گفتگوی هفته

خطر انحراف از برنامه درسی!

وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم که تنوع اقلیمی و فرهنگی و تفاوت‌های فراوان در آمادگی دانش‌آموزان برای ورود به دوره ابتدایی وجود دارد، هیچ‌وقت نمی‌توانیم بگوییم کتاب درسی می‌تواند همه هدف‌های برنامه‌های درسی را محقق کند و همه به یک اندازه و با یک سرعت می‌توانند از کتاب درسی استفاده کنند.

نهادینه سازی مبانی اسلامی رشد

مشاور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طرح ملی پژوهشی «تبیین مبانی و تدوین الگوی رشد انسان بر اساس تعالیم اسلام» نخستین گام در جهت نهادینه شدن مبانی اسلامی رشد است.
دکتر جمیله علم الهدی با بیان این مطلب افزود: این طرح در سال 1391 طراحی و از ابتدای سال 1392 به اجرا در آمد و مطالعه آن نیز در تابستان امسال تقریباً به پایان رسید و پس از داوری طرح و اصلاحات آن، گزارش نهایی طرح در دی­ ماه همان سال به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحویل داده شد.

پشتوانۀ نظری مطالعات آموزش و پرورش تطبیقی ضعیف است

رئیس انجمن آموزش و پرورش تطبیقی ایران در گفت‌وگو با مجلۀ رشد معلم، با مرور اهداف و فعالیت‌های انجمن آموزش‌وپرورش تطبیقی ایران، چالش‌های مطالعات تطبیقی آموزش‌وپرورش را بررسی کرد و به جایگاه نظام آموزشی کشور در این مطالعات پرداخت.

۱۱ حوزه یادگیری و یک هیئت اندیشه‌ورز

رئیس سازمان پژوهش آموزش و پرورش معتقد است ما باید کتاب های درسی‌ داشته باشیم که دانش آموزان دوستش داشته باشند و برای امروزشان آن را بخوانند و برای آنکه بتواند فردا را بسازند.

برای تربیت جامعه باید "الگوی فاخر" نشان دهیم

دکتر عاملی  با اشاره به نقش رهبری حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی گفت: رهبری حضرت امام (ره) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مدظله‌العالی» از جنس رهبری انبیاء و اولیاء الهی است و با تکیه به این رهبری الهی توانسته‌ایم تمام دشواری‌های مسیر 4 دهه گذشته را طی کنیم.

عمده مشکلات آموزش و پرورش در مدیریت و سازمان است

اشاره: یکی از مهم‌ترین ابزارهای آموزشی که در اختیار معلمین در دوره دبستان است، کتاب‌های درسی و آموزشی است که معلمین و دانش‌آموزان را برای رسیدن به اهداف پیش‌بینی شده آموزشی و تربیتی رهنمون می‌کند.

گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین بهرام محمدیان رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش انجام داده‌ایم تا بدانیم با کتاب‌هایی که توسط این سازمان برای دانش‌آموزان منتشر می‌شود تا چه میزان می‌توان به اهداف تربیتی مدنظر در سند تحول بنیادین دست یافت:

از دست رفتن استعداد هنری در مدارس

آموزش هنر در مدارس از کیفیت لازم برخوردار نیست. هر چند معاونت فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش تلاش دارد با برگزاری مسابقات هنری و طرح هایی مانند هفته سرود و تئاتر در مدارس خلاء آموزش هنر در مدارس را جبران کند، اما نگاهی به سطح سلیقه عمومی هنری در جامعه که می توان آن را از روی سلیقه مردم در نوع موسیقی، تئاتر، فیلم های اکران سنجید یا استقبال مردم از گالری ها و موزه های هنری مشاهده کرد، ما را با این واقعیت تلخ رو به رو می کند که فرهنگسازی در مقوله هنر که باید از سطح مدارس و کودکی آغاز شود، دچار چالش های جدی است.

مدارس غیردولتی مسئولان

▪️حمیدرضا حاجی‌بابایی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که تحول در آموزش و پرورش پایان یافتنی نیست و باید به سرعت اقدامات در این زمینه انجام شود، اظهار کرد: برخی افراد می‌گویند چرا کتاب‌های درسی تا این حد تغییر می‌کند، در پاسخ به آنها باید گفت، نمی‌شود کتاب‌های درسی سال‌ها ثابت بمانند چرا که علم و تکنولوژی دائم در حال پیشرفت است، البته این به معنای تغییر کامل کتاب‌های درسی در بازه زمان کوتاه مدت نیست و تغییرات جزئی آنها نیاز است.

تبلیغ مدرسه غیرانتفاعی!

یک روزنامه‌نگار و مدرس دانشگاه با بیان اینکه نگاه جامعی به پخش تبلیغات تلویزیونی در ایران وجود ندارد و باید روی این مساله بازنگری شود، گفت: اگر از نظر تعداد تلویزیون تنوع داشتیم به دلیل رقابت و مقایسه‌ای که به وجود می‌آمد، ضوابط و قوانینی برای تبلیغات ایجاد می‌شد.

کارآمدی انقلاب یا دولت‌ها؟

در چهار مورد دچار ضعف هستیم . میری امنیت واقتدار را ثمره انقلاب اسلامی می داند ومی گوید برای کارآمدترشدن باید تکثر درجامعه پذیرفته شود.ذوعلم ضمن تفکیک کارآمدی انقلاب وکارآمدی دولتها معتقد است که راه پذیرش تکثر بسته نیست.