یادداشت هفته

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در یادداشتی با عنوان «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ آسیب‌ها و راهکارها» این سند مهم در آموزش و پرورش را تبیین کرد.

چند رسانه‌ای شدن مجلات رشد، انتخاب یا الزام؟

مجموعه مجلات رشد در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، پیشینه‌ای به قدمت حدود 60 سال دارند. از حدود سال 1340 که اندیشه تولید خواندنی‌های مناسب برای نوسوادان در آموزش و پرورش پدید آمد و منجر به تولید مجلاتی با عنوان «پیک» شد، همواره یک موضوع مهم و محوری با عنوان «مخاطب» مد نظر  و مورد توجه تولید کنندگان این نشریات بوده است.

نکات قابل توجه در بازگشایی مدارس

دردوسال گذشته به واسطه پاندمی ویروس کووید 19 تجارب ارزشمند فراوانی به دست آوردیم روش‌های متنوع و متفاوتی را تجربه کردیم و حالا به نظر می‌رسد که به انتهای خط آموزش کاملاً مجازی رسیده‌ایم و می‌بایست در سال تحصیلی جدید دوگانه آموزش برخط و حضوری را با هم تلفیق کنیم.

یادگیری ترکیبی و آموزش در همه گیری ویروس کرونا

« با ظهور این ویروس آنچه برای ما عادی شده است باید غیر عادی شود و آنچه غیر عادی است باید عادی شود از این منظر ناگزیر باید سبکی دیگر برای مدیریت زندگی خود برگزینیم که با شرایط جدید همخوان و همراه باشد و این آرزوی نامعقول و ناممکن را که روزی از شر این ویروس که هر بار خود را هوشمندانه تر و مقاوم تر و پیچیده تر ظاهر می کند راحت خواهیم شد از سر خود بیرون کنیم و ناگزیر از سر سازگاری با آن می بایست شرایط زیست و طرز فکر خویش را تغییر دهیم.» (کریمی 1400)

عملیاتی شدن اسناد تحول مشکل گشای چالش­‌های آموزش و پرورش

عملیاتی شدن اسناد تحول بنیادین، مشکل گشای بسیاری از چالش­‌های آموزش و پرورش در دوران کرونا و پساکرونا؛ با تمرکز بر مولفه خانواده به عنوان دستیار معلمان می باشد.

اما و اگرهای آغاز سال تحصیلی 1400-1401

نگرانی در مورد شروع سال تحصیلی کم‌کم در خانواده‌ها، معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در حال شکل‌گیری است.

پشتیبانی علمی - آموزشی از معلمان کلاس‌های چندپایه

اگر آماری از ترکیب گروه‌های سنی معلمان کشور تهیه کنیم، به‌طور یقین جوان‌ترین رقم سنی را معلمان روستا تشکیل می‌دهند، معمولاً معلمان مدارس روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات پس از دو سال خدمت تقاضای انتقال کرده و معلمان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند.

آموزش یا یادگیری در دوران کووید-19

در گفت‌و‌گویی ‌دوستانه با چند معلم، یکی از‌ آن‌ها که دبیر فیزیک مدارس پسرانه شهر‌ تهران بود، عنوان‌ کرد؛ ما دبیران مدرسه متوجه شدیم که بیشتر دانش‌آموزان پایه یازدهم در‌کلاس درس آنلاین و به‌خصوص ارزشیابی‌ها حضور ندارند و سپس طی ‌یک عملیات ویژه (که شرح آن بماند برای بحثی دیگر) آن‌ها را غافلگیر‌کردیم!

ضرورت مشارکت معلمان در برنامه‌ریزی درسی و تربیتی

یکی از مهم‌ترین سیاست‌هایی که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی بر اساس راهکارهای 5-5، 6-8، 6-11، 2- 13 سند تحول بنیادین و ردیف های 5-2-4، 12، 2-2-13، 2-14، 7-15، سند برنامه درسی ملی دنبال می‌کند، مشارکت استان‌ها، مناطق و مدارس در فرایند برنامه‌ریزی درسی و تربیتی است.