کتاب‌ به عنوان عنصرانگیزه بخشی و ورود نوجوانان و جوانان به عرصه تاثیرگذاری

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ترغیب دانش آموزان به خواندن کتاب به عنوان یک وظیفه برای همه است، گفت: باید کتابخانه مدرسه به یک محل شلوغ و پر مشتری تبدیل شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی ذوعلم در مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره کتاب های آموزشی و تربیتی رشد در مدرسه تاریخی دارالفنون ضمن اشاره به قدمت تاریخی مدرسه دارالفنون و خدماتی که امیرکبیر به عنوان شهید دانایی و آگاهی برای این مرز و بوم انجام داد، اظهار داشت: دارالفنون پیوند دهنده دیروز و امروز ماست. در این مکان ارزشمند باید به روح بلند شهیدان و همه کسانی که در راه اعتلای حقیت و معرفت، روح انقلابی، روح علمی و تلاشگر در راه مبارزه با استکبار زحمت کشیدند و همچنین روح بلند حضرت امام راحل(ره) درود می فرستیم. این فرصت را باید مغتنم بشماریم.

ایشان در خصوص فرایند داوری ها در جشنواره کتاب رشد افزود: باید بتوانیم یک منطق و یک چارچوب روشن و شفاف و مستند داشته باشیم خارج از تصور اینکه در انتخابمان خدای ناکرده انتخابی برخلاف ملاک ها و معیارها باشد.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حتما باید معیارهای کتاب مناسب برای دانش آموزان را توسط شما ناشران و مولفان مطرح کنیم یادآور شد: می بایست برای حل بهتر این موضوع گفت وگوهایی در این مسیر شکل بگیرد البته در درجه اول نیازمند رشد فکری و خلاقیت، رشد ایمان و باور عمیق در نسل جوان و نوجوان و رشد اخلاق هستیم. رشد روحیه کار و تلاش و فعالیت در نوجوانان نیز بسیار ضروری است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه انتخاب و ارائه برخی از آثار به جشنواره کتاب رشد با همین نگاه ها بوده است ادامه داد: معتقدیم کتاب‌ها صرفاً برای رشد فکری نیست بلکه برای انگیزه بخشی و ورود نوجوانان و جوانان به عرصه تاثیرگذاری هم هست.

دکتر ذوعلم ضمن تاکید بر ضرورت ترسیم مسیر درست، تصریح کرد: در گام دوم انقلاب اسلامی وجود دارد که تمدن‌سازی نوین اسلامی بدون یک نسل جوان، پویا، خلاق، مطالبه گر و تاثیر گذار، خود باور و دارای یک روحیه برخوردار از هویت عمیق ملی ممکن نیست پس باید در این زمینه از ظرفیت جوانان استفاده کرد.

وی از ناشران و نویسندگان این جشنواره تقدیر کرد و گفت: می دانیم که در کشور ما به آن ارزش واقعی به بحث نشر و ناشران پرداخته نشده و هنوز جایگاه خودش را پیدا نکرده است؛ اما باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم که حتماً در کنار کتاب درسی وهم وزن این کتاب ها باید به کتاب‌های غیردرسی اهمیت بدهیم. بخشی از محتوای آموزش های ما در قالب مطالعه دانش آموزان، در حد مباحثه و نقد کتاب و تالیف آن در حد دانش آموزان قابل انتقال است.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن تشکر از دست اندرکاران و بنیان گذاران جشنواره کتاب رشد ادامه داد: حتما باید توانمندی و کیفیت جشنواره رشد پیدا کند ومسیر تعالی را طی کند. باید یک سلسله فعالیت‌هایی حول کتاب و مطالعه برای دانش‌آموزان تعریف کنیم. کتابخانه مدارس ما به عنوان یک محل شلوغ و پرمشتری تلقی شود و احیا و بازسازی شود.

دکتر ذوعلم ضمن تشکر از همکارانی آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور که در جهت ترویج مطالعه نوجوانان و جوانان این کشور تلاش می کنند گفت: اگر بچه ها علاقه مند به کتاب شوند نیمی از جامعه می‌توانند با کتاب ارتباط برقرار کنند و می توانیم برای تشویق بیشتر آنان به کتابخوانی، برای خانواده او بسته ای از کتاب هدیه کنیم.

ایشان تاکید کرد که باید سراغ انجمن اولیا و مربیان برویم و بعد از آن ارتباط تنگاتنگی با مدیران در استانها به عنوان راهبران فرهنگی  ایجاد شود چرا که آنها نقشی اساسی در بحث کتاب و کتابخوانی نوجوانان و جوانان دارند.

هفدهمین جشنواره کتاب رشد  سه شنبه ١٩ آذرماه به عنوان یکی از مهمترین جشنواره ها در حوزه کتاب های آموزشی وزارت آموزش و پرورش با معرفی نفرات برتر در مدرسه دارالفنون برگزار شد.

امسال میزان ورودی کتاب ها به جشنواره حدود چهار هزار و ٢64 کتاب بود که دو هزار و ٢6٣ کتاب مناسب مناسب بود که ٩5٩ کتاب به عنوان درجه یک و دو در ٢٧ گروه دسته بندی شد.

٨١ گروه داوری ارزیابی این کتاب ها را به عهده دارند و ١٢٠ عنوان کتاب به عنوان کاندید برای برگزیده یا شایسته تقدیر مشخص شد.

در مجموع 64 ناشر این کتاب ها را تولید کرده اند.

در پایان این جشنواره از ١4 عنوان کتاب برگزیده و ٣٨ عنوان نیز تحت عنوان کتاب قابل تقدیر، مورد قدردانی قرار گرفت.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA