مشروح سخنان دکتر ملکی در نشست مشترک با دفتر تألیف کتاب های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری

نشست هم اندیشی معاون وزیر  و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان با مدیران و کارشناسان دفتر تألیف کتابهای درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به نقل از دفتر تألیف کتاب های آموزش عمومی و متوسطه نظری، در این نشست آقای کوروش امیری نیا سرپرست دفتر تالیف دوره آموزش عمومی و متوسطه نظری ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و خیرمقدم به خاطرحضور جناب آقای دکتر ملکی و جناب آقای دکتر مرتضایی در جمع همکاران محترم، آمادگی این دفتر را در خصوص عملیاتی کردن اسناد تحولی، برنامه‌های سازمان و استقرار کلیت ساختار مصوب سازمان اعلام و برخی از محورهای مهم فعالیت‎‌های دفتر را به شرح زیر عنوان کرد:

  1. استقرار تیم مدیریتی دفتر و تشکیل جلسات مستمر در قالب شورای مدیریت دفتر و پیگیری امور/شرکت در جلسات.
  2. برگزاری اولین جلسه عمومی دفتر که به بیان کلیات شرح وظایف و فعالیت های دفتر در سال 1399 پرداخته شده است.
  3. پیگیری موضوع چاپ سپاری کتاب‌های درسی. خوشبختانه پس از سال‌ها توانستیم کتاب اقتصاد پایه دهم رشته ادبیات وعلوم انسانی و یازدهم رشته علوم معارف اسلامی را جدیدالتالیف کنیم و کتاب مدیریت خانواده و سبک زندگی پسران را به سرانجام برسانیم.
  4. تبیین معارف انقلاب اسلامی با تاکید بر اسناد لانه جاسوسی در کتاب های درسی مطالعات پایه های هفتم تا نهم دوره اول متوسطه، کتاب تاریخ معاصر پایه یازدهم دوره دوم متوسطه/ تاریخ(3) رشته انسانی و تاریخ(3) رشته معارف / کتاب جریان شناسی اندیشه های معاصر و ...
  5. استفاده از متن و فضای پشت جلد کتاب های درسی در خصوص پرداختن به سردار شهید سلیمانی و همچنین تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در متن و پشت جلد کتاب های درسی.
  6. تعامل با سازمان‌ها و نهادها و بررسی تفاهم نامه‌های همکاری در آموزش معلمان از جمله شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص کتاب درسی مدیریت خانواده و سبک زندگی/ تفاهم نامه با سازمان حفاظت محیط زیست/ تعامل با بخش های مختلف حوزه های ستادی از جمله سنجش و پایش آموزش و پرورش، معاونت ابتدایی/ معاونت متوسطه ... همچنین تقویت تعامل درون سازمانی.
  7. اهتمام جدی دفتر در عملیاتی شدن فعالیت ها و برنامه های سال 1399 و همچنین مشارکت و همکاری جدی در خصوص برنامه ویژه مدرسه.
  8. حضور جدی و همکاری موثر در خصوص تبیین آموزش در وضعیت کرونایی زرد (نیمه بحرانی) و تدوین الگوی آموزش ترکیبی (حضوری و غیر حضوری) برای سال تحصیلی 1400-1399.

بیانات  آقای دکتر ملکی

پس از سخنان مقدماتی سرپرست دفتر تالیف دوره آموزش عمومی و متوسطه نظری، آقای دکتر ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی نکات زیر را بیان نمود:

 دیدار ما با همکاران دفتر تالیف دوره عمومی و متوسطه نظری دیدار اول نیست ولی این دیدار به دلیل عمومی و هدفمند بودن حال و هوای خاص خود را دارد. نسبت بنده با همکاران سازمان علی الخصوص همکاران این دفتر به علت زندگی کردن با آنها ویژه است که در خاطرات زندگی من الهام بخش و امید بخش است و خداوند را از این بابت شاکرم.از آقای امیری‌نیا متشکرم که پس از دریافت ابلاغ سرپرستی دفتر، با دلسوزی، جّدیت کارها را برنامه محور پیگیری می کنند. بنده جلسه عمومی دفتر را بیان دغدغه ها، سوالات و پیشنهاد‌ها تعریف می کنم. برخی جلسات سازمان خاص و تخصصی هستند برخی نیز جلسات عام، غیرتخصصی ولی مهم هستند خیلی از گره‌های عاطفی، ابهامات و نکاتی که در ذهن و قلب همکاران است در این جلسه مطرح می شود.  

ایشان در ادامه نکاتی را جهت ابهام زدایی همکاران در خصوص ساختار تشکیلاتی سازمان بیان کرد و اظهارداشت: هیچ نقطه ابهامی با همکاران ندارم و توصیه من به همه همکاران نیز این است که  همدیگر را با ظن و گمان داوری نکنیم، داوری های ما باید بر اساس محکمات باشد. برخی چیزها خطرناک هستند ولی نه بالقوه بلکه بالفعل.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ضمن آرزوی سلامتی و موفقیت برای آقای ذوعلم و خانواده محترمشان، ادامه داد:اگر در زمانی که آقای ذوعلم وارد سازمان شدند مسئولیت سازمان را به بنده واگذار می کردند کارم را هرگز با تغییر ساختار شروع نمی‌کردم و در الویت کاری ام قرار نمی‌دادم. زیرا معتقدم امورات سازمان و فعالیت‌های آن را می شد با تعریف فرایند هایی در قالب ساختار سازمانی و مصوب فعلی انجام داد. امروز که قرعه فال به نام بنده افتاد و در وضعیت ابهام وارد سازمان شدم با سفره بازِ بازآرایی تشکیلاتی سازمان مواجه شدم که به دلیل پیچیدگی‌ها و ابهامات و عدم همدلی و همراهی بدنه سازمان نتیجه‌ای حاصل نشد فلذا ناگزیر و بدون اراده، ساختار تشکیلاتی سازمان اولویت کار بنده قرار گرفت. خوشبختانه انتظار مقام عالی وزارتِ تیزبین و ریزبین در خصوص جمع کردن ساختار در جلسات متعدد از جمله جلسه معارفه، به یاری من آمد و بارقه امیدی در من دمیده شد و با معرفی افراد مجرب و متخصص از سوی وزیر محترم و ترکیبی از همکاران سازمان پس از بررسی سوابق، بازآرایی ساختار تشکیلاتی را شروع کردیم .

پس از جلسات متعدد حاصل آن شد که به دلیل یکپارچه بودن فرآیند برنامه ریزی درسی و تولید مواد آموزشی و تحقق این انسجام، حوزه‌های تربیت و یادگیری یازده‌گانه که یازده عَلَم در اهتزاز و  یازده رکن تحول می‌باشند باید در دفاتر برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های یادگیری مستقر شوند و از نظر نرم‌افزاری نیز همة کارها بر عهده آنها قرار گیرد.  مبنای بحث بر این شد که از پیش دبستانی تا پایه نهم با توجه به ماهیت آموزش عمومی و یک جنس بودن آنها در قالب دفتر برنامه‎ریزی درسی و تولید بسته های یادگیری آموزش عمومی قرار گیرند. دوره دوم متوسطه نیز اگرچه اسمش متوسط ولی رسمش فرق می‌کند زیرا دوره نیمه تخصصی است که باید در قالب دفتری به نام برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته های یادگیری دوره دوم متوسطه کارش را دادمه دهد. دفتر فنی و حرفه‌ای دفتر دیگریست که در ساختار جدید قرار گرفت.

با توجه به اینکه فناوری آموزشی نیز باید در فرآیند برنامه‌ریزی‌های درسی دفاتر دیگر تزریق شود یعنی برنامه‌ریزی درسی و آموزشی باید ارتباط و اتصال ارگانیکی برقرار کنند دفتری هم به نام فناوری اطلاعات و ارتباطات تعیین شد. در ضمن گفتگو‌های جلسات بازآرایی ساختار تشکیلاتی، دو سه خلاء خود را نشان داد از جمله این که طبق قانون، وظیفه آموزش معلمان و کارشناسان ستاد برعهده سازمان پژوهش نهاده شد، با توجه به ابلاغ وزیر محترم به بنده مبنی براحیای قانون سازمان، این امر می‌بایست در ساختار تشکیلاتی خود را نشان می‌داد بر این اساس دفتر توانمندسازی نیروی انسانی و دفتری هم به نام دفتر مطالعات راهبردی و امور بین الملل برای تقویت بخش پژوهش و پیگیری مطالعات راهبردی در ساختار سازمان اضافه شد. اگرچه تا زمانی که پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به سازمان الصاق است امورات مربوط به پژوهش و مطالعات را پیگیری می‎کند ولی باید نسبت پژوهشگاه با سازمان پژوهش دراین حالت نیز، هم تعریف و هم تصریح شود. پژوهشگاه در ساختار فعلی یک رکن و یک ضلع ساختار سازمانی است که مأموریت مدار است نه رها، بنابراین مأموریتش باید در ارتباط با سازمان و آموزش و پرورش تعریف شود. دفتر نظارت و ارزشیابی نیز دفتر دیگری است که در ساختار جدید پیش بینی شده است، این دفتر مرکزی خواهد بود تا برنامه‌های درسی را به موقع نظارت، ارزشیابی و ارزیابی کند. ساختار معاونت توسعه منابع و پشتیبانی مانند گذشته به کارش ادامه خواهد داد

با توجه به آن چه که توصیف شد ساختار سازمانی در نوبت هیئت امنا قرار دارد در این راستا با توجه به قرار گرفتن سازمان در موقعیت تحول باید در قالب یک کاروان واحد در فکر تحقق اهداف سازمانی باشیم. کمک همکاران باید بر پایه واقعیت ها و آرمان‌ها باشد قضاوت‌ها و داوری‌ها باید بر پایه آنچه که واقعاً هست بیان تا مأموریت بنده و سازمان که همان عملیاتی کردن اسناد تحولی است انجام شود. این ساختار را باید به هیئت امنا ببریم و از آن دفاع کنیم ان شاالله با حمایت اعضای هیئت امنا که فضای امید بخشی هم است به سازمان کمک و خروجی جلسه هیأت امنا نیز به سازمان امور اداری استخدامی ارسال خواهد شد.

 

سپس آقای دکتر مرتضایی معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان اظهار داشت: خدای علیم و حکیم را سپاس می‌گویم که توفیق داد تا در جمع عزیزانی باشیم که انس و الفتی بین ما و آنهاست و روزگاری باهم زندگی کردیم و به دل‎ها و عقل‌های عرشی آنان درود عرض می‌کنم.

در این فرصتی که دارم ضرورت دیدم چند نکته‌ای را مطرح کنم. اول این که همه حرفایی که زدیم و خواهیم زد زمانی می‌تواند در مقام عمل به سرانجام برسد که به منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین و شریف‌ترین سرمایه توجهی در خور شود اگر همه ارکان هر دستگاهی را به بهترین وجهی آماده کنیم اما منابع انسانی، آن احساس را نداشته باشد که به عنوان بهترین و مهمترین سرمایه‌ها هستند ره به جایی نخواهیم برد، لذا حسب الامر ریاست محترم سازمان بنا را براین گذاشتیم که حق التکلیف را در حوزه منابع انسانی در عمل نشان دهیم اگر از همکارانمان انتظار داریم که به وظایفشان به نحو شایسته عمل کنند ما هم باید به تکلیفمان نسبت به آنها عمل کنیم در این راستا برنامه‎‌های مفصلی از نظر جذب، ارتقا، انتصاب، مأموریت و انتقال داریم.

نکته بعدی در خصوص ساختار است با توجه به آنچه که ریاست محترم سازمان تبیین کردند قطعاً موانع قانونی هم وجود خواهد داشت از جمله این موانع مطابق قانون 29 ساختار تشکیلات دستگاه‌ها و بند الف ماده 28 برنامه ششم قانون توسعه کشور همه دستگاه‌ها مکلفند از گسترش پست‌ها و ساختار سازمانی خود اجتناب کنند. لذا دست ما نیز در قبض و بسط تشکیلاتی سازمان باز نخواهد بود. البته نقطه قوت آن است که در چند سال اخیر در سازمان بیش از 65 درصد کاهش پست داشتیم و آثار آن نیز تا سال های آینده ادامه خواهد داشت انشاالله تلاش می‌کنیم کار را به انجام نیک برسانیم.

 نکته پایانی در خصوص چاپ و توزیع کتاب‌های درسی است. با توجه به اوضاع و شرایط کرونایی، ریاست محترم سازمان امر فرمودند تا 24 مرداد باید کار چاپ به پایان برسد و تا پایان 28 مرداد نیز کار توزیع انجام شود لذا دفاتر باید تسریع کنند تا حداکثر امکان را فراهم کنیم تا به فوریت کتاب‌های باقی‌مانده به دست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی برسد.

جلسه با ارائه نظرات و پیشنهادات همکاران دفتر تالیف کتاب‌های درسی آموزش عمومی و متوسطه نظری ادامه یافت و در پایان آقای دکتر ملکی در جمع بندی نظرات بیان داشت:

 باب ارائه نظرات کارشناسی در هیچ زمانی بسته نیست. نکات ارزشمندی در این جلسه مطرح شد و لازم است در جمع بندی مباحث مطرح شده بگویم؛ اینکه دوره‌های تحصیلی یک جاده است منکر آن نیستیم زیرا امری بدیهی است، اما آیا این جاده دارای یک ماهیت است؟ قطعاً پاسخ آن خیر می باشد زیرا بخشی از جاده، خاکی بخش دیگر آسفالت و ... می‌باشد . لازم به ذکر است در سند تحول نیز ساختار به صورت سه سال اول ابتدایی سه ساله دوم ابتدایی دوره اول متوسطه و دوم متوسطه دیده شده است آنهایی که این کار را انجام دادند در انجام آن مبنای روانشناختی داشتند زیرا دوره اول و دوم نوجوانی به صورت ماهوی متفاوت است ارتباط دوره اول و دوم اصلا گسستنی نیست ولی این واقعیت را نیز باید پذیرفت که دوره دوم دوره نیمه تخصصی است. این که دوره‌ها باید یکپارچه دیده شوند کاملاً موافقم اما کارشناس باید چشم تمایز بین داشته باشد تا بتواند خوب تصمیم بگیرد و خوب عمل کند پیشنهاد و تاکید می‌کنم تمایزات باید خوب دیده شوند در عین حال تمایز آفرینی هم خطاست. ما نیز به تمایزاتی که لازمه کار است توجه خواهیم کرد و پیشنهادات همکاران را در مورد یک دفتر با سه معاونت بررسی و از همین نگاه دفاع خواهیم کرد.

در خصوص بهره مندی از تجربیات خارجی هم تاکید می کنم تجربیات خارجی مهم است ولی مسایل بومی و بومی‌سازی اهم و اسناد تحولی برای ما مبنا هستند. چنانچه تجربیات جهانی و اسناد تحولی در جایی با هم تلاقی پیدا کردن، اسناد و مسائل بومی ما ارجح هستند.

این شعار همیشگی و اعتقاد بنده است تجارب جهانی مهم هستند و باید از آنها استفاده شود ولی الگوها و مدل‌هایمان را باید از مسائل بومی بگیریم از تجارب جهانی باید به عنوان مواد و مصالح این بنا استفاده کنیم ولی الگوی این بنا باید از آنِ خودمان باشد.

 ان شالله نقش کارشناسی کارشناسان باکمک خودشان گرامی داشته خواهد شد کارشناس امروز به قابلیت‌های دیگری نیاز دارد که دیروز به آنها احتیاج نداشت. کارشناس باید توان کارشناسی خود را بالا ببرد و ما نیز برای ارتقای توان کارشناسی در حال انجام کارهای خوب هستیم.

2
امتیاز: 2 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA