بیانیه گام دوم انقلاب در عین امیدبخشی، هشداردهنده است

رییس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است در حال حاضر مهمترین مانع اقتصاد دانش بنیان سیستم بروکراتیک است و ظلمی که در حق گام دوم انقلاب ممکن است ایجاد شود این است که از آن برداشت جناحی صورت بگیرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از ایلنا، حسین سلیمی در نشست « یاران گام دوم انقلاب» در مدرسه دارالفنون اظهار داشت: نگاه متفاوتی موجب شد تا مدرسه دارالفنون ایجاد شود. همین نگاه متفاوت نیز باید وجود داشته باشد تا گام دوم انقلاب با جدیت بیشتری اجرا و پیگیری شود در جامعه ما یک عده نگاهی از نوع ابن خلدون به تاریخ دارند که این نگاه به شکل دورانی است. از نظر ابن خلدون عدد 40 نشانه به اوج رسیدن و افول تمدن‌هاست اما آنچه که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی آمده و در میان صاحبان اندیشه‌های گوناگون در جامعه و انقلاب اسلامی مورد توجه است، دارای درک متفاوتی هستند و مبتنی بر قرائت ابن خلدونی نیست بلکه یک نگاه تکاملی به تاریخ و بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد.

ایشان گفت: در برهه‌های تاریخی شاهد مقاطع مختلفی هستیم اما نباید این طور فکر کنیم که تاریخ بشر رو به انحطاط است بلکه طبق آ‌یات قرآن، تاریخ و بشر تکاملی است اگر هم در این میان تعارضی دیده می‌شود در نهایت به تکامل خواهد رسید. دنیای ما بر عرصه‌های مختلفی از جمله عرصه اقتصادی و سیاسیت و قطب‌بندیهای مختلف دگرگون شده است اما اکنون این قطب‌بندی‌ها دیگر در دنیای ما وجود ندارد. آنهایی که از ابزارهای زور و قدرت استفاده می‌کردند رو به زوال رفتند پس ما باید دگرگونی در بنیاد جهان خودمان را درک بکنیم و گرنه سخنرانی‌های فرمالیستی از گام دوم انقلاب باعث می‌شود این بیانیه ابزاری برای شعارهای همیشگی باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: توصیه‌هایی که در بیانیه گام دوم انقلاب وجود دارد هم امیدبخش هستند و هم هشدار دهنده. در صدر این تاکیدات علم، دانش، تکیه بر عقلانیت، نوآوری، شادابی و سهم متفاوت و ایجاد طرح‌های نو است. ما چگونه می‌توانیم انسانی خلاق و آزاداندیش، شاداب و پرنشاط به جامعه تحویل دهیم. آیا در حال حاضر با وضعیتی که در دانشگاه‌ها و مدارس شاهد آن هستیم می‌توانیم این کار را بکنیم. آیا باوجود این محیط‌های پرفشار می‌توانیم افراد را نقاد و خلاق تربیت کنیم؟  

سلیمی ادامه داد: ما هر سال دانشجویان خود را رصد می کنیم تا ببینیم آنان چه ویژگی دارند مهمترین ویژگی‌های که دانشجویان موقع ورودشان به دانشگاه دارند این است که آنها توانایی سوال و پرسشگری را  ندارند و در پایشی که دانشگاه علامه طباطبایی انجام داده است به این نتیجه رسیده‌ایم 80 درصد کسانی که به مراکز مشاوره‌ای رفته‌اند مشکل عاطفی داشته و 20 درصد دیگر آنها مشکلاتی از قبیل مسایل مربوط آموزش، استرس امتحان یا بی علاقگی به رشته‌شان دارند. ما به دانشجویانی نیاز داریم که دارای خلاقیت، توانایی و پرسشگری باشد در بیانیه گام دوم انقلاب همه توسعه‌ها براساس علم و پژوهش قرار دارد زمانی که پایه اول کار لنگ بزند مابقی کارها هم لنگ خواهد زد.

وی در ادامه افزود: اقتصاد دانش بنیان نیز بسیار مورد توجه است که طبق توسعه‌های موجود و منویات گام دوم انقلاب می توانیم برای رشد آنها اقدام کنیم. اما در حال حاضر مهمترین مانع اقتصاد دانش بنیان سیستم بروکراتیک است ظلمی که در حق گام دوم انقلاب ممکن است ایجاد شود این است که از آن برداشت جناحی صورت بگیرد.

سلیمی اضافه کرد: دانش آموزانی که ما از مدارس تحویل می‌گیریم حدود دو تا سه سال زمان می‌برد تا روی مغز آنها کار کنیم تا بگوییم ایده هایی که شما ارایه  می کنید می‌تواند منجر به تولید ثروت از فناوری شود ولی برخی از آنها تصور می کنند که باید یک جزو در اختیارشان گذاشت تا آن را حفظ کنند و در زمان امتحانات بر روی کاغذ بیاورند در حالی که ما اکنون به انسان های خلاق پرنشاط دارای عقلانیت و آزاد اندیش نیاز داریم در عین حال یکی دیگر از موارد توسعه گام دوم انقلاب، مبارزه با فساد است. مبارزه کردن با فساد صرفا با برگزاری دادگاه‌ها قابل اصلاح نیست بلکه این مساله باید به شکل ساختاری اصلا ح شود .

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مادر آموزش و پرورش و در دانشگاه ها خودمان را به یک فرم و فرمالیزم محدود کرده‌ایم و شکل‌گیری زندگی با سبک جدید را به شبکه‌های اجتماعی واگذار کردیم این شکل‌گیری را در لایه ها و سطوح های مختلف و پایین جامعه می توان دید ما باید بتوانیم یک فکر اساسی کنیم تا گام دوم انقلاب اسلامی پیاده سازی شود .

 

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA