هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نمی ماند

معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تأکید کرد هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نمی ماند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، اظهارداشت:برای تحول، ساختار سازمان پژوهش را تغییر دادیم که متناسب با نیازهای تحولی خود طراحی کردیم و در هیأت امنای سازمان که حکم قانونگذاری برای سازمان را دارد به تصویب رسیده است؛  بر این اساس دفتر توانمندسازی منابع انسانی،  دفتر مطالعات راهبردی و امور بین الملل،  دفتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و دفتر نظارت و ارزشیابی تأسیس شده و در حال ساماندهی نیروی انسانی هستیم که در ساختار تشکیلاتی ما جایگزین شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه شناسایی و جذب نیروهای مؤمن، انقلابی، متفکر و خلاق به سازمان یکی دیگر از اقدامات تحولی است، گفت: اعتقاد داریم که سازمان پژوهش با دگردیسی باید به حیات خود ادامه دهد و باید نیروهای جدید وارد کار شود. همچنین اگر سازمان بخواهد متناسب با آرمان‌های تحولی پیش برود باید نیروهای مؤمن و انقلابی در آن وارد شوند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به چاپ سپاری کتاب های درسی اظهار کرد: یکی از کارهای سنگین سازمان آماده سازی و چاپ سپاری کتب است که همه ساله انجام می شود. امسال در دوره ابتدایی 51 عنوان، متوسطه اول 56 عنوان و متوسطه دوم نظری 137 عنوان، شاخه فنی 363 عنوان و کاردانش 139 عنوان و برای آموزش و پرورش استثنایی 246 عنوان کتاب که مجموعا 992 عنوان می شود آماده سازی و چاپ شده و در تیراژی برای 14 میلیون دانش آموز آماده شده است.

دکتر ملکی با بیان اینکه در حجم کاری به این بالایی و وسعت گسترده ممکن است تصمیماتی اتخاذ شود و اقداماتی صورت بگیرد که درست نباشد و نباید انجام می شده گفت: کارشناسان با آنکه دقت نظر لازم را دارند لکن احتمال اشتباه در مراحل مختلف وجود دارد.

وی همچنین اظهارداشت: در راستای کاربردی کردن و عینی تر شدن محتوای دروس کتب مطالعات اجتماعی، فارسی، آمادگی دفاعی، علوم تجربی و...تغییرات قابل توجهی پیدا کرده اند.هدف ما این بود که دانش آموز احساس کند به نیازهای وی پاسخ داده شده است.

وی افزود: کار تولید و چاپ و توزیع کتاب‌های درسی کار پرحجم، حساس و ظریفی است که اگر به درستی پیگیری نشود و کارشناسان ما با دقت بر روند آن نظارت نداشته باشند این حجم از کار به سرانجام نمی‌رسد. همچنین به دلیل وسعت کار احتمال اشتباهات هم در مراحل مختلف وجود دارد که نتیجه برخی تصمیمات نادرست است.

دکتر ملکی درباره متناسب سازی کتاب‌های درسی گفت: برای آموزش‌های غیر حضوری در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم اعم از نظری و فنی و حرفه‌ای راهنماهای آموزش غیرحضوری تولید شده و در اختیار معلمان قرار گرفته است. همچنین مجموعه‌ای از محتواهای الکترونیکی و الگوهای تدریس موفق در اختیار مدارس است. امسال هرچه در توان داشتیم به کار بستیم تا شرمنده مردم نشویم ولی هرچقدر در زمینه تولیدات الکترونیکی عالمانه‌تر کار کنیم جای کار دارد. امسال کارگروه‌هایی برای محتواهای الکترونیکی تشکیل دادیم تا برای سال آینده محتوا تولید کنند.

وی درباره توزیع کتاب های درسی گفت: امسال ثبت نام به صورت کامل برای همه مقاطع اینترنتی بود و مطابق آمار دریافتی اقدام و توزیع انجام شد. این شیوه توزیع کتب از چهار سال قبل به تدریج شروع شد و امسال به طور سراسری سیستمی بود که آثار مثبتی به دنبال داشت.

دکتر ملکی افزود: به علت شرایط کرونا طبیعی است برخی خانواده ها نتوانسته باشند به راحتی ثبت سفارش کرده و به موقع کتب را دریافت کنند. به طرق مختلف اطلاع رسانی کردیم اما آخرین گزارش ها حاکی از آن است که عمده دانش آموزان کتب درسی را دریافت کرده و تعداد کمی باقی مانده باشند که در حال پیگیری هستیم تا هیچ دانش آموزی بدون کتاب درسی نماند.

وی ادامه داد: شبکه ملی رشد در حال حاضر آماده ارائه خدمات است و محتواهای آماده شده از جمله راهنماهای برنامه درسی در این شبکه بارگذاری شده است.

این نشست صبح امروز با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA