سازمان پژوهش یک ابر سازمان و محور گفتمان تحولی است

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش دیده‌بان نظام تعلیم و تربیت است، گفت: مسئولیت جامعه در برابر بخش عظیمی از پدیده‌های نوظهور بر عهده این سازمان است و می‌تواند مصونیت ملی ایجاد کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، محسن حاجی میرزایی در مراسم تکریم و معارفه معاون وزیر و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به ماموریت‌های یک سازمان اظهار کرد: اگر قصد داوری پیرامون اهمیت، اندازه، جایگاه و موقعیت یک سازمان و همچنین قصد ارزیابی از میزان موفقیت آن را داریم این مهم بدون توجه به ماموریتش امکان پذیرنخواهد بود.

وی افزود: انسان‌ها برجسته‌ترین موجود هستی و مسجود ملائک هستند که برای هدف معینی خلق شده‌اند. آنها در شرایطی به دنیا می‌آیند که هیچ چیز نمی‌دانند و به تدریج می‌آموزند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه انتقال از هیچ به انسان کامل به مدد وحی الهی، انزال کتب، امامان نور و هدایت به عنوان الگوهای راستین این مسیر ناب و مهم انجام می‌شود گفت: ابزارهای این مسیر سمع و بصر و فواد است. دریچه تحول انسان و انتقالش از حالتی که هیچ نمی‌داند به حالتی که می‌داند در بستر فطرت و تحت تعالیم وحی میسر است.

حاجی میرزایی ادامه داد: تغذیه سه عنصر کلیدی و ابزار حیاتی سمع و بصر و فواد از متن تولد آغاز می‌شود اما مهمترین دوره تغذیه این ابزار در آموزش و پرورش و دوران مدرسه اتفاق می‌افتد یعنی در بهترین سن، بهترین شرایط یادگیری و تحت انضباطی روشن و مشخص.

وی افزود: در این دوره است که انسان‌ها باید خودشان را پیدا کنند و در تراز انسان مدنظر خالق هستی، قرار گیرند. یکی از مهمترین ماموریت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که آیا این آموزه‌ها منتقل شده و چگونه می‌توان متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامونی، این توانمندی‌ها را بروز رسانی کرد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه یک خطای بزرگ این است که برای این تغذیه، هدف‌های خاص و روشن نداشته باشیم گفت: خطای بزرگتر این است که اگر هدف‌هایی داریم نگران تحقق آن نباشیم و ابزارهایی برای سنجش دستیابی به این اهداف در دست نداشته باشیم. اینکه تا چه حد توفیق یافته‌ایم چنین انسانی بسازیم و چه صلاحیت‌ها و قابلیت‌هایی در وی ایجاد کنیم و چقدر نگران عملکرد خود هستیم سوالات کلیدی و اساسی هستند.

حاجی میرزایی افزود: به عنوان مثال باید دقت و پایش کنیم که اگر درسی تحت عنوان زبان انگلیسی در نظر می‌گیریم از رهگذر آن قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ متاسفانه یک نظام سنجشی انتهای نظام آموزشی ما قرار گرفته و مجموعه نظام تعلیم و تربیت را به انحطاطی بزرگ گرفتار کرده که کنکور است؛ این کنکور ابزار مناسبی برای سنجش کارآمدی نظام تعلیم و تربیت نیست و توانایی اندازه گیری محصول نهایی ما را ندارد. نظام ارزشیابی خودمان هم توانمندی اندازه‌گیری درست را ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زمان زیادی برای خطا کردن نداریم گفت: زمان به سرعت می‌گذرد و در جایگاهی نشسته‌ایم که بیشترین شعاع و دایره تاثیرگذاری اش روی اقشار جامعه، نسل آینده و کشور است. حاصل کار ما اگر به دیپلم ختم می‌شود باید معادل سطح معینی از توانمندی‌هایی باشد که کارآمدی انسانی که می‌تواند در جامعه نقش ایفا کند را رقم بزند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: دیپلم ما امروز معرف چه حدی از صلاحیت‌ها است؟ تا چه میزان می‌تواند معرف مجموعه کارهایی باشد که کرده و می‌کنیم؟ اینکه دیپلم جواز ورودی برای دانشگاه است یک نتیجه کاملا فرعی و کم اهمیت است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه وقتی انسان‌ها به دنیا می‌آیند چیزی نمی‌دانند و در جریان تعاملاتشان با محیط پیرامون به تدریج درکی پیدا می‌کنند گفت: این درک متاثر از روابط اجتماعی و سوگیری‌های نادرست و غلط است. کجا باید این درک اصلاح شود و سازمان پیدا کند؟ جزءلاینفک موفقیت در هرسطحی و همچنین شرط ضروری و اجتناب ناپذیر آن، درک صحیح و آگاهی از خود است که در فرهنگ دینی و دانش تجربی بشر به عنوان یک گرانیگاه شناخته شده است.

وی با طرح این پرسش که درک از خود چگونه حاصل می‌شود؟ گفت: افرادی را می‌شناسم که در بزرگسالی درک درستی از خود ندارند. انسان‌ها وقتی زندگی جمعی را آغاز می‌کنند مناسبات شان با افراد و طبیعت را سامان می‌دهند. تعامل ما با دیگران نهادهای اجتماعی را می‌سازد.پایداری موفقیت در کارآمدی نهادهای یک کشور و کارآمدی نهادها، محصول کارآمدی نظام یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است ربط آن را باید در ناکارآمدی نظام یادگیری جست وجو کرد. تکنولوژی محصول تعامل انسان‌ها و طبیعت است که انسان را از موجودی تحت تسلط طبیعت به موجودی که بر طبیعت چیره می‌شود تبدیل می‌کند. در این میان ماموریت نظام تعلیم و تربیت سامان دادن پیوند انسان با طبیعت است.

همه رسالت آموزش و پرورش به عهده سازمان پژوهش گذاشته شده

حاجی میرزایی تأکید کرد: همه رسالت آموزش و پرورش به عهده سازمان پژوهش گذاشته شده و متکفل تربیت انسانی است که پیوند سازنده و خلاقی با خودش، محیط، دیگران و خدای خویش دارد؛ گزاف نمی‌گوییم که آینده این سرزمین در این سازمان رقم می‌خورد.

 

فردای کشور محصول سازمان پژوهشِ امروز است

وی ادامه داد: سازمان پژوهش سازمانی است که به تعبیر مقام معظم رهبری "قلب تپنده آموزش و پرورش است" و اگر درست بتپد بقیه بخش‌ها به جریان می افتند و تحولات از اینجا آغاز می‌شود. صد افسوس که عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم  و حوصله نداریم به نتایج دورتر بیندیشیم. امروزِ ما محصول آموزش و پرورشِ دیروز ماست. فردای کشور محصول سازمان پژوهشِ امروز است. این سازمان یک ابرسازمان و قلب تپنده نظام تعلیم و تربیت و آینده کشور است. عمیقا  معتقدم هر اتفاقی قرار باشد بیفتد باید از اینجا سازماندهی شود.

 

حیات جامعه در سازمان پژوهش شکل می‌گیرد 

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سازمان پژوهش عرصه هوشیاری و غفلت ما است گفت: حیات جامعه همین‌جا شکل می‌گیرد و اگر نگاه عمیق‌تری داشته باشیم در سازمان پژوهش اتفاقات مهمی می‌افتد و سوال اصلی این است که تا چه حد برای ایفای چنین نقشی آماده هستیم؟ گاهی در پیچ و خم الفاظ و اسناد و دیوان سالاری‌های خسته کننده گرفتار و از ماموریت اصلی غافل می‌شویم.

حاجی میرزایی افزود: یکی از شگفتی‌های  بسیار بزرگ که متاسفانه بسیار شاهد بوده‌ام این است که غالب سازمان‌های ما نظام سنجش و گزارش دهی بر مبنای ماموریت‌هایشان ندارند.

وی با بیان اینکه انسانِ عالم، منزلت و جایگاه خود را می‌شناسد و سازمان یادگیرنده هم سازمانی است که جایگاه و قدر خود را می‌شناسد گفت: مهمترین راهنمای ما سنجیده بودن نظام سنجش ما از تحقق ماموریت‌هاست. باید این نظام را طراحی و تقویت کنیم. توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت، رسالت و ماموریتی است که برعهده گرفته است.

 

ضرورت پاسخگویی سریعتر در سازمان پژوهش

وزیر آموزش و پرورش افزود: یکی از مهمترین ظرفیت‌هایی که این سازمان باید در درون خودش فعال کند پاسخگویی سریعتر است. وقتی برای تأنی نداریم. زمان به سرعت می‌گذرد و تغییرات سریع هستند که تمام توانمندی انسان‌ها را برای مواجهه با پیرامون به چالش می‌کشاند. به همین علت باید به سرعت واکنش نشان دهیم.

حاجی میرزایی با اشاره به شیوع کرونا که همه را غافلگیر کرد گفت: این مساله نشان می دهد که ممکن است به یکباره اتفاقی بیفتد و کل ماموریت‌های نظام آموزش و پرورش را دچار چالش کند، پاسخ ما به این موضوع چیست؟ ما که نمی توانیم ماموریت های خود را تعطیل کنیم و به افراد بگوییم فعلا یک نسل جلو برود و در دهه آینده به نسل بعد توجه کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مصادیق تاب آوری که مقام معظم رهبری تحت عنوان اقتصاد مقاومتی بر روی آن تکیه می‌کنند این است که کشور بتواند تعادل خودش را در برابر تکانه‌ها حفظ کند. یکی از نقاط درخشان نظام تعلیم و تربیت این بود که در این بحران بر روی ماموریت‌هایش ایستاد. معلمان، مدیران و مجموعه آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام دادند و از آموزش محافظت کردند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سرعت تغییرات تکنولوژیکی گفت: اگر نسل ما در برابر این تغییرات تجهیز نشده باشد ارتباط چهارگانه‌اش با خویش، دیگران، محیط و خداوند دچار آسیب می‌شود. در نهایت نیز ماموریت‌های ما مخدوش می‌شود. معتقدم علاوه بر نقش های قبلی، سازمان پژوهش دیده بان نظام تعلیم و تربیت است و باید بیشتر از دیگران بداند چه اتفاقی در آینده می افتد تا خودش را تجهیز کند.

حاجی میرزایی افزود: مصونیت جامعه در برابر بخش عظیمی از پدیده های نوظهور بر عهده این سازمان است و می‌تواند مصونیت ملی ایجاد کند.

 

سازمان پژوهش، محور گفتمان تحولی

وی با اشاره به اینکه تحول در سازمان پژوهش و نظام تعلیم و تربیت بدون گفتمان رخ نمی‌دهد اظهار کرد: محور ایجاد این گفتمان، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی است.تحول، تقاضای تحول می‌خواهد و در بستر تقاضای تحول، گفتمان تحول شکل می‌گیرد. کدام مفهوم سند تحول، تبدیل به یک گفتمان و تقاضای موثر اجتماعی شده است؟ باید آن را طراحی کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: معتقدم پژوهشگاه مطالعات باید به کل وزارت آموزش و پرورش سرویس بدهد زیرا دائما در مسیر سیاست گذاری و تصمیم گیری هستیم. شواری عالی آموزش و پرورش، شورای معاونین و ... تصمیم گیری‌هایی انجام می‌دهند و باید بگویم بدون پشتوانه پژوهشی وارد این تصمیم گیری ها می‌شویم.

حاجی میرزایی با اشاره به دریافت گزارشی از پژوهشگاه وزارت علوم درباره وضعیت آموزش در ایام کرونا و بازگشایی مدارس بیان داشت: انتظار داشتم چنین گزارشی را از پژوهشگاه مطالعات خودمان دریافت کنم. ما نیازمند آن هستیم که هرزمان قصد تصمیم گیری داشتیم سریعا به پشتوانه پژوهشی تجهیز شویم.

وی با اشاره به حضورش در مراسم تکریم و معارفه رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: آشنایی بنده با جناب آقای جناب ملکی قدیمی تر است. حدود 9 سال است با آقای ذوعلم آشنا شده ام اما آقای ملکی را حدود 30 سال است می‌شناسم. آقای ذوعلم نمونه غیرتمندی، دین مداری، جدیت، اهتمام، سخت کوشی و دلسوزی برای نظام تعلیم و تربیت است و برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به دکتر ملکی گفت: مطمئن هستم که شما این شایستگی و صلاحیت را دارید و از این انتخاب خرسند هستیم. خداوند را شاکریم که فردی از درون مجموعه انتخاب شد.

ضرورت توجه به بازآرایی ساختاری

حاجی میرزایی با اشاره به تحولات ساختاری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اظهار کرد: یک هفته فرصت می‌دهم تیمی این بحث را به سرانجام نهایی برساند و در کمیسیون و هیئت امنا تصویب شود. این بحث نباید به جریانی مستمر تبدیل شود زیرا کار اصلی ما نیست. کار اصلی ما تحقق ماموریت‌هاست. این پرونده را به سرعت می بندیم و کار را با جدیت آغاز می‌کنیم.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA