گردش مالی 20 هزار میلیارد تومانی حوزه کتب کمک آموزشی اغراق آمیز است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، هامون سبطی، کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران در گفت‌وگو با ایسنا و در واکنش به اظهارات اخیر آقای میدری معاون اجتماعی وزیر رفاه مبنی بر سود ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از تغییر کتب درسی که عاید مافیای آموزش و پرورش در هر سال می‌شود گفت: این عبارت که با تغییر هرساله کتاب‌های درسی، سفره‌ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و کسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه‌خواری کننند یک تعبیر منفی است.

وی در این باره اظهار کرد: کل گردش مالی صنعت نشر در ایران  به ۲۰۰۰ میلیارد تومان نمی‌رسد که از این میزان ۲۸ تا ۳۳ درصد یعنی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سهم ناشران آموزشی است.

وی افزود: حتی اگر به فرض محال این رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان صحت داشته باشد، سهم کتب کمک آموزشی ۲.۵ تا سه درصد خواهد بود. در تفاسیری که صورت پذیرفته، گفته نشده این آمار به استناد کدام تحقیقات احصاء شده است.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با بیان اینکه این عبارت که با تغییر هرساله کتاب‌های درسی، سفره‌ای در بخش خصوصی پهن شده باشد و کسانی بخواهند از این تغییرات سودجویی و ریزه خواری کننند یک تعبیر منفی است عنوان کرد: اتفاقا تغییر کتب درسی برای ناشران زیانبار است؛ زیرا کتابی که امسال تولید می‌کند اگر تغییر کند سال بعد باید مجدد این پروسه را طی کرده و کتاب جدید تولید کند که هزینه بر است.

سبطی درباره نقش بخش خصوصی و مدارس غیردولتی گفت: در حال حاضر شمار آموزشگاه‌های کنکور نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده زیرا ظرفیت دانشگاه‌ها بالاتر رفته و استرس برای ورود به دانشگاه ها کمتر شده است . البته این بحث جداگانه ای است و ارتباط فعالیت آموزشگاه‌های کنکور با تغییر کتب درسی و همچنین ارتباط این موضوع با مافیای احتمالی غیرمنطقی است.

وی افزود: از سوی دیگر تصمیمات و سیاست گذاری‌های کلان در آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش اتخاذ می‌شود و  بعید است مدارس غیردولتی بتوانند در این ابعاد کلان ملی نقش بازی کنند واین تاثیر را داشته باشند که هرازگاهی باعث تغییر کتب درسی شوند تا بتوانند از آب گل آلود ماهی بگیرند.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با اشاره به ضرورت تغییر کتب درسی اظهار کرد: با توجه به رشد سریع تکنولوژی و ورود شیوه های جدید آموزش، تغییر کتاب های درسی گریزناپذیر است و نسل جدید با نسل امروز متفاوت است. قبلا کتاب هایی داشتیم که ۲۰ و ۴۰ سال هم تغییر نکرده بودند. وقتی کتابی برای ۲۰ سال تدریس شود رخوت در وجود مدرسین هم ایجاد می‌شود.

سبطی افزود: با استقرار ساختار جدید آموزشی، طرح تغییر کتب از  چند سال پیش کلید خورد و هر سال کتب پایه‌ای مشمول تغییر می‌شود. هرچند باید گفت بر روی این امر کار کارشناسی دقیقی صورت نگرفته و کتب جدید ایرادات زیادی دارند اما همانطور که گفته شد این کم و کاستی‌ها نمی‌تواند بهانه ای برای شکل گرفتن روابط مافیایی و سودجویی شود.

این کارشناس آموزشی و عضو انجمن ناشران آموزشی ایران با بیان اینکه از سوی دیگر جو ناسالمی در چند سال اخیر از طریق رسانه ملی بر فضای آموزشی کشور حاکم شده است اظهار کرد: این امر نباید از سوی مسئولان دلسوز فرهنگ و آموزش نادیده گرفته شود. معتقدم بزرگترین ضربه به ماهیت آموزش در همین چند سال و با شیوع این دست برنامه‌ها و تبلیغات در شبکه‌های صدا و سیما و در تمامی ساعات ممکن، وارد شده است.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA