کارشناسان سازمان پژوهش باید به شایستگی‌های فضای مجازی مجهز شوند

سومین جلسه شورای سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ در ابتدای این نشست دکتر حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان با تأکید بر اینکه این شورا برای نظام‌دهی و ساختارمند کردن امور مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان تشکیل می‌شود، اظهار داشت: موفقیت این شورا به چند عامل بستگی دارد نکته اول این است که در این شورا بلندپروازی فناورانه و کوته‌بینی‌های بازدارنده نباید وجود داشته باشد. در خصوص فناوری اطلاعات و ارتباطات مباحث گوناگونی قابل طرح است اما در این شورا باید دنبال سؤالات اساسی خودمان بگردیم و ببینیم سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با چه ضرورت‌ها و چه مسائلی مواجه هست؛ آن‌ها را یک به یک مطرح و بررسی کنیم و راجع به آن‌ها سیاست‌گذاری کنیم و تکلیف خودمان و جهت سیاست‌گذاری را مشخص کنیم. این شرط اول است یعنی واقع‌بینی و درست دیدن مسائل فناوری اطلاعات و ارتباطات در ارتباط با سازمان پژوهش.

وی ادامه داد: امور مربوط به فناوری اطلاعات و ارتباطات در اینجا باید سیاست‌گذاری شود و یک نوع هماهنگی و انسجام بین فعالیت بخش‌های مختلف باشد. فقط در خصوص رمزینه‌های سریع پاسخ که امر ویژه است و در گروه‌های آموزشی و درسی ما به‌صورت تنگاتنگ در حال پیگیری است و معاونت برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری مسؤولیت آن را برعهده دارد و دنبال می‌کنند و مدیرکل دفتر تألیف متوسطه نظری و دفتر فنی و حرفه‌ای و کاردانش نیز در این زمینه کمک می‌کنند. ضمن آنکه باید بگویم شورای فضای مجازی زیر مجموعه همین شورای سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات است که مسؤولیت آن هم با مشاور فناوری رئیس سازمان می‌باشد.

رئیس سازمان  پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در مورد شرط سوم بیان داشت: اینجا شورای سیاست‌گذاری است و اجرا مربوط به دفاتر می‌‌باشد و هر دفتر متناسب با برنامه‌ریزی خودشان این موارد ابلاغی را اقدام کنند.

وی یادآور شد: شرط چهارم در این زمینه استمرار کارها است. یکی از آفت‌های مدیریتی و حتی آفت‌ها در موفقیت این است که کار در بین راه متوقف می‌شود و استمرار پیدا نمی‌کند که این شورا به‌منظور استمرار کارها تشکیل شده است.

دکتر ملکی در خصوص شرط پنجم نیز اظهار داشت: ما در این شورا باید از سیاست‌های وزارتخانه با خبر و هماهنگ باشیم و اقدام کنیم و همین‌که از فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات سطح ملی مطلع باشیم.

در ادامه این نشست مهندس محسن باهو مشاور فناوری رئیس سازمان گزارش مختصری از اقدامات صورت گرفته و همچنین دستور جلسه امروز بیان کرد و سپس حاضران در جلسه به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در پایان دستور جلسه اول دکتر ملکی بیان داشت: در بخش تولید محتوا در عرصه آموزش‌های مجازی که مصداق عینی آن در شبکه ملی رشد تجلی پیدا می‌کند، به نوعی کارها نظام خاصی ندارد. داشتن الگوهای عملیاتی شرط اصلی در این زمینه است.

وی با اشاره به اینکه سال 1400 باید در ارتباط با شبکه ملی رشد سال  پیشرفت و تعالی با  الگوهای معین عملیاتی باشد گفت:  اگر در این ارتباط الگوی عملیاتی نداشته باشیم شکست می‌خوریم  و کارهایمان دیده نمی‌شود. الگوی عملیاتی مانند نخ تسبیح عمل کرده و اجزا را به یکدیگر پیوند می‌دهد که امیدوارم شما نیز این الگوی عملیاتی دقیق را  تا جلسه آینده ارائه کرده و پس از بررسی، نهایی کنیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: کارشناسان ما اگر بخواهند در این زمینه نقش‌آفرین باشند باید خودشان را به شایستگی‌های فضای مجازی مجهز کنند.

دکتر حسن ملکی با بیان سؤالاتی در خصوص اینکه برای رسیدن به این الگو چه کارهایی باید انجام شود؟ در این الگو چه چیزی باید مشخص شود؟ نوع تولیدات در شبکه ملی رشد باید چگونه باشد؟ یادآور شد: در همین زمینه دقت نظر در موضوعاتی مانند نحوه تولیدات، مدیریت تولیدات و تأمین زیرساخت، اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی در این بخش به برنامه‌ریزی دقیق آموزش کارشناسان از بعد مجازی و داشتن الگوی عملیاتی و پرهیز از پراکنده کاری تأکید کرد.

در ادامه هر یک از حاضران در خصوص دستور دوم جلسه یعنی زیرساخت امکانات سازمانی صحبت کردند.

دکتر ملکی در جمع‌بندی این نشست با تأکید بر اینکه در بخش زیرساختی فضا مه‌آلود است و باید این موضوع در همین جلسات حل و فصل شود گفت: ما بایستی اطلاعات دقیق از میزان امکانات فنی خودمان داشته باشیم و بدانیم که برای رسیدن به الگوی تعالی‌ بخش شبکه ملی رشد چه مسیری را باید طی کنیم.

انتهای پیام

1
امتیاز: 1 (3 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA