مهم‌ترین رسالت شورای هماهنگی علمی، برطرف کردن نیازهای نرم‌افزاری بر مدار تحول

محوریت کتاب درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و ویژگی‌های اختصاصی کتاب درسی را در شرایط امروز چگونه می‌بینیم و تعریف می‌کنیم؟ از جمله سؤالاتی بود که در نشست شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش مطرح شده و کارشناسان وصاحب‌نظران به آن پاسخ دادند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، یکصد وسی امین جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با دستور بررسی ویژگی صلاحیت‌های تولید‌کنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری (شایستگی‌های مؤلفان کتاب‌های درسی) برگزار شد. دکتر حسن ملکی رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه که امروز یکی از مسائل ضروری و مهم مربوط به فرایند تحولی سازمان را در دستور کار داریم اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از قریب به دو سال گذشته تاکنون در راستای تحول برنامه‌های درسی براساس سند تحول بنیادین شتاب گرفته است.

وی افزود: همکاران ما از 10 تا 12 سال قبل زحماتی کشیده‌اند و راجع به کتاب درسی و رویکردهای نوین تلاش‌هایی کرده‌اند که حتماً مشکور است اما آنچه که احساس می شد و کمتر مورد عنایت قرار گرفته شاید به دلیل ضرورت‌هایی که برای همکاران ما در آن زمان بوده و مجبور شدند آن‌طور عمل کنند، خلاء و نقص ابتناء برنامه‌های درسی برمبنای فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است که در برنامه درسی ملی و سند تحول بنیادین نمایان است.

ملکی ادامه داد: اکنون در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که مرحله‌ی طراحی و تدوین برنامه‌های درسی رو به اتمام است. البته به کمک دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش جلسات مشترکی داریم و کار پیش می‌رود و در آینده نزدیک راهنماهای برنامه درسی که شکل تجسم یافته طراحی و تدوین برنامه‌های درسی است، ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه آرام آرام باید به سمت تولید بسته‌های تربیت و یادگیری حرکت کنیم گفت: کتاب درسی قابل حذف نیست اما نباید به عنوان تنها ظرف تربیتی ما باقی بماند. اکنون ظرفیت‌ها و نیازهایی وجود دارد که باید فراتر از کتاب درسی به آن‌ها بیاندیشیم. ما هم همان راه که گذشتگان رفته‌اند را در قالب تولید بسته‌های یادگیری و تربیت دنبال کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: تعیین اینکه همراه با کتاب درسی چه محصولات دیگری ارائه شود نیازمند اهتمام جمعی است. اکنون موضوع ما در این جلسه به طور صریح و روشن این است که تولیدکنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری با محوریت کتاب درسی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند و ویژگی‌های اختصاصی کتاب درسی را در شرایط امروز چگونه می‌بینیم و تعریف می‌کنیم؟

همچنین در پایان این جلسه مقرر شد نسخه نهایی سند ارائه شده (شایستگی‌های مؤلفان کتاب‌های درسی) پس از انجام اصلاحات به دفاتر و بخش های مربوطه ابلاغ می شود.

در این نشست که با حضور جمعی از مدیران سازمان پژوهش و مدیران وزارت آموزش و پرورش و صاحب‌نظران به صورت مجازی تشکیل شد موضوع ویژگی و صلاحیت‌های تولیدکنندگان بسته‌های تربیت و یادگیری از ابعاد مختلف بررسی شد.

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA