکی ازابزارهایی که امروزه همه افراد جامعه می بایست آن را به خوبی بشناسند ودر موقع لزوم استفاده نمایند طنابها می باشد. دانستن نوع، جنس طناب ونحوه کاربرد و نگهداری بهینه ازآنها درتثبیت عمرمفید طناب واستفاده موثر، کمک شایانی به ما می نماید.

ذات ظلمانی تمدن غرب در کلام نورانی رهبر حکیم

معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با الهام از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت 13 آبان، سالروز تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و روز مبارزه با استکبار جهانی؛ یادداشتی را با عنوان «ذات ظلمانی تمدن غرب در کلام نورانی رهبر حکیم» به رشته تحریر درآورد.

«مجموعه معارف انقلاب اسلامی و کتاب‌های درسی»؛ کتابی در راستای تعهد انقلابی

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در راستای تعهد انقلابی و رسالت سازمانی خود، کتابی را با عنوان «مجموعه معارف انقلاب اسلامی و کتاب‌های درسی» تهیه و تدوین کرده که در نوع خود مجموعه‌ای منحصر به فرد است.

مثنوی معنوی یکی از نافذترین رسانه‌های مکتوب جهان است

کارگاه آموزشی "شاخص رسانه مطلوب از نظر مولانا" با حضور مسئولان، کارشناسان و صاحب نظران در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.