نقد و نظر

همگام با سند تحول بنیادین؛ استقلال تعلیم قرآن کریم در کتاب و سنّت

 اشاره

ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، وزارت آموزش و پرورش را مکلف به اجرای سند تحول بنیادین کرده است :

« الف - دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت اقدامات زیر را انجام دهد : 1- اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به نحوی که کلیه اقدامات وزارت آموزش و پرورش بر اساس این سند انجام شود و  اقدامی مغایر با قانون و سند صورت نگیرد. »

نتوانستیم استعدادهای دانش‌آموزان را کشف و هدایت کنیم

نصرت‌الله فاضلی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در میزگرد بررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: در بحث چالش‌ها، مأموریت اصلی آموزش و پرورش، شناسایی، کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان است و شاید همه چالش‌های فرعی دیگر به این چالش اصلی باز می‌گردد.

مدرسه آنچه هست و آنچه نیست

این نشست در تاریخ 3 تیرماه  1398 در موسسه رحمان برگزار گردید. مسئله مهم در این نشست همان طور که از اسم آن پیدا بود، هستی و نیستی مدرسه بود. با صنعتی شدن جوامع و احتیاج به آموزش های جامع تر مدرسه نیز از قرن 18 به بعد دچار تحولاتی گردید، آموزش های شغل محور و مرتبط با نیاز جامعه افزایش یافت و ایده های مختلفی در باره مدرسه به وجود آمد. نظریه پردازان تعلیم و تربیت از قبیل روسو با امیل، پستالوژی، مونتوسوری، و دیوئی مفهوم تعلیم و تربیت را از لنزهای مختلفی بررسی کردند. در این سه قرن نزاعی بزرگ بین آموزش و پرورش برای جامعه و آموزش و پرورش در خدمت رشد فردی در گرفت.

تغییر صوری ساختار نظام آموزشی

سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه در اجرای سند تحول به سمت تاسیس دانشگاه فرهنگیان حرکت کردیم گفت: این امر کاملاً همسو با مضامین تحولی در سند تحول بنیادین بود، اما در تاسیس و عملیاتی کردن آن شتاب بیش از اندازه به خرج داده شد.

ماهیت تربیت به فروکاست فلسفی دچار شده است

حضور انبوه مهندسانی که پا به عرصه آموزش گذاشته و از تدریس و راهنمایی و برنامه‌ریزی در مدارس تا سیاست‌گذاری و مدیریت در بالاترین سطوح وزارتی، نهادهای فرهنگی و تربیتی کشور را ملک طلق خود قلمداد کرده‌اند، حاکی از ساده‌انگاری و ساده‌سازی تعلیم و تربیت است. در تبیین دلایل نظری این رخداد نامیمون می‌توان از دو نوع فروکاست فلسفی در ماهیت تربیت سخن گفت: فروکاست تربیت به آموزش و فروکاست آموزش به آموزش سازمانی

من به شدت طرفدار مدارس اسلامی و مدارس غیر دولتی هستم

معلمان کشور ما چهره ی رحمانی دارند. اگر معلمی چهره ی رحمانی ندارد، به حرفه ی معلمی نقیصه ای  وارد نیست. بلکه  آن شخص معلم نیست و به درد معلمی نمی خورد.  معلم، رحمان به جامعه و مردم است. بهترین و بارزترین  رحمانیت معلمان، نشان دادن صراط مستقیم به دانش آموزان است و یک معلم این رحمانیت را به جا آورده و این تربیت به نحوی خود را نشان می دهد که والدین آسایش داشته باشند و جامعه از آن دانش آموز در امان باشد و در مسیر الهی حرکت کند.  رحمانیت فقط به خوش اخلاقی نیست.

آیا آموزش و پرورش می تواند جامعه را تغییر دهد؟

 نگاهی به کتاب مایکل اپل : “آیا آموزش و پرورش می تواند جامعه را تغییر دهد؟ ”

کاترین رُز واین، از دانشگاه واشنگتن غربی
منتشر شده در نشریه “گفت و گوی آموزشی”، ۲۰۱۴

برگردان : مهدی بهلولی

{ این ترجمه را تقدیم می کنم به زنده یاد ابوالحسن خانعلی، آموزگار و دانشجوی فلسفه، که در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۴۰ قربانی استبداد سیاسی روزگار خویش گردید.}

اختصاصی تارنمای معلم ایرانی

دولت‌ها چه‌قدر خرج آموزش می‌کنند؟

ایران تقریباً به میزان استاندارد جهانی از تولید ناخالص ملی (GDP) در آموزش هزینه می‌کند اما تفاوت در رقم GDP است.

روزنامۀ فرهیختگان، ۳اردیبهشت۱۳۹۸، هزینۀ دولت‌های مختلف برای آموزش را گزارش کرد:

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش اختصاصی تارنمای معلم ایرانی     درسالهای نه چندان دور به هنگام نظرخواهی از دانش آموزان برای نام بردن درس مورد علاقه شان اکثریت آنها درس ادبیات را به عنوان یکی از گزینه های اولیه شان نام می بردند…. یکی از آشنایان باوجود کهولت سن

نقدی بر کتابهای فارسی نظام جدید در آموزش و پرورش

اختصاصی تارنمای معلم ایرانی

طرح‌هایی که روی کاغذمانده یا در مسیر اجرا نیمه کاره رها شده‌اند

  انتقاد از طرح‌هایی که روی کاغذمانده یا در مسیر اجرا نیمه کاره رها شده‌اند همواره در آموزش  و پرورش برقرار است؛ انتقادی که گویا با آمدن و رفتن وزرا تا امروز حل شدنی نبوده است و فقط انتقادات شدت و ضعف پیدا می‌کند؛ مشکلاتی مزمن از معیشت معلمان گرفته تا طرح‌های پر زرق و برق و خوشنامی مثل هوشمندسازی و آموزش مهارت‌های زندگی.

پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به انتقادهای مطرح شده درباره ورود مطالب جعلی به کتاب‌های درسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش پس از انتشار گفت‌وگوی تسنیم با محسن احمدوندی، پژوهشگر و کارشناس ادبی، درباره ورود مطالب جعلی به کتاب‌های درسی توضیحاتی در این زمینه ارائه کرده که به این شرح است:

عطف به مطلب مندرج در آن خبرگزاری به تاریخ 04/12/97 با عنوان «مطالب جعلی چگونه وارد کتاب‌های درسی می‌شوند؟ » عین پاسخ سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش موارد زیر را جهت تنویر افکار عمومی به اطلاع  می‌رساند:

نقدی بر کتاب ‌های نونگاشت فارسی دوره متوسطه دوم

کتاب‌های فارسی نونگاشت دهم و یازدهم متوسطه دوم به‌عنوان کتاب‌های مهم و فرهنگ‌ساز در میان سایر کتاب‌های درسی اهمیت فراوانی دارند؛ چرا که ضامن پاسداشت زبان و فرهنگ و هویت ایرانی و ملی اسلامی ما هستند.

فقیهان نیز مانند فیلسوفان و روان‌شناسان می‌توانند به تجویز تربیتی اقدام کنند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سیدنقی موسوی در واکنش به یادداشت دکتر محمد حسنی: جامعیت اسلام و شریعت (فقه)، یکی از مبادیِ تصدیقی فقه تربیتی به شمار می‌رود و بر اساس آن تمام رفتارهای اختیاری انسان‌ها (مکلفان) و از جمله رفتارهای تربیتی دارای حکمی شرعی است و شریعت در مورد میزان مطلوبیت آن‌ها، تجویزاتی دارد.

بررسی چرایی اشتباهات علمی در کتب درسی

عضو شورای عالی آموزش و پرورش اظهار داشت: حجم بالای کار، پایین بودن حق الزحمه مولفان و عدم کارایی دوره های ضمن خدمت باعث افزایش اشتباهات کتاب های درسی شد

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع کتب درسی و اشتباهات علمی در کتب درسی، با حضور دکتر علیرضا عابدین عضو شورای عالی آموزش و پرورش و مولف کتاب های درسی شیمی متوسطه دوم و دکتر ابراهیم سحرخیز معاون سابق وزیر آموزش و پرورش و مشاور کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به روی آنتن رفت.

انفعال مسئولان آموزش و پرورش و مساله اردوهای دانش آموزی

پاسخ دادن به این سئوال‌ها  نیازمند توجه کافی و فهم دقیق سطح تحول شناختی، عاطفی و اخلاقی کودکان مورد نظر است مطابق نظر " پیاژه "، کودک وقتی فعال نباشد یعنی در وضعی فعل پذیر قرار داشته باشد، به صرف شنیدن سخن دیگران، چیزی یاد نمی گیرد.

دشواری های نظام آموزشی چیست؟

بانک جهانی که هرسال موضوع جدیدی را محور گزارش توسعه جهانی قرار می‌دهد امسال در تبیین علت انتخاب موضوع «آموزش» به‌سادگی می‌نویسد: دلیل این انتخاب برای هرکس، مثل روز روشن است! همین که خواندن این گزارش و درک آن نیازمند سواد خواندن و محاسبه است؛ ارزیابی اعتبار و درستی آن، مستلزم تفکر انتقادی است که فراتر از مهارت‌های زیربنایی ساده، توانمندی‌های بیشتری را می‌طلبد.