یادگیری آنلاین در دوران شروع بیماری کرونا: فرصت‌ها و تهدیدات؟

مدیر بخش بورسیه و ارتباطات انجمن ملی متخصصان و معلمان دبیرستان ایالات متحده در مقاله‌ای فرصت‌ها و تهدیدات یادگیری آنلاین در دوران شروع بیماری کرونا را بیان کرد.

دانش‌آموزان دبیرستانی و کسانی که خود را برای ورود به دانشگاه ها آماده می‌کنند در دوران شیوع بیماری کرونا شرایط دشواری را تحمل می‌کنند که قبلاً سابقه نداشته است و آن انتقال فرایند آموزش از حالت کلاس محور و سنتی به حالت مجازی است. با توجه به اینکه شیوع گسترده بیماری کرونا همه دانش‌آموزان را در سرتاسر جهان و در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله دبیرستان ها تحت تأثیر قرار داده است، گاهی اوقات مدیریت این شرایط هم برای دانش‌آموزان و هم برای اولیای مدارس بسیار دشوار می‌نماید. همچنان که تعداد بیشتری از مدارس در سرتاسر جهان به سمت آموزش و تدریس مجازی و آنلاین حرکت می‌کنند دانش‌آموزان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند و چه بسا موانع بیشتری را نیز  پیش روی خود می‌بینند. در اینجا به چند فرصت و تهدید نهفته در بحث یادگیری مجازی و آنلاین که دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیش رو (و احتمالاً در صورت تداوم شیوع این بیماری در سال بعدی تحصیلی نیز) با آن مواجه هستند خواهیم پرداخت.

امکانات و فرصت‌های موجود

 مزیت اول: احساس راحتی و آرامش بیشتر

یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌ها و فرصت‌های نهفته در یادگیری و آموزش آنلاین احساس راحتی و آرامش بیشتری است که یادگیری در خانه و محل زندگی به ارمغان می‌آورد و اینکه دانش‌آموزان به صورت منعطف‌تر و به دور از چارچوب‌های زمانی متصلب مدارس می‌توانند فرآیند یادگیری خود را پی بگیرند. با توجه به گستردگی شبکه‌های اتصال اینترنت در بسیاری از کشورهای جهان و مخصوصاً شهرهای بزرگ، دانش‌آموزان تقریباً می‌توانند از هر نقطه‌ای در جهان به دروس آنلاین دسترسی پیدا کنند. مقاله‌ای که اخیراً در روزنامه نیویورک تایمز به وسیله یکی از دانش‌آموزان تازه وارد و سال اول دبیرستانی نوشته شده بر این نکته تأکید دارد که در چارچوب یادگیری و آموزش آنلاین می توان بر روی برخی از موضوعات که زمان و تمرکز بیشتری را می طلبد بیشتر وقت گذاشت و بر آنها متمرکز شد. هرچقدر که دانش آموزان در محیط های شهری و محل زندگی دسترسی بیشتری به اتصال اینترنتی سریعتر و بهتر داشته باشند، می توانند به کلاس های درسی و آموزش های آنلاین هم دسترسی مناسب تری داشته باشند و با بهبود سرعت و کیفیت اتصال اینترنت این روند عالی تر نیز خواهد بود، مخصوصاً اگر راحتی و آسایش خانه خودشان هم به این فرایند اضافه کنیم. آن هم در طی هر ساعتی از روز که بخواهند.

 مزیت دوم: در دسترس بودن و فراهم بودن منابع آموزشی

در قالب کلاس‌ها و دروس آنلاین، فرصت‌های پیش روی دانش‌آموزان مخصوصاً دانش آموزان مقاطع بالاتر و دبیرستانی بسیار گسترده و بی‌شمار خواهد بود. بسیاری از دوره‌های درسی و کلاس‌های آنلاین برای دانش‌آموزان دبیرستانی و یا کنکوری در حجم و قالب‌های متفاوت در چارچوب وب‌سایت‌های مختلف و معتبر در دسترس و فراهم هستند. سایت‌هایی نظیر edX که توسط دانشگاه هاروارد و ام آی تی (MIT) به وجود آمده اند و بیش از 2500 دوره درسی و آموزشی آنلاین را از بیش از 140 دانشگاه معتبر در سطح جهان در دسترس دانش آموزان دبیرستانی، برای آماده کردن آنها برای ورود به کالج ها و دانشگاه های معتبر فراهم می‌کند از جمله این موارد است. اگر در نظر بگیریم که کلاس‌های معمول و برنامه های آموزشی این چنینی برای یکسال هزینه ای در حدود 22 هزار دلار تا 50 هزار دلار را در بر می‌گیرد، آن وقت می‌توان به فرصت‌ها و امکانات نهفته در این کلاس ها و دوره های درسی آنلاین که این هزینه‌ها را در بر نمی گیرد و یا اینکه هزینه بسیار اندکی را طلب می‌کند پی برد. وقتی شما این گزینه را داشته باشید که از اتاق خود در این دوره ها و کلاس ها و یا کلاس های دبیرستان خود شرکت کنید در بسیاری از هزینه‌های دیگر مثل هزینه رفت و آمد یا خوابگاه و زندگی در یک شهر دیگر نیز صرفه‌جویی می‌شود. یکی دیگر از مزایا و فرصت های نهفته در یادگیری و آموزش های آنلاین منعطف بودن فرآیند یادگیری در این نوع از آموزش هاست. این امر موجب شکوفایی بسیاری از استعدادهای دانش آموزان می شود و توانایی ایجاد ابداعات و حس تجربه چیزهای جدید را در آنها تقویت می‌کند و موجب می‌شود تا آنها برای فرصتهای شغلی در آینده که اتفاقاً بر اساس همین استعدادها و انعطاف پذیر بودن استوار است آماده شوند. در نهایت اینکه در حالی که شیوع بیماری کرونا موجب شده که راه های جایگزین در فرایند آموزش در دستور کار قرار گیرد، راه هایی که بر اساس آموزش و یادگیری آنلاین و از راه دور طراحی شده اند، این آموزش های آنلاین و از راه دور موجب شده اند که بسیاری از فشارهای مالی که در حالت عادی بر شانه های دانش آموزان و خانواده های آنها سنگینی می‌کند به نحو چشمگیری کاهش یابد.

 

تهدیدها و نقاط ضعف موجود

تهدید اول : تکنولوژی و زمان

بزرگترین نقطه ضعف یادگیری آنلاین با بحث مدیریت زمان و تکنولوژی در ارتباط است. مخصوصاً برای دانش آموزانی که در این دو حوزه با مشکل روبرو هستند، ایجاد انگیزه و تحرک برای مدیریت زمان و استفاده از ابزارهای تکنولوژیک حائز اهمیت است. از آنجا که بخش عمده یادگیری آنلاین بر اساس توانمندی دانش آموزان در ایجاد انضباط و تعهد به فرآیند درسی نهفته است، چیزی که در مدارس حضوری به نحو موثرتری در جریان است، دانش آموزانی که برای انجام وظایف روزانه نیاز به انضباط بیشتری دارند یادگیری آنلاین را بسیار مشکل تر از یادگیری حضوری در مدارس می یابند.  حتی برای دانش آموزان درس خوان و با انگیزه نیز یادگیری آنلاین می تواند مشکل زا باشد، چرا که این یک واقعیت است که همه دانش‌آموزان به ابزارهای تکنولوژیک لازم برای اتصال به کلاس های آنلاین دسترسی ندارند. بر اساس داده‌های مرکز ملی آمار آموزشی (NCES)  چهارده درصد کودکان و دانش‌آموزان سنین 3 تا 18 سال در ایالات متحده در خانه‌های خود به اینترنت و سایر ابزارهای تکنولوژیک مانند کامپیوتر، تبلت و تلفن های هوشمند برای شرکت در کلاسهای آنلاین دسترسی ندارند . این یعنی حدود 9 میلیون دانش‌آموز در سرتاسر ایالات متحده. پس یکی از اولین و مهمترین نقاط ضعف و تکیه بر آموزش‌های آنلاین یکی بحث مدیریت زمان توسط دانش آموزانی است که چندان منضبط نیستند و نمی توانند یک برنامه زمانی منظم برای درس خواندن در خانه برای خود طراحی کرده و به آن عمل کنند و دیگری بحث های مربوط به پوشش سراسری اینترنت و دسترسی به ابزارهای هوشمند است و در این زمینه نیز محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود بخشی از جامعه دانش آموزی در شرایط شیوع این بیماری به آموزش دسترسی نداشته باشند.

تهدید دوم: کاهش  تعاملات اجتماعی و انزوای برخی دانش آموزان

یادگیری آنلاین برای بسیاری از دانش آموزان مخصوصاً دانش آموزان دبیرستانی که در فضای سنتی کلاس های درس روابط اجتماعی خود را پایه گذاری و گسترش می‌دهند چندان جذابیتی ندارد. اگرچه شبکه‌های اجتماعی بستری است که بسیاری از تعاملات اجتماعی در آن شکل می‌گیرد اما بدون تعاملات اجتماعی واقعی که معمولاً دانش‌آموزان و بخصوص دانش آموزان دبیرستانی در مدرسه و در قالب تعامل با معلمان، همکلاسی ها و یا شرکت در مسابقات ورزشی و عضویت در تیم های ورزشی تجربه می‌کنند، ممکن است  که آنها احساس تنهایی و انزوا کنند. بر اساس یک تحقیق که توسط دانشگاه ایندیانا در ایالات پنسیلوانیا صورت گرفته است احساس انزوای اجتماعی مهمترین دلیل ترک تحصیل دانش آموزان در مدارس شناخته شده است. ضربه ای که به خاطر شیوع بیماری کرونا به سطح تعاملات اجتماعی دانش‌آموزان وارد شده است تجربه تحصیلی آنها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و باعث شده که یادگیری و آموزش های آنلاین برای آنها چندان مطلوب نباشد. اگرچه کم کم و با ادامه پیدا کردن این بیماری و تعطیلی ادامه‌دار مدارس،  یادگیری آنلاین تبدیل به یک واقعیت ادامه دار و نه مقطعی شده و عملاً دانش آموزان این فرصت را داشته‌اند که به آن عادت کنند و در شرایط قرنطینه های مداوم شهرها و تاکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی خود را با شرایط بهتر وفق دهند. تحقیقات اخیر هم نشان داده که از نظر 61 درصد مدیران منابع انسانی در کل ایالات متحده، تقریبا می توان گفت که کیفیت آموزش های آنلاین به سطح قابل قبولی در مقایسه با آموزش های سنتی و حضوری قبل از شیوع بیماری کرونا رسیده است و این یعنی که یادگیری آنلاین حتی پس از پایان این بیماری جای پای محکمی را در روند آموزش دانش آموزان و منابع انسانی کشور خواهد داشت.

 

به هر حال این یک واقعیت است که یادگیری و آموزش آنلاین دشواری‌های خاص خود را دارد و دانش‌آموزان در سال جاری در حالی آموزش‌های درسی خود را دنبال می‌کنند که ترکیبی از نگرانی و هیجان در مورد آینده و تاثیر بیماری کرونا همچنان بر روی زندگی اجتماعی و تحصیلی آنها سایه افکنده است. تحقیق اخیری که توسط انجمن ملی متخصصان و معلمان دبیرستانی ایالات متحده ( NSHSS ) صورت گرفته است نشان می‌دهد که دانش آموزان در مورد تاثیر آموزش های آنلاین هنوز هم مردد هستند. بر اساس این تحقیق 53 درصد دانش‌آموزان در برابر این سوال که "اگر آموزش های آنلاین برای سال تحصیلی آینده نیز ادامه داشته باشد، چه احساسی خواهند داشت؟ " پاسخ دادند که آنها قطعاً آموزش کلاس محور در مدارس را ترجیح می‌دهند، اما با این حال می توانند با یادگیری الکترونیک نیز کنار بیایند . در عین حال بر اساس یافته‌های این تحقیق، علی‌رغم بحران شیوع بیماری کرونا، دانش آموزان هنوز به آینده خوشبین و امیدوار هستند . بر اساس این تحقیق، بیش از 80 درصد از جامعه آماری 2 هزار نفری این تحقیق اعلام کردند که به آینده بسیار امیدوارند. 82 درصد کاملاً در مورد سلامت خانواده و دوستانشان امیدوار هستند. بیش از 94 درصد آنها گفتند که به توانایی‌های خود برای رسیدن به مدارج بالای آموزشی و قبول شدن در دانشگاه مطمئن هستند. 86 درصد آنها اعلام کردند که علیرغم و همه مشکلات به موقع فارغ التحصیل خواهد شد و بیش از 83 درصد از آنها گفته‌اند که مطمئن هستند که در آینده می‌توانند کار مناسبی برای خود پیدا کنند. علیرغم همه فشارها و مشکلات ناشی از تغییر وضعیت آموزش از حالت سنتی و کلاس محور به یادگیری آنلاین، فرصت‌ها و مزیت‌های بسیاری در این شیوه از یادگیری وجود دارد که با کمی تعهد و انگیزه و مطالعه بیشتر، دانش آموزان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. آن هم در شرایطی که شیوع گسترده بیماری کرونا در سطح جهانی هنوز ادامه دارد.

 

انجمن ملی متخصصان و معلمان دبیرستان ایالات متحده ( NSHSS ) یک انجمن علمی شناخته شده است که خود را وقف شناسایی و خدمت رسانی و ارائه بورسیه به دانش‌آموزان دبیرستانی نخبه و برجسته در بیش از 26 هزار دبیرستان در سطح ایالات متحده و 170 کشور جهان نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر از وب سایت ما به آدرس NSHSS.org دیدن کنید.

 

برگرفته از وب سایت:

https://scholarshipamerica.org/

 

نوشته : نیکی آی (Nikki Eye)

مدیر بخش بورسیه و ارتباطات انجمن ملی متخصصان و معلمان دبیرستان ایالات متحده