الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی طراحی می‌شود

کارگروهی با مسؤولیت معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ موظف شد نسبت به تحلیل وضع ارزشیابی از امتحانات نهایی براساس پژوهش‌های مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی اقدام کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، نشست شورای مدیران این سازمان با حضور دکتر خسرو ساکی رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و مدیران همراه به موضوع ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آیینه امتحانات نهایی" اختصاص یافت.

در آغاز این نشست دکتر حسن ملکی با اشاره به ترور شهید فخری زاده توسط ایادی استکبار جهانی گفت: بار دیگر صهیونیسم ترفندهای ابلیسی خود را بکار انداخت و یکی دیگر از شخصیت‌های علمی و مدیریتی کشورمان را ازما گرفت. به‌عنوان یک عضو نظام تعلیم و تربیت نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن‌ها می‌گویم که مطمئن باشید این نظام متکی به انسان‌ها نیست که با حذفشان لطمه ببیند هرچند که ضایعه‌ی بزرگی است اما ماهیت نظام ما بر پایه‌ی ایمان است و ایمان نیز ترور کردنی نیست. آنچه که فرد را در عرصه‌های گوناگون قرار می‌دهد عشق به خدمت به مردم و ایمان است. به مصداق آن کلام نورانی امام راحل که فرمود: "بکشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود"؛ فخری زاده به شهادت رسید، اما فخری زاده‌های دیگر زاده می‌شوند. از خدا می‌طلبیم که به ما توفیق پیروی از راه شهیدان را عنایت کند.

در ادامه خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت نقش و جایگاه سازمان پژوهش در نظام تعلیم و تربیت کشور به‌عنوان قلب تپنده‌ی این نظام به ارائه "گزارش پایش کیفیت آموزشی در آینه امتحانات نهایی"  پرداخت و گفت: ارکان و اجزاء برنامه درسی اعم از اهداف، ‌محتوا، روش‌های یاددهی و یادگیری و روش‌های سنجش و ارزشیابی، تجهیزات ارائه برنامه درسی که ظروف مرتبطه و زنجیره وار هستند با هم ارتباط تنگاتنگ دارند و برای تحقق نقشه‌ی راه آموزش در اختیار ما قرار گرفته‌اند. از این رو روش‌های سنجش و ارزشیابی به تکمیل و بهبود جریان آموزش کمک می‌کند. با این نگاه ارزشیابی امتحانات نهایی هر ساله پس از برگزاری امتحانات که تنها سنجش ملی است که با هدایت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برگزار می‌شود، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سؤالات امتحانات نهایی اهداف کتاب‌های درسی را مورد سنجش قرار می‌دهد گفت: جداول بارم بندی که بر مبنای اهداف و محتوای کتاب‌ها توسط سازمان پژوهش تعیین می‌شود مبنای تعیین سؤالات و نمرات امتحانات نهایی است.

در این گزارش که براساس یک مدل بر گرفته از سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده بود؛ 6 زیر نظام، 11 حوزه‌ی یادگیری و برنامه‌ریزی درسی و 6 ساحت تعلیم و تربیت که منتهی به حیات طیبه در زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموز می‌شود؛ مبنای ارزشیابی بوده است.

ساکی ضمن تأکید بر این موضوع که آزمون‌های امتحانات نهایی شناخت محور است گفت: همین موضوع مبنای ارزشیابی روند یادگیری است.

وی در ادامه عوامل مؤثر در ارزشیابی امتحانات نهایی شامل محتوا، معلم، زمان آموزشی، تجهیزات علل آموزشگاهی و... را در قالب گزارش کمی و کیفی از رشته‌های مختلف ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف به صورت درس به درس و استان به استان در بازه زمانی سه سال اخیر ارائه کرد.

 در انتهای این گزارش دو پیشنهاد تشکیل "کمیته‌ی اصلاح و بهبود کیفیت و نگارش آیین نامه سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی" و "  طراحی مدل علمی مناسب با سند تحول بنیادی برای سنجش اهداف دوره‌های تحصیلی در ساحت‌های شش گانه" توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی، مطرح شد.

پس از ارائه نقطه نظرات و دیدگاه‌های مدیران سازمان پژوهش که به صورت حضوری و مجازی در این نشست حضور داشتند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تقدیر از گزارش خوب مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تأکید کرد دستاورد این گزارش این است که نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسیم. وی گفت: آموزش و پرورش زنده، آموزش و پرورش بیناست و این بینایی حاصل ارزشیابی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه نکاتی را در خصوص گزارش ارائه کرد و گفت: از آنجا که برنامه درسی ملی هنوز در کشور اجرا نشده است نمی‌شود نظام ارزشیابی را به طور کامل به آن وصل کرد. آنچه اکنون در کتاب‌های درسی است همسوسازی مفاهیم با برنامه‌ی درسی ملی است. وی در ادامه افزود: اگر ارزشیابی تربیتی حاصل نشده است باید بررسی کرد چه میزان محتوای تربیتی در برنامه درسی محقق شده تا بر آن مبنا ارزشیابی کرد. همچنین در نظام ارزشیابی باید همه‌ی عناصر را لحاظ کرد و اساساً نمی‌شود بین این عناصر هم مرز مشخصی کشید.

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی در جمع‌بندی این جلسه به معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد تا در اقدام کوتاه مدت، دروسی که در برنامه درسی وضعیت ایده‌آل ندارند، با شاخص‌های برنامه‌ریزی درسی تطبیق داده شود و نسبت به اصلاح وضعیت اقدام شود. همچنین متناسب با تغییرات کتاب‌های درسی برای معلمان آموزشی‌های سراسری و یکپارچه طراحی و اجرا شود.

در ادامه دکتر ملکی اقدام میان مدت سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را  به‌عنوان اقدامی ریشه‌ای در تدوین "الگوی جامع ارزشیابی کیفیت آموزشی" دانست و به معاونت برنامه‌ریزی آموزشی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری دستور داد نسبت به تدارک اقدامات لازم برنامه‌ریزی نماید.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA