برنامۀ عملیاتی 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش منتشر شد

به گزارش سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش، به منظور تدوین برنامه عملیاتی سال 1398 پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش، با 6 پژوهشکده و مرکز پژوهشی و 15 گروه پژوهشی و کارشناسی شاغل در پژوهشگاه، جلسات مجزا ترتیب داده شد و طی 18 جلسه کاری، پس از اخذ مستندات گزارش عملکرد سال 1397 پژوهشکده‌ها و مراکز، با تأییدات خداوند متعال، برنامه سال 1398 پژوهشگاه تدوین شد.

برای تهیه و تنظیم این برنامه، اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه ششم توسعه کشور، راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه‌های مصوب زیرنظام پژوهش و ارزشیابی، برنامه‌های پژوهشی مرتبط با پنج زیرنظام دیگر و همچنین نیازها و مسئله‌های جدید آموزش‌وپرورش برگرفته از نتایج پژوهش‌ها و بررسی‌های میدانی به عمل آمده و نیازهای اعلامی حوزه ستاد آموزش‌وپرورش، ملاک عمل قرار گرفت.

ملاحظه و اولویت اساسی در برنامه سال 1398

  1. تاکید و توجه خاص بر پیاده‌سازی و اجرایی‌شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و دیگر زیرنظام ها
  2. مشارکت در عملیاتی‌سازی برنامه درسی ملی
  3. مسئله‌یابی پژوهشی درآموزش و پرورش، خصوصاً مسئله‌های مدرسه‌ای و بومی و محلی(توجه به تقاضامحوری در اولویت‌های پژوهشی)
  4. تأکید بر اجرای پژوهش‌های مربوط به رشد روانی اجتماعی دانش‌آموزان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و طراحی مداخلات معتبر در این زمینه
  5. پایش مداوم نحوه عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی و رصد مسائل و چالش‌های پیش‌روی آن با هدف ارائه راه‌حل‌های مؤثر و پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بحران‌ها و چالش‌های تربیتی
  6. تأکید بر مدرسه‌محوری به عنوان پایگاه تربیتی محله و تأثیرگذار بر جامعه
  7. زمینه‌سازی برای مشارکت روزافزون خانواده در مدرسه به طُرق گوناگون و مرتبط
  8. گسترش پژوهش‌محوری در فرایندها و رویه‌های تربیتی خصوصاً فرایند یاددهی یادگیری و ارتقای سطح بینش پژوهشی دانش‌آموزان، معلمان و مدیران
  9. کاهش تمرکز در انجام مأموریت‌های پژوهشگاه
  10. بهره‌مندی از ظرفیت بیرونی خصوصاً حوزه و دانشگاه در پیشبرد امور پژوهشی آموزش و پرورش و برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی و غیرحاکمیتی
  11. معرفی و شناساندن دستاوردهای نظام تربیتی جمهوری اسلامی ایران به دیگر کشورها

عناوین محورهای اصلی برنامه 1398

الف- توسعه فرهنگ پژوهش:

این عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی زیرنظام پژوهش و ارزشیابی است که گستره پوششی آن از ستاد تا کلاس درس را در بر می‌گیرد. از جمله برنامه‌هایی که در این راستا پیش‌بینی شده است عبارت‌اند از:

  • طراحی برنامه مدرسه به‌مثابه سازمان پژوهنده و اجرای آزمایشی آن
  • بازتعریف تعاملات پژوهشگاه و مدرسه و بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها در این راستا به منظور اجرای توسعه سیاست مدرسه‌محوری و عملیاتی‌سازی آزمایشی آن.
  • ارتقاء فعالیت‌های شورای سیاستگذاری برنامه معلم پژوهنده و بهبود و اصلاح مستمر فعالیتهای دبیرخانه معلم پژوهنده
  • برگزاری همایش های ملی و استانی (همایش روز ملی پژوهش، جشنواره انتخاب و تقدیر از دانش‌آموزان پژوهشگر و  معلمان پژوهنده)
  • توسعه مشارکت و حضور همکاران حوزه ستادی در برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های آموزشی
  • تداوم فعالیت‌های کمیته‌های پژوهشی ستاد آموزش‌وپرورش
  • تدوین و اجرای برنامه گسترش فرهنگ تفکر و پرسشگری در مدارس
  • ارتقای  جایگاه پژوهش در  آموزش‌وپرورش (فعال‌سازی شورای تحقیقات وزارت و شوراهای تحقیقات ادارات کل آموزش‌وپرورش استان‌ها)

ب- بهبود مستمر و پویایی در اتاق فکرهای پژوهشی

  • تقویت و تحکیم فعالیت‌های شورای  پژوهشی پژوهشکده‌ها/ مراکز پژوهشی و هم‌راستایی فعالیت‌ها در جهت سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه و بهره گیری از ظرفیت شوراها در جهت آسیب‌شناسی و اولویت‌یابی پژوهشی
  • تداوم فعالیت شورای گروه‌های پژوهشی به‌منظور شناسایی اولویت‌های پژوهشی، رصد جدیدترین اندیشه‌ها در حوزه  مأموریت‌های گروه، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های ضروری (نشست‌های آسیب‌شناسی در حوزه کاری)، پیگیری تفاهم نامه‌ها و ….
  • برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر برای اعتلای کیفیت امور پژوهشی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، معاونت‌ها، سازمان‌ها و دفاتر حوزه ستادی وزارت متبوع در زمینه اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشی وزارت آموزش‌وپرورش و خصوصاً تلاش در جهت فعال‌سازی شورای تحقیقات تمام استان

ج –  اصلاح فرایندها، رویه‌ها و اسناد راهبردی حوزه پژوهش

  • بررسی موانع اجرایی طرح‌های پژوهشی و کاربست راهکارهای قانونی پیش‌بینی‌شده برای رفع موانع
  • بازنگری در چرخه تصویب طرح‌ها‌ی پژوهشی به منظور چابک‌سازی و سرعت در کار
  • تدوین شیوه‌نامه‌های مورد نیاز(شیوه نامه مدیریت و راهبری طرح های ملی منطقه‌ای و استانی‌ شیوه‌نامه رصد گزارش‌های تحولات علمی در حوزه علوم تربیتی- شیوه‌نامه کاربست یافته‌ها  پژوهشی، شیوه‌نامه هزینه‌کرد اعتبار گروه‌های پژوهش‌ و….)
  • برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن سیاست درآمدزایی از طریق همکاری با دانشگاه‌ها، مؤسسات و انجمن‌های علمی‌پژوهشی در اجرای برنامه‌های مشترک، همایش‌ها، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های
  • اصلاح شیوه‌نامه اجرایی برنامه معلم پژوهنده و گسترش آن به حوزه کارشناسی وزارت آموزش‌وپرورش

د- بررسی مسائل و موضوعات به‌روزآموزشی و تربیتی و گفتمان‌سازی پژوهشی با رویکرد آینده‌نگری

  • حساسیت نسبت به پدیده‌ها و مسئله‌های تربیتی و طرح‌های جدید مطرح شدهِ مؤثر در حال و آینده نظام تربیتی کشور و ارائه بازخوردهای عملی همچون برگزاری نشست‌های هم‌اندیشی، گفت‌وگومحوری، روشنگری، ارائه یادداشت و مقاله و غیره حسب مورد و پیگیری مداوم آن‌ها؛
  • تشکیل کارگروه نظرسنجی در حوزه‌های مرتبط با مأموریت‌های وزارت آموزش وپرورش
  • برگزاری 20  نشست علمی تخصصی مرتبط با حوزه فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی/ پژوهشکده‌ها/ مراکز و پژوهشگاه
  • برنامه‌ریزی و مدیریت برگزاری کرسی‌های نقد، مناظره، ترویجی و نظریه‌پردازی و برگزاری 4 کرسی
  • هم‌اندیشی و تدوین مجموعه راهکارهای اجرایی  و استخراج دلالت‌های تربیتی بر اساس اسناد و بیانیه‌های بالادستی (بیانیه گام دوم انقلاب و …)
  • رصد تحولات علوم تربیتی
  • طراحی سازوکارهای سنجش ملی

ه – برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های پژوهشی (با تأکید بر پشتیبانی پژوهشی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

  • تدوین برنامه به منظور اجرایی شدن 18 مورد از برنامه‌های زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول

برنامه‌ریزی برای اتمام 25 طرح پژوهشی در دست اجرا

  • برنامه‌ریزی برای تدوین 26 طرح پژوهشی جدید در چارچوب موضوعات پژوهشی مصوب و نیازهای پژوهشی اعلام شده وزارت آموزش‌وپرورش و پژوهشگاه
  • برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت نتایج طرح‌های پژوهشی از طریق نظارت مستمر بر اجرای آنها و اخذ گزارش‌های مرحله‌ای بر اساس شیوه‌نامه نظارت بر کیفیت طرح‌های پژوهشی
  • بررسی و تصویب عناوین پژوهشی مستخرج از 18 برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی (ابلاغی به پژوهشگاه) و ابلاغ آن به پژوهشگران  به عنوان اولویت‌های پژوهشی مصوب، جهت اجرای مرحله اول آن‌ها.
  • کارسازی و پیگیری پژوهش‌های مورد نیاز سایر زیرنظام‌های سند تحول و برنامه درسی ملی

و- اجرای مطالعات بین‌المللی، اشاعه نتایج و کاربست  آن

  • اجرای مرحله اصلی مطالعه تیمز 2019 در کل کشور، تصحیح پرسشنامه‌ها، ورود داده‌ها و آماده‌سازی گزارش، انتشار نتایج و تلاش برای کاربست نتایج
  • زمنیه‌سازی و تمهید مقدمات برای آغاز مطالعه پرلز 2021
  • اجرایی‌شدن مجموعه عملیات طراحی شده برای ماده واحده 785 مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش (طراحی و مشارکت در مطالعات ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و اجرا و کاربست نتایج آن)

ز – مستندسازی، اشاعه، نشر و کاربست نتایج مطالعات و یافته‌های پژوهشی

  • تمهید مقدمات برای اشاعه و کاربست نتایج تحقیقات و تشکیل کارگروه‌های موضوعی برای  اشاعه مناسب وکاربست یافته‌ها و تولید بسته‌های کاربستی
  • انتشار نتایج تیمز 2019 و اشاعه یافته‌های آن و تمهید مقدمات به منظور کاربست نتایج حاصله
  • تألیف و ترجمه کتاب، تک نگاشت، خبرنامه، کارنما، ویژه‌نامه (بیست عنوان)
  • تولید 4 شماره از فصلنامه‌های علمی پژوهشی (تعلیم و تربیت، مسائل کاربردی در تعلیم و تربیت اسلامی، خانواده و پژوهش، کودکان استثنایی و انتشار اولین شماره فصلنامه آموزش و پرورش روستایی، عشایری و چندزبانه )
  • تولید حداقل 40 مقاله علمی‌پژوهشی، 30 مقاله برای کنفرانس‌های ملی، ‌ بین‌المللی و 20 مقاله علمی ترویجی؛
  • تولید گزارش‌های مستند از فعالیت‌های علمی‌پژوهشی به صورت موضوعی
  • تولید خلاصه‌های مدیریتی و سیاستی از نتایج تحقیقات و مطالعات انجام شده در پژوهشگاه و اشاعه آن
  • برنامه‌ریزی برای تدوین گزارش‌های تحلیلی، مروری و سریع بر اساس موضوعات مورد نیاز وزارت متبوع
  • برگزاری 25 نشست ارائه یافته‌های طرح‌های پژوهشی پایان‌یافته و انتشار نتایج حاصله در سطح ذینفعان
  • اشاعه تجارب برتر اقدام‌پژوهی معلمان از طریق نشست‌های کشوری، استانی ومنطقه‌ای و انتشار تجارب آن‌ها
  • برنامه‌ریزی برای برگزاری و اجرای همایش‌های علمی‌پژوهشی (از جمله همایش اقتصاد مقاومتی)

ح – تعاملات و همکاری‌های علمی‌پژوهشی

  • پیگیری و تداوم فعالیت‌های کمیته مشترک پژوهشگاه و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برای  کاربست تحقیقات مرتبط به منظور تحقق اسناد تحول بنیادین
  • تعامل و همکاری با انجمن بین‌المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی (IEA) در زمینه اجرای مطالعات تیمز و پرلز
  • همکاری با انجمن‌ها وموسسه‌های علمی پژوهشی حوزه و دانشگاه برای برگزاری همایش و نشست‌های علمی و سایر مراودات علمی پژوهشی
  • تدوین تفاهم‌نامه‌های همکاری با دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی پژوهشی (مانند دانشگاه امام صادق(ع)، انجمن آموزش و پرورش تطبیقی و انجمن مطالعات برنامه‌ریزی درسی، نظام روانشناسی و مشاوره) با هدف مشارکت در اعتلای کیفیت در آموش و پرورش
  • همکاری علمی پژوهشی با مراکز سیاستگذاری کشور ( مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری،   معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،   شورای عالی عتف، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و …)  به منظور بهره‌مندی از ظرفیت و توان کارشناسی آن در پیشبرد ماموریت‌های پژوهشگاه
  • همکاری با ناشران دولتی و خصوصی با هدف انتشار تولیدات فکری و پژوهشی

ارسال نظر

Image CAPTCHA