آموزش و پرورش 167 ساله شد

اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، گفت: نزدیک به ۱۶۳ سال است که وزارتخانه ای به نام علوم، بعد معارف، سپس فرهنگ و در نهایت آموزش و پرورش داشتیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد صافی در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش های پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش، افزود: آموزش و پرورش به سبک جدید در ایران سابقه ۱۶۷ ساله دارد و ما با تاسیس دارالفنون و عنوان زیبایی که دارد وارد نظامی خاص با ویژگی های خاص شدیم و چهار سال بعد از تاسیس دارالفنون، وزارت علوم پدید آمده است.

وی افزود:  بنابراین نزدیک به ۱۶۳ سال است که وزارتخانه ای به نام علوم، بعد معارف، سپس فرهنگ و در نهایت آموزش و پرورش داشتیم. در اولین دوره، پسر فتحعلی شاه  ۲۲ سال وزیر علوم بوده و دانشمندی بوده است که کتب متعدد داشته است.

اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تغییر نام وزارت علوم به وزارت علوم، معارف، اوقاف و صنایع مستظرفه،سپس وزارت فرهنگ،بعد وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۴۳ و در نهایت جدا شدن وزارت علوم و آموزش و پرورش از یکدیگر، گفت: در سال ۱۲۸۹ قانونی وضع می شود که اولین تشکیلات وزارت فرهنگ و شورای معارف در آن دیده می شود. در سال ۱۲۹۰ قانون اساسی معارف به تصویب می رسد و این شورای معارف در سال ۱۳۰۰ با قانون جدید و حوزه اختیارات گسترده و اعضای جدید تشکیل و شورای عالی معارف مرکز مجوز به تمام سازمان ها و حوزه های مرتبط با فرهنگ می شود.

صافی افزود: در سال ۱۳۱۷شورای عالی فرهنگ ایجاد می‌شود و کلمه معارف به کلمه فرهنگ تبدیل می‌شود و بعد به وزارت آموزش و پرورش تغییر نام می‌دهد و تا امروز به همین نام فعال است.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی آموزش و پرورش ۱۲۱ سال سابقه دارد گفت: وقتی در دبیرخانه شورای عالی در سال ۱۳۵۸ فعالیت می‌کردم دکتر شکوهی وزیر آموزش و پرورش بود. شکوهی رئیس شورای عالی آموزش و پرورش شد و در ابتدا رئیس شورا انتخابی بود. اولین بحث در سال ۱۳۵۸ در وزارتخانه این بود که باید چه دستگاهی داشته باشیم که سیاست ها و برنامه ها را وضع و اجرا کند که اساسنامه شورای عالی آموزش و پرورش نوشته شد. دکتر حبیبی، دکتر سحابی ، دکتر شکوهی، مرحوم شهید رجایی، شهید باهنر در آن زمان در تدوین این قانون نقش داشتند که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: این شورا قدمت قابل توجهی دارد و تقریبا ۱۲۱ سال عمر دارد و شورایی به این قدمت در ایران نداریم. جامعیت و ترکیب این شورا از حیث ابعاد و اختیارات قابل توجه است. اکنون تمام صورتجلسات این شورا از سال ۱۳۰۰ بهترین منبع برای تحقیق درباره آموزش و پرورش معاصر ایران است.

صافی افزود: رئیس جمهور رئیس این شوراست، از این منظر بسیار حائز اهمیت و حضورش نقطه عطف است. شش تا هشت وزیر عضو آن هستند و از مجلس دو نفر ناظر هستند.

وی درباره سندتحول بنیادین گفت: اولین مطلبی که در سال ۱۳۵۸در شورای عالی آموزش و پرورش مطرح شد تغییر و تحول در آموزش و پرورش بود. سه نگاه وجود داشت، نگاه اول اصلاح آموزش و پرورش  بود، نگاه دوم تغییر و نگاه سوم تحول در آموزش و پرورش بود. در واقع اینکه باید چه کنیم تا بچه‌ها رشد هماهنگ ابعاد وجود داشته باشند بسیار پراهمیت و مدنظر بوده است.

اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: در سند تحول به نقش برجسته معلم اشاره شده است. معلمی یافتنی و سپس تربیت کردنی است. معتقدم باید این سند را به چند طریق از جمله رسانه و بویژه صداو سیما با زبان ساده برای همه مردم تبیین کرد. باید این سند را ساده بیان کرد.

صافی ادامه داد: احتیاج به ۵۰تا۸۰ طرح برای اجرای سند داریم. به عنوان مثال طرح ابتدایی و پیش دبستانی مستقل در قالب سند لازم است. این سند دراز مدتی است و باید برنامه های کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت برای آن تدارک دید.

وی با بیان اینکه بهترین راه معرفی سند از طریق خروجی سیستم است گفت: اگر خروجی مشکل دارد باید برگردیم به مسیر و فرآیند. سند تحول چشم اندازی برای آینده است و باید کل مردم ایران را بخوبی با سند و اهداف آن آشنا کنیم اما مسلما به یک تحول در ابعاد مختلف نیاز داریم.

اولین دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش  با بیان اینکه عبات تحول بنیادین خودش پیام دارد و توسعه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و سلامت روان همه افراد به تحول در آموزش و پرورش بستگی دارد و سرمایه گذاری روی نیروی انسانی جامعه آینده است گفت: این یک نگاه ملی است نه فقط آموزش و پرورش و باید  همه دستگاه‌ها کمک کنند. اگر آموزش و پرورش کارا داشته باشیم دست و مغز انسان قیمتی و ارزشمند می کنیم وچنین نگاهی موجب می‌شود آموزش و پرورش در اولویت برنامه های کشور باشد.

ارسال نظر

Image CAPTCHA