راهکارهای یونیسف به والدین برای ارتقای یادگیری دانش‌­آموزان در دوران قرنطینه​

رئیس بخش آموزش یونیسف در دفتر مرکزی، پنج راهکار را به والدین جهت پیگیری کردن روند یادگیری­ فرزندانشان در دوران قرنطینه پیشنهاد داده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، بسته شدن مدارس، کار کردن از راه دور و فاصله فیزیکی افراد از یکدیگر به خاطر کرونا بهداشت روان آن‌‌ها و همچنین زندگی خانواده‌ها را تحت‌­الشعاع قرار داده است. در این بین، رابرت جنکینز، رئیس بخش آموزش یونیسف در دفتر مرکزی، پنج راهکار را به والدین جهت پیگیری کردن روند یادگیری­ فرزندانشان در دوران قرنطینه پیشنهاد داده است.

با هم یک برنامه روزانه طراحی کنید

سعی کنید به کمک فرزندتان برنامه روزانه‌­ای تهیه کنید که شامل برنامه‌‌های تحصیلی متناسب با سن او باشد، برنامه‌­هایی که بتوان آن­ها را به‌صورت آنلاین یا از طریق تلویزیون پیگیری کرد. در این برنامه، زمانی برای مطالعه و بازی در نظر بگیرید. از فعالیت­‌های روزانه به‌عنوان فرصت‌هایی برای یادگیری او استفاده کنید و به یاد داشته باشید که هر وقت ممکن بود این برنامه‌­ها را با همکاری هم عملی کنید.

با اینکه داشتن برنامه‌­ای مدون و روزانه برای کودکان و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است، توجه داشته باشید که فرزندتان در این دوران تا حدی به انعطاف‌­پذیری نیاز دارد. این نکته را در فعالیت‌های روزانه مد نظر قرار دهید و اگر هنگام یادگیری به‌صورت آنلاین متوجه شدید که بی ­قرار است، فعالیت پر جنب و جوش‌تری را به او پیشنهاد دهید. به یاد داشته باشید که انجام دادن کارهای منزل به کمک همدیگر کمک شایانی به پیشرفت دادن استعدادهای عملی فرزندتان خواهد کرد. تا جایی که ممکن است با نیازهای او جلو بروید و در این زمینه انعطاف ­پذیر باشید.

 با یکدیگر آزادانه بحث کنید

فرزندتان را تشویق کنید که از شما سؤال بپرسد و احساساتش را در میان بگذارد. به خاطر داشته باشید که کودکتان ممکن است واکنش‌­های متفاوتی به استرس داشته باشد بنابراین صبور باشید و او را درک کنید. از او بخواهید درباره یک موضوع خاص صحبت کند و خودتان سر بحث را باز کنید. درباره فعالیت‌های بهداشتیِ خوب حرف بزنید و از فرصت‌­های مختلف در طول روز برای تأکید بر اهمیت بهداشت از جمله شست و شوی مکرر دست­ها بهره ببرید. محیطی را فراهم کنید که فرزندتان آزادانه با شما صحبت کند و در این بین، نقاشی کشیدن، قصه تعریف کردن برای هم و سایر فعالیت­ها می‌تواند به شروع بحث کمک کند.

احساسات او را بپذیرید و اطمینان دهید که ترسیدن در چنین شرایطی طبیعی است. به او نشان دهید که سراپا گوش هستید و به صحبت‌هایش دقت می­ کنید. همچنین به فرزندتان اطمینان دهید که هر وقت بخواهد می‌تواند با شما و معلمش صحبت کنند. علاوه بر این، به او درباره اخبار نادرست هشدار دهید و خودتان هم مطمئن شوید که اطلاعات‌تان را از منابع معتبر می‌گیرید.

 زمان‌ بندی درستی داشته باشید

جلسات یادگیری را به صورت کوتاه شروع کنید و به تدریج آن­ها را طولانی‌­تر کنید. اگر هدف‌تان یک جلسه 30 تا 45 دقیقه ­ای است، با جلسه 10 دقیقه­ ای شروع کنید و کم‌کم به زمان آن اضافه کنید. زمان یادگیری آنلاین فرزندتان را با فعالیت‌ها یا تمرین‌های غیرآنلاین ترکیب کنید.

بر استفاده فرزندتان از امکانات آنلاین نظارت داشته باشید

پلت‌­فرم‌های دیجیتال، فرصت مناسبی برای یادگیری کودک، بازی کردن و ارتباط گرفتن او با دوستانش در اختیار می­‌گذارند اما صرف زمان بیش از حد پای رایانه، تبلت، یا گوشی، بر امنیت او و مالکیت خصوصی­اش به شدت تأثیر سوء می‌گذارد. درباره اینترنت با کودک­تان صحبت کنید تا از کاربردهای آن آگاه شود و اینکه طرز رفتار درست حین استفاده از پلت­ فرم­های آنلاین مانند تماس­‌های ویدیویی را بداند.

با همدیگر مقرراتی را درباره چگونگی و زمان استفاده از اینترنت وضع کنید. بر روی استفاده او از ابزارهای آنلاین نظارت داشته باشید تا خطرات استفاده از آن‌ها را کاهش دهید. همچنین اپلیکیشن­ها، بازی‌ها و سایر امکانات آنلاین مناسب را شناسایی کنید.

به یاد داشته باشید که نیازی نیست کودکان و نوجوانان تصاویری از خودشان یا سایر اطلاعات شخصی‌شان را برای دسترسی به ابزارهای دیجیتالی یادگیری به اشتراک بگذارند.

با مدرسه فرزندتان در ارتباط باشید

با معلم یا مدرسه فرزند خود در ارتباط باشید و هر سؤالی در ارتباط با تحصیل او دارید، را مطرح کرده و از آن­ها راهنمایی بخواهید. تشکیل گروه­های والدین هم می­تواند شیوه خوبی برای حمایت از یکدیگر در تعلیم دادن کودکان در منزل داشته باشد.

مترجم: خانم شه تاب ناصری