پشتیبانی علمی - آموزشی از معلمان کلاس‌های چندپایه

اگر آماری از ترکیب گروه‌های سنی معلمان کشور تهیه کنیم، به‌طور یقین جوان‌ترین رقم سنی را معلمان روستا تشکیل می‌دهند، معمولاً معلمان مدارس روستایی به‌دلیل عدم دسترسی به امکانات پس از دو سال خدمت تقاضای انتقال کرده و معلمان جوان‌تر و کم‌تجربه‌تر جای آن‌ها را می‌گیرند.

مسلماً مدتی وقت لازم است تا این گروه جدید به محیط کار، شرایط و ویژگی‌های دانش‌آموزی آن آشنا شوند و جزئیات مسائل آموزش و پرورش را تجربه نمایند. از طرفی تخصص این افراد با هم فرق می‌کند. عده‌ای فارغ‌التحصیل مراکز تربیت معلم، برخی دیگر آموزشیاران نهضت سوادآموزی، گروهی معلمان حق‌التدریس رسمی شده و گروه دیگر سرباز معلم و ... می‌باشند. در این میان فقط تعداد محدودی معلم با سابقه (به‌دلیل بومی بودن و بیتوته در محل خدمت) در میان این معلمان وجود دارد. دوره‌های آموزش کوتاه مدت ضمن خدمت نیز جواب‌گوی نیازهای آموزشی و پرورشی نیست. اما در  بین معلمان با سابقه و حتی معلمان جوان، افراد علاقه‌مند و خلاقی وجود دارند که علیرغم مشکلات و کاستی‌های موجود دلسوزانه به دنبال یافتن مرجع و منابعی هستند که اطلاعات و تجربیات مفیدی برای اداره‌ی بهتر کلاس‌های چند پایه در اختیار آنان قرار دهد. با این پیش‌فرض گروه برنامه‌ریز کلاس‌های چندپایه تمامی فعالیت‌های تولیدی خود را از طریق سایت دفتر تألیف و ایجاد صفحه «کلاس‌های چندپایه» با معلمین سراسر کشور به اشتراک گذاشته و از طریق اعلام دو ایمیل اختصاصی کلاس‌های چندپایه به نشانی: talif.chandpaye@gmail.com  و talif.chandpaye@yahoo.com به ارتباط و پاسخگویی به معلمین کلاس‌های چندپایه پرداخته است. همان‌گونه که قبلاً اشاره شد مدارس چند پایه یک ضرورت آموزشی است، هرچند که در برخی از کشورهای توسعه یافته به آن به چشم یک فرصت آموزشی نگاه می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود معلمان و راهبران آموزشی این کلاس‌ها، ضمن شناخت مشکلات و ویژگی‌های خاص  کلاس‌‌های چند پایه، از راه‌حل‌ها و شیوه‌های مناسب اداره‌ی این کلاس‌ها آگاهی یابند و با همراه کردن تجربیات شخصی و مفید خود، به رفع بخشی از مشکلات کلاس‌های چند پایه کمک کنند. به این منظور مطالب به اشترک گذاشته شده در سایت دفتر تألیف شامل: طراحی‌های آموزشی ویژه کلاس‌های چندپایه در مدیریت زمان کلاس، معرفی و ارائه مقالات مرتبط با مسائل و چالش‌های کلاس‌های چندپایه، معرفی منابع موجود و به روز کلاس‌های چندپایه، ارائه فیلم‌های آموزشی مناسب و برفراز آسمان، معرفی و ارائه کامل جداول مفاهیم، مهارت‌ها، ارزش‌ها و نگرش‌های دوره اول و دوم ابتدایی احصا شده توسط کارشناسان گروه‌های درسی، تجربه‌های زیسته ارسالی معلمان کلاس‌های چندپایه، تصاویر آموزشی از کلاس‌های چندپایه با رویکرد تنوع و گوناگونی این کلاس‌ها در سرتاسر کشور، گامی هرچند کوچک اما مؤثر در جهت پشتیبانی علمی و آموزشی معلمان و دانش‌آموزان کلاس های چندپایه است.

 امید آن است که در گام بعدی برنامه درسی رسمی کشور برای کلاس‌های چندپایه به گونه‌ای متناسب‌سازی شود که در این کلاس‌ها ضمن تحقق اهداف و شایستگی‌های مورد انتظار شرایط اجرای برنامه درسی قصد شده برای معلمان تسهیل گردد و موجب افزایش میزان یادگیری دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در این کلاس‌ها شود و در نهایت یکی از هدف‌های عملیاتی مهم سند تحول یعنی عدالت تربیتی محقق گردد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA