بازدید هیات اعزامی دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن

هیات اعزامی دانشگاه فرهنگیان در سفری به ژاپن بازدیدی از دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن و چند مدرسه ابتدایی داشتند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، متن کامل گزارش هیات اعزامی داشگاه فرهنگیان به ژاپن به شرح زیر است:

در راستای روابط پیشین و دیدارهای متقابل دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آیچی، بعد از سفر آقای کوراموتو و پرفسور کیتانو در اواسط مهرماه سال 1398 هیئتی با سرپرستی ریاست دانشگاه فرهنگیان برای بررسی جایگاه نظام تربیت معلم کشور ژاپن در رتبه ‏بندی ‏های علمی بین ‏المللی و رشد و موفقیت ‏های ژاپن در نظام آموزشی به این کشور اعزام شد.

پیش بینی همکاری های علمی در ماده 11 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان صفحه14 بند 14 "همکاری های علمی با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی یا پژوهشی داخلی و خارجی"

فصل هفتم  هدف های عملیاتی و راهکارها در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش " راهکار 11-11 مشارکت فعال در تعاملات بین المللی، با اولویت جهان اسلام و انعکاس نظریات و تجربیات موفق داخلی در محافل و مراکز جهانی"

 

معرفی ژاپن

مجمع‌الجزایر ژاپن کشوری در اقیانوس آرام واقع در آسیای شرقی است، که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادیِ جهان و سومین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. کشور ژاپن با مردم سخت‌کوش و دقیق یکی از بهترین روندهای صعودی در زمینه اقتصادی را در پیش گرفته است. این کشور در زمینه صنعت و تکنولوژی در دنیا مطرح است.شهر توکیو پایتخت این کشور است که از بزرگترین پایتخت ‏های صنعتی دنیا به شمار می‌رود. مساحت کشور ژاپن 377.972 کیلومتر مربع برابر با یک بیستم آمریکا و یک نهم هندوستان است. ژاپن با جمعیتی در حدود 126 میلیون نفر یازدهمین کشور پرجمعیت جهان است. توکیو پایتخت ژاپن با بالغ بر 35 میلیون نفر جمعیت از بزرگترین و گرانترین پایتخت‌های جهان استبه طور کلی کشور ژاپن به چند ناحیه و حدود 47 استان تقسیم می‌شود. و چیزی کمتر از یک چهارم ایران است.

 

پیشینه همکاری های دانشگاهی با کشور ژاپن

دانشگاه فرهنگیان و مدیریت همکاری‏ های علمی بین ‏المللی دانشگاه فرهنگیان به طور ویژه مطالعه و بررسی مراکز و دانشگاه‏های معتبر عرصه جهانی تربیت معلم را در دستور کار خود دارد. از این روی، بعد از شناسایی و بررسی جایگاه نظام تربیت معلم کشور ژاپن در رتبه ‏بندی‏ های علمی بین ‏المللی و رشد و موفقیت ‏های این کشور در نظام آموزشی توانست بعد از رایزنی ‏ها و مکاتبات مستمر و هدفمند تفاهم‏نامه همکاری را در سال 1396 با دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن منعقد نماید. مسئولین دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن با استقبال از پیشنهاد همکاری دانشگاه فرهنگیان، بعد از مطالعه جایگاه دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت‏ها و وسعت آن نسبت به توسعه روابط ابراز تمایل کردند

تاریخچه نظام تربیت معلم در ژاپن

تربیت معلم به صورت سازمان یافته و منظم در سال 1872 میلادی با تاسیس دانشسرای تربیت معلم توکیو در ژاپن آغاز شد. دانشسراها عموماً معلمان دوره ابتدایی را پرورش می‏دادند و دانشسراهای عالی به معلمان دوره اول دبیرستان اختصاص یافته بود. پس از جنگ جهانی دوم دوره دانشسراها به چهار سال افزایش یافت و تربیت معلم به مدارس عالی و دانشگاه‏ها واگذار شد. برنامه‏ های آموزشی مراکز تربیت معلم نیز تغییر یافت و بر اساس سه محور اساسی آموزش و پرورش عمومی، آموزش و پرورش معلمان، و آموزش‏های تخصصی در رشته معین تدوین شد. در سال 1949 قانون «اعطای گواهینامه کارکنان آموزشی» به تصویب رسید.  بر اساس این قانون، مدارس عالی و دانشگاه‏های دولتی موظف شدند تا دانشجویان علاقمند را برای اخذ گواهینامه معلمی آماده کنند.

در فاصله سال‏های 1978 تا 1981 سه دانشگاه تربیت معلم در کشور ژاپن ایجاد شد که وظیفه ذاتی آنها تربیت معلم است. این دانشگاه‏ها با ایجاد دوره ‏های کارشناسی ارشد امکان ادامه تحصیل را برای معلمان دارای مدرک کارشناسی فراهم نمودند. در نظام تربیت معلم ژاپن، هر فردی که متقاضی تدریس در کلاس درس و شغل معلمی است، علاوه بر تحصیلات مرتبط و طی دوره‏های تخصصی، باید گواهینامه معلمی یا تدریس را نیز اخذ کند. حدود 84 درصد دانشگاه‏های ژاپن، دوره‏های مربوط به دریافت گواهینامه تدریس و معلمی را دارا می‏ باشند. دانشگاه‏های تربیت معلم ژاپن هر یک دارای چند مدرسه وابسته هستند تا دوره‏ های کارورزی دانشجویان خود را برگزار کنند. همچنین این مدارس در زمینه‏ های پژوهشی نیز بسیار تاثیر گذار هستند. در مدارس ژاپن حدکثر تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس 36 نفر است و معلمان در مقاطع ابتدایی از آموزگار خانم و آقا به طور برابر استفاده می‏کنند.

 

اهمیت ارتباطات بین دانشگاهی در سطح بین الملل

با عنایت به رشد روز افزون یافته‏ های علمی و وجود رقابت میان کشورها در حوزه‏ های مختلف دانش، ارتباطات علمی بین ‏المللی بین دانشگاهی می‏تواند موجب توسعه تعاملات و دیپلماسی علمی آموزشی گردد. کشور جمهوری اسلامی ایران با هدف اعلام پیام صلح و دوستی، توسعه تعاملات علمی و معرفی فرهنگ اسلامی ایرانی به سایر کشورها، دیپلماسی آموزشی و فرهنگی را پیش روی خود قرار داده است. یکی از جنبه‏ های دیپلماسی آموزشی توسعه روابط بین دانشگاهی و زمینه ‏سازی برای توسعه روابط عمیق‏تر از جمله بازدید کوتاه مدت و بلند مدت اساتید، مدیران و دانشجویان، انجام پژوهش‏های مشترک علمی بین المللی و برگزاری رویدادهای علمی بین المللی با همکاری دو طرف می باشد.

در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان پس از توصیف مختصات دانشگاه با توجه به ارزش‏های متعالی معنوی و انقلابی و ارتباط این ویژگی‏ها با جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی)، ذیل بخش اهداف، دستیابی به مضامین بند سوم "تسهیل فعالیت‏های آموزشی و پرورشی در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی مورد نیاز آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن دستاوردهای علمی و پژوهشی را منوط به تعامل پویا و سازنده با حوزه‏ های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی داخلی، منطقه‏ ای و بین المللی" می‏ داند.

 

اهداف این ماموریت را می توان به بخش اهداف عمومی و تخصصی دسته بندی نمود:

الف) اهداف عمومی:

رساندن پیام صلح و دوستی از سوی کشور جمهوری اسلامی ایران به کشور ژاپن از طریق دیپلماسی آموزشی و روابط علمی بین دانشگاهی
معرفی  نظام آموزشی و تربیت معلم وفرهنگ اسلامی ایرانی
آشنایی با نظام آموزشی و تربیت معلم فرهنگ و آداب و رسوم مردم ژاپن

ب) اهداف تخصصی:

توسعه تعاملات علمی بین المللی بین دانشگاهی
تحکیم روابط و فراهم نمودن بستر همکاری های دوجانبه در زمینه آموزشی، فرهنگی، پژوهشی،    ورزشی و ..
تربیت معلم و نظام آموزش پرورش،
بررسی کتب درسی
بررسی محیط آموزشی
بررسی چگونگی فرآیند اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه تربیت معلم ژاپن
بررسی روابط اولیا و مربیان در مدارس و نظام آموزش و پرورش کشور ژاپن
بررسی نقش معلم، مدیر و معاونین مدرسه در آموزش
بررسی فرایند جذب هیات علمی
بررسی فرایند جذب دانشجو
بررسی فرایند ارتقای سطح علمی و دانش افزایی کارکنان و اساتید
بررسی نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش
بررسی و مشاهده وظایف جانبی دانش آموزان در مدرسه

بازدید از مدرسه ابتدایی وابسته به دانشگاه آیچی(کارورزی) در شهر اوکازاکی
اولین بخش برنامه حضور هیات دانشگاه فرهنگیان در کشور ژاپن بازدید از یکی از مدارس وابسته دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن بود. مدرسه ابتدایی اوکازاکی واقع در شهر اوکازاکی یکی از چند مدرسه وابسته دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی محسوب می‏ شود. بازدید از مدرسه و امکانات آموزشی، کلاس‏های درس و نحوه تعامل معلم با دانش‏آموزان، بازدید از سالن ورزش، آزمایشگاه مدرسه و نیز مشاهده نحوه توزیع ناهار برای دانش ‏آموزان توسط خود دانش‏ آموزان از جمله مهم‏ترین بخش‏های این بازدید بود. همچنین جناب آقای دکتر خنیفر و هیات همراه با مدیر و معاونین و کادر اجرایی مدرسه 

 

بازدید از قلعه شهر اوکازاکی

قلعه تاریخی اوکازاکی به عنوان یکی از نماد های تاریخ و تمدن ژاپن با قدمت نزدیک به پانصد سال مقصد بعدی هیات ایرانی بود. این قلعه تاریخی که در طول حیات خود بارها مورد بازسازی قرار گرفته است شامل بخش های مختلفی از جمله موزه، معبد، تالار نمایش مجسمه ها و نمادهای حاکمان و غیره بود

 

دیدار رسمی با رئیس دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن

در ادامه سفر، هیأت ایرانی با هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن دیدار کردند. در این جلسه خانم پروفسور هیتومی گوتو، رئیس دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی، ضمن معرفی هیأت ایرانی و خوش آمدگویی از این رویداد ابراز خرسندی کرد

 

دیدار با هیات رئیسه و مدیران دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی

در ادامه سفر و طبق هماهنگی های به عمل آمده، هیات ایرانی با هیئت رئیسه و مدیران دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن دیدار کردند. در این جلسه خانم پروفسور هیتومی گوتو، رئیس دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی، به معرفی هیات ایرانی پرداخت و حاضران ضمن خوش آمدگویی از این رویداد ابراز خرسندی کردند. در این دیدار آقایان دکتر خنیفر ودکتر روشندل توضیحاتی در رابطه با نظام آموزش و پرورش و تربیت معلم در ایران و دانشگاه فرهنگیان ارائه نموند و فیلم معرفی دانشگاه فرهنگیان به زبان انگلیسی نیز در این جلسه به نمایش درآمد. این فیلم که به ابتکار مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه فرهنگیان و با مشارکت بخش ها و معاونت های مختلف دانشگاه تهیه شده بود به طور مختصر و مفید بخش های مختلف و امکانات دانشگاه فرهنگیان را به زبان انگلیسی معرفی کرد. با توجه به جمعیت رو به سالمند کشور ژاپن و وسعت کمتر آن نسبت به جمهوری اسلامی ایران، اطلاعات مربوط به تعداد دانشگاه ها و وسعت کشور، تعداد دانش آموزان و دانشجویان ایرانی برای طرفین ژاپنی بسیار جالب و شگفت آور بود و بی شک می توان گفت که تمامی حاضران در جلسه برای گسترش تعاملات و مراودات بین دانشگاهی با دانشگاه فرهنگیان اشتیاق وافر داشتند.

