برنامه‌ی رفاهی سازمان در قالب نظام جامع خدمات رفاهی تنظیم شود

جلسه‌ی شورای هماهنگی امور رفاهی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور دکتر حسن ملکی رئیس سازمان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، دکتر حسن ملکی در ابتدای این جلسه گفت: امور رفاهی در هر سازمانی یک واقعیت است و اگر مسئول سازمان به این واقعیت توجه لازم را نداشته باشد ممکن است خللی وارد شود و مشکلاتی پدید بیاید. مسائل رفاهی یک ضلع از اضلاع شخصیت فرد و شخصیت یک جامعه را تشکیل می‌دهد البته بخشی از امور رفاهی در بین سازمان‌های مختلف، مشترک است و بخشی از امور رفاهی هم وجود دارد که اختصاصی است.

مؤثرترین عامل برای تقویت انگیزه، مسائل رفاهی است
ملکی اظهار داشت: سازمان پژوهش یک بُعد دانشی و علمی دارد که مصادیق و معانی آن برای همکاران و کارشناسان ما مشخص است و هر یک از آن‌ها چه در ارتباط با برنامه‌های درسی رسمی و چه در ارتباط با برنامه‌ها و فعالیت‌های غیررسمی ولی مربوط به فعالیت‌های رسمی فعالیت می‌کنند. رئیس سازمان باید در ارتباط با تقویت بُعد دانشی و مهارتی کارمندان خودش حساس باشد. ما در این رابطه اقداماتی کرده‌ایم و اداره‌ی آموزش ما فعالیت‌هایی انجام داده است ولی بُعد دانشی و مهارتی سازمان مسئله‌ی بسیار مهمی است چون کار اصلی‌اش کار علمی است.

او افزود: ضلع دیگر مسائل سازمان این است که ما سازمان را توسعه دهیم و به هدف‌های متعالی‌تر برسیم و به وضع موجود راضی نباشیم. یعنی تصور نکنیم که چون بخشی از کار را انجام داده‌ایم و به یک موفقیت‌هایی هم رسیده‌ایم پس به نقطه‌ی توقف و آرامش رسیده‌ایم و نباید برای قدم‌های بعدی تلاش کنیم. این حالت هم جالب نیست زیرا سازمان با توسعه و پیشرفت زنده است. ضلع دیگر سازمان نیز بحث “سلامت اداری و سلامت اخلاقی” است که ما برای آن هم کمیته‌ی دیگری تشکیل داده‌ایم و الحمدلله افراد این کمیته معین شده و ابلاغ‌ها صادر شده است و دارند کارها را دنبال می‌کنند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تأکید کرد: آنچه که مأموریت‌های دانشی، مهارتی و علمی را تغذیه می‌کند و باعث می‌شود که این فعالیت‌ها به بار بنشیند، انگیزه‌ی کاری همکاران عزیز ما است. این انگیزه خود به خود به‌وجود نمی‌آید و باید به‌طور مشترک برای آن فکر و اندیشه کنیم. واقعیت این است که اگر بخواهیم همکاران ما در ابعاد علمی و آموزشی و حتی در مسئله‌ی سلامت اداری و اخلاقی و سایر امور مربوط به سازمان خوب عمل کنند، باید انگیزه برای کار در آنها تقویت شود و شاید مؤثرترین عامل برای تقویت انگیزه، مسائل رفاهی است. به این معنا که اقداماتی باید صورت بگیرد تا کارشناسان احساس تعادل و آرامش کنند.

رفاه را منحصر در امور مادی نکنیم
دکتر ملکی با بیان اینکه ما رفاه را منحصر در امور مادی نمی‌کنیم بلکه امور غیرمادی و روحی و روانی را هم شامل می‌شود، افزود: الآن هم در شرایطی قرار داریم که اوضاع کرونایی تقریباً یک ناامنی روحی و روانی در همه ایجاد کرده است. متأسفانه هر روز شاهد فوت قریب به 600 نفر از هموطنان خود هستیم و یک سری نگرانی‌ها و ناامنی‌ها ایجاد شده است. شرایط طوری شده که ما در سازمان امکان این را نداریم که از امکانات خودمان را استفاده کنیم.

او ادامه داد: برای مکان‌های رشد ما در تنکابن، نشتارود و مشهد هزینه‌ی زیادی شده ولی از این مکان‌ها استفاده نمی‌شود در حالی‌که آرزوی امثال بنده، آقای علوی‌تبار و آقای مهری این بود که شرایط طوری می‌شد که همکاران عزیز ما به نوبت همراه با خانواده‌های خود دو، سه روز به آن مکان‌ها می‌رفتند و برمی‌گشتند ولی الآن کرونا باعث شده از این سرمایه‌ی طبیعی خودمان نتوانیم استفاده کنیم.

ارتقای کیفیت خدمات بیمه تکمیلی و وام ضروری به کارکنان سازمان
سپس محمد علوی‌تبار، معاون توسعه‌ی منابع و پشتیبانی سازمان به گزارش عملکرد چند ماه اخیر سازمان در بحث رفاه پرداخت و گفت: یکی از موضوعاتی که در سازمان مورد بررسی قرار داده‌ایم بحث بیمه‌ی تکمیلی است. بیمه‌ی تکمیلی در چند سال گذشته با بیمه‌ی آتیه‌سازان بود و به‌خاطر خدمات بسیار ضعیفی که این بیمه به همکاران ارائه می‌داد؛ ما دنبال این بودیم که با بیمه‌ای با شرایط بهتر و امکانات لازم و در شأن همکاران سازمان وارد همکاری شویم. خدمات بیمه‌های مختلف را بررسی کردیم و در نهایت به بیمه‌ی ایران رسیدیم که خدمات بیشتری را ارائه می‌دهد و پوشش بیمه‌ای بهتری نیز نسبت به سایر بیمه‌گذاران دارد.

علوی‌تبار سپس به مقایسه خدمات بیمه‌ی ایران با سایر بیمه‌ها پرداخت و گفت: بیمه‌ی ایران برای دندانپزشکی، سمعک، تهیه‌ی اعضای طبیعی بدن و... خدمات بهتری ارائه می‌دهد و به لحاظ فرانشیز نیز کسر مبلغی که در بیمه‌ی قبلی انجام می‌شد 20 درصد بود و الآن ما آن را به 10 درصد کاهش داده‌ایم. ضمن اینکه میانگین پرداخت هزینه‌های درمان در بیمه‌ی ایران بین یک تا دو ماه است که به مراتب از بیمه‌ی قبلی سریع‌تر انجام می‌شود. در کل سعی کرده‌ایم با توجه به شرایط کرونایی که وجود دارد بهترین حالت بیمه را برای همکاران فراهم کنیم.

او افزود: در بحث صندوق وام ضروری سعی کرده‌ایم دور انتظار دریافت وام را از شش ماه به دو ماه کاهش داده و سقف وام را برای کارکنان رسمی، پیمانی و بازنشسته از 40 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش دهیم. وام نیروهای قراردادی نیز از 25 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. وام‌های دیگری را نیز اختصاص داده‌ایم و به‌طور کلی سعی کرده‌ایم انواع وام‌هایی که می‌توانستیم برای همکاران بگیریم را فعال کنیم.

معاون توسعه‌ی منابع و پشتیبانی در رابطه با بحث هدایای رفاهی نیز گفت: از سه ماه پایانی سال گذشته تا پایان تابستان امسال جمعاً 943 کارت‌ هدیه یک میلیون ریالی برای تولد اعضای خانواده‌ی کارکنان سازمان اهدا شده و خواهد شد که بازخوردهای خوبی هم همراه داشته است. بحث هدیه به فرزندان ممتاز کارکنان به تعداد 176 نفر در حال انجام است، هزینه‌ی ازدواج همکاران به تعداد 9 نفر و هزینه‌ی فوت همکاران به تعداد 4 نفر نیز انجام شده است.

او همچنین درباره‌ی مجتمع‌های رفاهی رشد بیان کرد: ما تجهیز امکانات مجتمع‌های رفاهی رشد را در دستور کار قرار داده‌ایم. 800 میلیون تومان برای تجهیز تشک‌ها و تخت‌های مجتمع تنکابن در حال انجام می‌باشد که ان‌شاءالله این‌ تجهیزات تا ماه آینده آماده خواهد شد. همچنین مجتمع مشهد را نیز به سیستم‌های امنیتی و دوربین‌ها مجهز کرده‌ایم. یک سری ایرادات نیز در مجتمع نشتارود وجود دارد که به‌خاطر تحویل ناقص پیمانکار قبلی است و اکنون مشغول پی‌گیری آن مشکلات هستیم.

مجتمع‌های رفاهی رشد آماده‌‌ی خدمت‌رسانی هستند
سپس حبیب‌الله مهری مدیرکل امور اداری و پشتیبانی گفت: از مهر 1399 که یک سری محدودیت‌های کرونایی هتل‌ها و مراکز گردشگری رفع شد، سه مجتمع رشد ما فعال شده و همکاران ما در سازمان می‌‌توانند مراجعه کنند و از خدمات این مجتمع‌ها بهره‌مند شوند.

مهری در خصوص بیمه‌ی تکمیلی کارکنان سازمان پژوهش نیز گفت: سال قبل هر همکار حدود 40 تا 45 هزار تومان برای بیمه تکمیلی پرداخت می‌کرد و امسال حق بیمه حدود 10 هزار تومان افزایش پیدا کرده است در حالی‌که در سال جاری بیمه‌ی ایران را با خدمات بیشتر جایگزین کرده‌ایم. البته مبلغ حدود 55 هزار تومان که همکاران برای حق بیمه‌ی تکمیلی می‌پردازند نیز فقط 30 درصد کل هزینه‌ی بیمه است و باقی مبلغ را سازمان می‌پردازد. ضمناً ما در بحث بیمه‌ی تکمیلی و بیمه‌ی عمر و حوادث تلاش کرده‌ایم تا سقف سنی برداشته شود.  

افزایش هزینه‌های عملیاتی و حقوق پرداختی سازمان در سال 1400
مرتضی آئینی معاون مالی مدیریت طرح و برنامه و امورمالی نیز به ارائه‌ی برخی گزارشات آماری پرداخت و گفت: ما امسال در خصوص بیمه‌ی تکمیلی حدود یک و نیم میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش پرداخت داریم. ضمن اینکه سازمان برای بیمه‌ی عمر بازنشستگان حدود 38 میلیون تومان، بیمه‌ی عمر مکمل بازنشستگان حدود 180 میلیون تومان، بیمه‌ی عمر همکاران شاغل حدود 26 میلیون تومان و بیمه‌ی عمر مکمل همکاران شاغل حدود 120 میلیون تومان پرداخت خواهد کرد.

او در خصوص هزینه‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال جاری بیان کرد: هزینه‌های عملیاتی سازمان در سال 1400 به نسبت سال گذشته بیشتر شده و همچنین حقوق پرداختی سازمان به کارکنان نیز افزایش پیدا کرده است.

در زمینه‌ی تجهیز محیط کار تلاش‌های خوبی صورت گرفته است
سپس سیدسعید بدیعی مدیرکل حوزه ریاست سازمان بیان کرد: دوستان تلاش کرده‌اند تا کارها به بهترین نحو انجام شود ولی بحث این است که مسئله‌ی رفاهیات محدود به یک واحد یا یک بخش نمی‌شود. خیلی از مواردی که دوستان فرمودند نظیر بحث پرداخت‌ها و وام‌ها، مشابهش با شدت پایین‌تر یا بالاتر قبلاً هم بوده است در حالی‌که رفاهیات می‌تواند مباحث دیگری را نیز در بر بگیرد.

بدیعی اظهار داشت: من یادم هست سازمان پژوهش در دهه‌ی 80 با بیمارستان‌های خیلی خوبی قرارداد داشت که وقتی همکاران ما نامه‌ی اداره را به آن بیمارستان‌ها می‌بردند حتی یک ریال پرداخت نمی‌کردند. یا پیشتر امکان بازدید از نمایشگاه‌های مختلف در داخل یا خارج از کشور برای همکاران وجود داشت که این باعث انگیزه می‌شد اما در سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی چنین اتفاقی اصلاً نیفتاده است.   

او افزود: یک سری رفاهیات نیز مربوط به محیط کار است. دوستان ما در گزارش خود به بحث محیط کار، اتاق، صندلی، نور اتاق و... اشاره نکردند اما من شاهد هستم که در این زمینه دارد تلاش‌های زیادی صورت می‌گیرد.

احساس رضایتمندی کارکنان باعث تعهد می‌شود
دکتر علی محبی قائم مقام رئیس سازمان نیز با اشاره به بحث اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها گفت: اخلاق حرفه‌ای دو مؤلفه تحت عناوین تعهد سازمانی و تعلق سازمانی دارد که این دو مؤلفه لازم و ملزوم هم هستند، به این معنا که به هر میزانی تعلق سازمانی ارتقا پیدا کند منجر به تعهد سازمانی بالاتر می‌شود. یعنی اگر همکار ما افتخار کند که دارد در اینجا کار می‌کند و احساس رضایتمندی داشته باشد خود به خود متعهد می‌شود.

محبی عنوان کرد: از سه منظر می‌شود راجع به خدمات رفاهی بحث کرد. یکی بحث کمیت است که سازمان پژوهش از نظر کمیت و مابه‌ازای ریالی نسبت به جاهای دیگر کم نگذاشته و در جایگاه بسیار خوبی است. منظر دیگر کیفیت و تنوع خدمات است که هم شامل امور زیربنایی و هم شامل امور روبنایی می‌شود. یعنی هم شامل شاداب‌سازی محیط کار و هم شامل شاداب‌سازی فکری و معنوی کارکنان در زندگی شخصی آن‌هاست که خود این باعث تعلق خاطر کارکنان به سازمان می‌شود.

او افزود: بحث سوم، فرآیند و چگونگی انجام کار است. خیلی مواقع احساس خوشایندی که شما با یک خدمت به فرد می‌دهید ارزشش بالاتر از خود آن خدمت است. یعنی ممکن است شما به‌جای یک هدیه نقدی، هدیه‌ای غیرنقدی به فرد اهدا کنید و به فرد لذت و شوق بیشتری دست بدهد. در این فرآیند ویژگی‌هایی مثل سرعت انجام کار، عدالت، حفظ کرامت و اطلاع‌رسانی نیز مهم است.

قائم مقام رئیس سازمان پیشنهاد تدوین نظام جامع خدمات رفاهی را مطرح کرد و گفت: اگر این نظام تدوین شود و ابعاد، مؤلفه‌ها و فرآیند خدمات در آن تعریف شود بحث خدمات رفاهی در سازمان نظام‌مند می‌شود و پس از تغییرات مدیریتی احتمالی نیز به همان شکل ادامه پیدا خواهد کرد.

نظام توزیع عادلانه‌ی مسئولیت‌ و حقوق تعریف شود
سپس سیدمحمد دلبری معاون برنامه‌ریزی دوره‌‌ی ابتدایی دفتر تألیف بیان کرد: آقای دکتر ملکی اشاره کردند که ما نظام رفاهی را صرفاً بحث مالی در نظر نگیریم. بنده دنبال واژه می‌گشتم و فکر کردم که شاید "احساس رضایت" آن واژه‌ی گمشده است. یعنی ما باید شرایطی را برای کارکنان فراهم کنیم که رضایتمندی ایجاد شود.

او افزود: یکی از مسائلی که در سازمان وجود دارد و در بحث رضایت یا عدم رضایت تأثیرگذار است، عدم تناسب بین مسئولیت‌ها و حقوق است و فکر می‌کنم نظام توزیع عادلانه‌ی مسئولیت‌ و حقوق باید تعریف شود. این نظام چیزی است که حداقل در دفتر تألیف وجود ندارد و در نتیجه این نارضایتی‌، نیروهای دفتر تألیف به دفاتر دیگر رفته‌اند.

معاون برنامه‌ریزی دوره‌‌ی ابتدایی بیان کرد: از نظر من بزرگ‌ترین مانع رضایت در دفتر تألیف، فضای کار است. به بعضی مشکلات می‌شود ساده‌تر نگاه کرد و مشکلات را سریع‌تر حل کرد. اگر یک پنجم به اتاق‌هایی که دفتر تألیف دارد اضافه شود مشکل عدم رضایت این بخش حل می‌شود. الآن واقعاً دفتر تألیف محل کار کارشناسی نیست. در مورد بحث امکانات نیز وضعیت به همین شکل است.

دلبری اظهار داشت: از نگاه من مخاطب امور رفاهی باید خانواده قرار بگیرد زیرا حس رضایت زمانی به وجود می‌آید که خانواده حس کند به این رفاهیات دارد توجه می‌شود بنابراین کاری که باید انجام دهیم این است که خانواده خبردار شود که این رفاهیات در اختیار قرار گرفته است.

رفاهیات شامل دو بخش مادی و معنوی است
سیدکمال شهابلو، معاون دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در امور مجلات رشد نیز گفت: فعالیت‌های رفاهی سازمان شامل دو بخش است که بخش اول بخش مادی است. اینکه بیمه ارتقاء پیدا کرده یا مبالغی که به مناسبت‌های مختلف روی فیش‌های حقوقی می‌آید موارد مادی شخصی است که سازمان از این جهت ارتقاء پیدا کرده و حلقه‌ی مفقوده‌اش این است که اطلاع‌رسانی نمی‌شود. یک بخش مادی دیگر داریم که بخش مادی سازمانی است و به اتاق، تجهیزات و خرید ملزومات اداری مربوط می‌شود که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم.

او افزود: بخش دیگر فعالیت‌های رفاهی، بخش معنوی است. یک دسته از همکاران سازمان، همکاران کارمندی هستند و فعالیت‌های مادی و رفاهی به آن‌ها کمک می‌کند. اما در سطح کارشناسی و سطوح بالاتر، سازمان پژوهش یک سازمان فکری است و بحث‌های معنوی برای ایجاد انگیزه بسیار اهمیت دارد. برگزاری جلسات و ایجاد ارتباط با کارکنان و اعطای تقدیرنامه به همکاران از نوع رفاهیاتی است که جنبه‌ی معنوی دارد و نکته این است که در مورد چنین رفاهیاتی هیچ مرزی وجود ندارد و می‌توان کارهای مختلفی جهت احساس رضایتمندی کارکنان انجام داد.

در ادامه رئیس اداره امور رفاه و تعاون اظهار داشت: ما در اداره‌ی رفاه هم پیشنهاددهنده هستیم و هم مجری. چه بسا خیلی از مواردی که در حوزه‌ی رفاه اتفاق افتاده و موجب رضایتمندی در کارکنان و باعث انگیزه‌ی سازمانی شده است را در دوره‌های قبل هم پیشنهاد می‌دادیم اما به در بسته می‌خورد. خوشبختانه این اواخر با حضور جناب مهندس علوی‌تبار و شجاعت ایشان در تصمیم‌گیری، گام‌های مؤثری برداشته شده و کارهای بزرگی صورت گرفته است.

او افزود: البته مشکلاتی هم هست زیرا در حوزه‌ی رفاه هر فعالیتی که صورت می‌گیرد بالاتر از آن هم وجود دارد بنابراین نمی‌شود رضایتمندی صد درصدی را کسب کرد اما تلاش‌مان این بوده که نارضایتی را به حداقل برسانیم و سطح رضایتمندی را تا جایی که ممکن است بالا ببریم.

جمع‌بندی
در بخش پایانی جلسه، دکتر حسن ملکی ضمن تشکر از زحمات همکاران در معاونت پشتیبانی و توسعه‌ی منابع انسانی و ادارات کل زیرمجموعه‌ی این معاونت، به جمع‌بندی سخنان مطرح شده پرداخت و بیان کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهد که چقدر کار کرده‌اید منتها باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر حرکت کنیم.
رئیس سازمان پژوهش تأکید کرد: ما امور رفاهی را باید اموری بدانیم که انجام آن‌ها موجب آرامش خاطر فرد و خانواده‌ی او می‌شود. به هر حال همکار ما از اینجا به منزل برمی‌گردد و باید این امور رفاهی در ساختار خانوادگی او هم محسوس باشد. نکته‌ی دیگر این است که مصادیق خاص رفاهی در سازمان پژوهش باید معلوم شود. دوستان باید قدری روی این موضوع کار کنند و تحلیل شود.

ملکی ادامه داد: اگر ما بخواهیم یک چارچوب مفهومی راجع به امور رفاهی بدهیم تا دوستان برنامه‌ی رفاهی تهیه کنند، این امور رفاهی به کجاها متصل است؟ به‌نظر می‌آید بخش عمده‌ی امور رفاهی به جنبه‌های مالی مربوط می‌شود. یعنی در اینجا به برنامه‌ریزی مالی رفاهی نیاز داریم. بخش دیگر آن به امور مدیریتی مربوط می‌شود. ما خیلی وقت‌ها پول خرج نمی‌کنیم اما خوب مدیریت می‌کنیم.

او افزود: بخش سوم امور رفاهی به اخلاقیات مربوط است. راجع به اخلاق حرفه‌ای در ایران و دنیا کتاب‌ها نوشته‌اند زیرا اخلاق حرفه‌ای در تعادل روحی و روانی آدم‌ها بسیار می‌تواند اثرگذار باشد. ضمن اینکه دامنه‌ی امور رفاهی به امور استخدامی فرد هم ارتباط پیدا می‌کند.

دکتر ملکی با بیان اینکه پنجمین نوع ارتباط مربوط به امور رفاهی و اطلاع‌رسانی است، یادآور شد: آدم مطلع آرام‌تر از آدمی است که نیمه مطلع است و به همین دلیل می‌گویم که با آدم‌ها شفاف باشید و ابهام‌زدایی کنید. همچنین، امور رفاهی به فضا و تجهیزات نیز ارتباط پیدا می‌کند.

رئیس سازمان پژوهش در خصوص نسبت امور رفاهی و روش‌ها و پیامدها نیز گفت: گاهی وقت‌ها خیلی هزینه می‌کنیم اما روش‌مان مناسب نیست. یعنی خدمات را در یک قالب نامناسب ارائه می‌دهیم. ضمناً امور رفاهی باید با اقتضائات سازمانی ما نیز تناسب داشته باشد. سازمان پژوهش یک سازمان علمی و آموزشی است و مسائل رفاهی در اینجا مختصات خاص خودش را دارد.

او ادامه داد: پیشنهاد بنده برای جلسه‌ی دوم که ماه آینده برگزار می‌شود این است که برنامه‌ی رفاهی طراحی کنیم. آنچه که شما اقدام کرده‌اید همه مناسب است ولی اقدامات رفاهی است و حالا بنده فکر می‌کنم که باید یک برنامه‌ی رفاهی یا نظام جامع خدمات رفاهی را با نگاه وسیع به امور رفاهی طراحی بفرمایید.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پایان جلسه گفت: در وضع موجود، نهادهای رفاهی مانند تعاونی مصرف و تعاونی مسکن باید رونق داشته باشند. ضمن اینکه مناسبت‌ها یادمان نرود و باید در هر مناسبت یک توجهی به همکاران داشته باشیم یا روز تولد همکاران را با یک نامه و یک گل تبریک بگوییم. تقاضا می‌کنم که کمیته‌ی رفاهی فعال باشد و بحث کنید و تصمیم بگیرید و کارها را پیش ببرید. به مجتمع‌های ما در مشهد، نشتارود و تنکابن نیز اعلام کنید که اگر همکاران ما با مسئولیت خودشان حاضرند به آنجا سفر کنند پذیرای آنان باشند. به نگهداری مجتمع‌ها و حفظ امکانات آنها نیز توصیه می‌کنم.

 

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA