هر دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد

وزیر آموزش و پرورش در آیین امضای تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مجموعه همکاری های بین دستگاهی زمینه هوشمندی ‌استفاده از ظرفیت های موجود را افزایش می دهد، گفت: آموزش و پرورش مهمترین و موثرترین نهاد فرهنگ ساز در بهترین دوران زندگی انسان هاست.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین انعقاد تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در سالن اجتماعات وزارت تعاون برگزارشد، با تبریک هفته مهارت آموزی اظهار کرد: اصل تقسیم و تمایزکارها در دستگاه ها که موجب تفکیک و جدایی نهادهای مختلف شده است، ضرورتی اجتناب ناپذیر است اما این موضوع ما را از اهداف اصلی جامعه دور کرده است.

وی افزود:  وقتی کارها بین دستگاه ها توزیع می شود جمع کردنش بسیار دشوار خواهد بودامیدواریم همکاری بین دو وزارتخانه برای استفاده از ظرفیت های موجود  موثرتر از قبل باشد.

حاجی میرزایی تصریح کرد: هدف نهایی داشتن مهارت افراد زندگی بهتر است جدای از تاثیر توسعه مهارت در کاهش فقر،   هویت پیدا کردن افراد و تبدیل فرد به شخصیت مطلوب از مزایای آموزش مهارت ها خواهد بود.

وی توسعه مهارت ها را از اهداف این همکاری ها عنوان کرد و افزود: باید از دانش محوری و حافظه محوری به سمت مهارت محوری حرکت کنیم دانش آموز بیش از دانش، نیازمند مهارت های اجتماعی است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آماده کردن افراد برای یک زندگی خوب از مهارت های آموزش و پرورش است وما بر اساس برنامه ششم توسعه ماموریت داریم50درصد دانش آموزان را به سمت رشته های مهارتی هدایت کنیم این در حالی است که هم اکنون 35درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به تحصیل مشغول هستند لذا با آنچه در سند تحول و برنامه ششم توسعه وجود دارد15درصد فاصله داریم بنابراین باید در این زمینه تلاش کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر توسعه رشته های مهارتی دانش آموزان در رشته های نظری نیز باید هر دانش آموز حداقل یک مهارت را بیاموزد.

عضو کابینه تدبیر و امید افزود: نوع مهارت ها با توجه به تغییرات علم وتکنولوزی نیز تغییر می کند لذا ما شاهد آن هستیم که به مرور بسیاری از شغل ها از بین می رورد بنابراین در مراکز فنی و حرفه ای نیز باید رشته های جدید جایگزین شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: مجموعه همکاری های بین دستگاهی، زمینه ترکیب هوشمند مجموعه اجزاری منفک شده از هم را در یک ترکیب سنجیده و ساختارمند موجب می شود که این یک اتفاق بسیار مهمی است و سبب افزایش ظرفیت های موجود هر دو دستگاه خواهد شد.

وی اضافه کرد:با هر منطقی که بخواهیم موضوعات کشور را تحلیل کنیم اگر سه راه حل را انتخاب کنیم مهم ترین راه حل، یادگیری است زیرا این یادگیری است که به کارآمدی جامعه کمک می کند بنابراین هر چقدر مهارت ها مطلوب تر باشد نهادهای جامعه کارآمدتر خواهد بود و جامعه بهتری خواهیم داشت.

حاجی میرزایی افزود: در راستای توسعه مهارت ها همه نوع همکاری با سازمان فنی و حرفه ای خواهیم داشت باید تلاش کنیم در حوزه مهارت ها یک جهش اتفاق بیفتد.

وی گفت: یکی از دستاوردهای مهم انقلاب فراهم شدن دسترسی کودکان به تحصیل است به طوری که تنها 1.4 درصد ترک تحصیلی ها به عدم دسترسی به آموزش ها مربوط می شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هرچند جمعیت بازمانده از تحصیل تعدادشان زیاد نیست اما به دلیل شرایط جمعیتی و فرهنگی کار سختی پیش روی ما است لذا باید یکی یکی به سراغشان رفت و آنها را به مدرسه آورد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مهمترین نهاد فرهنگ ساز در بهترین دوران زندگی انسان هاست که بیشترین تاثیرگذاری را در زندگی انسان ها دارد.

حاجی میرزایی گفت: همان‌طور که در آموزه ها دینی تایید شده است باید فرهنگ تعاون را در جامعه گسترش دهیم. لذا بسته هایی در این خصوص آماده کردیم.

وی افزود: بیشترین بازنشستگان در کشور مربوط به جامعه فرهنگیان است لذا این موضوع نشان از نقاط مشترک فراوان بین دو وزارتخانه است و امیدوارم این توافق نامه باعث پیشرفت های خوبی در حوزه مهارت آموزی شود.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: شرایط کرونا ما را به سمت فعالیت آموزشی در بستر مجازی برد که کمی متفاوت از آموزش های حضوری مدرسه است لذا باید برای آموزش های مهارتی در فضای مجازی تدابیری اتخاذ شود.

وی در پایان گفت: مدارس غیردولتی دراثر کرونا خساراتی دیده اند که باید در بحث تسهیلات کرونایی دیده شوند.

علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه در این آیین، اظهار کرد: بیش از 20سال سابقه همکاری مشترک در فرایند آموزش مهارتی شاخه کاردانش با سازمان آموزش فنی و حرفه ای داریم.

وی افزود: از مجموع160رشته مهارتی شاخه کاردانش، متولی 75رشته سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است. و از مجموع 726استاندارد آموزش مهارت شاخه، 460استاندارد مهارت مربوط به استانداردهای سازمان فنی و حرفه ای کشور است.

کمرئی تحقق تعاونی ها را از ماموریت های ذاتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: بهره مندی 3265مدرسه شبانه روزی در مناطق محروم روستایی از حمایت های مالی و آموزشی از محل هدفمندی یارانه ها در دوسال گذشته، شناسایی و پوشش تحصیلی کودکان کار، توسعه و تثبیت اشتغال در مدارس، آموزش های حصوری و مجازی از حوزه های مشترک همکاری بین دو وزارتخانه است که در تفاهم نامه اخیر به آن اشاره شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین گفت: هرچه در اوان کودکی سرمایه گذاری کنیم مشکلات آینده کشور کاهش می یابد.

حکیم زاده افزود:برای تحقق تعهدات بین دو وزارتخانه باید دبیرخانه ای مشترک تشکیل شود تا کار پیگیری شود.

وی تصریح کرد: برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا در بین کودکان باید کارگروه مشترکی بین دو وزارتخانه تشکیل شود تا به موضوع رسیدگی کند.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به مشکلات ناشی از کرونا خاطرنشان کرد: بسیاری از مادرانی که مهد کودک داشتند و از این طریق امرار معاش می کردند پس از تعطیلی مهدکودک ها با مشکلات اقتصادی مواجه شدند لذا ضروری است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه مساعدت کند.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA