تحقق اسناد بالادستی مهمترین رویکرد سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در وضع کنونی است

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد عملیاتی کردن اسناد بالادستی هدف اصلی اش از قبول این مسئولیت است.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در نشست شورای مدیران سازمان پژوهش با اشاره به ریاست حجت الاسلام دکتر علی ذوعلم در این سازمان و آرزوی توفیقات الهی و سلامتی برای ایشان، اظهار داشت: دیروز دکتر ذوعلم ریاست این سازمان را بر عهده داشت، امروز بنده مسئول هستم و فردا فرد دیگری در این مسند خواهد نشست. این یک پیام دارد و آن این است که این ابلاغ ها، مسئولیت ها و ریاست ها اصالت ندارد و اصل مسئله  خدمتگزاری است. هرکسی مسئولیتی به دست گرفت توفیق داشته باشد خدمتی کند و قدم هایی را برای نیل به اهداف اصیل تعلیم و تربیت بردارد برنده است ولی اگر به میز و ریاست به عنوان هدف نگریست و از اصل موضوع غافل شد بازنده است.

ایشان خطاب به اعضای شورای مدیران سازمان بیان داشت: از شما به عنوان همکاران خودم انتظاراتی دارم  که امیدوارم در تعامل با یکدیگر و با توافقات روی قواعد عمل، در این مسیر قدم برداریم.  یک سوال پیش می آید و آن این است که چگونه مدیریت کنیم تا مدیریت نشویم؟ البته مدیریت شدن دو وجه دارد که وجه مثبت آن  مدیریت شدن توسط مدیر بالادست است  اما وجه منفی آن  مدیریت شدن به وسیله مسایل عرصه مدیریت است که این نوع مدیریت از نظر من مذموم است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی سپس مواردی را به عنوان اولویتهای مد نظر مدیریت خود در این سازمان ارائه کرد که به شرح زیر می باشد:

  • بر خدا توکل داشته باشیم: معتقدم زمانی در امور موفق می شویم که متوکل باشیم و استعانت از خدا را فراموش نکنیم.تلاش کنیم مدیریت خود را در طول تدبیر و مدیریت پروردگار متعال قرار دهیم.
  • متواضعانه عمل کنیم: در این بخش بایستی اخلاق اسلامی را در کنار مدیریت های خودمان قرار دهیم و احترام و کرامت انسانی رعایت کنیم.سعه صدر یکی از الزامات اصلی مدّیریت است.
  • عالمانه عمل کنیم: در همه امور  به علم محتاجیم مانند علم تکنولوژی آموزشی، علم برنامه ریزی درسی و غیره. سوال مهمی که پیش می آید این است که شما به عنوان مدیران سازمان در بخش خودتان به کدام علم احتیاج دارید تا امور بهتر اداره گردد.
  • هوشیارانه عمل کنیم: لزوماً دانایی هوشیاری نمی آورد.هوشیاری درک ظرافتهاست که دقت نظر آنها را کشف می کند ما باید در مسایل اعتقادی و مسایل اجتماعی و غیره خود را به ظریف کلی عادت دهیم.

یک مثال بزنم- شما می دانید کارخانه دین سازی دشمنان جهان اسلام اشّکال قّلابی و بدلی دین اسلام را برای ایجاد انحراف در ذهن جوانان درست کرده اند.اسلام آمریکایی که امام راحل (ره) متذکر شده اند از جمله آنهاست.از طرفی من و شما با متون آموزشی که خوراک فکری و تربیتی کودکان و نوجوانان است سروکارداریم.اگر هوشیار نباشیم چه بسا عمداً و یا سهواً تفکر انحرافی وارد متون شود و مانند یک سمّ آنها را مسموم کند.این یک حقیقتی است که نباید از آن غافل شد.گروه اندیشه ورز در حوزه های تربیت و یادگیری چه مختصاتی باید داشته باشند تا انحرافات را به درستی و به موقع ببینند.گاهی ورود این نوع کج بینی ها مثل حرکت یک مورچه سیاه در شب ظلمانی عمل می کند. دیدن آنها به بصیرت نیاز دارد.لذا همه باید هوشیار باشیم و صرفاً به دانش خود غرهّ نشویم.

  • معیار مدارانه عمل کنیم:در هر بخشی نیازمند شاخص هستیم البته نوع شاخص متفاوت است وقتی از استاندارد کتب درسی صحبت به میان می آید منظور همین شاخص و معیار است.
  • اجتماعی عمل کنیم:از فردگرایی پرهیز کنیم.ما به عنوان مسئول باید روحیه اجتماعی خودمان را تقویت کنیم.بدیهی است که خیلی از کارها را فردی عمل می کنیم و از ایدئولوژی فردگرایانه باید شدیداً بپرهیزیم.
  • جامع عمل کنیم: از تک بعدی عمل کردن پرهیز کنیم.برنامه تک بعدی نتایجی ابتر خواهند داشت.
  • قانونی عمل کنیم:عمل به قانون نشانه بزرگی انسان است و هیچ کس و گروهی از قانون شکنی نفعی نبرده است.
  • قاطعانه و مهربان عمل کنیم: قاطعیت به موقع لازمه مدیریت کارآمد است البته قاطعیت را نباید با استبداد یکی گرفت.استبداد مذموم است ولی قاطعیت لازم است.
  • کارهایمان استمرار داشته باشد:با استمرار می توانیم آثار کارهای خود را نهادینه کنیم.
  • آرمان ها را فراموش نکنیم: آرمان هابه صورت مستقیم با برنامه درسی مارابطه دارد ما باید در امور واقع برنامه ها را با نگاه به آرمان ها بنگریم و تحلیل کنیم
  • فرایندی عمل کنیم: فرایندی عمل کردن مشکل گشاست و مقطعی و گسسته عمل کردن مشکل زاست.

دکتر حسن ملکی با اشاره به برخی جابجایی ها در این سازمان اظهارداشت: به طور طبیعی هر مدیری براساس سلایق و اهداف خود تصمیم گیری نموده و دست به تغییرات می زند که بنده هم از این قاعده مستثنی نیستم. این تغییرات اصلا به معنی ضعف نفرات قبلی نیست چراکه آن عزیزان هم قطعا زحمات زیادی برای اعتلای این مجموعه کشیده اند لکن موقعیت های متفاوت به انسان های متفاوت نیاز دارد.

 

اهم مطالب مطرح شده توسط اعضای شورای مدیران به شرح زیر می باشد:

دکتر فرهاد کریمی: تا زمان اعلام رسمی استقلال پژوهشگاه، همچنان زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هستیم

دکتر فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص فعالیت پژوهشگاه و مباحث مربوط به مستقل شدن این بخش از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان داشت: وزارت آموزش و پرورش از سال 92  بحث استقلال پژوهشگاه را در دستور کار قرار داده بود و پیگیری هایی هم صورت گرفته و  جلسات متعددی هم با نهادهای مختلف برگزار شده بود. همه وزرای آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید و حتی سرپرست وقت وزارت آموزش و پرورش نیز متفقاً بر استقلال پژوهشگاه نظر داشتند و اعتقاد داشتند که پژوهشگاه بایستی ظرفیتی در اختیار همه وزارت آموزش و پرورش باشد.

 او افزود: در جلسه اخیر شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش نیز این موضوع مطرح و همه معاونان در صحبت‌هایشان تاکید داشتند که پژوهشگاه بتواند به بخشهای مختلف آموزش و پرورش خدمات ارائه دهد؛ نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که تا زمان اعلام رسمی استقلال پژوهشگاه، ما همچنان زیر نظر سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی هستیم.

 دکتر کریمی تأکید کرد: در حال حاضر هم حدود 40 تا 45 درصد پژوهش های ما پژوهش های سفارشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است و کارها با جدیت در حال انجام است. اگر پژوهشگاه مستقل باشد قاعدتاً بخشی از ظرفیت های  این پژوهشگاه معطوف نیازهای سازمان پژوهش خواهد بود و به معنی این نیست که اگر پژوهشگاه مستقل شد سازمان پژوهش فراموش خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش یادآور شد: ما هم اکنون که در چهارچوب ساختار زیر مجموعه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی هستیم  6 پژوهش ملی برای معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  7 پژوهش برای معاونت متوسطه  و 4  پژوهش برای معاونت پرورشی با این امکانات و بضاعت  نیازهای وزارت آموزش و پرورش را مد نظر داریم.

 

باهو: نگاه ویژه ای به تولید کتاب درسی الکترونیکی تعاملی صورت گیرد

آقای محسن باهو ضمن تشکر از تلاش های صورت گرفته توسط آقای امینی و اداره نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی و  تاکید بر رعایت موارد مد نظر ریاست سازمان بیان داشت : کارهای خوبی صورت گرفته که ارتقای جایگاه سازمان را در پی داشته اما معتقدم باید نگاه ویژه ای به تولید کتاب درسی الکترونیکی تعاملی صورت بگیرد و آن را یک اولویت بدانیم.

او ادامه داد: اگر  نقش آفرینی شبکه رشد یک نقش آفرینی واقعی بود دیگر نیازی به ورود شبکه دیگری به نام شاد نبود؛ در این برهه زمانی به دلیل اینکه محتوای تدریسی نداشتیم و محتوای پشتیبان کلاس را در اختیار داشتیم مجبور به انجام کارهای دیگری شدیم.

 

مشاور سازمان: تیم های تخصصی بررسی کتاب های رشته کامپیوتر شکل گرفته و محتواهای متقن تهیه گردد

احمدرضا دوراندیش مشاور سازمان در امور آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، مهارتی، کاردانش و کارآفرینی با اشاره به خرید 30 عنوان کتاب کامپیوتر یادآور شد: رشته کامپیوتر یکی از پرتیراژترین رشته های کاردانش از حیث چاپ کتاب درسی است به همین منظور اهمیت زیادی دارد که عدالت آموزشی برای تمام هنرجویان در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: صرفاً به دلایل مشکلات مدیریتی که در سازمان وجود داشت کتاب های جدید تالیف نشد و یا  باز تالیف صورت نگرفت و کتاب هایی با محتوای آزاد که حساب نشده است را خریداری کرده و در اختیار دانش آموزان قرار دهیم لذا نیازمند این است که تیم های تخصصی در این زمینه شکل گرفته و محتواهای متقن تهیه گردد.

دور اندیش گفت: وضعیت کتاب های راهنمای معلم را مشخص کنیم که یکی از رنج های سازمان این است که در این سال ها کتاب های جدید تالیف و یا با تالیف زیاد را را به موقع به دست معلمان برسانیم.

 

افشار بهمنی: روی تولید فیلم های آموزشی هنرجویان، واقعیت افزوده در محتوا کار شود

افشار بهمنی سرپرست دفتر تألیف آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش تأکید کرد: در کنار کتاب درسی باید به سایر اجزا نیز توجه کنیم، از آقای فیاضی خواهش می کنم تولید فیلم های  آموزشی هنرجویان، واقعیت افزوده در محتوا کار کنید. ما در سازمان نیروی انسانی و شرایط فیزیکی لازم در این زمینه را در اختیار داشته و داریم.

او با اشاره به انتظاراتش از آقای فیاضی گفت: اگر منتظر کمک از بیرون نبودیم و از همان سال قبل ماهیانه تنها 4 فیلم آموزشی در این حوزه ها تولید می‌کردیم شاید الان حدود 30 عنوان فیلم داشتیم. امیدوارم تا شهریورماه بتوانیم رسانه های دیداری و شنیداری را  راه اندازی کنیم منتظر تفاهم نامه و کمک این و آن نباشیم.

بهمنی از دکتر ملکی بابت اینکه برون سپاری کتب درسی را به صورت آزمایشی از کتاب های فنی حرفه ای و کاردانش شروع شده، تشکر کرد.

 

جلالی و تأکید بر جایگاه شورای مدیران

 مهدی جلالی مدیر کل امور اداری و پشتیبانی سازمان در خصوص جایگاه شورای مدیران سازمان و اینکه با حضور نفرات ثابت و مدعو نقش هم افزایی را داشته باشد گفت: در سالهای قبل مدیران محترم سازمان متاسفانه به دلیل مشغله زیاد امکان شرکت در کارگاه های آموزشی حضوری و غیرحضوری را نداشتند اما امیدوارم بتوانیم این کارگاههای آموزشی را اعضای مدیران سازمان فراهم کنیم چراکه طبق قانون ما موظف هستیم دوره های آموزشی را برای مدیران برگزار کنیم

 

علی محبی و تهیه راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری در 7 گام

 علی محبی مشاور پژوهش و برنامه ریزی و دستیار رییس سازمان در خصوص ویژگی های مدیریتی و انتظارات رییس محترم سازمان از مدیران و تلاش در جهت رعایت آنها از سوی همه اعضا گفت: معتقدم  موارد دیگری را نیز می توان  به این انتظارات و ویژگی ها اضافه کرد مانند تقوای الهی که خیلی از مسائل دیگر را در پی دارد مانند انصاف در تعامل با دیگران، تقوای در برخورد با زیر دستان، انعطاف پذیری و تحول خواهی است ما تکلیف داریم هر روز خودمان را به روز کنیم که این لازمه سازمان پژوهش است اگر خود سازمان این تحول خواهی را نخواهد قطعا نخواهد توانست تحولی را در نظام تعلیم و تربیت ایجاد نماید.

او ادامه داد:  در حکمی که آقای وزیر به شما دادند یک بند که در آن تاریخ هم ذکر شده بود بحث تدوین راهنمای برنامه درسی حوزه های تربیت و یادگیری در سال 99 بود که ما هم در برنامه داریم در 7 گام کاملا زمانبندی شده با همکاری یکدیگر به نتیجه برسیم

محبی یادآور شد: با دکتر نوید ادهم از شورای عالی آموزش و پرورش هم جلسه داشتیم و دو نفر هم نماینده معرفی کردند تا کارها با هماهنگی و آشنایی بیشتری صورت گیرد

او با اشاره به اینکه امتداد فعالیت های سازمان در استانها توسط معاونت پژوهشی صورت می گیرد گفت: زمزمه های حذف معاونت های پژوهشی در استان ها است که می طلبد شما در رأس سازمان با این بخش ها ارتباط بگیرید و آنها را حمایت و راهنمایی کنید تا آنها دلگرم شوند.

دکتر مرتضایی: در مقایسه با سال قبل در همین زمان جلوتر هستیم

دکتر اسداله مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان با تشکر از حسن انتخاب دکتر حسن ملی برای انتخاب او به عنوان معاونت گفت: امیدوارم همه به گونه ای عمل کنیم که به مهمترین رکن یعنی مورد اعتماد واقع شدن اهتمام داشته باشیم؛ انگیزه ها معلوم می کند که ما چرا مورد اعتماد هستیم و مسئولیت پذیری موید آن است که چرا مایل هستیم مورد اعتماد باشیم.امیدوارم به گونه ای عمل کنیم که گذر زمان ثابت کند آنهایی که به ما اعتماد کردند خرسند از این انتخاب باشند و ما نیز نشان دهیم لایق این اعتماد بودیم.

او در خصوص موضوع چاپ و توزیع کتاب در سال گذشته گفت: مشکلاتی وجود داشت که نمی خواهم به آن بپردازم، امسال طبق برنامه تمام مراحل را از چاپ و ارسال به استانها و غیره را به صورت رصد روزانه، دنبال می کنیم تا مشکلی پیش نیاید

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: امسال برخی موضوعات همچون تهیه کاغذ و شیوع بیماری کرونا باعث شد زمانی را از دست بدهیم اما با بهره گیری از مجموع ظرفیت ها در حال رفع این مسایل هستیم

او در خصوص تعیین چند نقطه در سطح تهران به منظور کمک به عنوان سوپاپ اطمینان توزیع کتب درسی در این کلانشهر، گفت: ارسال کتب به استان های دور در حال انجام است اما برای استان تهران و البرز جلساتی را با دوستان و شرکتهای چاپ داشتیم و نظر ما بر رویکرد منطقه ای جمع بندی شده است.

مرتضایی افزود: در فرایند توزیع کتب چندین رویکرد همچون رویکرد ارسال از  استان به منطقه، از منطقه به مدرسه و از مدرسه به دانش آموز را داریم که عمده مشکل ما در سال قبل از رویکرد ارسال از مدرسه به دانش آموز بود که باید هنوز آن مراقبت ها را داتشه باشیم.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه امسال کارها در مقایسه با سال قبل در همین زمان، جلوتر است، اظهارداشت: امسال در خصوص خرید کاغذ برای چاپ جلوتر از سال قبل هستیم، اعتبارات تصویب شده و بخش اندکی از آن مانده که آن هم در حال انجام است.

او در خصوص برنامه شاد گفت: شاد یک مدرسه مجازی است این مسئله هیچ مانعی برای اینکه ما به نقش خودمان عمل کنیم ایجاد نمی کند مدرسه مجازی در مجموعه شاد در حال طی کردن مسیر است ماهم لاجرم باید نقش اساسی خودمان را در این خصوص ایفا کنیم و مجموعه شبکه رشد تبدیل به یک پلتفرم شده تا بتواند در کنار مجموعه شاد قرار بگیرد تا در آینده چه با کرونا سر و کار داشته باشیم و چه نداشته باشیم بتوانیم از بستر این ظرفیت برای تربیت فرزندان عزیزمان استفاده کنیم

 دکتر مرتضایی در خصوص حضورش در معاونت توسعه منابع و پشتیبانی بیان داشت:همه تلاش این معاونت  این است که در عمل پشتیبان فعالیت و بخش‌های حرفه ای سازمان باشد و ما نیز به گونه‌ای عمل کنیم که دوستان دفاتر مختلف نگران مسائلی از این جنس نباشند بلکه ذهنشان معطوف انجام وظایف بهترباشد.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA