استقرار حوزه های تربیت و یادگیری، پاسخگویی ومسئولیت پذیری سازمان پژوهش را افزایش داده است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد استقرار حوزه های یازده گانه تربیت و یادگیری، پاسخگویی و مسئولیت پذیری این سازمان را افزایش داده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین دکترعلی ذوعلم در جلسه هماهنگی  حوزه های تربیت و یادگیری با اشاره به اینکه چشم انداز روشنی در استقرار این حوزه ها است، اظهار داشت: استقرار حوزه های تربیت و یادگیری باعث شده سازمان پژوهش برای پاسخگویی و دفاع علمی از گفتمان فلسفی و دانشی برنامه درسی خودش به شفافیت برسد و پاسخگویی ها محکم تر شده است.همچنین مضامین، اولویت ها و عرصه دانشی ارتباطی حوزه ها نشان می دهد که کدام بخش سازمان می تواند از آن دفاع کند.

 ایشان افزود: پاسخگویی سازمان به معلمان و دانش آموزان، مجامع علمی، دانشگاه ها، حوزه های علمیه، پژوهشگاه ها و ... شفاف تر شده است. شاید مهمترین دستاورد حوزه تربیت و یادگیری دفاع در مواجهه با نقدها و نظرها باشد.

 معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد حوزه های تربیت و یادگیری می ‌توانند مبانی نظری تحولی را به بسته های تربیت و یادگیری سریان دهند.

وی ادامه داد: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش ورود هرآنچه مربوط به معلم و دانش آموز است مانند لوح فشرده، کتاب و غیره و یا هرگونه محتوای دیگر بدون تایید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وجاهت قانونی ندارد. در سال های قبل وزرای وقت بخشنامه هایی را در تاکید این مسئله ارسال کرده بودند و اگر نیاز باشد وزیرمحترم این بخشنامه را دوباره ارسال کنند تا یادآوری شود.

 ایشان گفت: حوزه‌های تربیت و یادگیری متولی یک رشته خاص نیستند بلکه متولی استانداردیابی و استاندارد گذاری کل آن حوزه تربیت و یادگیری درتمام شاخه ها و تمام رشته ها هستند.

وی افزود: برای حوزه های تربیت و یادگیری هویت و گرانیگاه مفهومی دوره ها که در صدد رساندن دانش آموز به آن دوره است، اهمیت زیادی دارد. به طور مثال دوره اول ابتدایی و دوره دوم متوسطه خیلی مهم است.

 رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی با تاکید براینکه حوزه های تربیت و یادگیری و معاونت طراحی و تولید بسته های یادگیری دو بال سازمان پژوهش برای برداشتن بار سنگین فعالیت های سازمانی هستند، گفت: حوزه ها باید موضع علمی و کارشناسی خودشان را روز به روز تقویت کنند.ارتباط سازمان پژوهش با بیرون و مجامع مختلف و شرکت در مباحث تخصصی، نیازسنجی ها، اولویت گذاری ها توسط همین حوزه ها صورت می گیرد.

 دکتر ذوعلم به سرپرستان حوزه های تربیت و یادگیری توصیه کرد که از فرصتی که ویروس کرونا بوجود آورده استفاده کرده و با برگزاری نشست های کارشناسی و کارگاه های اندیشه ورزی در فضای مجازی نگاه های عمیق و محتوایی سازمان را به بدنه معلمان وارد نمایند.

علی محبی مشاور پژوهش و برنامه ریزی و دستیار رییس سازمان در حوزه های تربیت و یادگیری با تاکید براینکه تدوین راهنمای برنامه درسی به عنوان یکی از مهمترین وظایف حوزه های تربیت و یادگیری مدنظر است، اظهارداشت:این فعالیت به نوعی مبنای دیگر فعالیت های حوزه ها و یکی از 8 کلان پروژه طراحی شده سازمان به شمار می رود.

وی با اشاره به نامگذاری سال 1399 به عنوان «جهش تولید» یادآورشد:مهمترین تولید سازمان تهیه محتوا و بسته های یادگیری است که امیدوارم امسال از لحاظ کمّی و کیفی جهش داشته باشیم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA