گفتگوی هفته

فرصت‌های یادگیری در مدارس دولتی برابر نیست

در بحث عدالت کیفی آموزش تقریباً در هر سه زمینۀ «زمان برابر برای آموزش»، «کیفیت معلم» و «کیفیت همسانان» شرایط خیلی مطلوبی در مدارس دولتی نداریم.

آیا فرزندان ما بدون مدرسه رفتن مهارت‌های ارتباطی بهتری خواهند داشت؟

نظام آموزشی ما با انتقادهای روزافزونی مواجه است. این انتقادها ناشی از ضعف‌هایی هستند که همه بر آن‌ها توافق دارند. برخی از این ضعف‌ها، از جمله توجه نکردن به استلزامات روان‌شناختی کودکان، تمرکز بیش از حد بر دانش نظری و در نتیجه دور شدن از مهارت‌های اجتماعی و تأکید بیش از حد بر حفظیات باعث شده‌اند برخی از خانواده‌ها از مدرسه گریزان شوند و کودکان خود را به مراکز آموزشی غیررسمی بسپارند. اما خود این انتخاب نیز در کنار خوبی‌هایش از آسیب مصون نیست.

درس تفکر و سبک زندگی نقطه تلاقی مربیان پرورشی و دانش آموزان

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی بر این موضوع که درس «تفکر و سبک زندگی» نقطه تلاقی مربیان پرورشی و مشاوران بادانش آموزان است، تأکید کرد.

کمترین ساعات آموزش دوره ابتدایی متعلق به ایران

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کمترین میزان ساعات آموزش دانش‌آموزان دبستانی در بین کشورهای در حال توسعه متعلق به ایران است، گفت:زمان آموزش در دوره ابتدایی باید 30 روز یا 1.5 ماه اضافه شود.

مدرسه از زنده‌ترین سازه‌های فرهنگی‌اجتماعی ماست و خواهد ماند

آیندۀ مدرسه چه خواهد شد؟ آیا در آینده مدرسه به همین وضع کنونی خواهد بود یا ساختار آن تغییر می‌کند یا دیگر نهادی به نام مدرسه در جوامع آینده نخواهد بود؟

تنوع مدارس و عدالت آموزشی

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و معاون سابق مرکز ملی استعدادهای درخشان در نشست بررسی مصوبه حذف تنوع مدارس به واکاوی دلایل تنوع مدارس و عدالت آموزشی پرداختند.

«محمد حسنی» روز یکشنبه در نشست بررسی مصوبه حذف تنوع مدارس که در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: عدالت انواع و اقسامی دارد که مهمترین عدالتی که مد نظر ما است عدالت توزیعی است. توزیع خیر بین انسان‌ها که برابری یکسان نیز از آن یاد می‌شود.

احتمال تولید کتاب‌های درسی مکمل /فعلا خبری از کتاب درسی جدید نیست

معاون طراحی، تالیف و تولید مواد رسانه‌های یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره تولید کتاب‌های جدید گفت: فعلا کتاب جدید نداریم. کتاب‌های تولید شده باید بر اساس نظارت و پایش مراقبت شوند. شاید بعد از پیمودن مسیر تحول و برنامه ریزی‌های درسی جدید، کتاب‌های تازه‌ای تولید شوند اما باید در سال‌های آتی منتظر آن باشیم.

دلایل ناکارآمدی آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس

افت سواد خواندن و نوشتن دانش آموزان از یک سو و از سوی دیگر عدم شناخت درست دانش آموزان از مفاخر ادبیات کشورمان، ما را به سمت بررسی ناکارآمدی آموزش ادبیات فارسی در مدارس می کشاند.

ازهر 2 ایرانی یک نفر سواد سلامت ندارد

شهرام رفیعی‌فرد، سرپرست دفتر سلامت وزارت بهداشت، با بیان اینکه سواد سلامت به معنی قدرت درک، جذب، تحلیل و به کاربستن اطلاعات سلامت است، گفت: در سال 93 سنجشی را در دفتر سلامت با همکاری جهاد دانشگاهی انجام دادیم که نشان می‌داد از هر 2 ایرانی یک نفر سواد سلامت محدودی دارد.
او ادامه داد: بر همین اساس برنامه‌ریزی در جهت بهبود این وضعیت انجام دادیم که منجر به تولید کتب درسی سلامت با همکاری وزارت آموزش و پرورش بود. به این ترتیب کتاب‌ها در سال گذشته تدوین شد و امسال جز کتب آموزشی در مقاطع متوسطه تدریس می‌شود.

به دانش‌آموزان درباره حق انتخاب زبان‌های دیگر اطلاع‌رسانی نمی‌شود

رئیس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت گفت: درباره زبان‌های مصوب، معلم لازم تربیت نشده است. به خانواده‌ها و دانش‌آموزان درباره حق انتخاب زبان‌های دیگر اطلاع رسانی نمی‌شود.