ضرورت تغییر محتوای کتب درسی، با توجه به نیازهای جامعه

مولف کتابهای درسی که با حذف انتگرال از کتب درسی موافق است می گوید مبحث انتگرال باعث می شد حجم زیادی از فرمول ها را در مغز بچه ها وارد  کنیم.
 
مجتبی قنبری در گفت وگو با روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره حجم کتاب های درسی و تاثیر این کاهش بر کیفیت آموزش گفت: در فرایند آموزش، بسیاری از مطالبی که ارائه می شود در مسیر نیازهای جامعه نیست و وقتی اقدامی به این شکل صورت می گیرد؛  در اجرا و رسیدن به اهداف به مشکل برخورد می کنیم.
وی بیان کرد: نوآوری آموزشی یک نیاز است ولی این نوآوری آموزشی نیاز به متخصصین خاص خودرا دارد. خیلی از افراد وارد این حوزه شده اند ولی می بینیم که حتی در نیازهای جامعه خیلی متناسب با سن بچه ها به نگاشت مطالب درسی نگاه می کنند.
این مولف کتب درسی یادآور شد: برنامه آموزشی 20 ساله اخیر جامعه ما بسیار پویا، نوآور، هدفمند و برنامه نگر شده است، آن هم برای نسلی که در حال تجربه جهانی شدن است. هر کشوری را که نگاه کنید حاکمان آن کشورچه بخواهند وچه نخواهند مردم آن کشور به آداب و رسوم و تاریخ خود علاقه مند هستند. این علاقه یک انگیزه خدمت و مفهوم وطن دوستی برای رشد و توسعه کشور است. این مفهوم وطن دوستی سهم ناچیزی در برنامه درسی ما دارد. چون مفهوم وطن دوستی در کتب درسی ما جایگاهی ندارد و باعث می شود هویت ملی متوازن با برنامه درسی رشد نکند. در حالی که آموزه های دینی به ما می گوید علاقه به وطن جزئی از ایمان است.
قنبری در ادامه درباره نظام آموزشی کانادا گفت: در کانادا سال هفتم و هشتم تمرکز بر مسائل ریاضی، هنرهای بصری، علوم و فناوری، علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا، تمرکز بر خواندن و نوشتن تاریخ و جغرافیا دارند و وقتی به کلاس بعدی می روند تمرکز بر فناوری در تجارت، جغرافیای کشور خودشان، زندگی فعال و شاد دارند.
وی درباره سایر مفاهیم نظام آموزشی کانادا گفت: وقتی به کلاس بعدی می روند درس مدنی، هنرهای دراماتیک و مطالعات شغلی می خوانند که این مطالب خیلی به کار دانش آموزان می آید تا با مهارت های اجتماعی آشنا شوند. در کلاس بعد فیزیک و شیمی می خوانند. تمامی آموزش هایی که می بینند مهارت است و چیز دیگری نیست.
قنبری با تاکید بر اینکه با حذف انتگرال از کتب درسی موافق است، گفت: مبحث انتگرال باعث می شدکه دانش آموزان مجبور به یادگیری حجم زیادی از فرمول ها باشند و طراحان کنکور هم این فرمول ها را در آزمون سراسری می آوردند که باعث می شد دانش آموزان از مفهوم انتگرال متنفر شوند. وقتی همین دانش آموزان به دانشگاه وارد می شوند در مواجه با انتگرال واهمه پیدا می کنند. با این تفاسیر یعنی دانش آموز متوسطه باید آشنایی کمی با مفهوم انتگرال پیدا کند و سپس وقتی وارد دانشگاه شد بنیان و پایه انتگرال را فرا بگیرد.
این مولف کتاب های درسی بیان کرد: مفهوم انتگرال یک نمونه کوچک است؛ خیلی از مسائل دیگر در کتاب های درسی وجود دارد که باید به آن پرداخته شود. در درس ریاضی گسسته مفهوم احاطه گر را به تازگی اضافه کرده اند و یک مفهوم سخت را کنار گذاشته اند.
5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA