با رشته‌های تحصیلی گروه حمل‌ونقل بیشتر آشنا شویم

انتخاب رشته مناسب تحصیلی یکی از ضروریات ساختن آینده ای بهتر برای هر دانش آموز می باشد، به همین منظور رشته های حمل و نقل شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش را معرفی می کنیم تا علاقمندان با آن بیشتر آشنا شوند.

رقیه متحیر پسند کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص اهمیت و ضرورت توسعه رشته حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و جاده ای اظهارداشت: حمل و نقل  به مجموعه ای از فعالیت‌های جابجایی انسان و کالا در اقتصاد اطلاق می شود که این خدمات به صورت های ریلی، جاده ای، هوایی، دریایی، لوله ای و خدمات پشتیبانی و به شکل های درون شهری و برون شهری و برون مرزی یا بین المللی انجام می شود.

وی افزود: زیرساخت های حمل و نقل به شکل راه، راه آهن، فرودگاه، بندر، خطوط لوله و پایانه های حمل بار و مسافر است. حمل و نقل به عنوان زیر ساخت اصلی تولید و ارتباطات همگام با رشد پایدار تولید و تجارت جهانی و حلقه اتصال بخش های مختلف جامعه ضررورت قابل توجهی یافته و به همین دلیل بخش مهمی از اقتصاد کشور تلقی می شود و روز به روز اهمیت بیشتری می‌یابد و سهم زیادتری را به خود اختصاص می دهد.

5 روش حمل و نقل

متحیر پسند  با اشاره به پنج روش حمل و نقل جاده ای، حمل و نقل ریلی، حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی، و نیز از طریق خط لوله، گفت: با گستردگی راه های زمینی، آبی، هوایی و تولید وسایل حمل و نقل جدید و نیز بهبود امکانات رفاهی و اطلاع رسانی در سفر، حمل و نقل به صنعتی بسیار مهم تبدیل شده است که سرمایه مادی و نیروی انسانی فراوانی در آن شاغل هستند و با توجه به ظرفیت انواع شیوه های حمل و نقل در ایران نیروهای زیادی  را می‌تواند به خود جذب نماید. یقینا در صورتی که این افراد از آموزش لازم و کافی برخوردار شوند و نیروهایی که جذب این بخش می شوند، ماهر و آموزش دیده باشند، تاثیر قابل توجهی در بهبود شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و بهداشتی کشور خواهند داشت.

ارتباط با اسناد بالادستی

کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در خصوص ارتباط با اسناد بالادستی و جلب مشارکت ارگان ها در نظام آموزش متوسطه جهت تربیت نیروی انسانی ماهر متناسب با نیاز کشور بیان کرد: مهمترین اسناد بالادستی که به وضوح به اهمیت تربیت نیروی انسانی در صنعت حمل و نقل اشاره شده؛ برنامه‌های توسعه کشور( برنامه های توسعه سوم، چهارم، پنجم و ششم) و سیاست‌های کلی نظام در بخش حمل و نقل است، قطعا تربیت نیروی کار ماهر مورد نیاز حوزه های متنوع صنعت حمل و نقل در سیستم آموزش‌های رسمی شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش بدون مشارکت و همکاری ذینفعان در  بخشهای مختلف مانند تهیه محتوا، اجرا (تامین نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات، فضا )، میسر نخواهد بود، ‌ این همکاری  و تعامل نه تنها ارتقاء کیفیت آموزش را بدنبال دارد بلکه در جذب و بکارگیری دانش آموختگان نیز مؤثر خواهد بود.

متحیر پسند گفت: یکی از مهم ترین مأموریت‌های دفتر تالیف کتاب های درسی فنی و حرفه ای و کاردانش، در ارتباط با آموزش و توسعه که برگرفته از اسناد بالادستی می باشد، تربیت و پرورش نیروی کار ماهر و شایسته مورد نیاز بازار کار است. در این راستا، نیازسنجی شغلی، تجزیه و تحلیل حرف و مشاغل با تأکید بر تعامل با دستگاه ها، ارگان‌ها، نهادها و بنگاه های اقتصادی در جهت توسعه رشته های فنی و حرفه ای  و کاردانش و پاسخگویی به نیاز کارفرمایان از اقدامات اساسی دفتر بوده است.رویکرد دفتر تالیف کتاب های فنی و حرفه ای و کاردانش در این رابطه تحول گرا و مثبت بوده است.

وی به تفاهم نامه های منعقد شده با ارگان های ذنیفع اشاره کرد و اظهارداشت: در حوزه حمل و نقل جاده ای تفاهم نامه بین اداره کل آموزش و پرورش استان با اداره کل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در استان های مجری رشته ( شامل 8 استان )، در خصوص رشته های مهارتی حمل و نقل ریلی، تفاهم نامه متمرکز بین وزارت آموزش و پرورش با شرکت راه آهن، در ارتباط با حمل و نقل دریایی تفاهم نامه بین سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل آموزش و پرورش استان های مجری؛ تفاهم نامه هایی امضا شده است.

کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در رابطه با نقش استراتژیکی برخی از استانها در نقاط مرزی و وجود پایانه ها و استانها دارای هنرستان های مجری، ادامه داد: یکی از شرایط ضروری توسعه رشته‌های حمل و نقل در استان‌ها، فراهم بودن ظرفیت و زیرساخت توسعه رشته در استان ها است. به طور مثال رشته ناوبری با توجه به ماهیت رشته در استان های شمالی و جنوبی کشور (بنادر شمال و جنوب) توسعه داده شد، رشته های حمل و نقل جاده ای در استان هایی که در  مسیر کریدورهای ترانزیتی و بین المللی قرار دارند راه اندازی شد مانند استان های: هرمزگان، کرمان، آذربایجان غربی، اصفهان، مرکزی، خراسان شمالی، گلستان، مازندران؛ در مورد رشته‌های مهارتی حمل و نقل ریلی نیز براساس همین رویکرد عمل شد.

هنرستان های فعال در رشته حمل و نقل

وی گفت: براساس آمار سال تحصیلی 1400-1399 هنرستان‌ها هنرآموزان و هنرجویان رشته های مرتبط با حمل و نقل بار به نحوی است که در رشته حمل و نقل جاده ای  12 هنرستان، 479 هنرجو، و حدود 36 هنرآموز؛ در رشته ناوبری 7 هنرستان ، 300هنرجو  و 7 هنرآموز؛ و در رشته های مهارتی حمل و نقل ریلی(دو رشته) برای سال تحصیلی جاری 1401-1400، 6 هنرستان،  146 هنرجو، و حدود 8 هنرآموز فعال می باشند. 

کارشناس رشته حمل و نقل دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه ای و کاردانش در رابطه با اهمیت و ضرورت مشاوره و هدایت شغلی صحیح در زمان انتخاب رشته، گفت: از آنجا که هریک از رشته های مرتبط با حمل و نقل ویژگی‌ها، اهداف و نیازهای خاص خود را دارند مانند محیط و فضای کار، نوع تجهیزات و کاربرد آنها، تنوع مشاغل، تنوع شایستگی های  فنی و غیرفنی، نوع  و میزان خطرات موجود، ایمنی، قوانین و مقررات و دستور العمل‌ها، نوع ارتباطات و ... از اینرو  آشنایی اولیه هنرآموزان نسبت به موارد مذکور امری بسیار ضروری است تا بتوانند هدایت و مشاوره درست و مناسبی در زمان انتخاب رشته به هنرجویان ارائه دهند؛ زیرا برخورداری از اطلاعات نادرست و ناکافی سردرگمی و انتخاب اشتباه را به همراه دارد و هزینه سنگینی را به هنرجویان  و خانواده های آنها تحمیل خواهدکرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

Image CAPTCHA