 

حضور در کلاس درس آموزش زبان

آغاز برنامه های روز سوم این ماموریت بازدید و حضور در کلاس درس زبان انگلیسی پروفسور رابینز بود. در این کلاس که دانشجویان ژاپنی و بین المللی از کشورهای برزیل، آرژانتین، تایوان، چین و غیره حضور داشتند آقای پروفسور رابینز بخشی از کلاس درس خود را به معرفی کشور ایران اختصاص داد. با توجه به علاقه مندی دانشجویان، آقای پروفسور رابینز از آقای دکتر خنیفر درخواست داشت که در صورت امکان در مورد ایران، نظام آموزش و پرورش و نظام تربیت معلم در ایران مطالبی را بیان کنند. آقای دکتر خنیفر نیز ضمن ارائه معرفی مختصر و نمایش فیلم معرفی دانشگاه به سوالات دانشجویان پاسخ دادند

بازدید از محوطه دانشگاهی

بعد از پایان کلاس طبق برنامه، تعدادی از دانشجویان دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن بخش های مختلف، محوطه دانشگاهی، ساختمان ها، فضای سبز، کتابخانه، سالن غذاخوری و دپارتمان های مختلف دانشگاه را به هیات ایرانی نشان دادند. شایان ذکر است، این دانشجویان از فرصت همراهی با تیم اعزامی دانشگاه فرهنگیان بهره برده و سوالات خود را در خصوص امکاناتی که دانشگاه فرهنگیان برای دانشجومعلمان خود فراهم کرده است مطرح کردند.

 

حضور در کلاس در خط خوشنویسی ژاپنی

در این کلاس استاد خط ژاپنی ضمن آموزش نگارش ژاپنی با قلم و دوات در مورد پیشینه خط ژاپنی توضیحاتی ارائه کرد. دانشجویان کلاس در مورد خط فارسی و خوشنویسی در ایران سوالاتی مطرح کردند و آقای دکتر خنیفر با استفاده از گچ و البته قلم و دوات چند بیت شعر و احادیثی از ائمه اطهار (س)، را برای ایشان نوشتند که موجب حیرت و شگفتی مخاطبان ژاپنی شد.

 

حضور در دانشگاه ناگویا

در روز چهارم  حضور در ژاپن هیات ایرانی به دعوت آقای دکتر سرکارآرانی استاد ایرانی دانشگاه ناگویا عازم شهر ناگویا شدند تا با این استاد ایرانی و مسئولین دانشگاه ناگویا دیدار و گفتگو کنند. در این رویداد آقای دکتر سرکار آرانی با استقبال صمیمی و اعلام خوشحالی از حضور هیات ایرانی در ژاپن، به سبک ایرانی از مهمانان پذیرایی داشتند. حضوردر دانشگاه ناگویا که یکی از دانشگاه های مطرح و معتبر کشور ژاپن محسوب می شود و بازدید از این دانشگاه و مقایسه آن با دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی ژاپن مفید بود. این دانشگاه تاکنون 6 نفر برنده جایزه نوبل داشته است.

 

دستاوردهای تخصصی بیشتر در حوزه تربیت معلم و نظام آموزش و پرورش کشور ژاپن بوده است که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالعه و الگوبرداری از شیوه نامه ارتقاء اساتید دانشگاه آیچی و دریافت آن جهت ترجمه وبهره برداری
زمینه سازی جهت عقد قرارداد همکاری با سایر دانشگاه های معتبر حوزه تعلیم و تربیت ژاپن به ویژه دانشگاه ناگویا
الگو گزینی (BENCHMARK) از دانشگاه های مورد بازدید در جهت طراحی و مدیریت فضاهای آموزشی و معماری آنها با توجه به مطرح بودن طرح 31-100 دانشگاه فرهنگیان
فراهم سازی بستر تبادل تجربیات در قالب وبینار با توجه به بعد مسافت دو کشور در زمینه های آموزشی و پژوهشی
اعلام آمادگی طرف مقابل جهت ارزیابی برنامه تربیت معلم ایران و ارایه بازخورد
بررسی چگونگی فرآیند اجرای برنامه کارورزی در دانشگاه تربیت معلم ژاپن ومدارس وابسته دانشگاه
بررسی فرایند جذب هیات علمی
بررسی فرایند جذب دانشجو در دانشگاه تعلیم و تربیت آیچی و ناگویای ژاپن
بررسی نقش و جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA