مقالات

واکاوی نظریه تعامل‌گرایی نمادین و دلالت‌های آن در برنامه‌ درسی

پژوهش حاضر با هدف واکاوی دلالت‌های نظریه تعامل‌گرایی نمادین در عناصر برنامه درسی انجام و پژوهشگر از روش پژوهش کیفی «جستار نظرورزانه» و از ابزار «بررسی مستندات» برای گرد‌آوری اطلاعات استفاده کرده است.

روش های تربیت در سیره امام حسن (ع)

محمد احسانی  

وجود مقدس هریک از معصومان (علیهم السلام) و صفات و رفتار آن بزرگواران، هرکدام منبع بسیار مهم و تأثیرگذاری در زندگی فردی و اجتماعی مسلمانان است؛ به نحوی که می توان در تمام زوایای زندگی، از ابعاد بی پایان حیات پربار آن ها درس آموخت و نحوه زیستن و هم زیستی مسالمت آمیز با دیگران را همراه باعزت و معنویت فراگرفت. سیره و روش رفتاری سبطاکبر پیامبر (ص) با مردم، خانواده، بستگان، دوستان و حتی مخالفان و دشمنان، شیوه برخورد با دیگران را به مسلمانان می آموزد که این رفتارها و روابط انسانی، در مجموع سیره تربیتی و اجتماعی آن حضرت را شکل می دهند.

آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی به شیوه حل مسئله

فعالیت‌های آزمایشگاهی باعث عمیق‌تر شدن درک و آگاهی و دستیابی به هدف‌های مهارتی و نگرشی در فراگیران می‌شود. فصلنامه رشد آموزش شیمی یکی از مقالات خود را به این موضوع اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، نویسنده با بیان اینکه انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی یکی از الگوهای کاوشگری علمی است، تأکید دارد: «فعالیت‌های آزمایشگاهی علمی بر مبنای کاوشگری در دو گروه طبقه‌بندی می‌شوند: کاوشگری هدایت شده و کاوشگری آزاد یا جواب باز.»

نگاهی بر رویکردهای تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه

علیرضا صفری

معارف صحیفه سجادیه انسانها را در هر سطحی راهنمایی می کنـد و هـر کـس میتواند از آن بهره ببرد. گویی که امام(ع) هر کس را در هر مرحله ای کـه باشد بر حذر میدارد یا امیدوار می کند.

در عصر امامت امام زین العابدین علیه السلام (61- 95 ه) جامعه اسلامی در یک بحران فکری و عقیدتی وحشت‏زا فرو رفته بود. بی تردید از پیش عوامل مختلفی در این بحران نقش داشتند که در این میان چند عامل از همه مهمتر به نظر می‏رسد:

تأثیر باورهای فراشناختی و خودکارآمدی بر شادکامی دانش‌آموزان

فصلنامه رشد آموزش مشاور مدرسه در مقاله‌ای پژوهشی به بررسی رابطه بین باورهای فراشناختی و خودکارآمدی با شادکامی دانش‌آموزان پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در بخشی از مقاله در توضیح شادکامی می‌خوانیم: «می‌توان گفت شادکامی دارای سه جزء است: یک جزء آن احساس خوشی، دو جزء دیگر آن رضایت از زندگی و نبود عاطفه منفی است. خوشی بُعد عاطفی، شادکامی و رضایت بعد شناختی آن است.»

25 نکته در عملکرد متفاوت معلمان موفق

ویژگی‌های معلمان موفق موضوعی است که ماهنامه رشد معلم در جدیدترین شماره خود مقاله‌ای را به آن اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وجود اهداف روشن، حمایت عاطفی از دانش‌آموزان، استقبال از تغییر در کلاس درس، ارتباط با والدین، حس شوخ‌طبعی، ریسک‌پذیری، نگرش مثبت، یادگیری دائمی و تطبیق با نیازهای دانش‌آموزان از جمله ویژگی‌های معلمان موفق است که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده است.