افق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با نگاه به 8 کلان پروژه

نشست بررسی برنامه های سال 99 سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش  روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، در این نشست حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی ذوعلم معاون وزیر و رییس سازمان با اشاره به فرا رسیدن بهمن ماه، بهمن انقلاب ساز، ماه شکوفایی انقلاب اسلامی در سال 1357 بیان داشت: وظیفه ما است که در این ایام یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره)، شهدای انقلاب اسلامی، شهدای 8 سال دفاع مقدس و شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی بداریم.

 سازمان پژوهش یک سازمان گفتمان محور

ایشان با تاکید بر اینکه سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی یک سازمان گفتمان محور است، یادآور شد: سیاست‌های سازمان پژوهش برآمده از مبانی نظری تحول، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه درسی ملی،  مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و تاکیدات وزیر آموزش و پرورش برای اجرای کامل برنامه درسی ملی در زیرنظام برنامه درسی در جهت پیشبرد امر تحول است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ما با در اختیار داشتن این اسناد هیچ ابهامی در جهت گیری ها، در مبانی و در ارزش هایمان نداریم؛ به خصوص چرخش های اساسی مشخص شده در زیر نظام برنامه درسی و همچنین چرخش های 10 گانه در مبانی نظری تحول.

وی اشتراک در مسئولیت و پاسخگویی را اصلی بسیارمهم دانست و گفت: براساس روایت " کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ " همه ما به اندازه سعه وجودی خودمان مسئول هستیم.هیچ فردی هم نمی تواند مسئولیت خودش را به خاطر اینکه دیگری مسئولیتش را انجام نداده، پاسخگو نباشد.

اجرای کامل برنامه درسی ملی

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه اجرای کامل برنامه درسی ملی که از دو سال قبل مطرح شده است، تنها محدود به استقرار 11 حوزه تربیت و یادگیری در قالب اداری نیست، اظهارداشت: اجرای کامل برنامه درسی ملی مجموعه مرتبط و منسجم فعالیت هایی است که به گونه ای فرایندی، زمینه را برای انطباق خروجی این سازمان با آن اهداف تحولی فراهم کند.

 دکترذوعلم ادامه داد: علیرغم اینکه کتاب درسی بسیارمهم است و هیچ مسامحه ای در دقت کتاب های درسی نباید داشته باشیم. درعین حال قرار است خروجی این سازمان از انحصار به کتاب خارج شده و به بسته های یادگیری برسد و در کنار این بسته های یادگیری به همسوسازی، توانمندسازی مجریان برنامه پرداخته شود تا آن بسته یادگیری به نتیجه لازم برسد.

 وی با طرح این پرسش که چه سازمانی می تواند این بسته یادگیری را تولید کند؟ گفت: سازمانی که مشارکت پذیر؛ نقد پذیر و با اندیشه ورزی پویا باشد. در درون آن سازمان گفتگوهای جدی و عمیق مرتبط با آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت شکل بگیرد و مطرح شود و مجموعه کارشناسان و افراد آن سازمان صاحب نظر بوده و برای خودشان استدلال داشته باشند. در ادامه افزود:

 8 کلان پروژه مدنظر در سازمان  پژوهش و برنامه ریزی آموزشی:

  1. استقرار یازده حوزه تربیت و یادگیری مصرّح در برنامه درسی ملی به عنوان مرجع تخصصی برای پژوهش و برنامه ریزی درسی و استانداردهای محتوایی بسته های یادگیری در هر حوزه.
  2.  تدوین و تصویب برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری و استانداردهای آن، بگونه ای که واگذاری امر تألیف کتاب و تولید بسته یادگیری بر اساس آن امکان پذیر باشد.
  3.  تدوین، تصویب، اعتباربخشی و عملیاتی سازی فرایند طراحی و تولید بسته های یادگیری و استقرار این فرایند در معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری برای مدیریت، نظارت وهدایت تولید بسته های یادگیری .
  4. تدوین وتصویب شاخص های موردنیاز زیرنظام برنامه درسی، ناظر به ویژگی ها وصلاحیت های خروجی نظام آموزشی(دانش آموز)
  5. بازطراحی، اعتبار بخشی و اجرای تدریجی برنامة درسی و تربیتی دورة سه ساله اول ابتدایی
  6. بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامة درسی و تربیتی دورة سه ساله دوم ابتدایی
  7. بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامة درسی و تربیتی دورة سه ساله متوسطه اول
  8. بازطراحی، اعتباربخشی و اجرای تدریجی برنامة درسی و تربیتی دورة سه ساله متوسطه دوم

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد که ردپای این هشت کلان پروژه بایستی در برنامه های سال آینده سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی دیده شود.

حجت‌الاسلام ذوعلم ادامه داد: یکی از وظایف مغفول ما آموزش و توانمندسازی سرشاخه های تاثیر گذار در اجرای درست برنامه درسی است.

 وی توسعه فرایندهای توانمندساز نظیر توانمندسازی نگرشی و باوری، ارتقای توانمندی حوزه‌های تربیت و یادگیری در تولید برنامه، تولید استانداردها و به روز رسانی، متناسب سازی همگام با مبانی نظری تحول را از رسالت های حوزه های تربیت و یادگیری برشمرد.

 رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی شناسایی و شرکت در همایش ها، سمینارها و کارگاه های آموزشی بین المللی در جهت افزایش آگاهی و استفاده مناسب و به جا از تجارب سایر کشورها را یکی از برنامه های سازمان دانست که در سال آینده باید به آن پرداخت.

 ایشان سه رسالت مهم معاونت طراحی دوره ها و تولید بسته های یادگیری را به شرح زیر عنوان کرد:

  1. برنامه ریزی و زمینه سازی برای تولید بسته های یادگیری با مشارکت مجموعه های توانمند و ذیصلاح.
  2. طراحی کلان دوره ها و رصد مستمر آن با بهره گیری از تجارب کارشناسان و صاحب نظران
  3. حمایت کلان پژوهشی و علمی مدارس برای توانمندی آنها در جهت مشارکت در طراحی از برنامه درسی که بر عهده مدرسه است.

 حجت الاسلام ذوعلم به نقش مهم و ویژه پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ضروری است بازآرایی و تکمیل رسالت پژوهشگاه نیز به سرانجام برسد، تا ساماندهی و مدیریت امر پژوهش در آموزش و پرورش و نهاد تعلیم و تربیت در کل جامعه رخ دهد و از حالت تصدی گری خارج شود.

ایشان راه اندازی هسته های جهادعلمی توسط بسیج سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: اقدام در جهت توسعه علمی کشور و در بستر فعالیت های بسیج اهمیت بسیاری دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در خصوص احیای مدرسه دارالفنون، وضعیت توسعه بهره برداری از فضای مجازی در این سازمان، شبکه ملی مدارس، نقش مشاوران سازمان درارتقا، نوآوری و خلاقیت  برنامه های سازمانی نیز نکاتی ارائه کرد.

 در ادامه این نشست تعدادی از حاضران نظرات خود را بیان کردند.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA