
وزیر آموزشوپرورش در نشست با رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و گروه تألیف کتابهای درسی اظهار کرد: در دو سال اخیر تغییراتی در کتابهای درسی داده شده که انتشار عمومی هر تغییر آن موجب واکنش منفی افکار عمومی جامعه شده است، نباید نگاههای سطحی در تألیف کتابهای درسی باعث ایجاد واکنشهای منفی به کل آموزش و پرورش شود و افرادی که در این دفتر کار میکنند باید به مسؤولیت کار خود در مقابل جامعه واقف، متعهد و پاسخگو باشند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به نقل از مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجی میرزایی، اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی دارای اهمیت و جایگاه والایی در آموزشوپرورش است و این جایگاه بهاندازهای است که مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) از این سازمان بهعنوان قلب آموزشوپرورش نام بردهاند.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه پرورش و تربیت افراد، جزو مهمترین کارها است، تصریح کرد: در نظام تعلیم و تربیت به دنبال پرورش دانشآموزانی در تراز سند تحول بنیادین هستیم. وقتی از پرورش افراد صحبت میکنیم، بهنوعی از مهمترین کار خلقت صحبت کردهایم. خداوند برای تربیت انسانها پیامبران را فرستاده است. تربیت افراد امری خطیر است که نیاز به تدبیر دارد.
وزیر آموزشوپرورش مهمترین وظیفه نظام تعلیم و تربیت را پرورش افراد متفکر، اندیشهورز، پرسشگر، فعال، با ایمان و خلاق دانست و گفت: دانش آموزان مخزنهای خالی نیستند که انباشته کردن ذهن آنها بر اساس محتوای از پیش تعیین شده را عهدهدار باشیم؛ بلکه آموزشوپرورش به دنبال تغییر افراد و تربیت انسانهایی با کیفیت برای ایفای بهترین نقش در شرایط مختلف است.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با توجه به اهمیت محتوای آموزشی گفت: نقطه عزیمت تمام برنامههای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت، نوع و کیفیت محتوای آموزشی مورداستفاده است. برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید بدانیم چه مطالبی را به دانشآموزان و چطور آنها را آموزش دهیم تا به بالاترین سطح یادگیری در دانشآموز منجر شود.
وی گفت: لازم است در سازمان پژوهش و برنامهریزی به دنبال ایجاد و تقویت شجاعت، امانتداری و مسؤولیتپذیری در افراد باشیم. بر این مبنا باید افراد بهگونهای تربیت شوند که قادر به تشخیص بهترین رفتار در موقعیتهای مختلفی که در آن قرار میگیرند، باشند.
هدف نظام تعلیم و تربیت خلق انسانهای هوشیار است
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه هدف نظام تعلیم و تربیت پرورش انسانهای هوشیار است، گفت: پیامبران با آگاهی دادن به انسانها، آنها را هوشیار میکنند و این اتفاقی است که باید در تولید محتوای آموزشی صورت گیرد. محتواهای تولید شده باید طوری برنامهریزیشده و مستمراً سطح هوشیاری دانشآموزان و آگاهی آنها را بالا ببرد تا قادر باشند در موقعیتهای مختلف، پیشینه آن موقعیت را درک کنند و آینده آن را ترسیم و شناسایی نموده و بهترین تدبیر را در برخورد با مسائل داشته باشند.
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه نام سازمان پژوهش بهعنوان مرجع مهمی در کشور باید بتواند اعتماد عمومی را برانگیزد، گفت: برای رسیدن به اعتماد عمومی لازم است با برنامهریزی دقیق و اندیشمندانه از تفکرات و نگاههای سطحی و کوتاه خارج شده و با نگاه عمیقتر و وسیعتر باعث ایجاد تغییراتی مؤثر در سازمان شویم. معتقدم برای ارتقای کیفیت عملکرد سازمان پژوهش، لازم است این سازمان در تعامل مستمر با عوامل اجرایی در مدارس بوده و بازخورد معلمان و دانشآموزان را در هر درس از کتابهای درسی دریافت کنند.
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه سرعت تغییر در کتابهای درسی باید متناسب با زیستبوم جدید و سرعت تغییر آن باشد، گفت: با توجه به آموزش در زیستبوم جدید، باید بتوانیم کتابها را بهروزرسانی کرده و محتوای آموزشی الکترونیک تولید کنیم تا از بستر مجازی عقب نمانیم. برای دستیابی به این هدف باید نیروی انسانی تازهنفس و کارآمد در سازمان حضورداشته باشد تا تغییرات حتی در یک کتاب درسی و یا یک پایه بهخوبی و نحو مطلوب انجام بگیرید.
حاجی میرزایی با اشاره به نقدهای اخیر به برخی از تغییرات کتابهای درسی، تأکید کرد: برای انجام تغییرات در کتابهای درسی و انجام کارهای بزرگ در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به انسانهای اندیشمند و عالم مسلط به احوال زمانه خود نیاز داریم و این سازمان باید با تمرکز بر این هدف به دنبال جذب چنین افرادی باشد.
وی در پایان تصریح کرد: هر تغییری در کتابهای درسی باید قاعدهمند و دارای تائید باشد. در دو سال اخیر تغییراتی در کتابهای درسی داده شده که انتشار عمومی هر تغییر آن موجب واکنش منفی افکار عمومی جامعه شده است، بنابراین باید بررسی کنیم چرا چنین اتفاقی افتاده است. نباید اجازه دهید که نگاههای سطحی باعث ایجاد واکنشهای منفی به کل آموزش و پرورش شود و افرادی که در این دفتر کار میکنند باید به مسؤولیت کار خود در مقابل جامعه واقف، متعهد و پاسخگو باشند.
وی سازمان را مأمور کرد که تمامی تغییرات دو سال اخیر را بررسی و بر مبنای شیوهنامه تغییر کتابهای درسی اصلاحات لازم را اعمال کنند.
ارسال نظر