مهمترین برنامه‌های معاونت طراحی وتولید بسته‌های یادگیری

معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری سازمان پژوهش در گزارشی مهتمرین برنامه‌های پیش روی این معاونت را تشریح کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی که حدود یکماه است در حکمی از سوی حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان معاون طراحی وتولید بسته‌های یادگیری منصوب شده، گزارشی از روند اجرای برنامه ها در ماههای گذشته و همچنین برنامه‌ها و فعالیتهای آتی این معاونت تازه تأسیس در ساختار سازمانی را تشریح کرد.

متن کامل این گزارش به شرح زیر است:

معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری در ساختار تشکیلاتی سازمان پژوهش جدیدالتأسیس است و اجزا و مؤلّفه‌های آن باید به‌صورت منسجم و با رویکرد هویّت بخشی به دوره‌های تحصیلی شکل بگیرند. بُعد طراحی مشتمل ‌بر انواع و سطوح گوناگونی است که با یکدیگر ارتباط دارند و درلایه‌های مختلف نقشه راه را ارایه می‌کنند.

در سطح نخستین آن، طراحی دوره‌های تحصیلی است.هر دوره تحصیلی دارای فلسفه‌ای است و براین اساس هویّت پیدا می‌کند و مؤلّفه‌های گوناگون آن در یک نظام منسجم ساماندهی می‌شود. این سطح طراحی است که نسبت به حوزه‌های تربیت و یادگیری جنبه پیشینی دارد و تصمیمات مربوط به استانداردهای برنامه‌های درسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

-در سطح بعدی، طراحی بسته‌های یادگیری در قلمروهای مختلف برنامه درسی است. این سطح نسبت به حوزه‌های یادگیری بُعد پسینی دارد و تحت‌تأثیر استانداردهای برنامه درسی قرار می‌گیرد. این واقعیّت نشانگر آن است که نسبت حوزه‌ها و دوره‌ها به‌مثابه دو روی یک سکه وحدت و یکپارچگی دارند و تمرکز به نقاط اتّصال و ارتباط آن‌ها به قوّت وغنای فعالیت‌های آموزشی و تربیتی می‌افزاید.

علاوه‌بر آن‌چه ذکر شد، طرح‌های متعدّد دیگری نیز از طریق این معاونت قابل پی‌‌گیری است و می‌توان به‌طراحی کلاس‌های چندپایه، الگوی برون‌سپاری تولید بسته‌های یادگیری، الگوی مدرسه محوری و غیره اشاره کرد که هر کدام در تأمین نیازهای آموزشی و رفع نواقص تربیتی نقش خاصی ایفا می‌نمایند. این طرح‌ها براساس مطالعات و تحقیقات و با بهره‌گیری از گروه‌های کانونی نخبگان تهیّه خواهد شد تا جایگاه و اثرگذاری قوّی داشته باشند و به تغییر هدفمند یاری رسانند. ان شاءا...

در ادامه علاوه بر ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول دفاتر سه‌گانه معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری، برای تکمیل عناصر اساسی برنامه‌ریزی دوره‌های تحصیلی، اهداف، اصول، اهمّ اقدامات قابل انجام در سال جاری و برنامه عملیاتی این دفاتر به ترتیب ذکر می‌شوند.

گزارش عملکرد معاونت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری در شش ماهه اول سال 1398

فنی، حرفه‌ای و کار و دانش

  • طراحی دوره تحصیلی (انتظام) در چهار زمینه تحصیلی حرفه‌ای خدمات، هنر، کشاورزی و صنعت؛
  • بازبینی  استاندارد فضا، تجهیزات و نیروی انسانی 34 رشته شاخه فنی و حرفه‌ای؛
  • مشارکت با سازمان نوسازی در خصوص به روز رسانی استانداردهای فضا و تجهیزات؛
  • نظارت و پایش اجرای برنامه‌های درسی با انجام ماموریت‌های استانی؛
  • تدوین نهایی کتاب کارنمای رشته های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و کتاب مدیران؛
  • تشکیل کارگروه‌های ارزشیابی، تلفیق و تدوین استاندارد طراحی آزمون‌های عملکردی مبتنی بر شایستگی؛
  • اصلاحات جزئی برخی کتاب های شاخه فنی و حرفه‌ای؛
  • ساماندهی قراردادهای حقوقی، تفاهم نامه‌ها (اجرای نرم‌افزار قیاس رشته حسابداری )؛

 

دوره عمومی و متوسطه نظری

  • زمینه‌سازی و انجام مقدمات لازم جهت طراحی و تولید بسته‌های یادگیری؛
  • طراحی برنامه کلاس‌های چند پایه و اجرای آن؛
  • بازنگری ساختار تشکیلاتی دفتر طراحی و تولید بسته‌های یاد گیری دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم؛
  • ساماندهی و توسعه «برنامه ویژه مدرسه» (بوم)؛
  • متناسب‌سازی زبان آموزش کتاب‌های درسی دوره‌های ابتدایی، متوسطه اول و دوم براساس ماهیت دوره‌های تحصیلی؛
  • زمینه سازی برای طراحی دوره های ابتدایی، متوسطة اول و دوم بر اساس دلالت های برنامه درسی ملی؛
  • نظارت بر تولید فیلم‌ آموزش معلمان پایة دوازدهم برای 27 عنوان کتاب درسی؛
  • تولید کتاب‌های جدید از جمله: فلسفه2 پایه دوازدهم، مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران پایه دوازدهم و....؛
  • تعامل با شرکای راهبردی دروس مختلف از جمله:
  • پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تألیف کتاب تاریخ 3 پایه 12؛
  • سپاه پاسداران و بسیج مستضعفان در تألیف کتاب آمادگی دفاعی پایه 9 و 10 و 12؛
  • سازمان حفاظت محیط زیست در تألیف کتاب انسان و محیط زیست پایه 11؛

 

دفتر انتشارات و فناوری آموزشی 

  • ارتقاء کیفی تیم‌های مدیریت مجلات رشد با استفاده از نیروهای جوان و مبتکر، با تجربه؛
  • راه اندازی تولید مجله "خانواده" و چاپ و توزیع شماره اول آن؛
  • ارتقاء ارزیابی مجلات رشد با تشکیل چهار گروه ارزیاب بیرونی؛
  • راه اندازی فرآوری مجلات رشد برای درج در شبکه ملی رشد؛
  • ساماندهی توزیع نشریات رشد؛
  • ایجاد درگاه بازخوردسنجی مجلات توسط مخاطبان در سراسر کشور؛
  • آماده­سازی سندهای استاندارد فضا و تجهیزات تربیت بدنی؛
  • طراحی بستر و زیرساخت جامع شبکه ملی رشد وانجام اقدامات زیرساختی برای طراحی و استقرار آن؛
  • بارگذاری 254 فیلم آموزشی و  31 متن در حوزه­های یادگیری در سایت رشد؛
  • اکران استانی فیلمهای برگزیده جشنواره فیلم رشد سال قبل؛
  • راه اندازی جشنواره تولیدات الکترونیکی؛
  • راه اندازی جشنواره کتاب رشد(تشکیل تیمهای داوری و ...)؛
  • راه اندازی جشنواره فیلم رشد(تشکیل کمیته­های مختلف، جذب حدود 3000 فیلم، تشکیل کمیته­های انتخاب و غربالگری اولیه، فعال کردن بخش بین الملل، و...)؛
  • آغاز مطالعات مربوط به ارتقاء و بهبود بخشی به جشنواره فیلم رشد در پنجاهمین دوره (سال آینده)؛
  • آغاز مطالعات مربوط به الکترونیکی کردن کتابهای درسی؛

 

 

اهداف، اصول و اهم اقدامات آتی معاونت

اهداف معاونت

  • هویت بخشی به هر یک از دوره های تحصیلی بر پایه سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛
  • بهره گیری از فناوری آموزشی در نیل به هدف های سطوح مختلف دوره های تحصیلی؛
  • غنی سازی بسته های یادگیری با استفاده از یافته های معتبر علوم تربیتی؛
  • ساماندهی آموزش های فنی، حرفه‌ای و کار و دانش بر پایه تحلیل های همه جانبه اوضاع حرف، مشاغل و مهارت آموزی؛
  • کمک به کاهش فاصلة برنامه های قصد شده، اجرا شده و کسب شده؛

 

اصول حاکم بر فعالیت های معاونت

  • ابتناء طرح‌ها و برنامه‌ها بر مبنای نظری تحول بنیادین و برنامه درسی ملی؛
  • بهره گیری از اصول علمی معتبر در تصمیم گیری ها؛
  • متناسب سازی ساختار ها و سازماندهی ها با شرایط دوره های تحصیلی؛
  • تقویت ارتباطات درون و برون سازمانی؛
  • رعایت پیوند نظر و عمل در برنامه ریزی و اجرای آن ها؛
  • لزوم مشارکت اقشار مختلف در تصمیم سازی و تصمیم گیرهای تعلیمی و تربیتی؛
  • ارتباط موثر با جامعه نخبگان؛
  • استفاده از تجارب جهانی؛
  • رصد و پایش واقعیت های آموزشی؛
  • بهره گیری از خرد جمعی و مشورت های علمی؛
  • توازن در توجه به دوره های تحصیلی؛
  • انسجام و یکپارچگی فعالیت ها؛

 

اهم اقدامات پیش ‌رو

  • بازنگری ساختار تشکیلاتی معاونت طراحی و تولید بر اساس اهداف جدید؛
  • تدوین برنامة عملیاتی دفاتر بر پایة جهت گیری‌های جدید؛
  • رصد و پایش اجرای برنامه‌های درسی در مدارس کشور؛
  • طراحی برنامه کلاس‌های چند پایه و اجرای آن؛
  • رویکردتربیتی به برنامه های درسی فنی، حرفه ای و کار و دانش؛
  • ساماندهی کتاب‌های کمک‌درسی در جهت کاهش سیطرة آن‌ها؛
  • برون سپاری  تولید بسته‌های یادگیری؛
  • طراحی الگوی مدرسه محوری بر مبنای برنامه درسی ملی؛
  • صیانت، مراقبت و رشد «برنامة ویژه مدرسه» (بوم)؛
  • بهره‌برداری از ظرفیّت‌های علمی، آموزشی و تربیتی جامعه؛
  • غنی‌سازی محتوای کتاب‌های درسی از جهت آموزش معارف انقلاب اسلامی؛
  • متناسب‌سازی زبان آموزش کتاب‌های درسی براساس ماهیت دوره‌های تحصیلی؛
  • طراحی دوره های تحصیلی بر اساس دلالت های برنامه درسی ملی؛
  • انتظام شاخه های فنی و حرفه ای و کار و دانش در چهار زمینه تحصیلی: کشاورزی، هنر، خدمات و صنعت؛
  • ساماندهی جشنواره های کتاب رشد، فیلم رشد و تولیدات الکترونیکی معطوف به اهداف سازمان پژوهش؛
  • ساماندهی مجلات رشد از جهت محتوا و روش های توزیع؛
  • ارتقای شبکه ملی رشد در چند فاز؛
5
امتیاز: 5 (1 رای)
ضمیمه(پیوست): 

ارسال نظر

Image CAPTCHA