مهارت‌های زندگی را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اهداف نگرشی در آموزش نهادینه کرد

سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی گفت: مهارت‌های زندگی را نمی‌توان بدون در نظر گرفتن اهداف نگرشی در آموزش نهادینه کرد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احمد احمدی سرپرست حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی در"چهارمین همایش ملی ارتقای کیفیت آموزش  با رویکرد مهارت‌های زندگی " اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌ها در آموزش؛ مهارت حل مسئله است.در آموزش به روش حل مسئله؛ معلم  دانش‌آموزان را با یک مسئله واقعی در کلاس درگیر می‌کند  و دانش‌آموزان کل فرایند لازم برای رسیدن به پاسخ را طی می‌کنند و معلم به عنوان یک راهنما و راهبر در کنار دانش‌آموزان حضور دارد. در این روش، دانش‌آموزان خودشان تولید مفهوم می‌کنند. به عبارت دیگر دانش‌آموزان فرصت لازم برای کشف یا باز کشف برای رسیدن به پاسخ مسئله را پیدا می‌کنند.

در فرایند آموزش به روش حل مسئله، دانش‌آموزان بسیاری از مهارت‌های دیگر مانند؛ مهارت کار گروهی، ارتباط تعاملی، گزارش‌نویسی، پیش‌بینی، مشاهده، طراحی آزمایش و .... را نیز کسب می‌نمایند.

احمدی تاکید کرد، در برنامه درسی ملی؛ مهارت‌ها و نگرش‌های مهمی مدنظر قرار گرفته است که در برنامه انطباق کامل برنامه‌های آموزش و پرورش با سند تحول مورد توجه بیشتری قرار خواهند گرفت . برخی از این مهارت‌ها عبارتنداز:

خلاقیت و کارآفرینی، تعقل و تفکر، یادگیرندگی مادام‌العمر، انعطاف‌پذیری، پرسشگری، پژوهشگری، مهارت انتخاب، تصمیم‌گیری، خویشتن‌داری و......

در این همایش که در روز پنج‌شنبه 12 دی 1398 از ساعت 8 الی 15 برگزار شد، دبیران محترم فیزیک، علوم، ریاضی، جغرافیا، عربی، زبان و .... شرکت داشتند.این همایش به همت انجمن فیزیک تهران و با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه 3 و اتحادیه معلمان فیزیک کشور برگزار شد.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA