جشنواره‌ی طراحی جلد کتاب‌های درسی به ارتقای سلیقه‌ی بصری جامعه کمک می‌کند

مدیرعامل انجمن تصویرگران، برگزاری جشنواره‌ی طراحی جلد کتاب‌های درسی را یک نیاز در راستای بهبود آموزش خواند و گفت: این اقدام، باعث ارتقای سلیقه‌ی بصری جامعه و صد البته ایجاد یک تجربه‌ی جدید برای تصویرگران به‌خصوص جوانترها می‌شود.

علی بوذری در گفت‌وگو با روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار داشت: برگزاری نخستین جشنواره‌ی طراحی جلد کتاب‌های درسی اتفاق مثبتی است؛ اگر به حافظه‌ی تاریخی خود رجوع کنیم، به یاد می‌آوریم که بین سال‌های 83 تا 86، یک جشنواره در راستای تصویرسازی کتاب‌های درسی برگزار شد که به‌نظر من، جزو جشنواره‌های خوب، ارزشمند و معتبر تصویرسازی در دهه‌ی 80 به‌شمار می‌آمد. در آن جشنواره به تصویرسازی متن کتاب‌های درسی پرداخته شد و امروز با یک فاصله‌ی 15 ساله، به تصویرسازی جلد کتاب‌های درسی خواهیم پرداخت.

او افزود: تصور می‌کنم که سه دوره‌ی نخست جشنواره‌ی تصویرسازی متن کتاب‌های درسی از چند منظر حائز اهمیت بود زیرا تا پیش از آن تصویرسازی در قالب کتاب‌های داستانی خود را نشان می‌داد اما پس از آن تصویرگران بسیار زیادی به این عرصه روی آوردند. در واقع دهه‌ی 80 زمانی بود که یک نسل از هنرمندان تصویرساز بروز و رشد پیدا کردند و این افراد همزمان با مفهوم و پدیده‌ی تصویرسازی آموزشی آشنا شدند و بسیاری از آنها که در این جشنواره شرکت کردند، بعدها توانستند با کتاب‌های درسی به شکل بهتر و حرفه‌ای‌تری همکاری داشته باشند.

این جشنواره‌ یک نقطه‌ی عطف برای تصویرگران کتاب‌ها درسی است

مدیرعامل انجمن تصویرگران، برگزاری جشنواره در راستای کتاب‌های درسی را یک نیاز در راستای افزایش جذابیت این عرصه دانست و بیان کرد: فکر می‌کنم که این جشنواره‌ها یک نقطه‌ی عطف برای تصویرگران کتاب‌های درسی نیز به‌شمار می‌رود زیرا علاوه بر اینکه کتاب‌ها تصاویر بهتری در خود جای دادند و برای مخاطبان جذاب شدند، بخشی از تصویرگران جوان و با استعداد این عرصه نیز شناسایی و به جامعه معرفی شدند که در نتیجه به ارتقای سطح کتاب‌های درسی انجامید.

بوذری برگزاری این جشنواره را گام مهمی در راستای آموزش خواند و گفت: به‌نظر من، جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. امروز شرایط از نظر نوع رسانه‌ها با 15 سال پیش متفاوت است و ما با نسلی روبه‌رو هستیم که متفاوت از دهه‌ی 80 است، بنابراین امکان شناخت استعدادهای تازه به واسطه‌ی این رویداد فراهم می‌شود.

ایجاد یک تجربه‌ی جدید برای تصویرگران به‌خصوص جوانترها

او ادامه داد: کتاب درسی از جمله مباحثی است که دانش‌آموزان سراسر کشور با آن در ارتباط هستند و باید از آن استفاده کنند، به همین خاطر تمرکز بر این بخش از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا بسیاری از تصویرگران امروز تنها بر روی جلد کتاب‌های داستانی و ... کار می‌کنند. این در حالی است که کتاب‌های غیردرسی به دست تعداد محدودی از کودکان می‌رسند و گستردگی کتاب‌های درسی را ندارند بنابراین ارتقای کتاب‌های درسی که امسال بر موضوع جلد آن قرار گرفته، دارای درجه‌ی اهمیت بسیار زیادی است زیرا علاوه بر ارتقای کیفی تصاویر، باعث جذابیت محتوای آن برای مخاطبان می‌شود و آنان را با آثار فاخرتری روبه‌رو می‌سازد. در حقیقت این اقدام، باعث ارتقای سلیقه‌ی بصری جامعه و صد البته ایجاد یک تجربه‌ی جدید برای تصویرگران به‌خصوص جوانترها می‌شود.

مدیرعامل انجمن تصویرگران، تأکید کرد: به‌نظر من، جلد کتاب، ویترین محتوا و اثر است بنابراین توجه و دقت در طراحی آن باعث جذب مخاطب و توجه به این محتوا می‌شود بر همین مبنا هر چقدر، جلد کتاب جذابتر باشد، کودک یا نوجوان با انگیزه و رغبت بیشتری به سمت آن تمایل پیدا می‌کند و علاقه نشان می‌دهد.

بوذری بر لزوم هماهنگی محتوای کتاب با جلد آن تأکید کرد و گفت: جذابیت جلد یک کتاب درسی باید با توجه به محتوای آن و صد البته گروه سنی مورد نظر، اجرا شود بنابراین لازم است در تصویرسازی آثار، ابعاد مختلف را مدنظر قرار دهیم تا در نهایت به نمونه‌های جذابتری دست پیدا کنیم.

او بیان کرد: در دوران کودکی ما، بسیاری از مواقع دانش‌آموزان، کتاب‌های درسی را با کاغذ جلد می‌کردند و ما اساساً جلد کتاب را نمی‌دیدیم اما امروزه، این اتفاق، کمتر رخ می‌دهد، به همین خاطر جلد کتاب حائز اهمیت بیشتری نسبت به گذشته است. در واقع اگر جلد کتاب جذاب باشد، مخاطب دوست دارد که آن را مقابل چشم خود حفظ کند. همان‌طور که می‌دانید، کتاب درسی بالغ بر یک سال با دانش‌آموز همراه است بنابراین طراحی جذاب می‌تواند انگیزه‌ی بیشتری در حفظ کتاب و درک مفاهیم درسی به‌دنبال داشته باشد.

مدیرعامل انجمن تصویرگران، خاطر نشان کرد: بر اساس تجربیاتی که در جشنواره‌ی طراحی متن کتاب و دوره‌های قبلی داشتیم، من معتقدم که حتماً این جشنواره نیز می‌تواند در ارتقای سطح جلد کتاب‌های درسی مؤثر باشد و در نهایت به بهبود روند آموزش کمک کند.

بوذری، بر لزوم استمرار این جشنواره تأکید کرد و گفت: به‌طور کلی این جشنواره می‌تواند معیارها را برای تصویرسازی جلد کتاب‌ها مشخص کند به همین خاطر، ادامه و استمرار این رویداد چه در حوزه‌ی جلد و چه تصاویر داخلی، به ما کمک می‌کند که با تصاویر بهتری در عرصه‌ی آموزش روبه‌رو شویم و کودکان این سرزمین بتوانند از تصاویر با کیفیت‌تری استفاده کنند و لذت ببرند. در واقع به این واسطه، نه تنها مفاهیم به شکل بهتری منتقل می‌شود، بلکه این جشنواره می‌تواند این عرصه را به تصویرگران معرفی کند تا بعد از چند دوره برگزاری این جشنواره، بتوانیم به واسطه‌ی آن، تصویرگران علاقمند و با استعداد را شناسایی کنیم. پس از شناسایی استعدادها، ما می‌توانیم آموزش‌های تخصصی و پژوهشی نیز داشته باشیم تا این افراد بتوانند مشخصاً، در زمینه‌ی تصویرسازی کتاب‌های درسی و آموزشی کار کنند و کیفیت و خروجی بهتری را در نهایت شاهد باشیم.

انتهای پیام

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA