پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود

نشست هماهنگی هفته پژوهش سال 98 در سالن جلسات سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر علی ذوعلم رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از زحمات دکتر فرهاد کریمی رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش و مسئولان قبلی ستاد برگزاری هفته پژوهش، اظهارداشت: پژوهش برای آموزش و پرورش باید یک مبنا تلقی شود یعنی اینکه هم آموزش و تعلیم و هم تربیت و پرورش بر مبنای پژوهش صورت می گیرد و اگر براساس پژوهش صورت نگیرد آن حرکت جهت دار که ما را به هدف نزدیک کند نخواهد بود.

ایشان با تأکید بر اینکه امر پژوهش بسیار مهم است و گرامی داشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر عهده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سپرده شده و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خط مقدم این عرصه قرار دارد، افزود: همه بخش ها باید خودشان را دخیل و مکلف بدانند که به امر پژوهش کمک شود.

وی در خصوص تعریف نوع پژوهش ها در آموزش و پرورش یادآورشد: باید بدانیم پژوهشی که می خواهد صورت بگیرد چه نوع پژوهشی است؟ پژوهشی آکادمیک و دانشگاهی است یا پژوهش نظری به معنای رایج است یا اینکه پژوهش هایی است که دانش آموزان را در جهت ارتقا و رشد تفکر، تعقل و اندیشه ورزی توانمند کند یا اینکه بتواند معلم، مدیر و مربی را در جهت حسن اجرای رسالت پژوهشی و تربیتی اش کمک کند یا پژوهشی که بتواند مسائل آموزش و پرورش را حل کند و در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت موثر باشد. حتما باید استانداردی در پژوهش های وزارت آموزش و پرورش تعریف کنیم.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی پیشنهاد کرد که برای هفته پژوهش ابتدا یک شعار تعیین گردد و سپس برای این هفته یک نامگذاری با هویت و اقتضای آموزشی و پرورشی صورت گیرد که هم جهت دهنده و هم نمادین است.

دکتر ذوعلم با بیان اینکه در سند برنامه درسی ملی به تفکرمحوری و تعقل محوری تاکید شده است ادامه داد: قالبا دو خلأ در برنامه های ما مطرح می شود یکی اینکه برنامه درسی ما خلاقیت محور نیست و محفوظاتی است و دیگر اینکه ارتباطی با زندگی واقعی پیدا نمی کند.

وی ادامه داد: می تواند کارگروه علمی به معنای خاص با حضور پژوهشگاه، معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری و حوزه های تربیت و یادگیری تشکیل شود تا محورهایی را مشخص کند که به مدارس و محققین اولویت های پژوهشی سال آینده را معرفی نماید و در واقع از پژوهش های دانش آموزان و معلمان هدایت و حمایت صورت گیرد

می توانیم امسال را گام دومی درعرصه پژوهش تلقی کنیم

وی با تأکید بر الهام گرفتن از بیانیه گام دوم انقلاب در همه عرصه ها گفت: می توانیم امسال را گام دومی در عرصه پژوهش تلقی کنیم. بلکه این مراسم، نقطه آغازی باشد برای فرایند پژوهشی سال آینده.

حجت الاسلام و المسلمین ذوعلم در خصوص اهمیت توجه به پژوهش های صورت گرفته در مسائل آموزش و پرورش و انتخاب پایان نامه ها و رساله های برتر در این حوزه یادآورشد: نگاه‌های دانشی و نگاه عمیق نظری کار پژوهشگاه ها، دانشگاهها و حوزه های علمیه است اما آنچه ما را متمایز می کند این است که مسائل آموزش و پرورش مطرح شود. حتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در استانها، ارتقای توانمندی پژوهشی استان و ارائه تجارب طرح بوم می توان بعد علمی هفته پژوهش را تقویت نمود.

وی در خصوص میهمانان و سخنرانان برنامه های هفته پژوهش نیز گفت: چهره های دانشگاهی افرادی بسیار محترم و ارزشمندی برای ما هستند اما چهره های پژوهشی برتری در آموزش و پرورش کشور وجود دارند که می توانیم از وجود آنها نیز بهره ببریم مانند استاد «صافی» ها.

رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر ساده بودن مراسمات هفته پژوهش و دقت در انتخاب اماکن میزبان این برنامه تاکید کرد و گفت: مدرسه دارالفنون به عنوان یک محل مناسب برای این برنامه می تواند در نظر گرفته شود.

در ادامه این نشست دکتر فرهاد کریمی رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گزارشی را در خصوص فعالیت این پژوهشگاه در سال گذشته، آسیب شناسی صورت گرفته و ماموریت ها و برنامه های امسال هفته پژوهش ارائه نمود.

همکاران پژوهشگاه مطالعات و دیگر نفرات حاضر در این نشست نیز نظرات و پیشنهادات خودشان را در خصوص برگزاری هرچه بهتر و مطلوبتر هفته پژوهش در سال جاری ارائه نمودند.

4
امتیاز: 4 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA