دکتر حسن مظاهری

عملیاتی شدن اسناد تحول مشکل گشای چالش­‌های آموزش و پرورش

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.

خانواده رکن اصلی رویکرد مدرسه­ محوری

از نگاه علمای تربیتی، تعلیم و تربیت دارای مولفه­ های و ارکانی است که بی­ توجهی به هر یک از آنها، ممکن است تحقق اهداف تربیتی را با مشکل مواجه نماید. عناصری همچون معلم، محتوا یا کتاب درسی، فضا و تجهیزات و غیره. در این میان یکی از عوامل موثر در تعلیم و تربیت که کمتر در مولفه­ های رسمی به آن توجه شده است، خانواده است. خانواده از سهم بالایی در تربیت کودکان و نوجوان برخوردار است.

اشاعه برنامه درسی ملی، بایسته سازمانی

در راستای ارائه برنامه­ حجت­‌الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌­ریزی آموزشی در قالب «کاستی­ها و بایسته­‌ها» و استقبال ایشان از دریافت نظرها و پیشنهادهای مدیران، متخصصان و کارشناسان مرتبط در خصوص محورهای ارائه شده، به نظر می­رسد یکی از بایسته­‌های کلیدی و محوری در راستای ماموریت­های سازمان، اشاعه برنامه درسی ملی است.

زیرنظام های کلیدی در نظام آموزش و پرورش ایران

سند مذکور درصدد است با بازخوانی و بازتولید تمام مؤلفه‌ها و عوامل آشکار و پنهان نظام تعلیم‌وتربیت، اعم از مبانی نظری و فلسفی، اهداف، اصول، رویکردها، روش‌ها و .... زمینه تربیت آگاهانه و آزادانه، نسلی مؤمن، خلاق، فعال، با نشاط، شایسته و وفادار به ارزش‌های ایران اسلامی را متناسب با تحولات محیطی و نیازهای زمان، تا رسیدن به مراتبی از حیات طیبه فراهم آورد.

تجربه زیسته مولفان در دوره همسوسازی

بعد از ابلاغ سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران به سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی در اسفندماه 1391، کمیته­ای برای عملیاتی­سازی اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل گردید. یکی از وظایف این کمیته، انجام تکلیف شورای عالی آموزش و پرورش برای سازمان بود که در پانویس صفحه 19 این سند مبنی‎ بر تدوین اهداف دوره‌های تحصیلی چهارگانه و ارسال به شورای عالی برای تصویب بود

کتاب «شوق یادگیری» منتشر شد

کتاب «شوق یادگیری» با محوریت آموزش و پرورش پیش از دبستان، تالیف دکتر حسن مظاهری در 252 صفحه توسط موسسه فرهنگی برهان منتشر شد.