مقالات

آموزش و پرورش و کرونا؛ چالش‌ها، ارزیابی اقدامات، تحولات پساکرونا و سیاست‌های گذر از بحران

ضرورت وجود ابزار الکترونیکی شخصی در فرآیند تعلیم و تربیت پساکرونا، لزوم توجه به سواد رسانه‌ای به مثابۀ یکی از شایستگی‌های معلم، هویت‌زدایی از مفهوم سنتی مدرسه و تغییر پارادایم یاددهی یادگیری، تقویت بنیان‌های نظری مدرسۀ مجازی و لزوم بازتعریف عناصر برنامۀ درسی در دوران پساکرونا از مهم‌ترین تحولاتی است که به نظر می‌رسد آموزش‌وپرورش پساکرونایی با آن مواجه خواهد شد.

خرمشهر

رهبر فرزانه انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای ـ مدظله العالی ـ حماسه آزادی خرمشهر را حادثه ای بی نظیر قلمداد کرده، چنین فرمودند: «حماسه مقاومت و آزادی خرمشهر، حادثه ای بی نظیر در تاریخ جهان است. خرمشهر، به پرچم سرافرازی و پایداری ملت ایران مبدل شده است. حماسه خرمشهر، باید جای خود را در دنیا پیدا کند. خاطره این روز تاریخی و فراموش نشدنی، همواره بر شما برادران عزیز و دلاورمردان صحنه نبرد گرامی باد.»

ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه

ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی

والدین کتابخوان

 یار مهربان

من یار مهربانم / دانا و خوش زبانم

گویم سخن فراوان / با آنکه بی زبانم

پندت دهم فراوان / من یار پند دانم

من دوستی هنرمند / با سود و بی زبانم

از من مباش غافل / من یار پند دانم

فناوری‌های نو و مدیریت هوشمند بلاهای فراگیر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مقاله ای به بررسی استفاده از فناوری های نوین در بلایای طبیعی و صنعتی از سوی کشورهای مختلف پرداخته است.

برنامه ویژه مدرسه(بوم)

برای عملیاتی شدن راهکار 5ـ5 سند تحول و بند 2ـ13 و مصوبه 926 شورای عالی آموزش و پرورش شیوه ​نامه ​ای با عنوان برنامه ویژه مدرسه (بوم) در سال 1397 به مدارس ابلاغ شده است. در طی دو سال گذشته مدارس تلاش کرده ​اند متناسب با ظرفیت مدرسه خود مفاد شیوه ​نامه را اجرایی کنند. برای راهبری ضمن تولید راهنمای عمل،  حدود 100 نفر به ​عنوان مدارس کشوری آموزش دیده ​اند نظر به اهمیت این موضوع، در سال جاری این برنامه به​ عنوان یکی از بسته​ های تحولی وزارت آموزش و پرورش تلقی شده است تا ضمن تکمیل آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس، ارزیابی از فرایند اجرای آن صورت گیرد.

شناسایی مؤلفه های عدالت آموزشی در آموزش وپرورش ایران

هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفه های عدالت آموزشی برای دانش آموزان است. روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی، حوزه پژوهش76 مورد مقالات، اسناد و کتب مندرج در پایگاه ها، وب سایت ها، و کتابخانه ها که به تفکیک 61 مقاله، 6 پایان نامه، 9 کتاب و سند آموزشی می باشد. با توجه به ادبیات نظری، مؤلفه ها و مضامین استخراج گردید. روایی محتوایی پژوهش با استفاده از روش ممیزی کردن از سوی داور تأیید و پایایی مضامین با استفاده از روش هولستی 99٪ بدست آمد.

تربیت به سبک پروردگار

«تربیت به سبک پروردگار»، تیتر مقاله‌ای است که در شماره اخیر ماهنامه رشد معلم چاپ شده است. این مقاله در چند بخش با عناوین: «رشد، محور تعلیم‌وتربیت»، «تفاوت تربیت با ریخته‌گری»، «محور تعلیم‌وتربیت چه کسی است»، «معلمان و افراط و تفریط در محبت» و «جایگاه تنبیه و ترس در تربیت‌دینی» تنظیم گردیده است.