محمدابراهیم محمدی

مدرسه تلویزیون ایران

جای وزیر آموزش و پرورش باشم، شبکه آموزش را بومی‌سازی مى‌کنم و از ظرفیت شبکه آموزش برای آموزش معلمان و دانش آموزان، استفاده خواهم کرد؛ شاید یکی از راه‌های مدیریت، بهبود و توسعه آموزش، همین شبکه آموزش باشد.

چرا دانش‌آموزان پس از 6 سال آموزش پیوسته "عربی" قادر به مکالمه با این زبان نمی‌شوند؟ !

چگونه می‌شود یک دانش‌آموز با وجود 6 سال آموزش پیوسته قادر به مکالمه عربی نیست؟ ! آیا قصور در محتوا، آموزش یا قالب‌های آن است؟

"زبان عربی" آنچه هست وآنچه نیست"

زمانی که در آفریقا مدیریت دانشکده اسلامی "یونیکو" را  داشتم به عادت وظیفه به مدرسه های مختلف مثل: منظمات امارات، المعهد لبنان، تغان ژوؤن هند، مدرسه الهدی خوجه های شبه قاره هند و...سر می زدم.
در این مدارس، دانش آموزان در کنار زبان محلی لینغالا وفرانسه؛ زبان انگلیسی هم می آموختند.
و جالب، تسلط این دانش آموزان به محاوره عمومی زبان و گفت وگو بود. این دانش آموزان به مهارت های عمومی در حد گفت وگوى عمومی وخواندن و درک ابتدائى متن مسلط می شدند.
غرض از طرح این مسأله بررسی موضوع زبان آموزی در مدارس ایران است.

نهضت عاشورا پیامها و پیامدها

در این نوشتار به نقش حادثه‏ ی عاشورا در القای پیام‏ها پرداخته شده و پیامدهای آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش پیام‏ها، چندین پیام سترگ تاریخی ارزیابی و تبیین گردیده است؛ همچون شهامت حسینی، ایثار حسینی، صبر حسین بن علی و یاران، اندرزهای مهم تاریخی، اصلاحاتی که انجام گردیده و لطفی که امام حسین در ضمن این حماسه به مسلمانان و یاران خود داشته، گونه‏ی نمازی که آن حضرت اقامه کرده و خلوصی که از خود نشان داده و ارزش‏هایی که آفریده و رسالت‏مداری آن انسان پاک و آزاده و الگو، همه جزو پیام‏های عاشوار می‏باشند.

اصلی‌ترین پیام بازآرایی ساختار سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی چیست؟

همسوسازی اجزای بسته آموزشی ذیل مهندسی واحد، پیام بازآرایی ساختار سازمان پژوهش است. باید این تغییر و هر آنچه در دستگاه‌های دیگر انجام می‌گیرد در سبد آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان قابل‌دریافت و رصد باشد.

میخ وتخته؛ کلیپ‌های جنجالی درباره مدارس و جای خالی برنامه‌های شاد

 به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدابراهیم محمدی کارشناس مسائل تربیتی یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است: اتفاق ناگوار روزهای اخیر در برخی مدارس کشور و ترویج بدخواهانه آن در فضای مجازی موجب شد تا اهل فکر و دغدغه‌های تربیتی، هر یک از موضعی ابراز نظر کنند.

این اتفاق که نه بی‌سابقه بود و نه بی‌تکرار، لازم کرد تا کارگزاران امر تربیت فارغ از مسائل جاری و اوضاع فکری و سیاسی برای گذر از آن چاره‌اندیشی کنند.

اگر معلم قلب آموزش و پرورش بود

 نگاه به منزلت معلمی و احیای کارکردهای بی نظیر آنها در اصلاح و بسامان شدن آموزش و پرورش یک واقعیت انکار ناپذیر است از این رو تحولاتی اگر در سال های گذشته و در تجربه مدارس موفق بوده ییش از هر چیز وامدار معلم است.

در ماتم مدیر با اخلاق و معنویت آموزش و پرورش

غلامحسین حیدری از جمله مدیرانی بود که با شور و اشتیاق به تعلیم و تربیت همت گماشت
وی با تجربه های گرانسنگی که در عرصه مدیریت مدرسه، منطقه، استان و ستاد داشت از فرصت خدمت به نظام تعلیم و تربیت به نیکی سود برد
حیدری مردی پرتلاش با اهتمام و جدیت و باورمند در خدمت به نظام تعلیم و تربیت شناخته می‌شد
رویکردهای تربیتی در کنار اخلاق و معنویت از ایشان؛ مدیری متخلق، متعهد و وقت گذار ساخته بود
عشق به خدمت و علاقه مفرط به تربیت دانش اموزان در رفتار و کلام ایشان موج می زد

مدرسه قلب آموزش و پرورش است

مدرسه قلب آموزش و پرورش است اگر خوب، سالم و با نشاط باشد، اوضاع این نهاد هم خوب خواهد بود.

خوب بودن مدرسه در گرو توجه و رسیدگی و رفع موانع است. موانع پیش روی مدرسه  لزوما  مسائل سخت و سنگین نیست، بلکه شمار زیادی از آنها به اراده و همت مدیریتی نیازمند است.

در خلال سالهای گذشته اگر موضوع بحث یکی از صدها همایش و سمیناری که همه ساله در کشور برگزار می‌شود، « مدرسه» و مسائل آن  بود مشخص می شد که مسائل مدرسه زیاد هم پیچیده و لاینحل نیست.

باز احیای نهاد تربیتی/ انباشتی از برنامه‌های نخ‌نما و نمایشی

بخش زیادی از فعالیت گذشته پرورشی که عمده آن مکررات و انباشتی از برنامه‌های نخ نما و نمایشی بوده، با اهداف و انتظارات تربیتی اصیل بسی بیگانه بوده است؛ کارنامه گذشته به استثنای دهه 60 که به یمن حضور مربیان شیدا و پای کار آن بی تکرار است، نقطه عطف و مرکز توجه خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدابراهیم محمدی مشاور رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در یادداشتی نوشت: فرصتی است تا در چهل سالگی انقلاب و سی و هشت سالگی تأسیس نهاد تربیتی، بی پیرایه و تعارف در باب کارآمدی و توانایی امور تربیتی سخن بگوییم.