کنکور، آسیب ریشه ای به تار و پود آموزش و پرورش وارد کرده است

معاون وزیر آموزش و پرورش دریزد گفت : کنکور به تار و پود آموزش و پرورش آسیب ریشه ای وارد کرده است .
به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از اداره کل آموزش و پرورش استان یزد، حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی درجمع نمایندگان معلمان، مدیران، سرگروههای آموزشی، انجمن علمی معلمان و نماینده دانش آموزان استان یزد گفت: به عبارتی کنکور چشم تعلیم وتربیت را کور کرده و فرهنگ، آموزش، تالیف کتب، مطالبات خانواده ها و مدیریت مدارس را دچار انحراف نموده است .

"حجت الاسلام علی ذوعلم " با تاکید براینکه ما باید به فراتر از کنکور بیاندیشیم افزود : کنکوردرکل یک مانع و سدی برای تنفس تربیتی آموزش و پرورش شده است و هنوز یک اراده محکم و قاطع برای اصلاح نظام آموزشی شکل نگرفته است.

ایشان سخنان نماینده دانش آموزان در این نشست را ستود و گفت: همین که این دختر دانش آموز دراین جمع به این راحتی از مطالبات دانش آموزان و نقطه نظرات خویش می گوید یک دستاورد است و نشان می دهد که عملا بجه های ما فقط تحت تاثیر کنکور تربیت نمی شوند .

دکتر ذوعلم این فضا را ناشی از فضای فکری دانست که حضرت امام (ره ) در جامعه ما ایجاد کرد و افزود: دانش آموزان ما خلاقانه، مطالبه گرانه، فکورانه، مسئولیت پذیرانه، تلاشگرانه و مجاهدانه تربیت شده اند و این عزت مندی، استقلال، مطالبه گری، مردم سالاری از دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران است.

ایشان با تاکید براینکه وضع تعلیم و تربیت ما قطعا از میانگین جهانی بالاتراست افزود : امروز مرزهای تعلیم و تربیت ما از دیوارهای مدرسه فراتر رفته است و دراین راستا باید به شاخص های بسیاری همچون معلم، خانواده ها، کتاب درسی ودانش آموزانی که کنشگرانه حضوردارند توجه داشت .

"حجت الاسلام ذوعلم" بر لزوم توجه به تربیت 6 ساحتی دانش آموزان تاکید کرد وگفت : دربرنامه درس ملی نیز به ارتباطات 4 گانه درتربیت توجه ویژه ای شده است "یعنی بچه های ما تربیت می شوندتا ارتباطات خودشان را با خود، با خدای خود، محیط پیرامونی، جامعه ملی و جهانی، جامعه دوستان و دشمنان و طبیعت خوب برقرارکنند و فرایند این چهار ارتباط همان تربیت درست است .

وی عدم تطبیق نظام آموزشی با اسناد تحولی مصوب شده، متناسب نبودن محتوا با اهداف و عدم تناسب زمان با محتوا را موجب بروز برخی از مشکلات در نظام آموزشی دانست و افزود : بسته های آموزشی و کتاب های درسی ما باید بتوانند اهداف سند تحول و برنامه درس ملی را به خوبی تبیین کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دربخش دیگری از سخنان خود به به زمان اجرای هردرس درکلاس اشاره کرد و گفت : براساس اسناد تحولی زمان هردرس 50 دقیقه درنظر گرفته شده و برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها ممنوع است ولی عملا این موضوع درمدارس رعایت نمی شود.

ایشان افزود: بیش از 30 درصد زمان ما به خاطر برگزاری تلفیقی زمان کلاس ها از دست می رود و بعبارتی 33 هفته آموزشی به 28 هفته کاهش می یابد و زمان 50 دقیقه ای هر کلاس به 45 دقیقه تنزل می یابد و درکنار آن، تعطیلی های دیگری نیز به خاطر برف و آلودگی و مسائل دیگر وجود دارد که زمان از دست رفته هرگز جبران نمی شود.

" ذوعلم " برنامه ویژه مدرسه یا همان طرح بوم را فرصتی آموزشی و تربیتی دانست که در اختیار هرمدرسه است و مدیران مدارس می توانند این زمان را با توجه به نیازهای دانش آموزان به مهارت آموزی، مباحث تشکیلاتی، مهارت زندگی، تمرین خوب شنیدن، خوب فکرکردن و... اختصاص دهند.

درابتدای این نشست نمایندگان گروههای مختلف از جمله مدیران، معلمان، سرگروهها، انجمن های علمی معلمان ونماینده دانش آموزان نقطه نظرات و مشکلات خود را درمورد محتوای کتاب های آموزشی، زمان اختصاص یافته به هردرس، لزوم ارتباط با مولفین درسی و... ارائه کردند.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA