نقدهای صریح دانش آموزان در نشست هیئت اندیشه‌ورزی در حضور معاون وزیر

نشست افتتاحیه هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی سازمان پژوهش با حضور منتخبان تشکل‌های مختلف دانش‌آموزی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، این نشست امروز شنبه 11 آبان با حضور حجت‌الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، رضا ممشلو مشاور جوان ریاست سازمان، آرین غلامی شطرنج باز تیم ملی، سیدعماد هاشمی، احمد جاسمی، سیدعلی‌اصغر حسینی، امیررضا کاشفی پور، محمد میرزاپور، محمدامین پروینی، محمدمهدی امیدی و طاها جهان تیغ منتخبان تشکل‌های دانش‌آموزی در سالن جلسات سازمان برگزار شد.

در این نشست حاضرین نقطه نظرات خود در خصوص آموزش و پرورش کشور، فعالیت مدارس، کتاب‌های درسی و محتوای آنها، کنکور، نحوه تدریس معلمان و غیره را خیلی صریح و شفاف برای حجت‌الاسلام ذوعلم بیان داشتند و ایشان نیز بعد از استماع سخنان اعضای هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی اظهار داشت: تشکیل این هیئت را برای سازمان مغتنم می‌دانم و از همه افرادی که در جهت برگزاری این برنامه تلاش کردند تشکر می‌نمایم.

نقدهای صریح دانش‌آموزان در نشست هیئت اندیشه‌ورزی در حضور معاون وزیر

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام ذوعلم از آرین غلامی شطرنج باز تیم ملی جمهوری اسلامی ایران که چندی پیش از مسابقه دادن ورزشکار رژیم غاصب صهیونیستی امتناع کرده بود قدردانی نمود.

وی ضمن خیر مقدم به حاضرین و تشکر بابت تلاش‌های صورت گرفته در جهت برگزاری این نشست، تشکیل هیئت اندیشه‌ورزی دانش‌آموزی را فرصتی مغتنم دانست و گفت: چون هدف ما کار برای دانش‌آموز است و بهره‌بردار نهایی نیز دانش‌آموزان هستند حتما باید از دیدگاه‌های نقادانه آنها استفاده شود.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به ارتباط این سازمان با تشکل‌های دانش‌آموزی اظهار داشت: دانش‌آموزان می‌بایست در برنامه‌ریزی، اجرا و مدیریت نظام آموزشی ما نقش داشته باشند و در نگاه انقلاب اسلامی ما یک نقش حداکثری باید برای دانش‌آموز قائل شویم.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان یک رکن مدرسه هستند یادآور شد: بایستی به‌عنوان یاددهنده، همکار در تمام امور مدرسه، مشاور و برنامه‌ریز به این قشر توجه شود و با در نظر گرفتن همین دیدگاه توقعات از این هیئت اندیشه‌ورز بسیار بالاست.

حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: مسأله شناسی، موضوع یابی و اولویت گذاری موضوعات مهم است.امروز در میان ما افرادی هستند که فردای جامعه و آموزش و پرورش در اختیار آنها است.

در ادامه رضا ممشلو مشاور جوان رییس سازمان پژوهش حضار را معرفی کرده و دقایق کوتاهی در خصوص فعالیت این هیئت ارائه کرد.

 سیدعماد هاشمی رئیس مجلس دانش‌آموزی از مشهد دانش‌آموز کلاس یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی نفر بعدی بود که در این نشست سخنرانی کرد. وی با انتقاد از اینکه در کتاب‌های درسی به حفظیات تأکید می‌شود گفت: دانش‌آموزان ما با این روش‌ها فکر می کنند که کتاب‌های درسی به آنها تحمیل شده است و ممکن است اعتقادی به آنها نداشته باشند.

این دانش‌آموز مشهدی گفت: کتاب‌های درسی می‌بایست تمام وجوه انسانی را در بر بگیرند که اکنون این‌طور نیست و امیدوارم فعالیت مدارس به سمت تربیت دانش‌آموزان پویا و متفکر سوق یابد.

پویا درودی‌نژاد عضو مجلس دانش‌آموزی کلاس یازدهم رشته تجربی نیز از روش آموزش زبان انگلیسی و عربی در مدارس انتقاد کرد و گفت: بررسی کنید که چرا دانش‌آموزان ما که سال‌ها این دروس را می‌خوانند حتی نمی‌توانند یک دقیقه به آن زبان‌ها صحبت کنند؟ حتماً اشکالی وجود دارد.

وی در مورد درس سلامت روان و بهداشت نیز افزود: ای کاش بشود سال تدریس این کتاب را به پایه‌های پایینتر آورد تا دانش‌آموزان پایه دوازدهم برای شرکت در کنکور مجبور نباشند این درس پرحجم را بخوانند.

امیررضا کاشفی‌پور عضو مجلس دانش‌آموزی کلاس دوازدهم رشته علوم انسانی صریح و شفاف گفت: اگر کتاب‌های درسی خوب بودند دانش‌آموزان سراغ کتاب‌های کمک درسی نمی‌رفتند.

وی با انتقاد از اینکه مطالب کتب درسی بسیار مبهم و سنگین است گفت: در این کتب از برخی کلمات استفاده شده که دانش‌آموزان حتی آنها را نشنیده‌اند و یا اینکه مطالب پر تکرار است و در چندین کتاب به آنها پرداخته شده است.

این دانش‌آموز مدارس استعدادهای درخشان سمنانی نسبت به استفاده نشدن تصاویر در برخی کتاب‌ها و حجم زیاد متون انتقاد داشت و افزود: این کتاب‌ها بسیار خسته کننده است و دانش‌آموزان تمایلی به خواندن آنها ندارند.

احمد جاسمی پایه دوازدهم رشته علوم انسانی عضو مجلس دانش‌آموزی از استان خوزستان گفت: چه کسی گفته ما باید کتاب‌هایی که شما تألیف می‌کنید را بخوانیم؟ چرا آزاد نیستیم تا هر کتابی که می‌خواهیم بخوانیم؟ ! این انتقادی بزرگ است و شما انحصاری کار می‌کنید.

وی افزود: آموزش و پرورش فقط به خودسازی علمی می‌پردازد و هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارد.

محمد میرزاپور دانش‌آموز پایه 12 تجربی آذربایجان شرقی و عضو کنگره ملی بسیج دانش‌آموزی با انتقاد مشابه از اینکه نظام آموزشی ما تنها به حفظیات و کنکور اهمیت می‌دهد گفت: این کار اشتباه است. چرا آموزش کتاب سبک زندگی را از پایه‌های پایین‌تر شروع نمی‌کنید؟

طاها جهان تیغ نماینده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان از پاکدشت گفت: کتاب دینی ما پاسخگوی شبهات نیست و باید کتابی به‌صورت مباحثه‌ای در این زمینه باشد تا درباره دین بتوان گفت و گو کرد و با مفهوم آن آشنا شد.

محمد مهدی امیدی پایه 12 مدارس سمپاد از اسلامشهر و عضو کنگره ملی بسیج دانش‌آموزی پیشنهاد کرد: اجازه خواندن دروس اختیاری را به دانش‌آموزان بدهید و بگذارید به سمت علاقه‌هایشان بروند. چرا فقط به حفظ کردن متون سنگین و بی فایده اهمیت می‌دهید؟

سیدعلی‌اصغر حسینی از جهرم استان فارس نیز نسبت به پژوهش محور نبودن آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: اینکه سازمان شما بیانیه گام دوم انقلاب را پشت جلد کتاب‌های درسی آورده اقدام مطلوبی است.

محمد امین پروینی عضو کنگره‌ ملی دانش‌آموزی پایه 12 ریاضی فیزیک از قرچک نیز گفت: ای کاش کتاب مدیریت خانواده را از پایه‌های پایین‌تر شروع کنید تا دانش‌آموزان وقتی به سنین بالاتر می‌رسند به‌خوبی با این مفاهیم آشنا باشند.

وی افزود: اخلاقیات و معنویات در کتاب‌ها نیست و حفظ کردنی و مادی‌گرایی در کتب است.

آرین غلامی شطرنج باز تیم ملی ایران نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این جلسه و شنیدن حرف‌های این دانش‌آموزان گفت: نظرات شما خوب بود و فکر می‌کنم مشکل اصلی در آموزش و پرورش همین کتاب‌های درسی است و این مسأله را بنده که مجبورم به خاطر شرایط حضور در اردوهای تیم ملی تمرین کنم و به تنهایی درس بخوانم بیشتر درک می‌کنم و واقعاً آزاردهنده است.

در پایان حجت الاسلام علی ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: خیلی از نکاتی که دوستان گفتند درست است اما می‌بایست در نظر گرفت که ما باید برای کل کشور کتاب بنویسیم و میانگین را در نظر بگیریم.

وی افزود: مطالبه کردن یک گام است و مطالبات دانش‌آموزان ما باید به‌طور جدی مطرح شود. معتقدم هر دانش‌آموز می‌تواند در شورای راهبری حوزه تربیت و یادگیری حضور داشته باشد و نظراتش را بگوید.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: این هیئت اندیشه‌ورزی باید جدی باشد و به‌طور دقیق با معاونان و مسئولان سازمان جلسه داشته باشند و حرف‌هایشان را بگویند البته برخی مطالب بیان شده نیازمند تنقیح و پالایش است.

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA