دستاوردهای بازآرایی تشکیلاتی و استقرار حوزه های تربیت و یادگیری

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ارتقای کیفیت، عدالت تربیتی و مشارکت را کلید واژه های اساسی در عرصه تعلیم و تربیت دانست.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم روزگذشته 21 مهرماه در نشست مشترک کارشناسان حوزه های تربیت و یادگیری و دوره های تحصیلی ضمن اشاره به روند اجرای بازآرایی ساختاری این سازمان طی ماههای گذشته بیان داشت: بر اساس الزامات اسناد تحولی حتماً باید این تحولات در سازمان ایجاد می شد و حتی مراحل دیگری را هم می بایست انجام گیرد که در برنامه است؛ البته معتقدم هنوز هم به آن سازمان توانمند که بتواند قلب آموزش و پرورش تلقی شود نرسیده‌ایم و فاصله داریم ولی قدم های بسیار مهمی برداشته شده است.

ارتقای کیفیت، عدالت تربیتی و مشارکت؛ کلید واژه های اساسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، ارتقای کیفیت، عدالت تربیتی و مشارکت را سه کلید واژه اساسی در تعلیم و تربیت دانست و در خصوص کلید واژه ارتقای کیفیت اظهارداشت: تعقل، معرفت، ایمان، اراده و تقوا 5 شایستگی است که در اسناد بالادستی ذکر شده و رسیدن به شایستگی ها به ارتقای کیفیت منتج می شود و می بایست در تمام فعالیتها مانند جشنواره فیلم رشد، جشنواره کتاب رشد و حوزه های تربیت و یادگیری و غیره، این شایستگی ها مدنظر باشد.


تبعیض در عدالت تربیتی
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم درمورد دومین کلید واژه یعنی عدالت تربیتی گفت: علیرغم تلاش‌های بسیاری که در این سال ها صورت گرفته متاسفانه به شدت شاهد تبعیض در این بحث هستیم.

وی با تاکید براینکه مشارکت یعنی اینکه همه بخش های علمی، تربیتی، نخبگانی، و جامعه در امر تعلیم و تربیت حضور داشته باشند گفت: هرچه این بخشها حضور پررنگ تری در تعلیم و تربیت داشته باشند شرایط فراهم تر خواهد شد.

لزوم مشارکت همگان در تعلیم و تربیت
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس نگاه فطرت گرایی توحیدی مشارکت یک هدف ارزشی مهم است و همه خانواده‌ها، مدیران، معلمان ودانش آموزان نیز باید در تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند. مشارکت دانش آموزان بسیار مهم است چرا که اگر در برنامه‌های خود ما ن  دانش آموزان را دخیل نکنیم آن برنامه به اهداف تعیین شده نخواهد رسید.

وی افزود: به طور کلی اگرهمه نهادها، دستگاه های اقتصادی، دستگاه های تبلیغاتی و حتی رسانه ها در تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند ارتقای کیفیت صورت می پذیرد.


3 رسالت مهم معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری
رئیس سازمان  پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری سه رسالت اساسی برعهده دارد گفت: طراحی کلان که در حوزه های تربیت و یادگیری صورت می پذیرد رسالت اول است یعنی اینکه مشخص کنیم مبانی کارمان چیست؟ دنیا به کدام سمت می رود و چه چیزی را می گوید؟ ما باید به دنبال چه چیزی باشیم؟ و غیره.

وی افزود: این سازمان باید بتواند یک طراحی کلان قواره درسی متناسب و متکی برسند تحول بنیادین و اسناد تحولی ارائه کند که کار بسیار ضروری است و مقدماتش در این معاونت باید دیده شود. طراحی دوره ای، بازنگری، اصلاح و تعمیق اهداف دوره های تحصیلی، هویت بخشی به دوره ها از دیگر اقداماتی است که در بخش طراحی کلان می توان به آنها اشاره کرد.

حجت الاسلام ذوعلم اجرا و پایش در مدرسه را دومین رسالت معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری دانست و گفت: ما تا قبل از این از مدرسه به معنای عام غافل بودیم. توانمندسازی معلمان و مدارس و طراحی سهم 10 یا 20 درصدی استانها در برنامه درسی که در برنامه درسی ملی به آن اشاره شده از دیگر کارهایی است که در این بخش می تواند قرار گیرد که هم اکنون معطل مانده و باید انجام شود.

وی ادامه داد: تولید رسالت سوم این معاونت است که البته به شکلی که ما متولی تولید نخواهیم بود بلکه مدیریت تولید را با همان نگاه مشارکتی باید برعهده گرفت.

عناوین فعلی معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری مناسب نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: خوشبختانه چرخش های اساسی در نگاه سازمان به تولید بسته های یادگیری شکل گرفته و باید در معاونت  طراحی و تولید بسته های یادگیری ساختار تشکیلاتی متناسب با این 3 رسالت شکل بگیرد اما قابل ذکر است عناوینی که هم اکنون در این معاونت وجود دارد اصلاً مناسب ماموریتهای جدید نیست.

نیاز است سرعت کارها بیشتر شود
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه استاندارد هایی که توسط 11 حوزه تربیت و یادگیری تعیین خواهد شد باید کاملاً گویا و شفاف باشد گفت: هم اکنون کارها در حال انجام است اما نیاز است که سرعت در این زمینه بیشتر شود.
وی اظهارداشت:حوزه‌های تربیت ویادگیری در امور محتوایی  مشاوران معتبرو قابل اعتماد معاونت طراحی و تولید خواهند بود و کارشناسان دوره ها نیز مشاوران امین برای حوزه های تربیت و یادگیری خواهند بود و همه این تعاملات  می بایست در رفتار سازمانی متبلور شود.

دستاوردهای بزرگ سازمان
دکتر ذوعلم با تاکید براینکه دستاوردهای بسیاری در این مدت کسب شده است اظهارداشت: استقرار  حوزه‌های  تربیت و یادگیری، جایگاه طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)،   برون سپاری، جایگاه متناسب ارتباط با بدنه اجرایی و مدیریتی ستاد آموزش و پرورش،   شکل‌گیری حوزه تربیت  و یادگیری کار و فناوری،   استقرار حوزه تفکر و حکمت، تثبیت و تحکیم  پایه های فنی و حرفه ای و کاردانش و جانمایی رشته های فنی و حرفه ای در حوزه های تربیت و یادگیری بخشی از این دستاوردهای مهم است.

وی در تشریح برخی از دستاوردهای کسب شده یادآور شد: در خصوص طرح بوم باید بگویم که تا قبل از این یک جایگاه علمی، کارشناسی  پاسخگو ومسئولیت پذیر وجود نداشت اما اکنون این طرح می تواند به کاهش تمرکز که مدنظر مقام عالی وزارت است کمک کند.

بازآرایی 11 گروه آموزشی در استانها
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص ارتباط با بدنه اجرایی و مدیریتی ستاد آموزش و پرورش گفت: اولین قدم استقرار و بازآرایی 11 گروه آموزشی در استان ها در امتداد با حوزه های تربیت و یادگیری است.

استقرار حوزه تفکر و حکمت؛ دستاوردی بزرگ

دکتر ذوعلم استقرار حوزه  تربیت و یادگیری تفکر و حکمت را دستاوردی بزرگ دانست و افزود: نخبگان زیادی وجود دارند که تالیفات زیادی هم دارند اما اندیشه ای تولید نکرده و صاحب اندیشه نیستند ما اندیشمندان  بزرگی همانند حضرت امام خمینی(ره)، علامه جعفری، دکتر شریعتی و شهید مطهری را داریم که صاحب اندیشه هستند و افتخار می کنیم که حوزه تفکر و حکمت تشکیل شد.

وی در مورد تثبیت و تحکیم پایه های فنی حرفه ای و کاردانش گفت: ما با جدیت دنبال این هستیم که فقط یک حوزه تربیت و یادگیری درگیر این امر نباشد و هم اکنون 7 حوزه تربیت و یادگیری درگیر این قضیه هستند.

در ادامه این نشست مشترک علی محبی مشاور و دستیار رییس سازمان در حوزه های تربیت و یادگیری نیز نکاتی را یادآور شد و سپس حاضران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA