پایش و کنترل لحظه ای فرآیند سفارش الکترونیکی کتاب های درسی از سطح استان تا دانش آموز

مدیرکل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی با مثبت ارزیابی کردن میزان ثبت نام  والدین و دانش آموزان در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی تاکید کرد این سامانه دارای بخش های مختلفی است که به صورت نظام مند می توان به صورت برخط و لحظه ای فرآیند سفارش الکترونیکی کتاب های درسی را از سطح استان تا دانش آموز پایش و کنترل کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، احمدرضا امینی در نشست هم اندیشی کارگروه های سفارش و توزیع کتاب های درسی سال تحصیلی 1400-1399 که به صورت ویدئویی برگزار شد، ضمن تشکر و قدردانی از تلاش مدیران کل، معاونین و کارشناسان محترم استان ها، مناطق و مدارس برای ثبت نام و توزیع بسته های آموزشی سال گذشته و همچنین شروع فعالیت های کارگروه سفارش و توزیع بسته های آموزشی برای سال تحصیلی1400-1399،  اظهار داشت: طبق هماهنگی ها و تلاشهای صورت گرفته ارز ترجیحی مورد نیاز برای خرید کاغذ کتاب های درسی سال تحصیلی  1400-1399 تخصیص یافته و بر اساس آن کاغذ مورد نیاز تامین و فرآیند چاپ کتاب های درسی از مهر سال 98 آغاز شده است.

 وی اعلام کرد : از آذر ماه 1398 برخی از کتاب های تولیدی برای استانها ارسال شده و هم اکنون نیز مابقی آن نیز با رعایت دستورالعمل های بهداشتی جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا به استان‌ها ارسال می شود.

امینی در ادامه این نشست ویدئویی  به توضیح برخی از قابلیت های سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی پرداخت و گفت: این سامانه دارای بخش های مختلفی است که به صورت نظام مند می توان به صورت برخط و لحظه ای فرآیند سفارش الکترونیکی کتاب های درسی را از سطح استان تا دانش آموز پایش و کنترل کرد .

مدیر کل دفتر نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی افزود : با توجه به شرایط حاکم در جامعه در سال جاری علاوه بر سفارش گروهی توسط مدیران مدارس، والدین دانش آموزان نیز می توانند در بخش سفارش دانش آموزی با وارد کردن کد ملی و سریال شناسنامه و پرداخت اینترنتی هزینه بسته آموزشی  اقدام به سفارش کتاب های درسی نمایند.

وی در بخش بعدی سخنان خود به توضیح بخش ارزیابی ثبت نام و فروش سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی  پرداخت و گفت : در این بخش استان ها می توانند میزان سفارش های ثبت شده را مشاهده و با آمار دانش آموزان ثبت شده در سناد و برآورد مقایسه نمایند. همچنین در این قسمت قابلیت ارزیابی عملکرد ثبت نام و فروش کتاب های درسی منطقه و مدرسه  را می توانند مدیران به صورت بر خط مشاهد نمایند .

امینی در خصوص قیمت و جزییات بسته های آموزشی درج شده در سامانه، ادامه داد : در سامانه مذکور قیمت بسته های آموزشی نیز درج شده و کاربران سامانه می توانند با مراجعه به سامانه، قیمت و جزییات بسته های آموزشی را به تفکیک دوره، شاخه، رشته و پایه مشاهده نمایند.  

وی با مثبت ارزیابی کردن میزان ثبت نام  والدین و دانش آموزان در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی تاکید کرد : در حال حاضر سامانه پاسخ گوی ثبت سفارش انفرادی دانش آموزان می باشد اما اگر به هر دلیل والدین محترم امکان یا تمایل به ثبت سفارش انفرادی ندارند، می توانند از طریق مدرسه اقدام کنند. مدیران محترم مدارس می توانند به صورت گروهی نسبت به سفارش گروهی دانش آموزان ثبت سفارش نکرده اقدام نماید .

وی همچنین تاکیدکرد توزیع موفق نیازمند برنامه ریزی و پایش تمامی بخش ها از جمله تولید، ثبت نام، توزیع می باشد، که به امید خدا با مدیریت، نظارت و پایش خوب و صحیح  استان ها، مناطق و مدارس امسال هم این امر محقق خواهد شد.

در ادامه این نشست ویدئویی اعضای شرکت کننده در جلسه به بیان پیشنهادات و برخی مشکلات  نظرات  خود پرداختند که ذیلا به برخی از آنها اشاره می شود :

  • بررسی پایداری سازی کتاب های درسی به منظور جلوگیری از چاپ مجدد و سالانه آن
  • اعطای کمک های مالی به استان ها برای تامین بخشی از هزینه کتاب های درسی دانش آموزان مدارس کم برخوردار   
  • در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات متفاوت استانها در توزیع و اعطای تسهیلات  برای تامین کتاب های درسی
  • افزایش سرعت دسترسی به سامانه به منظور تسریع و تسهیل فرآیند ثبت نام و سفارش کتاب های درسی  
  • تعامل بیشتر توزیع کنندگان  کتاب های درسی  با ادارات آموزش و پرورش استثنایی
  • ایجاد لینک ویژه برای خیران و نیکوکاران درسامانه جهت کمک و تامین هزینه‌های خرید کتاب دانش‌آموزان استثنایی و دانش آموزان نیازمند
  • ارتقای پست سازمانی توزیع کنندگان استان و منطقه
  • تسهیل فرآیند ثبت سفارش برای دانش آموزان اتباع خارجی
  • ارسال به موقع و متناسب کتاب های درسی به استان ها
  • هماهنگی برای ثبت نام به موقع دانش آموزان در سامانه سناد
  • بروز رسانی اطلاعات دانش آموزان با سناد در فواصل زمانی کمتر
5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA