
دومین جلسه شورای مشورتی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به ریاست دکتر حسن ملکی با هدف بهرهمندی از آرا متخصصین و صاحبنظران حوزهی تعلیم و تربیت و بهمنظور اعتباربخشی و غنیسازی تصمیمات کلان سازمان، برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، در این جلسه دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رییس سازمان به ضرورت تشکیل این شورا و جلسه پرداخت و گفت: مأموریت سازمان پژوهش پیچیده است چون مسئله برنامه درسی پیچیده است؛ برنامه درسی، نقشه تعلیم و تربیت است. معتقدم تعلیم و تربیت ماهیتاً چند بعدی، چند عاملی و پیچیده است بنابراین برنامه درسی که طراحی و تولید آن از طریق این سازمان صورت می گیرد پیچیدگی خاص خودش را دارد.
وی ادامه داد: ما در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از جهت شناسایی، نحوه مواجهه درست و منطقی و پرداختن به مسائل اساسی جامعه مسئولیت داریم. با اینگونه مسائل مواجهه درست علمی-آموزشی داشت و در راه بهرهمندی از توانمندی نخبگان جامعه و علاقهمندان به برنامهریزی درسی قدمهایی را برای کاهش مسائل برداریم.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: برنامههای درسی محاط در مسائل هستند. وقتی از برنامه درسی صحبت میکنیم در واقع یک طرح و نقشه را مدنظر داریم؛ در توضیح این مورد باید بگویم مسائلی که در اجتماع وجود دارد محیط برنامه درسی هستند مگر آنکه آن مسائل در متن برنامه درسی استقرار پیدا کند که اگر این استقرار صورت گرفت قضیه برعکس میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به اینکه مسائل اجتماعی را باید از جهت تربیتی رام کرد، گفت: رام کردن مسائل یعنی استقرار بخشی از این مسائل اجتماعی در بطن و متن برنامههای درسی.
وی ادامه داد: شناسایی مسائل، استقرار آنها در برنامه درسی، مواجهه درست و منطقی با آنها و غیره یک پیام مهم برای ما دارد و آن این است که سازمان پژوهش صرفاً به وسیله رئیس سازمان اداره نمیشود و حضور تنها یک نفر کفایت نمیکند بلکه مأموریت این سازمان پیچیده است؛ اینجاست که نیاز به وجود شورای مشورتی احساس میشود که در شکل گیری عقل منفصل سازمان به کمک بیاید.
در ادامه این نشست دکتر عبدالحسین کلانتری رئیس پژوهشگاه فضای مجازی به مواردی همچون تحولات حوزه آموزش در عصر فضای مجازی، تغییر جایگاه معلم کتاب مدرسه دانشآموز و رابطه آموزشی؛ خروج آموزش از انحصار فضای فیزیکی؛ تولید محتوای آموزشی توسط دانشآموز و معلم؛ از دست رفتن نقش مهم معلم و تبدیل به اپراتور نظام آموزشی؛ تبدیل نقش معلم از مدیریت کلاس به کنترل کننده داشبورد آموزش؛ یکپارچه شدن آموزش با دیگر فعالیتها؛ ورود به عرصه مدیریت آموزشهای رسمی؛ افزایش آموزشهای مجازی تکمیلی و کمک درسی در فضای مجازی؛ روی آوردن شرکتهای بزرگ به ارائه خدمات آموزش مجازی؛ غیررسمی شدن آموزش در تلفیق با سرگرمی و ..... پرداخت.
عضو هیأت علمی علوم اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنانش پیشنهاداتی را در جهت برطرف نمودن مسایل و معضلات این بخش ارائه کرد.
حجت الاسلام دکتر محمدرضا فلاح استاد حوزه علمیه قم و عضو هیأت امنای سازمان تبلیغات اسلامی بر ضرورت داشتن تصویری شفاف، واقع بینانه از دنیای جدید فضای مجازی تأکید کرد و گفت: بایستی در این زمینه آیندهپژوهی صورت بگیرد تا بدانیم که به کدام سمت میرویم.
حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رییس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تأکید کرد: فضای آموزشی که ایجاد شده دیگر قابل بازگشت به زمان قبل از کرونا نیست.
دکتر حمیدرضا آیتاللهی استاد دانشگاه علامه طباطبایی؛ عسگر ملکی بیرجندی و روحاله رضاعلی مشاوران رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز به بیان نظرات خود پرداختند.
دکترعلی محبی معاون برنامهریزی و تولید بستههای تربیت و یادگیری بر تهیه سند یا نقشه راهبردی برای مواجهه با دوران جدید تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: تشکیل کارگروهی برای مواجهه با شرایط جدید و شناسایی نقاط ضعف، نقاط قوت، برنامههای استراتژیک، پرداختن به مباحث فضای مجازی در راهنمای برنامههای درسی باید در اولویت برنامهها در این بخش قرار گیرد.
دکتر حسن ملکی در پایان این جلسه به جمعبندی مسائل مطروحه و نظرات بیان شده پرداخت.
عبدالله اسدی مشاور رییس سازمان پژوهش، دبیری این شورا را بر عهده دارد و جلسات آن به صورت ماهانه با بررسی رویکردهای تحولی برنامههای سازمان تشکیل خواهد شد.
ارسال نظر