گفتگوی هفته

تفاوت‌های آموزش ابتدایی در ایران و ژاپن

براساس پژوهشی تطبیقی، در مدارس ابتدایی ژاپن، پایه آموزش‌ها بر آموختن مهارت‌های زندگی است اما در مدارس ابتدایی ایران آموزش دروس پررنگ‌تر از مهارت‌آموزی دنبال می‌شود.

آغاز فعالیت تدوین انتظارات از مدارس بر اساس دوره‌های تحصیلی

مشاور سرپرست وزارت آمورش و پرورش از آغاز فعالیت کارگروه‌های تخصصی تدوین انتظارات از مدارس براساس دوره‌های تحصیلی خبر داد.

آموزش و پرورش می‌تواند معجزه کند

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: ظرفیت استقلال پژوهشگاه این امکان را می‌دهد که بتواند با توجه به عینیت و اصل واقعیت به نیازهای پژوهشی پاسخ دهد و در این راستا استقلال مرکز پژوهشی، تضمین‌کننده بی‌طرفی آن در ارائه یافته‌های پژوهشی است.

20 ویژگی اساسی وزیر تحولی

بی‌تردید اعداد همواره در زندگی بشر تعیین کننده، تأثیرگذار و انگیزاننده بوده و در میان همه آن‌ها عدد 20 به‌ویژه برای مخاطبان حوزه تعلیم‌و‌تربیت، نوعی نشانه سخت‌کوشی، جدیت و هماهنگی است؛ این عدد برای همه ما حالت نوستالوژیک دارد؛ لذا با اقداماتی از قبیل مرسوم کردن سخنرانی‌های 20 دقیقه‌ای، تحدید مشکلات به 20 مسئله اساسی و تمرکز بر حل بزرگترین آن‌ها، معرفی و تقدیر از 20 معلم‌ یا20 کارشناس یا 20مدیر ‌برتر، انتخاب و معرفی20 کتاب برگزیده، اجرای20 طرح یا برنامه‌ماندگار، تعیین 20 اولویت‌ اصلی یا برنامه کلان برای یک‌دوره وزارت و موضوعات مشابه دیگر؛ می‌توان توجه جامعه و مسئولان را بی

باغ گیاه‌شناسی به کتاب‌های درسی می‌رود

باغ گیاه‌شناسی، در پنج دهه فعالیت، یافته‌های ارزشمندی درباره مسائل زیست‌محیطی و منابع طبیعی به دست آورده و با انتشار بیش از 600 کتاب و داشتن کتابخانه‌ای غنی در عرصه منابع طبیعی، همچون نگینی سبز در نزدیکی کلان‌شهر تهران می‌درخشد.

دانش‌آموزان ایرانی در مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز چه وضعیتی دارند؟

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح جزئیات برگزاری مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز و نتایج آنها پرداخت و گفت: درست است که میانگین عملکرد دانش‌آموزان ما از میانگین بین‌المللی پایین تر است اما عملکرد برخی مدارس ایران در مطالعات تیمز و پرلز حتی از عملکرد میانگین جهانی هم بسیار بالاتر است.

آگاه‌سازی خانواده‌ها گام بعدی ساماندهی

خسرو داوودی، مؤلف کتاب‌های درسی و آموزشی معتقد است، پاسخگویی به نیازهای متنوع دانش‌آموزان، مهم‌ترین ضرورت تولید آثار آموزشی و کمک‌درسی است. البته به این شرط که در راستای برنامه درسی باشند.

 

به نظر شما، منابع کمک‌آموزشی در فرایند یاددهی یادگیری تا چه اندازه نقش‌آفرین هستند؟

تلاش امام صادق (ع) در تقویت بنیه امت اسلامی و تحکیم روابط شیعه و سنی بود

یادآوری این نکته هم ضروری است که حضور چهار هزار نفر در مکتب امام صادق علیه‌السلام به معنای تجمع این عده در یک زمان و یک مکان نیست. بلکه این افراد در زمان‌های مختلف در رشته‌های گوناگون از محضر آن امام بهره بردند. 

در گفتگویی با حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم، انجام داده‌ایم به رویکرد وحدت‌آفرینی میان امت اسلام در سیره امام صادق علیه‌السلام پرداختیم.

هنرآموز خلاق و موفق

مهندس اکبرزاده

اشاره

پای صحبت هنرآموز هنرستان سیدجمال‌الدین اسدآبادی مشهد، مهندس مسعود اکبرزاده نشسته‌ایم. فردی که خود در گذشته، هنرجوی همین هنرستان بوده و اینک به‌عنوان هنرآموز، مشغول آموزش هنرجویان این هنرستان در رشته صنایع چوب است و توانسته هنرجویان بسیار موفقی تربیت کند. او معتقد است همه افراد استعداد یادگیری دارند. این وظیفه معلمان یا هنرآموزان است که این استعدادها را کشف و شکوفا کنند.

دانش آموزان از دوره ابتدایی به آموزش های مهارتی نیاز دارند

راه ترقی- بسیاری از کارشناسان و مسئولان دستگاه تعلیم و تربیت، آموزش‌های نظری را بدون در نظر گرفتن آموزش‌های کاربردی مثمر ثمر نمی‌دانند و بر این باورند که دانش آموز به منظور رشد و توسعه علمی و عملی، نیازمند مهارت آموزی است؛ امری که اکنون یکی از اصلی ترین دغدغه‌های آموزش عالی و عمومی کشور محسوب می‌شود.