کرونا 72 میلیون کودک دیگر را در معرض خطر فقر یادگیری قرار داده است

بر اساس گزارش های بانک جهانی، خطر بسته شدن مدارس در اثر شیوع کووید-19، حدود 72 میلیون کودک دیگر در سن تحصیلات ابتدایی را به سمت فقر یادگیری سوق می دهد. این بدین معناست که این کودکان تا سن 10 سالگی قادر به خواندن و درک یک متن ساده نخواهند بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، این گزارش ها بر لزوم ارائه دیدگاه های جدید در زمینه یادگیری، سرمایه گذاری و سیاست های این حوزه از جمله فناوری های آموزشی تاکید دارد که کشورها می توانند از آن ها برای تحقق این چشم اندازها استفاده کنند.

گسترش بیماری کرونا بحران یادگیری که قبلا در سطح دنیا وجود داشت، را مضاعف کرده است. این بیماری می تواند درصد کودکان در سن تحصیلات ابتدایی که در کشورهای با در آمد پایین و متوسط و در شرایط فقر یادگیری زندگی می کنند، را از 53 به 63 درصد افزایش دهد. این امر به نوبه خود موجب می شود که این نسل از دانش آموزان در معرض خطر از دست دادن حدود 10 تریلیون دلار درآمد در آینده قرار گیرند که این عدد معادل تقریبا 10 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها در کل جهان است.

گزارش های جدید بانک جهانی دیدگاهی را در مورد آینده یادگیری در اختیار کشورها می گذارد که می تواند آن ها را از لحاظ سرمایه گذاری و اصلاحات سیاسی شان هدایت کرده به طوری که بتوانند نظام های آموزشی عدالت محورتر، کارآمدتر و انعطاف پذیرتری را ساماندهی کنند؛ نظام هایی که تضمین کنند همه کودکان با لذت، انرژی و داشتن هدف در مدرسه و بعد از آن در مراکز آکادمیک تحصیل خواهند کرد.

 بانک جهانی رویکرد جدید این نهاد را در جهت هدایت سرمایه گذاری ها در حوزه فناوری آموزشی ارائه می دهد به طوری که فناوری بتواند واقعا به عنوان ابزاری برای انعطاف پذیرتر کردن نظام های آموزشی در مقابل شوک هایی مانند کووید-19 عمل کند.

مامتا مورتی، معاون بانک جهانی در امور توسعه انسانی، گفت: "استعدادهای این نسل از دانش آموزان ممکن است هیچ گاه به طور کامل شکوفا نشود و همچنین پتانسیل درآمدزایی شان در آینده کاملا محقق نشود. بنابراین، کشورها سرمایه انسانی مهمی را در جهت رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار از دست خواهند داد."

او در ادامه گفت: "سیاست گذارها و بانیان امور اقتصادی در سراسر دنیا می توانند با اقدامات قاطع و آینده نگرانه این بحران را به فرصتی جهت متحول کردن نظام های آموزشی تبدیل کنند به طوری که همه کودکان در تمام دنیا بتوانند استعدادهای تحصیلی شان را بارور کنند."

بیماری کووید-19 دو شوک عمده به امر تحصیل وارد کرده است. اول این که بسته شدن مدارس اکثر دانش آموزان سراسر دنیا را وادار به ترک محیط تحصیل کرده که تعداد آن ها در آوریل سال جاری میلادی به 1.6 میلیارد نفر رسید. همچنین تاثیر منفی اقتصادی بی سابقه این بیماری در سراسر جهان بر روی درآمد خانواده ها، خطر ترک کردن همیشگی مدرسه از سوی دانش آموزان را افزایش داده است.

در این بین، گروهای اقلیت بیشتر در معرض خطر هستند و دختران هم با ریسک بالای ازدواج در نوجوانی و در نتیجه بارداری زودهنگام روبرو هستند. همچنین کودکان دارای ناتوانی های جسمی، اقلیت های قومیتی، پناهندگان و جمعیت های مهاجر احتمال کمتری دارد که به امکانات تحصیل از راه دور مناسب دسترسی داشته باشند و در نتیجه، امکان برگشتن آن ها به مدرسه پس از پایان بحران کرونا پایین تر خواهد بود.

نظام های تحصیلی در واکنش به کووید-19، بالاجبار و سریعا نوآورهایی را در مقیاس آموزش از راه دور اجرا کردند. به منظور دستیابی هر چه بیشتر کودکان و جوانان، این نظام ها از رویکردهای یادگیری از راه دور چندشیوه ای استفاده کردند که منابع آنلاین را با رادیو، تلویزیون، تلفن های همراه و مواد پرینت شده برای آسیب پذیرترین افراد، ترکیب کرده اند. با این حال، گسست های بزرگ دیجیتالی از اتصال به اینترنت گرفته تا مهارت های دیجیتالی،  نابرابری در کیفیت حمایت های ارائه شده از طرف والدین به دانش آموزان و همچنین نابرابری در محیط های یادگیری در منزل، بی عدالتی آموزشی را دو چندان کرده است.

بر اساس گزارش های بانک جهانی، کشورها می توانند رویکردهایشان را با حمایت های سیاسی طوری طراحی کنند تا سرمایه گذاری ها و اصلاحات لازم را در قالب پنج ستون اجرا کنند؛ این پنج ستون عبارت اند از این که این رویکردها تضمین کنند دانش آموزان آماده هستند و انگیزه لازم برای یادگیری را دارند، معلم ها تاثیرگذارند، منابع آموزشی شامل برنامه ریزی های تحصیلی کارآمدند، مدارس امن هستند و این که نظام های تحصیلی به خوبی مدیریت می شوند.  

از طریق در نظر گرفتن این پنج ستون، کشورها می توانند از قدرت فناوری تحصیلی از جمله سخت افزار، نرم افزار، محتوای دیجیتالی، داده و سیستم های اطلاعاتی به طور کارآمدی استفاده کنند و با بهره گیری از آن ها، از آموزش و یادگیری حمایت و آن ها را غنی کرده و همچنین مدیریت تحصیلی را ارتقا بخشند.

مترجم: شه تاو ناصری

منبع: بانک جهانی