ارسال نظر

کتاب‌ درسی صحیفه‌ی تربیت است؛ کارگروه ارزش‌ها و شایستگی‌ها در کتاب‌های درسی تشکیل می‌شود

نشست رئیس، معاونان و مدیران سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برای تصمیم‌گیری در خصوص نحوه‌ی درج محتوا و اشاعه‌ی شهامت و ایثارگری شهید علی لندی و آیت‌الله حسن‌زاده آملی در کتب درسی و سایر منابع آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در ابتدای این جلسه ضمن تسلیت اربعین حسینی و چهلمین روز شهادت امام حسین(علیه السلام) بیان کرد: ما با اربعین و فرهنگ اربعینی و عاشورا و فرهنگ عاشورایی زنده هستیم. تصور بفرمایید که اگر عاشورا نبود و امام حسین(علیه السلام) را نداشتیم و زیر پرچم فرهنگ عاشورایی زندگی نمی‌کردیم، جاهلیت مدرن و مستکبران بی‌رحم زمان؛ با ما چه می‌کردند؟ آنان در مقابل یک مانع به نام هیبت عاشورایی ماندند و نتوانستند از این مانع عبور کنند. با اینکه تعداد زیادی از نوجوانان، جوانان، میان‌سالان و پیران ما را هم از ما گرفتند اما جوانی دل عاشورایی ما را هرگز نخواهند توانست از ما بگیرند. از بابت این فرهنگ خدا را شاکر هستیم و از درگاهش می‌طلبیم که ما را سرباز این بارگاه و این عرصه قرار بدهد و در سربازی ما را نگه بدارد زیرا اگر سرباز بمانیم سربلند خواهیم ماند.

پذیرش شهادت شهید لندی از سوی رهبر انقلاب یک تکلیف به گردن ما نهاد

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص شهادت شهید علی لندی، دانش‌آموز اهل ایذه بیان کرد: پس از اعلام خبر شهادت علی لندی، یک تکلیف به گردن همه ما نهاده شد و آن تکلیف اشاعه‌ی جانبازی‌، قهرمانی و از خود گذشتگی این نوجوان از طریق منابع آموزشی و تربیتی است.

رئیس سازمان پژوهش ادامه داد: در جلسه‌ی شورای معاونان وزارتخانه نیز آقای دکتر کاظمی، سرپرست محترم وزارتخانه، از بنده خواستند که به ارائه‌ی اقدام شجاعانه‌ی شهید لندی در کتب درسی فکر کنیم که خواسته‌ی ایشان نیز مزید بر علت شد.

شهادت شهید لندی یک اقدام اسوه‌ای برای نوجوانان است

دکتر ملکی تأکید کرد: در اینکه باید در کتاب‌های درسی، مجلات رشد و انتشارات مدرسه به شهید لندی بپردازیم هیچ شکی وجود ندارد زیرا یک رویداد اسوه‌ای و نمونه‌ای برای نوجوانان ما است. هر قدر اسوه‌های نوجوان در کتاب‌های درسی ما بیاید، کتاب‌های درسی ما به صحیفه‌ی تربیت تبدیل می‌شود. نوجوانی سن عجیبی است و دوره‌ی ارزش‌گرایی خالص است. کمر رژیم طاغوت را هم خون نوجوان شکست. کل ملت ایران برای پیروزی انقلاب خون داد اما خون نوجوان آمیخته به اخلاص است.

سپس دکتر علی محبی قائم مقام رئیس سازمان بیان کرد: پرداختن به شهید علی لندی در منابع آموزشی کار بسیار مهمی است اما در عین حال با مسئله‌ی بسیار حساس تربیت سروکار دارد، بنابراین برای اینکه ما اثربخشی این کار را افزایش دهیم باید به صورت دقیق مشخص کنیم که در چه پایه‌ای و چه کتابی و چگونه آن موضوع را بیاوریم تا اثربخشی لازم را داشته باشد‌. پیشنهاد من این است که کارگروه برنامه‌ریزی دفاتر در کوتاه‌مدت راجع به این موضوع خاص جلسه بگذارند و به صورت عمیق بررسی کنند و پیشنهاد خود را ارائه دهند.

در ادامه جلسه، محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان، افشار بهمنی مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش، سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان، حمیدرضا شاه‌آبادی مدیرعامل انتشارات مدرسه، معصومه نجفی پازوکی سرپرست دفتر تألیف کتاب‌های آموزش‌های عمومی و متوسطه نظری، عبدالله اسدی مشاور رئیس سازمان، مهدی جلالی معاون مدیرکل حوزه ریاست و صدیقه حسن‌زاده، رییس اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش به بیان نقطه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

بازتاب فداکاری‌های شهید لندی در کتب درسی سال تحصیلی 1401

در بخش پایانی جلسه، دکتر حسن ملکی به جمع‌بندی مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: ما در ارتباط با شهید علی لندی باید یک کار کوتاه‌مدت برای امسال و یک کار بلندمدت برای سال‌های آتی داشته باشیم. فداکاری این شهید در کتاب‌هایی مانند زبان و ادبیات فارسی، آمادگی دفاعی، مطالعات اجتماعی و حتی کتاب‌های هنر، قابل طرح است. در این کتاب‌ها هم در متن می‌شود کار کرد و هم در اقدامات مکملی از قبیل رمزینه‌های سریع پاسخ، کتاب‌های الکترونیکی و امثال آنها که مکمل و غنی‌ساز کتاب درسی هستند. مدیران کل دفاتر باید بررسی کنند و به ما گزارش دهند که بحث شهید لندی در کدام کتاب و کدام پایه قابل طرح است.

او افزود: کار دیگری که در کوتاه‌مدت می‌شود انجام داد، پرداختن به این شهید در جشنواره فیلم رشد است. فیلم کوتاهی می‌توان درباره این شهید ساخت و به نمایش گذاشت و به نشان شهید لندی هم می‌شود فکر کرد. ضمن اینکه بحث این شهید در مجلات رشد و در انتشارات مدرسه نیز بسیار جای کار دارد.

رئیس سازمان پژوهش بیان کرد: هدف ما این است که در کتاب‌های درسی که در مهر 1401 عرضه می‌شود مطالبی را راجع به شهید لندی داشته باشیم اما بحث پرداختن به این شهید در مجلات رشد، جشنواره‌ی فیلم رشد و انتشارات مدرسه مربوط به همین امسال است.

دکتر حسن ملکی گفت: یک برنامه‌ی بلندمدت نیز خواهیم داشت که این برنامه‌، خاص آن میدان ارزشی است که شهید لندی در آن پرورش و معنا پیدا کرده است. در این زمینه باید کارگروهی تحت عنوان "ارزش‌ها و کتاب‌های درسی" یا "شایستگی‌ها و کتاب‌های درسی" با مسئولیت آقای دکتر محبی تشکیل شود تا ما نسبت فضای ارزشی با کتاب‌های درسی را تحلیل و طبقه‌بندی کنیم و به‌صورت طبقه‌بندی‌تر داشته باشیم. بحث شهید لندی نیز باید در آن کارگروه مطرح شود و معنا پیدا کند. 

او ادامه داد: در این زمینه یک چارچوب مفهومی وجود دارد که هم شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت و هم شامل برنامه‌های بلندمدت می‌شود. این چارچوب شامل ابعاد طرح، روش‌های طرح و محل طرح این مسئله در منابع است.

ماجرای شهادت شهید لندی ذو ابعاد است

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: در بحث ابعاد هر چقدر کار این شهید را تحلیل می‌کنیم و عمیق می‌شویم متوجه می‌شویم که این قضیه ذو ابعاد است. یک بُعد آن بُعد اعتقادی این حادثه است. شهید در صحبت‌های خودش قضیه را به عاشورا، امام حسین(علیه السلام)، اربعین و زیارت عاشورا متصل کرده که این‌ها را مستند هم می‌شود کرد. بُعد دوم بُعد اجتماعی است. مگر غیر از این است که این شهید برای خلق فداکاری کرده است؟ کار او کار اجتماعی است زیرا خودش را برای دیگری فدا کرده است. این مسئله بُعد ادبی و هنری هم دارد که البته آن را باید خلق کرد. یعنی باید برایش شعر و متن ادبی نوشت. بُعد چهارم هم بُعد دفاعی است که در کتاب آمادگی دفاعی می‌شود به آن پرداخت. در واقع ابعاد اقدام فداکارانه شهید علی لندی نشان می‌دهد که هر ضلع آن به یک کتاب درسی مرتبط می‌شود.

دکتر ملکی با بیان اینکه هدف ما از پرداختن به اقدام شجاعانه شهید لندی، اثرگذاری در کودکان و نوجوانان است، اظهار داشت: باید روش‌هایی را برای بیان این اقدام اتخاذ کرد که تأثیرگذارتر باشد. در این مورد چند روش مطرح شد که یکی بحث کاراکترسازی و شخصیت‌سازی است. بنابراین اگر می‌خواهیم از روش شخصیت‌سازی استفاده کنیم باید طوری از این شیوه بهره ببریم که شهید علی لندی تأثیر اسوه‌ای خودش را داشته باشد.

رئیس سازمان افزود: مطرح شد که بحث شهید علی لندی در کنار بحث شهید فهمیده مسئله ظریفی است چراکه ما از این طریق می‌توانیم به بچه‌هایمان نشان دهیم که مسئله‌ی ایثار همیشه وجود دارد؛ چه در جنگ و چه در غیر از جنگ، بنابراین پرداختن به این دو رشادت می‌تواند به بچه‌های ما بگوید که هر جا لازم باشد باید ایثار کنید.

دکتر ملکی گفت: همچنین مطرح شد که اقدام شهید علی لندی را به‌عنوان یک عمل قهرمانانه معرفی کنیم زیرا بچه‌ها عمل قهرمانانه را دوست دارند. این هم ایده‌ی خوبی است. یک پیشنهاد هم در مورد ساختن موشن‌گرافی مطرح شد که این هم یک شیوه می‌تواند تلقی شود. بحث دیگر مربوط به ارتباط این اقدام با زمینه‌های اعتقادی است. یعنی ما داستان شهامت شهید لندی را مطرح کنیم و بعد هنرمان این باشد که آن را به امور اعتقادی وصل کنیم.

او افزود: به‌نظر می‌آید محل طرح داستان شهید علی لندی در کتاب‌های دوره‌ی ابتدایی و دوره‌ی اول متوسطه باشد. در مجلات رشد و سایر ابزارها هم می‌توان برای طرح این اقدام شجاعانه استفاده کرد.

رئیس سازمان پژوهش بیان کرد: بنده از شما همکاران می‌خواهم که تا هفته‌ی آینده برنامه‌ی کوتاه‌مدت خود در ارتباط با ارائه‌ی شهید علی لندی در کتاب‌ها، مجلات رشد و... را ارائه کنید. در مورد برنامه‌های بلندمدت نیز آقای دکتر محبی کارگروهی را با حضور مدیران سازمان و سایر افراد تشکیل دهند. این کارگروه به قلمرو ارزش‌ها مربوط می‌شود و شهید لندی هم در آن قلمرو معنا پیدا می‌کند.

ارائه‌ی مطالبی در خصوص آیت‌الله حسن‌زاده آملی در کتب درسی

دکتر حسن ملکی ضمن تسلیت رحلت آیت‌الله حسن‌زاده آملی، با اشاره به اینکه دانشمند عظیم‌القدر و بزرگی است، بیان کرد: دفاتر تألیف مخصوصاً دفتر تألیف بخش نظری یک ظرفیت‌سنجی داشته باشند که ما راجع به آیت‌الله حسن‌زاده آملی در چه کتاب‌هایی می‌توانیم مطالبی را بیشتر از قبل مطرح کنیم. به‌نظر می‌آید که در کتاب‌های ادبیات، معارف و حتی ریاضی از بابت ریاضی‌دان بودن آیت‌الله حسن‌زاده آملی می‌شود به ایشان پرداخت منتها این نیز به بررسی بیشتر نیاز دارد.

رئیس سازمان پژوهش در پایان اظهار داشت: حسن خلق، اخلاص در عمل و عشق به یادگیری از ابعاد زندگی ایشان بود که در صحبت‌های همکاران هم به آن اشاره شد. علامه حسن‌زاده آملی ذوفنون بودند و غیر از بُعد اعتقادی و عرفانی، سایر ابعاد شخصیتی ایشان نیز قابل طرح است.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده
Image CAPTCHA