راهنمای برنامه درسی قرآن کریم و عربی، زبان‌های خارجی و پیش‌دبستانی بررسی شد

جلسه شورای هماهنگی علمی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با محوریت بررسی‌ راهنمای برنامه درسی در سه بخش قرآن کریم و عربی، زبان‌های خارجی و پیش از دبستان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدا دکتر علی محبی، معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری از تدوین سند راهبردی برای بخش‌های مختلف خبر داد و گفت: تدوین راهنمای برنامه‌های درسی، در سه مرحله شکل گرفت که بخش نخست آن، آماده سازی و برنامه‌ریزی تشکیل کانون‌های درسی، تنظیم جدول زمان‌بندی کار و آموزش و ارتقای برنامه‌های درسی بود. در این راستا نیز یازده کارگاه آموزشی برای همکاران تشکیل شد.

او ادامه داد: پس از این مرحله، تدوین راهنمای بخش‌های مختلف در برنامه قرار گرفت و گام به گام این موارد توسط کارگرو‌های تخصصی تدوین و در کمیسیون‌ها بررسی شد. در ادامه نیز این موارد در شورای راهبری با نگاه یکپارچه‌سازی مورد بازنگری قرار گرفت. در نهایت نیز، مرحله اعتباربخشی و تصویب این اسناد راهبردی است که همزمان انجام شد. امیدواریم به زودی این اسناد، برای بررسی و تصویب به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شود.

معاون برنامه‌ریزی درسی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری ادامه داد: تا امروز 5  راهنما بررسی شده؛ ضمن اینکه موارد مطرح شده را باز هم مورد بازنگری قرار داده‌ایم و کلیه نکات را نیز به‌صورت دقیق، بررسی خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه حجت‌الاسلام حمید محمدی، سرپرست حوزه تربیت و یادگیری قرآن کریم و عربی گزارشی را درباره تدوین راهنمای درسی در این بخش ارائه کرد و در خصوص اهداف، ضرورت‌ها و کلیات تهیه این راهنما توضیح داد.

سپس حاضران به بیان نظرات خود پرداختند.

در ادامه دکتر حسن ملکی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: نکته اول این است که عنوان راهنمای مدون شده، قرآن کریم و عربی بوده که یک وجه این برنامه قرآن کریم و وجه دیگر عربی است.

او ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که واژه عربی در قرآن هضم شد و به‌عنوان طریقی برای فهم قرآن و سایر منابع است بنابراین پیشنهاد می‌کنم که یک بار دیگر این برنامه مورد بررسی قرار گیرد تا طریقت عربی و موضوعیت قرآن مورد بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره اصرار بر حفظ قرآن در قالب متون درسی گفت: درست است که مقام معظم رهبری بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تأکید دارند اما در این راستا معاونت پرورشی نیز نقش‌هایی به‌دنبال دارد و ایجاد اجبار در حفظ آن را در قالب برنامه‌های آموزش و پرورش را مناسب نمی‌دانم. نکته دیگر این است که باید بدانیم نسبت قرآن کریم و عربی در دوره‌های تفضیلی مختلف چه هست؟ زیرا مطلب مهمی است. در دوره ابتدایی ما درس عربی نداریم و نباید هم داشته باشیم بنابراین اصالت با همان درس قرآن است.

دکتر رضا خیرآبادی، رییس گروه پژوهش و برنامه‌ریزی و حوزه تربیت و یادگیری زبان‌های خارجی نیز در خصوص راهنمای تهیه شده در این بخش گزارشی ارائه کرد.

دکتر مسعود تهرانی فرجاد رئیس گروه پیش دبستانی سازمان و مسؤول تدوین راهنمای برنامه درسی پیش‌دبستان در این خصوص توضیحاتی ارائه کرد.

در ادامه، مسؤولان حاضر در جلسه، به نقد و بررسی ابعاد مختلف این راهنماها و بیان نظرات خود پرداختند.

دکتر ملکی در پایان این جلسه به مباحث مطرح شده اشاره کرد و گفت: رویکرد فطرت‌گرایی توحیدی، به‌عنوان رویکرد بومی برنامه‌ریزی درستی است که انتخاب کردیم و ریشه کاملاً روشنی در اسناد تحولی ما دارد. واژه فطرت در سند تحول بنیادین و برنامه درسی مکرر مورد استفاده قرار گرفته است لذا این رویکرد کاملاً مبتنی بر اسناد تحولی است. امروز مدار تحولی که در سازمان شروع شده و در مرحله نخست است کاملاً بر اساس رویکرد عملیاتی کردن اسناد تحولی با فطرت‌گرایی توحیدی به‌شمار می‌رود که در حال محقق شدن است.

او افزود: این برنامه دارای ساختار قوی و محکمی است اما قطعاً ابعادی نیز برای نقد دارد. تقاضا می‌کنم دکتر تهرانی، نظرات معاونت‌های محترم مخصوصاً تربیت بدنی را بشنوند و نظرات را اعمال کنند به گونه‌ای که این راهنما محل تجمع افکار و اندیشه‌های متعدد باشد تا در بررسی و تصویب نیز ما راحت‌تر بتوانیم عمل کنیم. نکته دوم مناطق دو زبانه است. نمی‌دانم که آیا در این راهنما به این مناطق در این مرحله باید بیاندیشیم یا این بخش، در مرحله متممی است که آن را در آینده انجام خواهید داد؟ در این راستا، باز هم با معاونت محترم ابتدایی مشورت انجام شود زیرا ما نمی‌توانیم مسئله مناطق دو زبانه را مورد بی‌اعتنایی قرار دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: انس با قرآن را ما در برنامه درسی پیش از دبستان هم داریم اما ما می‌خواهیم رشد کودک، همه‌جانبه انجام شود، حال برای اینکه چنین هدفی، بتواند با ظرف فطرت‌گرایی توحیدی تحقق پیدا کند، به فرصت‌های تقویتی زیادی، نیاز داریم اما اگر بخواهیم در این دوره قرآن بیاموزیم، انس با قرآن در مرکز توجه ماست.

حجت‌الاسلام محی‌الدین محمدیان، محمدابراهیم محمدی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، دکتر حسین سوزنچی مدیرکل دفتر تألیف آموزش‌های عمومی و متوسطه نظری، دکتر حسن مظاهری دبیر شورای هماهنگی علمی، افشار بهمنی مدیرکل تألیف کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و نمایندگانی از معاونت‌های مختلف وزارتخانه نیز در این جلسه حضور داشتند.

در راستای اجرای بسته تحولی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مبنی بر تهیه و تدوین راهنمای برنامه درسی، طی دو هفته گذشته 5 راهنمای درسی مربوط به حوزه‌های تربیت و یادگیری بررسی و به تصویب رسیده بود که با این سه راهنما به عدد 8 رسید.

انتهای پیام

 

5
امتیاز: 5 (1 رای)

ارسال نظر

Image CAPTCHA