نظام آموزشی در کشور مجارستان

بخش اول : اطلاعات عمومی کشور مجارستان

مجارستان کشوری دموکراتیک با حدود 10 میلیون نفر جمعیت یکی از زیباترین کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که در قلب اروپای مرکزی واقع شده و دارای جاذبه های توریستی فراوان میباشد .

همسایگان این کشور در شمال چک و اسلواکی ، در شرق رومانی و اوکراین، در غرب اتریش و اسلوونی و در جنوب کراوسی و صربستان می باشند. این کشور بسیار سرسبز و حاصلخیز است و دارای باغات میوه بسیار فراوانی است و دشتهای حاصلخیز مجارستان توسط رود دانوب آبیاری می شوند. این کشور زمستانهای سردی داشته و تابستانها، درجه حرارت دشتهای مرکزی، افزایش شدیدی دارد.

معادن بوکسیت بسیار غنی در این کشور، شناسایی شده و به بهربرداری رسیده است. نیمی از صادرات مجارستان را ماشین آلات کشاورزی ، ابزار مهندسی و غلات و ماشینهای صنعتی تشکیل می دهند در حال حاضر تحصیل در کشور مجارستان ایده آل دانشجویان خارجی است زیرا زبان تدریس در این کشور انگلیسی بوده و مدارک دانشگاههای این کشور با توجه به قدمت دانشگاههای آن در تمامی کشورهای جهان معتبر می باشد و همچنین هزینه های زندگی 40% الی 50% ارزانتر از اروپای غربی است.

بوداپست پایتخت کشور مجارستان یکی از زیباترین شهرهای اروپا می باشد که رود دانوب در این شهر مناظر بسیار زیبایی را ایجاد نموده است .

 اختلاف ساعات شبانه روز ایران با کشور مجارستان

اختلاف ساعت ایران با کشور مجارستان 2.5 ساعت است یعنی در حالی که ساعت درایران 12 ظهر است ساعت درشهر بوداپست مجارستان 9.5 صبح است.

آب و هوای کشور مجارستان

شرایط  جوی و آب و هوای کشور مجارستان

آب وهوای مجارستان شبیه به آب و هوای غرب ایران و درتابستان بسیار معتدل وزمستان معتدل به نحوی که ممکن است 18 درجه زیر صفر نیز برسد.

آب و هوای شهرهای بزرگ مجارستان مانند بوداپست بسیار پاک و عالی است زیرا حمل و نقل عمومی بسیار قوی است و نیاز به استفاده از اتومبیل های شخصی احساس نمی شود و تعداد اتومبیل در سطح شهر در حال حرکت شهر بوداپست قابل رویت است و آلودگی هوا در سطح شهر تقریبا صفر میباشد. این کشور به خاطر بارندگی های زیاد و مناسب دارای باغات و جنگلهای بسیار متنوعی است و تقریبا نیمی از میوه اروپا در این کشور تولید می شود.

ساخت شهری و معماری مجارستان

کشور مجارستان بهمراه کشور چک زیباترین کشورهای اروپا محسوب می شوند که دارای معماری بی نظیر و مثال زدنی در اروپا هستند.

این کشور عروس کشورهای اروپا نام گرفته و از نظر معماری بسیار دیدنی و زیباست ، بطوریکه همان معماری قرون 20-18 را حفظ نموده و ساختمانهای قدیمی با بازسازی و بدون تخریب آثار حفظ می شوند و این دلیل زیبایی معماری کشور مجارستان است.

ساختمان پارلمان مجارستان یکی از زیباترین ساختمان های اروپا در کنار رودخانه دانوب است که همواره در تاریکی شب از درخشندگی و زیبایی خاصی برخوردار است و بازدید از پارلمان در شب از دیدنیهای بوداپست محسوب می گردد.

معماری خاص ساختمان دانشگاه فنی نیز در کنار دانوب از آن جمله است.

بخش دوم : نظام آموزشی کشور مجارستان

انواع مدارک وعناوین تحصیلی آموزش عالی

Erettsegi bizonyit vany

دیپلم دبیرستان ،گواهی اتمام دوره دبیرستان

Foiskola oklevel

کالج مدرسه عالی درجه کاردانی

Egyemi oklevel

درجه کارشناسی ـ درجه دانشگاهی

Szakiranyu tovabbkepzesi oklevel

درجه کارشناسی ارشد ـ دوره های تخصصی

Doktori oklevel

دکترا

ساختار نظام آموزشی

الف  ـ ساختار نظام آموزشی مدارس / پیش دانشگاهی

تحصیلات ابتدایی از 6 سالگی آغاز می شود وشامل دو دوره 4 ساله می باشد .دوره دبیرستان در دو نــــوع مدارس آموزشی و مــــدارس حرفه ای ارائه میگردد که خود این مدارس نیز چند نوع برنامــه آموزشی ارائه می دهند که طول دوره بین 4-6 سال می باشد. مدارس متوسطه آموزشی (gymnazium Academic secondary schools) یکسری دروس وآموزشهای عمومی بین 4-8 سال ارائه می دهند در مدارس متوسطه حرفه ای Szakkozepiskola ومدارس حرفه ای Szakiskola آموزشها در زمینه علوم انسانی ،فنی کشاورزی وخدمات می باشد .در مدارس متوسطه حرفه ای آموزشهای عمومی در 4 سال اول دوره منجر به اخذ گواهی
Erettsegi bizoyitvany می شود ودر مدارس حرفه ای آموزشهای عمومی پس از 4 سال اول دوره علاوه دروس فنی ارائه می شود. درمدارس حرفه ای  مدرکی ارائه نمی شود وسطح آن از نظر علمی پایین ترا از مدارس متوسطه حرفه ای است.

اخیراً دکترای Ph.D در کشور مجارستان همانند سایر مدارک Ph.D در دنیا ارائه میگردد.

ب ـ ساختار نظام آموزشی عالی

تحصیلات عالیه در این کشور در دانشگاها وکالج ها امکان پذیر است (نظام دوگانه) . برخی کالجها یا دانشگاهها به گونه ای مرتبط است که به عنوان دانشکده آن دانشگاه فعالیت می کند .دانشگاهها نیز می توانند دروسی در سطح دانشکده ارائه دهند. تحصیل در کالج ها حداقل 3 سال وحداکثر 4 سال می باشد در حالی که حداقل طول دوره در دانشگاهها 4 سال وحداکثر 5 سال می باشد .البته برای رشته پزشکی استثناء طول دوره 6 سال می باشد.

Foiskola oklevel اعطاء میگردد .فقط در دانشگاهها مدرک Egyetemi oklevel  (مدرک دانشگاهی) اعطاء میگردد. دانشگاهها 3 دوره دکترای تخصصی Ph.D که طول دوره بین
3-1 سال می باشد وهمچنین دوره  های  تحصیلات تکمیلی ارائه می دهند.

از سال 1993 دو موسسه وسازمان جهت توسعه ونظارت بر آموزش عالی تاسیس یافت .کمیته ارزشیابی مجارستان  Hangarian Accreditation committee(HAC) و شورای علمی آموزش عالی Hisher education scientific council (HESC)  از سال 1999 پس از بازنگری واصلاح ساختار نظام آموزشی ،تعداد دانشگاههای دولتی کاهش یافتند تعداد موسسات و مراکز آموزش عالی 89 موسسه بود که 55موسسه دولتی و 28 موسسه زیر نظر کلیسا و 6 موسسه خصوصی هستند. ولی در حال حاضر بر اساس اطلاعات شبکه ای 18 دانشگاههای دولتی، 12 کالج و 26 کالج و دانشگاه کلیسایی و 9 کالج خصوصی فعالیت دارند .نظام جدید آموزش عالی از سال 2003 اجرا شده است در نظام جدید دور مرحله ای 2 نوع دوره و مدرک تحصیلی Two eycle degree جایگزین نظام دو تایی dual system می شود. و همگی تابع نظام واحدی شده اند . قرار بر این است که در سال 2005 آزمون سراسری پایان دوره دبیرستان برگزار شود که جایگزین امتحان ورودی نظام آموزش عالی خواهد شد.

الف ـ مراحل و دوره های تحصیل در مراکز آموزش عالی/ غیر دانشگاهی

ازسال1996 یک نوع دوره جدیدآموزش عالی دراین کشورایجادگردید بنام دوره های آموزش عالی حرفه ای Akkredi tat iskolari redsrur felsofoku szakkepzes که این دوره در ارتباط با نظام آموزش عالی می باشد .این دوره به صورت یک دوره کوتاه مدت آموزش عالی پس از دبیرستان محسوب می گردد وفقط منجر به اخذ گواهی  حرفه ای Bizonyitvan میگردد. دوره های 2 ساله به طور معمول توسط کالج ها وبندرت توسط دانشگاهها ارائه میگردد ودر بیشتر موارد با همکاری مدارس متوسطه حرفه ای فعالیت می کنند .دوره های پیشرفته تر عملی در مدارس وموسسات آموزش عالی /غیر دانشگاهی (Foiskola ) ارائه میگردد. طول این دوره ها بین 3-4 سال می باشد ومنجر به اخذ مدرک Foiskola oklevel که در سطح کالج است میگردد. این مدرک که ممکن است Bachelor نیز نامیده شود و دارنده آن می توانند وارد مقاطع بالاتر آموزشی عالی وتخصصی شوند. در برخی مدارس ودانشگاهها نیز دروسی در سطح کالج ارائه گردد .

ب- مراحل و دوره های تحصیل در دانشگاهها

Under graduat studies

تحصیل در دانشگاهها شامل 4-6 سال تحصیل  همراه با رائه پایان نامه وشرکت در امتحانات نهایی می باشد. پس از اتمام دوره وطی مراحل فوق ،مدرک Oklevel /egyetemi oklevel( مدرک دانشگاهی ) که Master نیز نامیده می شود اعطاء میگردد که دارنده آن می توانند وارد مقطع بالاتر تحصیلی Szakiranyu tovabbkepzesi oklevel  ( مقطع تخصصی دانشگاهی) و پس از 1-3 سال تحصیل می شوند.

Graduate studres

این دوره شامل 2 سطح ومقطع تحصیلی است

الف- Szakiranyu tovabbkepzesi oklevel( دوره عالی تخصصی )

مدرک این دوره از اتمام دوره Egyetemi oklevel دوره اول تحصیل دانشگاهی وطی 1-3 سال تحصیل اعطاء میگردد.

ب- Doctoral studies

این دوره شامل 3 سال تحصیل پس از اتمام دوره
Oklevel / egyemteni oklevel و انجام کارهای پژوهشی می باشد . مدرک دکترا یا Mester توسط کمیته دانشگاهی پس از طی مراحل فوق ، موفقیت در امتحانات وارائه پایان نامه علمی ویک کار پژوهشی وگذراندن امتحان شفاهی اعطاء میگردد.

آدرس وزارت آموزش ملی و ورزشی مجارستان

Ministry of Education

Head  Balint Magyar. Minister

Szalay utca 10-14

1055 Buda/ pest

Hungary

Tel  +36(1) 473-7333+36(1)473-7332

Fax  +36(1)269-2437

E-Mail   balint. Magyar@om.giv.hu

WWW http //www.om.hu

آموزشهای غیر رسمی

آموزشهای غیر حضوری ( از راه دور) توسط موسسات ومراکز معتبر ارائه می گردد. آموزشهای غیر رسمی دیگری توسط مراکز وموسسات صنعتی وآژانسهای دولتی سازمانهای اجتماعی و مراکز مدیریتی ارائه می شود.دوره های شبانه وآموزش بزرگسالان نیز توسط مراکز وموسسات عالی ارائه می گردد که مدرک دیپلم اعطاء میگردد.

شرایط پذیرش درمراکز آموزش عالی / دانشگاهها

شرط ورود به مراکز موسسات آموزش عالی حرفه ای داشتن دیپلم دبیرستان یا Erettsegi Bizonyitivany  است شرط ورود به دانشگاهها نیز داشتن دیپلم دبیرستان وقبولی در امتحان ورودی است.

شرایط پذیرش برای دانشجویان خارجی

داشتن دیپلم دبیرستان معادل کشور مجارستان ویا اتمام 12 سال تحصیل ابتدایی و متوسطه

آشنایی کافی به زبان مجارستانی دوره های آموزش زبان  در موسسات عالی ارائه میشود.

نظام ارزشیابی و اعتبار بخشی تحصیلات

کمیته ارزشیاب مجارستان HAC به طور مستمر هدایت ونظارت بر استاندارهای آموزشی دوره ها وفعالیتهای علمی در مراکز آموزش عالی را به عهده دارد .تمامی دوره های آموزشی
می بایست  توسط کمیته مذکور تائید شوند.

هزینه تحصیلی

حداقل هزینه تحصیلی و هزینه 5000 یورو برای دانشجویان خارجی

نظام نمره دهی

نمره دهی در مدارس بر مقیاس 5-1 است که به شرح زیر است

5=Jele(exellent)

4=jo(good)

3=kozepes

2=elegseges(stisfactory

1=elegeteh Unsatisfactory

نظام نمره دهی در دانشگاهها نیز بر مقیاس 5-1 می باشد و مانند نظام نمره دهی مدارس تعریف شده است که 5 بالاترین رتبه و نمره 1 پایین ترین رتبه محسوب میگردد.

تحصیل در مجارستان در یک نگاه

زبان تدریس دانشگاهها: انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و مجاری

دوره پیش دانشگاهی: دوره یکساله آماده سازی قبل از ورود به دانشگاه

هزینه دوره پیش دانشگاهی: در کالجهای مختلف بسته به کیفیت متنوع

می باشد و شهریه این دوره 5700 یورو در کالج اینترنشنال و کالج اوسینا و 8000 دلار در کالج دانشگاه پچ و 4800 یورو در کالج دانشگاه آلبرت سنت جورجی و 6400 یورو در دانشگاه مهندسی بوداپست است.

سیستم تحصیلی دانشگاهها: سیستم ترمیک و دارای دو ترم در سال می باشد

شروع ترم تحصیلی دانشگاهها: سپتامبر و ژانویه

شروع دوره پیش دانشگاهی: شروع ترم اول ازهفته اول اکتبر و شروع ترم دوم کالج در هفته اول ژانویه و بصورت دوره فشرده میباشد.

اطلاعاتی درباره زبان مجاری

ریشه های زبان مجاری

اورالی نام یکی از خانواده‌های زبانی در جهان است.

کسانی که در اصل به زبان اورالیِ آغازین سخن می‌گفتند، بین ۷ تا ۱۰ هزار سال پیش در کوه‌های اورال در کنار سیبری ساکن بودند. این افراد، ۱۵۰۰ سال پیش به سوی اروپا مهاجرت کردند. نخستین تیره زبانی که از زبان مادر جدا شده بود، زبان سَمویِدی بود. البته گسترش زبان‌ها ی این خانواده پیش از مهاجرت آنها به اروپا آغاز شده بود. برای نمونه، زبانهای اوگری، حدود ۳۰۰۰ سال پیش، از زبان‌های فینی جدا شدند.

سَمویِدی

الف) سمویدی شمالی، شامل نِنِتس که در واپسین منطقه از شمالِ شرقی از بخش اروپاییِ روسیه استفاده می‌شود، اِنِتس که مردم شمال سیبری آن را بکار می‌برند، و ناگاسان که آنهم در شمال سیبری و بویژه در منطقهٔ تایمیر استفاده می‌شود.

ب) سمویدی جنوبی، شامل زبان سِلکوپ است که ساکنان مناطق میانِ رودهای اُب و یِنیسِی در سیبری بدان سخن می‌گویند. سلکوپ تنها زبان باقی مانده از شاخهٔ سمویدی جنوبی است.

اوگری

شاملِ زبان مجاری که زبان رسمی مجارستان است، و زبان‌های خانتی (یا اُستیاک) و مانسی (یا وگول) که در غرب سیبری، در کنار رود اُب از آنها استفاده می‌شود. بر سر اینکه آیا این دو زبان اخیر را باید با زبان مجاری در یک گروه قرار داد یا نه، میان زبانشناسان اختلاف وجود دارد. به دو زبانِ یادشده، اُب- اوگری هم می‌گویند.

فینی

الف) پرمی شامل کومی (یا زیریان)، کومی پرمیاک، و اودمورت (یا وودیاک) که در شرق بخش‌های اروپاییِ روسیه استفاده می‌شوند.

ب) ولگایی شامل زبان‌های مردوین و ماری که از هر دو در پیرامون بخش‌های غربی و میانی رود ولگا استفاده می‌شود. زبان مردوین دو گویشِ متفاوت دارد: ارزیا و موکشا.

پ) سامی (این شاخه و زبان را با خانوادهٔ زبان‌های سامی اشتباه نگیرید). گروهی از مردم شمال اسکاندیناوی و شمال غربی روسیه به این زبان سخن می‌گویند.

ت) بالتوفینی شامل زبان فنلاندی که در فنلاند از آن استفاده می‌شود و عدهٔ کمی در روسیه و استونی هم بدان سخن می‌گویند؛ و نیز زبان استونیایی که در استونی بکار می‌رود. زبان‌های دیگری نیز در این شاخه وجود دارند که افراد بسیار کمی بدانها سخن می‌گویند. از آنجمله می‌توان به لیوونی اشاره کرد که عده کمی در لتونی بدان سخن می‌گویند (فراموش نکنید که زبان رسمی لتونی، لتونیایی است) و یا به زبان‌های کارلی، وپس، اینگری و ووتیک که همگی در بخش‌هایی از شمال غربی روسیه استفاده می‌شوند. شاخه‌های دیگر از زیرخانوادهٔ فینی، از شاخهٔ بالتوفینی جداشده‌اند.

زبان‌های اورالی، پسوندهای بسیاری دارند. زبان فنلاندی ۱۴ حالت اسمی و مجاری ۱۷ حالت اسمی دارد. این تعداد در سامی ۶، و در خانتی تنها سه عدد است! فعل در زبان مردوین شکل‌های پیچیده‌ای دارد؛ این شکل‌ها با چهار زمان و هفت وجه، برای فاعل و مفعول فرق می‌کنند.

در زبان‌های فنلاندی، استونیایی، مجاری، و کومی، فشار یا تکیه بر روی نخستین بخش «هجا) از واژه‌است. احتمالاً این ویژگی در زبان اورالیِ آغازین نیز وجود داشته. در زبانِ نگاناسان از زیرخانوادهٔ سموید، ویژگی تکیه گذاری بر پایهٔ ”پاره- هجا- شماری“ وجود دارد. به اینگونه تکیه‌ها در انگلیسی، stress mora-counting می‌گویند. در زبان یادشده، در حالتی که هر واکه کوتاه، ”یک واحد“ و هر واکهٔ بلند، ”دو واحد“ شمرده شود، تکیهٔ واژه‌ها بر روی ”واحدِ“ سوم از آخر قرار می‌گیرد. همخوانی واکه‌ای در زبان‌های اورالی نیز وجود دارد. برای نمونه، در زبان فنلاندی، talo یعنی خانه و talosa یعنی درونِ خانه؛ در همین زبان، kynä یعنی خودکار، اما sa در هنگام افزوده شدن بر واژهٔ خودکار و ساختن عبارتِ درون خانه، بشکلِ kynässä در می‌آید. یعنی هماهنگی واکه‌ای بوجود می‌آید. این ویژگی در زبان مجاری و دیگر زبانهای اورالی نیز به چشم می‌خورد. همچون بسیاری زبان‌های دیگر، در زبان‌های این خانواده نیز همگون‌سازی یا ابدال (assimilation) دیده می‌شود. گفتیم که تالو در زبان فنلاندی یعنی خانه؛ اکنون می‌خواهیم hen را بدان بیافزاییم تا عبارت ”درون خانه“ بدست آید:

Talo + hen = taloon. اکنون می‌خواهیم بگوییم ”درون خانه ها“: Talo + i + hen = taloihin

زبانشناسان در گذشته، زبان‌های اورالی را با زبان‌های آلتای در یک گروه بسیار بزرگ قرار می‌دادند اما امروزه زبانشناسان بر این باورند که مدارکی مبنی بر همریشه بودن این دو خانواده وجود ندارد و این نظریه اکنون منسوخ شده است. در نتیجه اورالی و آلتایی اکنون دو خانوادهٔ زبانی کاملا متفاوت از هم محسوب می شوند. زبان یوکاغیر که تعداد کسانی که بدان سخن می‌گویند بسیار انک اند و در شرق سیبری زندگی می‌کنند، از نوعی تصویرنگاری مربوط به دوران پیش- الفبایی برای نوشتن استفاده می‌کنند. گروهی از زبانشناسان، این زبان را یک زیرخانوادهٔ مستقل می‌دانند. امروزه بیش از ۲۰ میلیون نفر به زبان‌های اورالی سخن می‌گویند.

 زبان مجاری

زبان مَجاری (به مجاری: magyar، ماجار) زبانی است از خانواده زبان‌های فین‌واوگری و شاخه زبان‌های اوگری و بی‌پیوند با دیگر زبان‌های مرکز اروپا.بدین این زبان در مجارستان و -از سوی اقلیت‌های مجاری-در هفت‌کشور همسایه مجارستان سخن گفته‌می‌شود.

زبان مجاری در جایگاه هموندی در میان دسته کوچک زبان‌های اروپا که از خانواده زبان‌های هند و اروپایی نیستند همواره مورد توجه زبانشناسان بوده‌است.

این زبان ۱۳میلیون گویشور دارد که ۹.۵ تا ۱۰میلیون‌تن از آنان در مجارستان کنونی می‌زیند. نزدیک به دو میلیون تن در سرزمین‌هایی می‌زیند که تا پیش از جنگ جهانی یکم در پادشاهی مجارستان جای می‌گرفتند. بزرگ‌ترین بخش از این گروه با ۱.۴میلیون‌تن جمعیت در رومانی کنونی می‌زیند. همچنین در کشورهای اسلواکی، کرواسی، صربستان، اوکراین، اتریش و اسلوونی نیز مجاری‌زبانان می‌زیند. از این گذشته نزدیک به یک‌میلیون مجاری‌زبان هم در سراسر جهان پراکنده‌اند.

دسته‌بندی و تاریخچه

زبان مجاری آغازین را از ۱۰۰۰ (پیش از میلاد) می‌دانند. در آن هنگام مجاری از زبان‌های اوب-اوگری جداگردید.

مجاری زبانی‌است اوگری که در زیرگروه زبان‌های فین‌واوگری جای‌میگیرد و آن هم شاخه‌ای از خانواده زبان‌های اورالی است. در دهه ۱۶۷۰ بود که پیوند میان زبان‌های اوگری و فینی مورد توجه قرارگرفت. در سده‌های ۱۸ و ۱۹ میلادی دسته‌بندی زبان مجاری از نظر سیاسی بسیار بحث‌انگیز بود. اما امروزه خانواده زبان‌های اورالی مانند خانواده‌های زبان‌های هند و اروپایی و زبان‌های استرانزیایی یک دسته زبانی شناخته‌شده و تثبیت‌شده‌است.

نمونه ای مکالمات روزانه مجاری

  • Jó napot (:یو ناپُت) :روزخوش
  • Viszlát (ویسلات):بدرود(نیمه‌رسمی)
  • Elnézést! (النیزیشت) :ببخشید!
  • Köszönöm (کؤسؤنؤم) :سپاسگذارم
  • Mennyi? (مِن‌نی) :چه اندازه؟
  • Igen :آره
  • Nem :نه
  • Nem értem (نِم ایرتِم) :نمی‌دانم
  • víz (ویز) :آب
  • tea (ته‌آ):چای
  • tej (تِی):شیر(نوشیدنی)
  • Szeretlek (سِرِتلِک): دوستت دارم

مشاهیر کشور مجارستان

[nggallery id=29]

ایگناس گلدسیهر

ایگناس گلدسیهر از مشاهیر اسلام شناس مجارستانی یا هنگری بوده که از یک خانواده یهودی در ۲۲ ژوئن ۱۸۵۰ در بوداپست متولد شد. تحصیلات خود را در دانشگاه بوداپست و نیز دانشگاههای برلین و لایپزیگ در رشته الهیات اسلامی و السنه سامی به پایان رساند و در ۱۸۷۰ به اخذ دکترا از دانشگاه لایپزیگ نائل شد. سال ۱۸۷۳ به سوریه سفر کرده و مدتی ملازم صحبت شیخ طاهر جزایری از دانشمندان سوریایی بود و از محضر درس وی استفاده کرد و سپس به فلسطین و مصر عزیمت نمود و از اساتید دانشگاه ازهر در مورد زبان و ادبیات عربی و فقه و اصول و حدیث و تفسیر آن بهره مند گردید. اصولاً نیز با لباس مصری در کلاس درس حاضر می شد.

در سال ۱۸۹۴ به اروپا بازگشت و در امتحانات پروفسورا شرکت کرد و قبول شد، این دانشمند متاسفانه از نظر تعصب شخصی در قضاوتهای خود در مورد بعضی از مباحث اسلامی اشتباه کرده یا غرض ورزی نموده و از انصاف دور شده است. وی در کنگره های بسیاری شرکت کرده و سخنرانی داشته و در انجمنهای آسیایی پاریس و کلکته به عضویت درآمده است، دانشگاههای ادینبورگ و کمبریج نیز به او دکترای افتخاری داده اند. اسلام شناس مزبور به زبانهای لهستانی، فرانسه و انگلیسی و آلمانی مسلط و کتابهایی به این سه زبان نوشته است. کتابخانه شخصی او که حاوی چهل هزار جلد کتاب و قسمت عمده آن به مشرق زمین و موضوعات و مباحث مختلف اسلامی از قبیل فقه و حدیث و تاریخ و تفسیر و زبان شناسی و ….می باشد که شایان توجه می باشد.

موزه ملی مجارستان

Posted on نوامبر 16, 2010

این موزه که در بخش مرکزی کاخ واقع شده است مجموعه ای از آثار تاریخی کشور مجارستان را از ابتدا تا کنون در خود جای داده است و کتابخانه تاریخی و ملی سچنی نیز در این مکان واقع گردیده است.

در سال ۱۸۰۲ ،  Ferenc Széchényi تعدادی از مجموعه های غنی خود را به ملت برای ایجاد یک موزه ملی هدیه داد و به همین دلیل ، مجارستان جهت احترام به سچنی این سال را به عنوان پایه و اساس موزه ملی نام نهاد. آن روز ، مجموعه ای شامل ۱۱۸۸۴ کتاب چاپی ، ۱۱۵۶ نسخه های خطی ، ۱۴۲ کتاب دستی ، نقشه ها و مجموعه هایی که برای اولین بار در صومعه پائولین قرار داشت در موزه جای گرفت.

در سال ۱۸۰۷ موسسه ملی یکی از مهمترین کمکهای مالی خود را از جولیا فستیچ دریافت نمود و علاوه بر کمکهای مالی در سالهای ۱۸۳۲-۱۸۳۶ مجموعه ای ارزشمند از  Miklós Jankovich  خریداری گردید.

ساختمان مستقلی به موزه اختصاص داده شد و توسط معمار برجسته میهالی پولاک که شخصیت برجسته معماری کلاسیک معاصر است ، طراحی و ساخت ساختمان راه اندازی شد و در سال ۱۸۳۷ به پایان رسید و ده سال بعد رافائل مونتی مجسمه ای در وسط موزه از شخصیت زنی از Pannonia را تراشیده است. نقاشی در گوشه سمت راست این مجسمه نشان دهنده رودخانه Drava و یکی دیگر در سمت چپ نماد دانوب است. در سال ۱۸۷۵ دیوارها و سقف دیوار نقاشی های به یاد ماندنی را از Károly Lotz  تزئین شده است.

موزه نقش مهمی در رویدادهای انقلاب مجارستان ایفا کرده است در سال ۱۸۴۸ و ۱۸۴۹ و در ۱۸۴۸ ، باغ موزه صحنه مهمی از انقلاب بوده است که در آن با توجه به آداب و رسوم اشعار Sándor Petőfi  خواننده آهنگ ملی بود. اولین شورای مجلس طبقه بالای موزه در جلسه اول Cereminial در سال ۱۸۴۸ برگزار می شود و از آن به بعد مجلس طبقه بالای موزه جلساتش برگزار می گردد تا زمانی که به ساختمان مجلس جدید در ساختمان فعلی پارلمان در سال ۱۸۴۸ منتقل گردد.

در نیمه دوم قرن ۱۹th ، استادان برجسته ای مشغول به کار در داخل دیوارهای موزه شدند که از آن جمله می توان Ágoston Kubinyi ، Flóris  ، József Hampel و Ferenc Pulszky.را نام برد.

مجموعه های بزرگ دیگری همانند موزه های تخصصی تشکیل گردید و بنابراین در سال ۱۸۷۲ موزه هنرهای کاربردی و در سال ۱۸۹۶ ، موزه هنرهای زیبا مجموعه ای از برخی از بخش های مختلف موزه ملی می باشد. در سال ۱۹۲۶ و سال ۱۹۲۷ موزه تحت بازسازی کامل قرار گرفت.

در سال ۱۹۴۹ ، قانون جدید مربوط به موزه های مجارستان وضع شد و بخش های قوم نگاری و موزه تاریخ طبیعی از موزه ملی جدا و به صورت مستقل ملی تاسیس گردید.

یک باغ بسیار زیبا در اطراف موزه طراحی شده است که به منظور بالا بردن بودجه لازم کنسرت های موزه با کنسرواتوراهای معروف مانند Ferenc Liszt Ferenc و Erkel در آن برگزار شد.

در طول ۱۵۰ سال گذشته مجسمه هایی از شخصیت های برجسته ادبیات و تاریخ مجارستان را در این باغ ساخته شد که می توان به مجسمه های  Berzsenyi و یک سال بعد Ferenc Kazinczy ، Károly Kisfaludy  ، Sándor Kisfaludy  ،  Ferenc Széchényi ،  الساندرو مونتی و  Garibaldi ، دو رهبر نظامی انقلاب مجارستان ، همچنین مجسمه  Arany می باشد.

تزئین باغ از سال ۱۸۹۳ آغاز گردید و هنوز هم این باغ نقش فعالی در زندگی فرهنگی بوداپست دارد.

 موزه لودویک بوداپست مجارستان

این موزه نیز در شمال کاخ قرار دارد و آثار نقاشی هنرمندان اروپای شرقی در کنار تندیس های زیبای مربوط به دوران کمونیست را در خود حفظ نموده است.

این موزه توسط پیتر لودویگ در سال ۱۹۸۹ بنا نهاده شده است از این رو نام این موزه لودویگ نامیده شده است .

این موزه یکی از موزه های دیدنی و جذاب است که در یکی از قسمتهای قلعه بودا واقع شده است و برخی از آثار نامهای بزرگ مانند پیکاسو اینجاست و بخشی اختصاص داده شده به پاپ آرت و یک مجموعه جدید از کارهای مدرن مجارستانی.

ورودیه این موزه  HUF 300 می باشد و بسیاری از مردم این موزه را دوباره و دوباره می بینند.

Museum of Contemprary Art – Ludwig Museum

Buda Castle Royal Palace, wing A, district I, Budapest, Hungary

Tel: +36 1 375 9175

موزه تاریخ بوداپست

 این موزه در بخش جنوبی کاخ قرار دارد که پیشینه و تاریخ شهر را از زمان رهایی از ترکهای عثمانی از سال ۱۶۸۶ تا امروز به نمایش گذاشته است.

این موزه با دیرینه ای بالغ بر هزار سال بر پایه پژوهش باستان شناسی در سنت مایکل کلیسای جامع و تاریخچه ترانسیلوانیا و بازسازی کلیسای سنت مایکل و کاخ پستانداران عالی در Gyulafehérvár و خاطرات از اسارت شوروی سابق از دکتر لازلو Gyermek پایه گذاری شده است.

این موزه شامل دوره های تاریخی زیر می باشد:

بوداپست در قرون وسطی

بوداپست در عصر مدرن

مجسمه های گوتیک از کاخ سلطنتی از بودا

تاریخ بوداپست از عصر ماقبل تاریخ

کاخ سلطنتی قرون وسطی از قلعه بودا

Kiscell موزه — تاریخچه مدرن مجموعه شهری

Kiscell موزه — شهرداری بوداپست گالری تصویر

منطقه تاریخی بوداپست

این موزه جهت تشکر از ملت روبه رشد و در حال توسعه مجارستان در طول قرن نوزدهم مجارستان ایجاد گردید.

اولین موزه در میان موزه ها ، موزه ملی بود و این موزه تنها به تاریخ بوداپست اختصاص داده شده است که بیشتر به مواردی در اواخر قرن گذشته اشاره می نماید.

در این مجموعه هسته ی اصلی شامل بخش هایی از از کاوشهای باستان شناسی و مجموعه های قبلی تاریخ بوداپست است.

مدتها قبل از ایجاد موزه تعداد زیادی از اعضای هنرمند و اهل هنر از شورای شهرداری که اهمیت حفظ میراث فرهنگی مجارستان را به رسمیت شناخته شده بود در راه اندازی این موزه دخیل بوده اند.

در سال ۱۸۸۷ مقامات شهرداری بوداپست تصمیم به ایجاد یک موزه جدید مختص تاریخ پایتخت نمودند.

در سال ۱۹۶۷ پس از تغییر و بررسی چندین محل شعبه مرکزی موزه را در محل دائمی که به تازگی بازسازی شده بود و بخشی از کاخ سلطنتی در بودا بود انتخاب نمودند.

وظیفه رئیس موزه حفظ آثار باستانی پایتخت و به ویژه تاریخ قلع بودا است و متصدی کار در کاخ Károlyi مسئول حفاری و کشف وسایل زمان ماقبل تاریخ و دوره مهاجرت اولیه می باشد. آثار باستانی روم در داخل یکی از حوزه های موزه Aquincum نگهداری می شود .

قدمت بعضی از اشیاء قدیمی در موزه تاریخ به بیش از چهل هزار سال بر می گردد.

به عنوان مثال چکش شاخ گوزن به دوران ماقبل تاریخ تعلق دارد و به عنوان ابزاری برای استخراج سنگ چخماق از دامنه کوه استفاده می شده است.

یا بعنوان نمونه اشیاءی به دوران نوسنگی تعلق دارد که از آن نمونه می توان به ظروف متعلق به عصر مفرغ که دارای شکل پیچیده و زینتی است اشاره نمود.

ظروف گلی کوچک و اشیاء دیگر خاک رس که احتمالا برای استفاده در مراسم در نظر گرفته شده بود در میان این اشیاء متعلق به عصر مفرغ به چشم می خورد. یک کوزه متعلق به عصر آهن وجود دارد متعلق به دوران سلتیک است در حالی که کشتی را نشان می دهد که Eraviscan نشانه هایی از نفوذ سبک روم است.

همچنین تمدن های پیشرفته تر که متاثر از دوره فتح روم و در میان این ها وسایل نقشه برداری ، ابزارهای قابل حمل و نیز نقاشی و موزاییک پیاده رو embellished با صحنه های زنده از زندگی روزمره و اشکالی از حیوانات عجیب و غریب و شخصیت های ساخته شده از سنگ یا برنز ، بناهای تدفینی ، ریز ساخته افزار شیشه ،  گلدان های تزئینی و قطعاتی از جواهرات و طلا در این موزه نگهداری می شود.

پس از خروج از سپاه روم از Pannonia ، قبایل از ژرمن در طی جنگهای طولانی و قبیله ای جایگزین شدند و به دنبال آن در نهایت با حمله به محدوده کارپات توسط قبایل هون آسیایی این مناطق وارد برهه تاریخی جدیدی شد که تازه واردانی بودند از شرق .

در میان آثار مکشوفه از دوره مهاجرت بزرگ اشیایی اعلا طلاکاری و نقره برنز تزئین شده و کمربند چرم ، اشیاء طلایی و نقره ، گوشواره و حلقه های طلا و مهره های شیشه های رنگی یافت می شود.

از معدود یافته ها از زمان Coquest اهل مجارستان می توان به یکی از زیباترین تزئینات آن دوره که کمربند تزئینی است اشاره نمود.

در طول قرون وسطی بودا شد مرکز قدرت سلطنتی و حضور خانواده سلطنتی باعث شد مقدار زیادی از ساختمان اصلی کاخ در میان قلعه سلطنتی بودا ساخته شود.

پس از آن پادشاهان قلعه بودا تا حد زیادی این کاخ را با توجه به شرایط آن دوران مرمت نمودند.

اشیائ بسیار زیادی از زندگی های روزمره دوران های تاریخی ماقبل مانند ظروف و وسایل آشپزخانه ، اجاق گاز و کاشی سکه ، در هنگام کاوش و بازسازی بدست آمد.

در این میان نیز قطعاتی از پر زرق و برق گوتیک حجاری شده یافته شد که متعلق به دوران شاه ماتیاس و دوره اشغال ترکان عثمانی بود.

بیشتر اشیاء موزه میراث دوران آزادسازی بوداپست از دست ترک ها و آغاز قرن بیستم است که شامل اشیاء مربوط به اصناف ، ساعت و مصنوعات ساخته شده از نقره به دست استادان می باشد و زیور آلات طلا ، ظروفی از چینی ، شیشه ای و نقره ای ، لباس ، نقشه های معماری ، پوسترهایی از اوایل قرن بیستم به همراه عکس های سیاه و سفید از جنبه های زندگی مدرن آن دوره است.

گالری عکس موزه نمایش یک مجموعه فوق العاده از چاپ های قدیمی را به تصویر می کشد و همچنین نمونه هایی از هنر تزئینی ساختمانهای قدیمی و همچنین نقاشی ، مجسمه سازی از دوره های مختلف به چشم می خورد.

در سال ۱۸۹۶ مجموعه ای از موزه Aquincum شامل ۳٫۷۳۴ اقلام مختلف تاریخی است و در سال ۱۸۹۹ ، با اضافه کردن اشیاء پارک شهر به این موزه ، تعداد کل آثار و اسناد تاریخی به تعداد ۸٫۵۶۶ رسید.

تا سال ۱۹۳۵ تعدادی از اشیاء در مجموعه های مختلف رشد نمود و به ۴۷٫۵۷۲ قطعه رسید و در سال ۱۹۷۸ به ۳۵۰٫۰۰۰ قطعه و در سال ۱۹۹۵ مقدار آنها افزایش یافت و به رقم ۴۰۰٫۰۰۰ قطعه ارتقاء یافت که هنوز تعداد زیادی از آنها در انتظار طبقه بندی هستند.

تعداد بازدید کنندگان موزه تاریخ Aquincum در سال ۱۸۹۷ به ۱۲٫۰۰۰ نفر و در سال ۱۹۰۷ تعداد آنها به ۳۴٫۵۴۵ نفر و در سال ۱۹۳۶ تعداد آنها به ۵۳٫۵۰۴ افزایش یافت و در سال ۱۹۹۵ تعداد کل بازدید کننده ها در شاخه های مختلف موزه بوداپست به ۲۱۰٫۰۰۰  نفر رسید.

هدف و نقش موزه به اشتراک گذاشتن گنجینه های عمومی برای ارتقای منافع ملی است و برای خدمت به جامعه بزرگ و با قدمت مجارستان است و برای برآوردن تعهدات مدنی بوداپست ، موزه تاریخ در حال تبدیل شدن به یک مرکز تاریخی و فرهنگی زنده است که پذیرای بازدیدکنندگانی از اقشار دانش آموزان ، دانشجویان و بازنشستگان ، مورخان ، هنردوستان و گردشگران باشد.

مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپست

مدرسه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بوداپستسفارت جمهوری اسلامی ایران در میدان مسکوواتر خیابان بیلبو اوت یک دبستان کوچک با سه اتاق آموزشی دارد که دارای امکانات آموزش برای کودکان تا مقطع پنجم دبستان است ولی با پذیرش این دبستان اداره مهارجرت مجارستان به دانش آموز ویزای تحصیلی نمی دهد. شهریه دبستان طبق تعرفه آموزش و پرورش ایران و در حدود ۲۰۰۰-۱۰۰۰ دلار در سال است.دانش آموزان مقاطع بالاتر می توانند از مدارس اینترنتی وابسته به آموزش و پرورش ایران استفاده نمایند و یا در مقاطع بالاتر دانش آموزان باید به مدارس بین المللی انگلیسی زبان مانند مدارس زیر مراجعه نمایند

  -            American International School

–               British School

–               BME international Schoo

مدرسه بین المللی انگلیسی بوداپست

این مدرسه در منطقه ۱۲ شهر بوداپست که یکی از بهترین مناطق است واقع شده است و دارای امکانات خوب آموزشی به زبان انگلیسی با پانسیون کامل برای دانش آموزان خارجی است.

شهریه این مدرسه سالیانه ۱۶۰۰۰ دلار است و دانش آموز حداقل باید ۲ سال ثبت نام نماید و دانش آموزان ایرانی را صرفا برای ثبت نام در سال آخر دبیرستان نمی پذیرد.

دانش آموز برای مشخص شدن سطح علمی باید حتما در امتحان تعیین سطح علمی و زبان انگلیسی شرکت نماید.

مدرسه آمریکایی بوداپست

این مدرسه بصورت شبانه روزی و بین المللی است و در کلیه مقاطع خدمات تحصیلی ارائه می دهد و حومه شهر بوداپست در مسیر اتوبان بوداپست وین قرار گرفته است و شهریه آن سالیانه ۸۰۰/۱۹ دلار است.

برای ثبت نام در این مدرسه دانش آموز باید قبل از ماه جولای اقدام نماید و در امتحان زبان انگلیسی و مصاحبه شرکت نماید تا مقطع تحصیلی دانش آموز مشخص شود.

این مدرسه دارای فضای آموزشی بسیار بزرگ و خوب با امکانات پانسیون شبانه روزی است. در حال حاضر این مدرسه نامه تضمین برای صدور ویزای تحصیلی صادر نمی کند

مدرسه دانشگاه بوداپست

مدرسه بی ام ای

این مدرسه که وابسته به دانشگاه فنی و مهندسی بوداپست است و در نزدیکی همین دانشگاه در منطقه ۱۲ در بودا واقع شده است ، از سال گذشته شروع به پذیرش دانش آموز خارجی به زبان انگلیسی نموده است.

شهریه این دبیرستان در حال حاضر ۵۰۰۰ دلار است و امکانات پانسیون کامل و خوابگاه ندارد و دانش آموز باید شخصا خانه اجاره نماید.

پژوهشگران - خرداد و تیر 1386 - شماره 12 و 13 - گزارش مأموریت آموزشی در مجارستان

کلمات کلیدی ماشینی : مجارستان، فارس، زبان، مجار، دانشجو، زبان فارس، ادبیات، زبان و ادبیات فارسی، به عنوان نخستین زبان در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و دومین زبان جهان اسلام، همواره مورد توجه کشورهای دور و نزدیک بوده است و، به رغم فراز و نشیب های سه دهه گذشته، هنوز این زبان شیرین و غنی در برخی نقاط جهان به دلایل گوناگون مورد توجه شایانی است. گویاترین گواه این مدعا، کتاب ها و مقاله های متعددی است که از سوی استادان، محققان و دانشجویان کشورهای جهان درباره ایران و ادبیات غنی آن نوشته می شود. به همین سبب، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با عنایت به وظایف خود به عنوان عضو شورای گسترش زبان و ادب فارسی، با استفاده از استادان دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور در عرصه ها و موارد زیر فعالیت می کند:

-شناسایی و اعزام استاد برای تدریس در مراکز ایران شناسیِ دانشگاه های خارج از کشور

-تأسیس کرسی ها و مراکز آموزش زبان فارسی در خارج از کشور

-ارسال کتاب، وسایل آموزشی و کمک آموزشی و غیره

روند اعزام استاد، که از سال 1354 آغاز شده بود، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357، به مدت چند سال تقریباً متوقف و از سال 1363 دوباره از سرگرفته شد. دبیرخانه ستاد گسترش زبان فارسیِ دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پس از اعلام نیاز به دانشگاه ها و مراکز آموزشی جهت اعزام استاد، با دریافت تقاضاها، به انتخاب و مصاحبه مبادرت کرده و آنان را پس از طی مراحل اداری به کشور مورد نظر اعزام می کند. مدت مأموریت این استادان، یک سال و، در صورت تمایل، تا دو سال قابل تمدید است. در حال حاضر، کرسی ها و مراکز زبان فارسی خارج از کشور عبارت اند از: لبنان، بنگلادش، مجارستان، چین، یمن، اسپانیا، مالزی، کره، عربستان سعودی، سوریه، اوکراین، چک، قزاقستان، تاجیکستان، فرانسه، رومانی، آلمان، لهستان، هندوستان، پاکستان و ترکیه.

نگارنده در مهرماه 1384 به کشور مجارستان، دانشگاه اوتوش لوراند، اعزام شد و به مدت یک سال (در دو نیم سال آموزشی) در این دانشگاه انجام وظیفه کرد. کلاس های برگزار شده شامل نُه کلاس در طی روزهای هفته و مکملی بود برای ارتقای هر چه بیشتر دانشجویان جهت فراگیری زبان تکلم و محاوره ای فارسی که نیاز بدان به شدت از سوی استادان و دانشجویان احساس می شد. تلاش نگارنده در این مدت، به کارگیری حداکثر توان دانشجویان در فراگیری زبان فارسی به ویژه زبان محاوره ای بود که بسیار مورد توجه ایشان قرار گرفت. در نیم سال دوم، به پیشنهاد دپارتمان، درس آشنایی با ادبیات کلاسیک ایران نیز به عهده نگارنده گذاشته شد که طی آن، ضمن آموزش دوره های گوناگون ادبی ایران، متون نظم ونثر مناسب با توان دانشجویان نیز تدریس شد. از نُه کلاس یاد شده در هر دو نیم سال، دو کلاس ویژه استادان و با پیشنهاد آنان تشکیل می شد. این کلاس ها شامل پاسخگویی به موارد و مطالب مطرح شده از سوی استادان در خصوص زبان فارسی و برخی متون مورد نظر آنان بود.

از جمله دلایل گرایش دانشجویان در انتخاب زبان فارسی، آشنایی پیشین آنان با فرهنگ ایران، نزدیکی این زبان با زبان عربی که آن را می دانستند، ترجمه متون و نیاز به آشنایی با حقوق کشورهای اسلامی و غیره است.

دانشگاه معتبر اوتوش لوراند واقع در شهر بوداپست بیش از سیصد سال قدمت دارد و تاریخ تأسیس آن به سال 1686 برمی گردد. این دانشگاه، تا قبل از سلطه کمونیسم، به نام اسقفی که آن را تأسیس کرده بود، دانشگاه پِزمَن پِتَر نامیده می شد، اما بعد، به نام فیزیک دان قرن 19، اوتوش لوراند تغییر نام داد. اکنون دانشگاه دیگری به نام اسقف یاد شده در مجارستان وجود دارد.

دانشگاه اوتوش لوراند شامل دانشکده های علوم انسانی، حقوق، علوم تربیتی، علوم اجتماعی، علوم پایه، روان شناسی و انفورماتیک است. تأسیس مرکز ایران شناسی در این دانشگاه به دهه 70-1860 برمی گردد. این مرکز، از آغاز تأسیس، همواره بخشی از دیگر گروه های آموزشی دانشکده علوم انسانی به شمار می رفت ولی از سال 1981 این مرکز به صورت مستقل به کار خود ادامه داد و در سال گذشته میلادی،2006، از مرکز به دپارتمان ارتقای سازمانی یافت و هم اکنون در کنار دیگر دپارتمان های زبان های شرقی از جمله عربی، ترکی و غیره زیرمجموعه انستیتو شرق شناسی است.

درس های ایران شناسی در ابتدا شامل فراگیری زبان فارسی باستان و میانه و متون مربوط به ادبیات پیش از اسلام بود، ولی، با توجه به گرایش دانشجویان به ادبیات پس از اسلام و معاصر، درس های این بخش دچار تغییر و تحول شد و تقریباً فراگیری زبان فارسی باستان و میانه و ادبیات آن رو به فراموشی رفت. در حال حاضر، دانشجویان در کنار فراگیری زبان فارسی، به فراگیری ادبیات بعد از اسلام و معاصر نیز می پردازند. طبق نظام آموزشی این دانشگاه در رشته های زبان، دانشجویان ملزم به فراگیری دو زبان، همزمان و در یک سطح، هستند و در مدرک اخذ شده، نام دو رشته قید می شود.

دوره نظام آموزشی مجارستان تا سال آموزشی 6 - 2005 پنج ساله بود. دانشجویان پس از گذراندن این دوره، موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس می شدند. آنان سپس، با توجه به نمره هایشان، نظر استادان و کنکوری که بیشتر به صورت مصاحبه بود، به دوره دکترا وارد و بعد از حداقل سه سال، به اخذ مدرک دکترا نایل می شدند. از زمان پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا، نظام آموزشی از سال آموزشی 7 - 2006 تغییر کرد و در حال حاضر، دوره فوق لیسانس به دو دوره لیسانس و فوق لیسانس تقسیم شده است. دانشجویان، طی سه سال لیسانس و دو سال پس از آن، فوق لیسانس خواهند گرفت.

این دپارتمان در حال حاضر با دو استاد تمام وقت و سه استاد پاره وقت اداره می شود و حدود بیست دانشجو در آن مشغول به تحصیل اند. حد نصاب تعداد دانشجو برای ورود به این رشته پنج دانشجو در هر سال تحصیلی است.

برخی از دانشگاه های این کشور به دلیل آموزش به زبان های مجاری، انگلیسی و آلمانی دانشجویان خارجی بسیاری از جمله ایرانیان را جذب می کنند. این دانشجویان بیشتر در رشته های پزشکی و فنی مهندسی مشغول به تحصیل اند.

مجارستان در شرق اروپا و در شمال شبه جزیره بالکان قرار دارد. این کشور به لحاظ وسعت تنها به اندازه یکی از استان های ایران مثلاً سمنان است و از همین نظر یکصد و پنجمین کشور جهان و شانزدهمین کشور اروپا است و حدود ده میلیون جمعیت دارد. مجارستان، در شمال یوگسلاوی سابق، شرق اتریش، جنوب اسلواکی، غرب رومانی و اوکراین واقع شده است. مردم این سرزمین از نژاد سفیدند و نود و دو درصد مجاری و بقیه از تیره های ژرمن، اسلو، صربی و کولی هستند و به طور کامل از سایر دسته های عمده نژادی اروپا یعنی آنگلوساکسون و اسلو و ژرمن متفاوت اند. قوم مجار در قرن هشتم میلادی به صورت قبیله ای، به تدریج از آسیا و نواحی غربی سیبری به این سرزمین آمدند و در قرن دهم، هفت قبیله آن، که با هم متحد بودند، اولین سلسله مجار را بنیان گذاردند. سپس، استفان مقدس که مسیحیت را به آن کشور آورده بود، به عنوان نخستین پادشاه مجارستان در سال هزار میلادی تاجگذاری کرد. از آن زمان به بعد، مسیحیت دین رسمی مردم مجارستان است.

زبان رسمی این کشور، مجاری و خط رایج لاتین است. این زبان تاحدودی به زبان فنلاندی شباهت دارد و از نظر واژگان و دستور زبان، هیچ گونه شباهتی با زبان های اروپایی ندارد.

مجارستان، به سبب قرارگرفتن در مرکز اروپا و نزدیکی به کشورهای پرجمعیت اروپایی و دارا بودن آثار تاریخی، حائز اهمیت است. این کشور یکی از غنی ترین کشورهای دنیا به لحاظ آب های معدنی گرم و طبی است که مورد توجه گردشگران فراوانی است.

پایتخت این کشور شهر بوداپست از دو قسمت «بودا» و «پست» تشکیل شده که قسمت بودا قدیمی تر و بیشتر مسکونی است و پست، منطقه بیشتر اداری و مرکزی شهر است. رود دانوب دو بخش بودا و پِست را توسط هفت پل به هم متصل می کند. اولین خط متروی این شهر قدمتی صد ساله دارد.

از دیگر شهرهای مهم و درخور توجه مجارستان، شهر فرهنگی و تاریخی پِچ است که دو ساعت و نیم با قطار از بوداپست فاصله دارد و از افتخارات مجارها به شمار می رود. در این شهر، مسجدی از قرن شانزده میلادی به نام قاضی قاسم پاشای ترک، سازنده آن وجود دارد. این مسجد در قرن هجده میلادی به کلیسا تبدیل شد. در حال حاضر، روی گنبد آن، دو علامت صلیب و هلال ماه قرار دارد. در محراب قدیمی این مسجد، نوشته لا اله الا الله نمایان است. شایان ذکر است که عثمانیان به مدت صد و پنجاه سال در سده شانزدهم و هفدهم میلادی حکومت مجارستان را در دست داشتند. مسجد دیگر، مسجد حسن یَکووالی است. او در نیمه دوم قرن شانزده میلادی استانداری شهر پِچ را برعهده داشت. این مسجد زمانی هم خانقاه دراویش بود. در قرن هجدهم، کشیشی کاتولیک آن را به کلیسا تبدیل کرد و خانقاه به بیمارستان تبدیل شد. این کلیسا را مسلمانان شهر پچ سی سال پیش دوباره تبدیل به مسجد کردند. حدود دو تا سه درصد مجارها مسلمان هستند.

شهر دیگری به نام فَهیروَر (به معنی قلعه سفید) وجود دارد، که پایتخت قدیم مجارستان بوده است و یک ساعت با قطار از بوداپست فاصله دارد. این شهر، محل زندگی افراد معروفی چون سِمِل وایز، پزشک معروفی که دانشگاه معتبر علوم پزشکی مجارستان به نام او است و نیز ایران شناس مجاری، ایگناتز کُلت زییر بوده است.

نظام این کشور جمهوری دموکراتیک است که از سال 1989 و پس از دوران پنجاه ساله نظام کمونیستی شکل گرفت. به رغم برخی مسائل از جمله فرار مغزها و تورمی که بعد از تغییر نظام به وجود آمد، اکثریت قریب به اتفاق افرادی که طرف صحبت و گفت وگو بودند با این تغییر موافق و معتقد بودند که در حال حاضر تلاش برای دستیابی به سطحی بهتر از زندگی فراهم تر و امکان پذیرتر از گذشته است و آنان در حال حاضر از آزادی های فردی، اجتماعی و مذهبی بیشتری برخوردارند. البته شایان ذکر است که هنوز بوروکراسی پیچیده و طولانی گذشته در این کشور حاکم است.

مردم این کشور، با وجود پیوستن کشورشان به اتحادیه اروپا، از سه سال گذشته تغییر خاصی را در امور کشور نمی بینند و تنها نکته مورد توجه آنها عبور آسان از مرزهای کشور به کشورهای همجوار از جمله اتریش است.

از جمله نکات بسیار حائز اهمیت برای نگارنده، مسئله نژادپرستی بود. با این که در دهه های اخیر این مسئله در برخی کشورهای اروپای غربی شدت یافته است، می توان گفت که مجارستان تقریباً از این مسئله مبرّا بوده و دارای مردمی با فرهنگ و مؤدب است که شاید یک دلیل عمده آن، کتابخوانی مجارها باشد. مجارستان از نظر تیراژ کتاب های منتشره یکی از پنج کشور عمده اروپا است و مجارستان را برخی «کشور کتابخوان» می نامند. کتابخانه ملی و کتابخانه علوم آکادمی مجارستان، که بخش شرق شناسی نیز دارد، به لحاظ قدمت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

از نکات بارز در میان افراد تحصیل کرده و دانشگاهی این کشور، بی اعتقادی به کشور ایالات متحده امریکا و مردم آن سرزمین است، که در برخی از کشورهای جهان سوم و حتی غیرسوم نیز مشاهده می شود. مجارها برنامه های خبری امریکایی را، که از طریق تلویزیون کابلی مجارستان پخش می شود، جانبدارانه و تاحدودی غیرمستند می دانند و، به جای آن، بیننده دیگر شبکه های خبری اروپا هستند. درآمد نخست این کشور متعلق به صنعت گردشگری است که به نظر می رسد کماکان اولین منبع درآمد این کشور باقی بماند. درآمدهای بعدی از طریق صادرات کشاورزی و تاحدودی ماشین آلات تأمین می شود.

به نظر می رسد این کشور، به رغم تغییر سیستم حکومتی و پیوستنش به اتحادیه اروپا، جهت دستیابی به اهداف و رسیدن به سطح پیشرفت دیگر کشورهای پیشرفته اروپایی نیازمند یک زمان ده ساله است.

سفیر ایران در مجارستان:

جناب آقای محمدرضا مرشدزاده – تلفن ایشان 003614609260