کتابخانه مدرسه به مثابه یک منبع یاددهی- یادگیری

دکترای علوم کتابداری و اطلاع رسانی

مقاله "کتابخانه مدرسه به مثابه یک منبع یاددهی- یادگیری" در مجله رشد مدرسه زندگی شماره 4 - دی 1398 به قلم اکرم عینی به رشته تحریر درآمد که متن این مقاله از طریق فایل پیوستی قابل دریافت می باشد.

کتابخانه مدرسه به عنوان " قلب منابع یادگیری مدرسه " است و " قدرت تعالی آموزشی" دارد  که می تواند به عنوان یک منبع یادگیری در نظر  گرفته شود .و درس هایی  که نیاز به مطالعه بیشتر دارند  یا انجام کارهای پروژه ای در کتابخانه مدرسه  انجام شوند.  از آنجائیکه  در سند تحول بنیادین مراکز یادگیری و کتابخانه ها  به عنوان فضای تربیتی  در نظر گرفته شده اند(ص 363 )  و از اصول ناظر بر زیر نظام فضا، تجهیزات و فن آوری تجهیز محیط های تربیتی به کتاب و کتابخانه و دیگر منابع تربیتی است ( ص.405)  در بند 6 –  این سند به  تنوع بخشی به محیط های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت اشاره شده است و  راهکار 1-6- ایجاد توسعه و غنی سازی واحد اطلاعات و منابع ْآموزش و پرورش در سطح مدرسه از قبیل کتابخانه آزمایشگاه و شبکه ملی اطلاعات  را تصریح می کند (  11 ) پس باید به این مهم توجه کرد و الزام مدارس به  احیاء مرکز یاددهی و یادگیری با کارکردهای کتابخانه مدرسه  به عنوان یک موضوع فرا ساحت تعلیم و تربیت در نظر گرفت . تا آن زمان  برخی اقدامات را می توان انجام دارد:

1.      آموزش  کوتاه مدت  کارکنان موجود در زمینه تعیین نیاز اطلاعاتی جامعه،   فراهم آوری، پردازش و سازماندهی و ارائه خدمات اطلاعاتی وارتقاء سواد اطلاعاتی

2.      استفاده از امکانات موجود و ساماندهی منابع

3.      تاکید و توجه به خواندن(از زبان آموزی تا خواندن متون علمی و تخصصی)

4.      توجه به آموزش سواد اطلاعاتی   به دانش آموزان ازپایه اول تا دوازدهم

5.      تعامل و همکاری  با کادر اداری و آموزشی مدرسه

6.       تدارک و فراهم آوری مجموعه مناسب  با تنوع  بر اساس دوره تحصیلی

          به این منظور مجموعه سازی کتابخانه های مدرسه بر اساس منابع منتخب مصوبه ماده 828 شورای عالی آموزش و پرورش  با عنوان آیین‌نامه سامان‏دهی منابع آموزشی و تربیتی(مواد و رسانه‌ها) است . با توجه به اهمیت و نقش منابع آموزشی و تربیتی در فرایند یادگیری مؤثر و پایدار دانش‌آموزان و با عنایت به ضرورت ایجاد سامانۀ مدیریتی کارآمد در وزارت آموزش و پرورش و استفاده بهینه از فرصت‌ها و امکانات بخش دولتی و غیردولتی در تولید و عرضه منابع مذکور مبتنی بر اهداف برنامه‌های درسی و تربیتی، شورای عالی آموزش و پرورش آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی (مواد و رسانه‌ها) تصویب شده است . کتاب‌  های آموزشی مناسب  شناسایی شده اند، که طی یک فهرست تفصیلی، با نام کتاب‌نامۀ رشد معرفی  می گردند

 

بر این اساس این پیشنهاد ها  بر اساس دوره تحصیلی پیشنهاد می گردد

 

دوره ابتدایی

ü     احیاء کتابخانه مدرسه در جایی که این مکان در مدرسه وجود دارد

ü     ایجاد کتابخانه کلاسی با استفاده از فهرست تفصیلی کتاب‌نامۀ رشد

ü     ارائه آموزش های لازم برای یادگیری روش های مطالعه و معرفی کتاب های کتابخانه کلاسی به دانش آموزان

ü     تلفیق برخی دروس با کتاب های مورد علاقه ی دانش آموزان موجود در کتابخانه کلاسی

ü     خرید کتاب های مورد علاقه دانش آموزان و تجهیز کتابخانه کلاسی

ü     برگزاری مسابقه کتابخوانی با اهداء جوایز

ü     اختصاص محلی مناسب برای کتابخوانی با نام  ایستگاه کتابخوانی

 

ü     دعوت از نویسندگان کتاب های مورد علاقه کودکان

 

ü     امکان گفت و گو در باره کتاب با معلم و همکلاسی ها

 

دوره متوسطه

ü      ساماندهی کتابخانه مدرسه ( مجموعه سازی بر اساس  کتاب های منتخب جشنوارۀ کتاب‌های آموزشی رشد و انتخاب کتاب بر اساس کتابنامه رشد، رده بندی کتاب ها بر اساس رده بندی منتخب کتابخانه های مدرسه و دسترس پذیر کردن منابع برای دانش آموزان و امکان حضور دانش آموز و کادر آموزشی در ساعات مشخص)

ü     برگزاری کلاس درس در کتابخانه مدرسه 

ü     آشنا کردن دانش آموزان با منابع مرجع از جمله دایره المعارف ها، برای انجام پروژه های علمی

ü     تلفیق برخی دروس با کتاب های مورد علاقه ی دانش آموزان موجود در کتابخانه کلاسی

ü     دعوت از ناشران شرکت کنندگان جشنوارۀ کتاب‌های آموزشی رشد برای برگزاری نمایشگاه و فروشگاه کتاب

ü     آموزش سواد اطلاعاتی به دانش آموزان و کادر آموزشی توسط کتابدار مدرسه

ü     دعوت از متخصصان و افراد کتابخوان برای بازگویی اهمیت مطالعه و اهدا کتاب

ü     اختصاص ساعت ویژه و مخصوص کلاسی برای کتاب و کتابخوانی( زنگ کتاب)

ü     استفاده از تکالیف  پروژه محور  با هدف  استفاده از کتاب توسط دانش آموزان

ü     برگزاری مسابقه کتاب و کتابخوانی برای دانش آموزان

ü     اهدای لوح تقدیر با امضای مدیر مدرسه و جایزه ی مناسب)کتاب به عنوان جایزه( معرفی کتابخوان برگزیده

1
امتیاز: 1 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA