ارسال حدود 4 هزار عنوان کتاب از 1130 ناشر به هفدهمین جشنواره کتاب رشد

دبیر هفدهمین جشنواره کتاب رشد اعلام کرد: برای این دوره از جشنواره  4264 عنوان کتاب از 1130 ناشر به دبیرخانه ارسال شده بود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، مسعود فیاضی این جشنواره را یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های آموزش و پرورش با موضوع معرفی و حمایت از کتاب‌های خوب و مناسب عنوان کرد و گفت: آموزش و پرورش برای تدارک این دو نیاز یعنی معرفی و حمایت از کتاب‌های خوب 20 سال است که طرحی را اجرا می‌کند و جشنواره کتاب رشد نقطه عطفی در این طرح است که دو نیاز را می‌خواهد برطرف کند نخست اینکه خانواده‌ها و دانش‌آموزان بدانند چه کتاب‌های خوبی را به‌عنوان کتاب‌های آموزشی و مطابق با سلایق دانش‌آموزان انتخاب کنند. بر این اساس مرکزی باید ایجاد می‌شد که کتاب‌های مناسب را از آثاری که تولید و منتشر می‌شود شناسایی و ارزیابی و معرفی کند. دومین موضوع این است که حاکمیت باید از توان بخش خصوصی استفاده کند تا کیفیت تولیدات را افزایش دهد. براین‌ اساس طرح ساماندهی به منابع آموزشی و تربیتی در پی پاسخ به این دو نیاز است و این وظیفه برعهده سازمان پژوهش و آموزش گذاشته شده است.
 
مدیرکل انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: جشنواره‌‌ای که در حال برگزاری آن هستیم دوره یک‌ساله‌ای را طی کرده است. فرایند ارزیابی و داوری کتاب‌ها در این جشنواره با درج نام کتاب‌ها در سامانه شروع می‌شود و کتاب‌ها در ارزیابی اولیه به دو دسته مناسب و نامناسب دسته‌بندی می‌شود. در ادامه کتاب‌های مناسب به سه دسته درجه اول، دوم و سوم تقسیم می‌شوند و کتاب‌های درجه یک برای انتخاب نهایی بررسی می‌شوند.
 
وی درباره کتاب‌های رسیده به جشنواره توضیح داد: در مجموع 4هزار و 264 عنوان کتاب از هزار و 130 ناشر به دست ما رسید که تعداد 2هزار و 263 عنوان کتاب به‌عنوان کتاب مناسب تشخیص داده شد یعنی در مجموع 53 درصد کل کتاب‌ها. یعنی کلا 47 درصد کتاب‌ها هنوز فاقد استانداردهای لازم هستند. این در حالی است که ما از 18 درصد به 53 درصد رسیده‌ایم و این رشد قابل توجهی بوده است. کتاب‌های درجه یک و دو در مجموع 959 کتاب بوده‌اند یعنی 22درصد کل کتاب‌ها که از میان 117 کتاب به‌عنوان کتاب‌های درجه یک شناخته شدند که در مجموع 5/7 درصد کل کتاب‌ها بوده‌اند.

این کتاب‌ها براساس برنامه درسی ملی که سند مستند ما در دوره‌های آموزشی است در 27 گروه تقسیم‌بندی شده‌اند که از ادبیات کودک و نوجوان شروع می‌شود تا ریاضی و فیزیک و ... و این تنوع یکی از امتیازهای مهم این جشنواره است و برای هر گروه یک گروه داوری تخصصی پیش‌بینی شد و در مجموع 86 استاد داوری آثار را برعهده گرفتند. همچنین به جهت دستیابی به وحدت رویه در ارزیابی هنری امسال یک گروه هنری تخصصی برای جنبه‌های گرافیکی کل کتاب‌ها در نظر گرفته شد. در مجموع در هفدهمین جشنواره کتاب رشد 14 اثر برگزیده درجه اول داشتیم و 38 اثر درجه دوم یا تقدیری.
 
فیاضی در ادامه بیان کرد: طبق قانون 828 شورای عالی آموزش و پرورش ارزیابی، تشویق و حمایت از کتاب‌های بخش خصوصی باید از سوی وزارت آموزش و پرورش انجام شود و جشنواره کتاب رشد رویداد اصلی طرح ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی براساس مصوبه 828 شورای عالی آموزش و پرورش در طول یک‌سال است. این جشنواره یک حلقه از یک زنجیره است و اگر همه حلقه‌ها را کامل کنیم به موفقیت دست می‌یابیم. در این زمینه باید به سه مرحله دقت کنیم. نخست شناسایی کتاب‌های مناسب، دوم معرفی کتاب‌ها به مخاطبان و سوم حمایت از این آثار که باید در موارد دوم و سوم بیشتر تلاش کنیم. باید توجه داشت که اگر ما اقدام به تولید بازار مصرف کتاب مناسب نکنیم بازارهای نامناسب ایجاد می‌شود و ما به‌عنوان مجریان این قانون در جهت شکل‌دادن به این بازار مصمم هستیم و در این راستا ارتباط‌های خوبی با سایر معاونت‌های آموزش و پرورش و همچنین ناشران برقرار کردیم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA