پیشنهادات به معلمان جهت ارتقاء دادن سواد دانش آموزان درباره کووید-19

در حالی که مردم سراسر دنیا رفتارهای پیشگیرانه ای برای محافظت از خودشان، خانواده هایشان و جامعه شان در مقابل ویروس کرونا انجام می دهند، بسیار مهم است که کودکان بتوانند به تحصیل شان ادامه دهند و این امر در محیطی صورت گیرد که خوشایند، حامی آن ها و مملو از احترام باشد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مدارس و معلمان نقش اساسی در این زمینه ایفا می کنند زیرا ارائه اطلاعات دقیق و حقایق علمی درباره کووید-19 به کاهش ترس ها و اضطراب های دانش آموزان درباره این بیماری کمک خواهد کرد و آن ها را قادر می سازد با هر نوع اثرات جانبی این ویروس در زندگی شان کنار بیایند.

به این منظور، یونیسف پیشنهاداتی به معلمان داده درباره این که چه طور دانش آموزان تمامی سنین را ترغیب به پیشگیری و کنترل شیوع کرونا و ویروس های دیگر کنند.

پیشنهاداتی به معلمین درباره کودکان پیش دبستانی

-بر روی رفتارهای بهداشتی خوب تمرکز کنید، رفتارهایی مثل گرفتن جلوی دهان به هنگام عطسه و سرفه با آرنج و همچنین شستن دست ها.

-یکی از بهترین راه ها برای ایمن نگه داشتن کودکان از ویروس کرونا و بیماری های دیگر این است که آن ها را تشویق کنید مرتباً و به مدت حداقل 20 ثانیه دست هایشان را بشویند. لازم نیست آن ها را بترسانید بلکه می توانید با آواز خواندن دسته جمعی، یادگیری این رفتار را برای آن ها جذاب و مفرح کنید.

-راهی برای پیگیری این قضیه پیدا کنید که کودکان دستانشان را می شویند و همچنین شیوه های برای پاداش دادن به آن ها به خاطر شستن به موقع و مکرر دست هایشان پیدا کنید.

-از عروسک های شعبده بازی برای نشان دادن علائم بیماری مثل عطسه، سرفه و تب استفاده کنید. همچنین از این طریق به آن ها نشان دهید که اگر احساس بیماری کردند و علائمی مثل سردرد، شکم درد یا داغ بودن و خستگی بیش از حد کردند، چه کار کنند. می توانید به آن ها یاد دهید که چه طور به یک فرد بیمار آرامش دهند و رفتارهایی توام با همدردی و مراقبتی انجام دهند.

-هنگام بازی کردن و تشکیل دادن دایره بازی، به کودکان یاد دهید با فاصله از هم بنشینند و این کار را با باز کردن دست هایشان یا بالا و پایین کردن بال های مصنوعی شان انجام دهند. باید به قدر کافی بین آن ها فضا باشد به طوری که همدیگر را لمس نکنند.

مدارس ابتدایی

-حتما به دغدغه بچه ها گوش دهید و به سوال های آن ها به شیوه ای متناسب با سن شان جواب دهید؛ سعی کنید اطلاعات بیش از حد به آن ها ندهید. دانش آموزان تان را تشویق کنید احساساتشان را بیان کنند و درباره احساسات مختلفی که ممکن است تجربه کنند، صحبت کنید و به آن ها توضیح دهید که این احساسات، واکنش هایی معمول به موقعیتی غیرعادی هستند.

-بر این نکته تاکید کنید که کودکان می توانند کارهای زیادی برای مراقبت از خود و دیگران انجام دهند. به طور مثال، مفهوم فاصله فیزیکی (فاصله گرفتن از دوستان، اجتناب از جمعیت زیاد و لمس نکردن دیگران) را برایشان توضیح دهید. همچنین روی رفتارهای خوب مثل پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه با آرنج  و شستن مکرر دست ها متمرکز شوید.

-به بچه ها کمک کنید مفاهیم اساسی پیشگیری و کنترل بیماری را درک کنند و از تمرین هایی استفاده کنید که چگونگی شیوع ویروس را نشان دهند. به طور مثال، می توانید آب رنگی را در یک بطری اسپری بریزید و آن را روی تکه ای کاغذ سفید افشانه کنید تا دانش آموزان چگونگی حرکت قطرات آب را مشاهده کنند.

-به آن ها نشان دهید که چرا شستن دست ها به مدت 20 ثانیه با صابون مهم است. به طور مثال، مقدار کمی اکلیل در دست یکی از دانش آموزان بریزید و از او بخواهید آن را فقط با آب بشوید تا همه مشاهده کنند که چه طور این ماده کماکان در دست باقی خواهد ماند. سپس از او بخواهید دست هایش را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون بشوید تا دانش آموزان ببینند که چه طور اکلیل از بین می رود.

-از دانش آموزان بخواهید متونی را تحلیل کنند تا بتوانند رفتارهای پرخطر را شناسایی کنند و راه هایی را برای تغییر دادن این رفتارها پیشنهاد دهند.

مقطع متوسطه

-حتما به دغدغه دانش آموزان گوش دهید و به پرسش های آن ها پاسخ دهید.

-بر این نکته تاکید کنید که آن ها می توانند کارهای زیادی برای مراقبت از خود و اطرافیانشان انجام دهند. به طور مثال، مفهوم فاصله اجتماعی را به آن ها معرفی کنید و روی رفتارهای خوب مانند پوشاندن صورت با آرنج به هنگام عطسه و سرفه و همچنین شستن دست ها متمرکز شوید.

-به دانش آموزان یادآوری کنید که می توانند رفتارهای بهداشتی را با خانواده هایشان به اشتراک بگذارند.

-آن ها را تشویق کنید که با این وضعیت ناخوشایند روبه رو و از آن پیشگیری کنند. درباره واکنش هایی که ممکن است تجربه کنند بحث کنید و برایشان توضیح دهید که این واکنش ها در شرایط اضطراری عادی هستند. آن ها را ترغیب کنید احساساتشان را بیان کنید اما تاکید کنید که ترس می تواند شرایط را بدتر کند.

-واژگان خیلی مهم اند و استفاده از زبانی که بدیهیات موجود را همیشگی کند موجب می شود مردم از انجام کارهای لازم برای برای مراقبت از خودشان رویگردان شوند.

-آژانس های دانش آموزی تشکیل دهید و از آن ها بخواهید حقایق موجود درباره سلامت عمومی را ارتقا دهند.

-آموزش بهداشت مناسب را در درس های دیگر بگنجانید. به طور مثال، درس علوم می تواند درباره ویروس ها، انتقال بیماری و اهمیت واکسن زدن باشد و علوم اجتماعی هم می تواند روی تاریخ پاندمی و تکامل سیاست هایی درباره بهداشت و امنیت عمومی متمرکز شود.

-ارائه درس هایی درباره سواد رسانه می تواند دانش آموزان را به متفکرانی منتقد تبدیل کند و از آن ها شهروندانی فعال و ارتباط گیرنده های کارآمد بسازد؛ همچنین، این امر توانایی های آن ها برای شناسایی اطلاعات اشتباه را ارتقا خواهد داد.

مترجم:خانم شه تاب ناصری