اثر منفی حجم زیاد کتاب های درسی بر دانش آموزان

استاد دانشگاه اظهارداشت: در طول دوره های مختلف ایجاد تحول در کتاب های درسی به حجم کتاب ها بی توجه بوده ایم و این حجم زیاد اثرات منفی را بر دانش آموزان دارد.

 
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا صادق‌زاده در گفت وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با انتقاد از حجم زیاد کتاب های درسی در نظام آموزشی بیان داشت: در طول دوره های مختلف ایجاد تحول در کتاب های درسی به حجم کتاب ها بی توجه بوده ایم. علی رغم اینکه خواستیم اهداف را تغییر دهیم و متناسب با اهداف حجم کتاب های درسی را کم کنیم، ولی جسارت کم کردن حجم کتاب های درسی متناسب با ملاک های موجود در سند تحول را نداشته ایم.
وی افزود: در تمام ساحت های یادگیری همیشه مطالب خوب و جدید را به کتاب های درسی اضافه کرده ایم ولی جسارت کم کردن حجم کتاب ها را نداشتیم. نکته ای که شاید ما به آن بی توجه بوده ایم این بوده که یک برنامه درسی به لحاظ میزان محتوا چقدر مطلب لازم است که قابلیت انتقال و زمینه سازی را نیز داشته باشد؟ این اشکالی است که بخش مهمی از برنامه درسی ما را به برنامه درسی پوچ و برنامه درسی پنهان تبدیل کرده است.
معاون سابق دانشگاه فرهنگیان گفت: بخشی از برنامه درسی ما فقط نوشته می شود ولی اجرا نمی شود. برخی از مطالب درسی نیز به دلیل حجم زیاد، اثر منفی بر روی دانش آموزان دارد. مثلا در درس دینی وقتی حجم مطالب ارزشی زیاد می شود باعث ایجاد ناراحتی و مواجه منفی از سوی مخاطب می شود و این برنامه درسی بیشترحالت دافعه ایجاد می کند تا اینکه باعث علاقه مندی شود.
 
بعد از انقلاب در دوره های مختلف به تحولات برنامه درسی نپرداخته ایم
حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده گفت: واقعیت این است که باید در مطالب درسی متناسب با اهداف برنامه درسی و اهداف دوره های آموزشی تاملی صورت بگیرد. باید ببینیم که چه مطالبی و با چه شیوه ای در کتاب های درسی آورده شود. ولی این کار از سوی مولفان و ناظران کتاب های درسی نیازمند جسارت است تا فقط حرفی که درست و خوب است را در کتاب های درسی نیاورند بلکه مطالبی را در کتاب های درسی بیاورند که ضرورت دارد. برخی از مطالب ضرورت دارد که در کتاب های درسی باشد واگر نباشد به برنامه درسی و اهداف آن ضربه وارد می کند.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره ملاک های برنامه های درسی که ضرورت دارد در کتاب ها باشد گفت: از جمله این ملاک ها اهداف، توانمندی و ظرفیت فکری مخاطبان، ظرفیت کلاس درس و محتوای آموزش به لحاظ جدول برنامه درسی و امکانی که یک معلم با یک تعداد دانش آموز بتواند مطلب را با کیفیت خوب ارائه دهد و زمینه آموزش فعال را نیز فراهم کند.
وی بیان کرد: شواهد زیادی داریم که بعضی از مباحث کتاب های درسی بیش از کتاب های درسی سایر کشورهاست. حرص برخی مولفان برای بیان مطالب درسی زیاد باعث شده که خودمان را به جای دانش آموزی که سر کلاس نشسته نگذاریم. بعد از انقلاب در دوره های مختلف به تحولات برنامه درسی نپرداخته ایم.
حجت الاسلام و المسلمین صادق زاده افزود: باید حدود 40 تا 50 درصد از حجم کتابها کم شود. نباید مطالب کتاب های درسی را وحی منزل بدانیم و فکر کنیم اگر بخواهیم این مطالب را از کتب درسی حذف کنیم قرآن خدا غلط می شود. حذف این مطالب اضافه جسارت نیاز دارد.
این استاد دانشگاه در ادامه درباره تاثیر کم کردن حجم کتب درسی نیز گفت: اگر این حجم مناسب و متناسب با شرایط، هدف و توانمندی دانش آموزان باشد آنها به محتوای درس بیشتر علاقه مند می شوند واز دل زدگی نسبت به دروس بیرون می آیند و درس را با علاقه و عشق مطالعه می کنند.
صادق زاده افزود: کم کردن حجم کتب آثار بسیار خوبی خواهد داشت. ابتدا باید مولفان را به لحاظ فکری آماده کنیم وپس از آن زمینه های لازم در فضای جامعه را فراهم نمائیم و در نهایت دستور العمل های متقن تدوین نمائیم. معتقدم که برنامه درسی موجود باید به عنوان مثال 40 درصد کم بشود.
امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA