نقطه ضعف مولفان و ناشران، عدم توجه به مهارت‌افزایی است

محمد لطفی‌نیا، کارشناس مسئول مکانیک دفتر تالیف کتابهای درسی فنی وحرفه ای دارای لیسانس صنایع چوب از دانشگاه شهید رجایی و کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی از دانشگاه آزاد است. سرداور گروه مکانیک در پانزدهمین جشنواره کتاب رشد ضمن اشاره به تحول سند تحول بنیادین نظام آموزشی و سند برنامه درسی ملی در اهمیت‌بخشی به آموزش‌های پودمانی و مهارت آموزی عقیده دارد منابع کمک آموزشی در تفهیم و تسهیل عناصر و فرآیند یاددهی و یادگیری نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

لطفی نیا در گفت‌وگو با پانا در پاسخ به این سوال که آیا رویکردهای کتاب درسی در آثار داوری شده دنبال شده اند، یعنی علاوه بر دانش افزایی و آشنایی با فرایند علم مکانیک، به روش های علمی و مهارت تفکر توجه شده است اظهار کرد: این موضوع در ترجمه و تالیف کتابهای مورد بررسی و داوری شده کاملا مصداق عینی دارد . حتی یکی از این کتابها که رتبه اول را بدست آورد کتاب آلمانی ترجمه شده است که کاملا آموزشی و مهندسی و کاربردی است، یعنی محتوای آن در هرسه پایه 10و 11و 12 در چندین رشته مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفته است. سایر کتابها نیز علی رغم استفاده کمک آموزشی و کمک درسی در نظام فعلی در برخی از رشته ها می توانند به تسهیل یادگیری کمک کنند و در محتوا به اجرای پروژه های عملی که به مهارت آموزی منجر می شود، پرداخته شده است. در داوری به این موضوعات بیش از پیش توجه شده است.

وی درباره رضایت گروه داوری از آثار رسیده به جشنواره از لحاظ کمی و کیفی گفت: 4 اثر برتر و برگزیده که به جشنواره معرفی شده اند شرایط  کمی و کیفی لازم را دارا هستند و از نظر داوران کاملا آموزشی محسوب شده و رضایت کامل از آنها احصاء شده است.

لطفی نیا افزود: از 20 عنوان بررسی شده حدود 15 عنوان کاملا آموزشی و کمک درسی مهارتی (ساخت پروژه - طراحی وترسیم نقشه های فنی و ......) و بقیه نسبتا مناسب بودند.

وی درباره اثر برگزیده این گروه داوری گفت: در این دوره دو عنوان کتاب به عنوان آثار برگزیده انتخاب شده و به جشنواره معرفی شدند.  یکی ترجمه کتاب و اثر نفیس آلمانی  HOLZ TECHNIK  Tabellenbuch  با ترجمه جداول و استانداردهای صنایع چوب  که تاکنون بی‌نظیرترین و جامع ترین کتاب در گروه تحصیلی رشته صنایع چوب و مبلمان به شمار می‌رود که از مجموع 200 امتیاز 197 را کسب کرد. در محتوای این کتاب از برخی رشته‌ها مانند تاسیسات، ساختمان، برق و معماری  مطالب جامع و مفیدی عنوان شده است. این اثر توسط پیشکسوت مراد سلیمی در مدت 4سال به سرانجام چاپ رسیده است.

لطفی نیا ادامه داد: اثر دوم با عنوان "دکوراسیون چوبی از طراحی تا اجرا" است که امتیاز 194 از 200 را کسب کرد. این کتاب مهارت اجرای پروژه های چوبی و دکوراسیون را بصورت پله به پله تشریح وتبیین می‌کند. در این کتاب نیز چند مهارت از جمله طراحی و نقشه کشی - استفاده از ابزار و ماشین‌آلات رشته و اجرای پروژه های کامل چوبی را می توان آموزش داد. است. در این دو عنوان کتاب نوآوری و بروز بودن مطالب به چشم می‌خورد، اما سایر کتابها بیشتر گردآوری از آثار و محتوای کتابهای چاپی گذشته است .

سرداور گروه مکانیک درخصوص وضعیت آثار این بخش از لحاظ پاسخگویی به نیازهای جامعه خصوصا قشر دانش آموز – معلم در زمینه مهارت آموزی با توجه به اهمیت آن در اسناد تحولی و برنامه درسی ملی گفت: باتوجه به اسناد تحولی و برنامه درسی ملی که در حال اجرای پایه 10و 11 و تالیف کتابهای پایه 12 هستیم می‌توان گفت هنوز بطور کامل وگویا در کتابهای تالیف شده توسط ناشران خارج از آموزش و پرورش تاکنون در حوزه فنی و حرفه ای به محتوای اصلی آنها پرداخته نشده است. البته هم چنان این کتابها به عنوان منابع کمک آموزشی و کمک درسی می‌توانند در بهبود و تسهیل کیفیت آموزش مهارتی هنرستانها مفید و موثر باشند.

وی بیان کرد: امید است با اتمام یک دوره کامل کتابهای درسی نظام جدید که در هنرستانهای فنی و حرفه ای بصورت 6 پودمان در سه سال در حال آموزش است، مولفان و ناشران رویکرد جدیدی را در تالیف کتابهای خود پیدا کنند که درنهایت به اشتغال‌زایی بینجامد. البته در خصوص هنرآموزان و معلمان با تالیف کتابهای راهنمای هنرآموز یا راهنمای معلم در پاسخ به نیاز علمی و آموزشی آنان گام مثبت و مهمی در دفتر تالیف کتابهای درسی فنی و حرفه‌ای و کاردانش برداشته شده است. تنها نقطه ضعف مولفان وناشران عدم توجه به نیاز اصلی و مهم مخاطبان یعنی مهارت افزایی است و ناشران بیشتر به تیراژ و فروش بیشتر در نتیجه درآمدزایی توجه دارند تا محتوای مناسب و مفید. البته با همین داوری و امتیاز دادنها شاید به رویکرد  مثبتی در این زمینه برسیم.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA