سومین نشست کشوری واحد تحقیق، توسعه و آموزش زبان و ادبیات فارسی برگزارشد

این نشست روز یکشنبه 20 اسفند 1396، با حضور سر گروه های آموزشی زبان و ادبیات فارسی استان ها، اعضای دبیرخانه راهبری زبان و ادبیات، مؤلفین کتاب های فارسی نونگاشت، در طبقه هشتم سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در تهران برگزار شد. جلسه در ساعت 8 صبح با تلاوت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. در ابتدا آقای دکتر امانی، مدیر کل دفتر تألیف و برنامه ریزی کتاب های درسی، ضمن خوش‌آمد‌گویی به حاضران، به فلسفه تغییر نظام آموزشی، اهمیت زبان ملی در هویت سازی و ملت سازی و جایگاه برنامه درسی در آموزش اشاره کردند. به اعتقاد ایشان امروزه در جهان آموزش، زبان و ادبیات جایگاهی سرنوشت ساز در یادگیری پیدا کرده است و بسیاری از نظام های آموزشی تربیت انواع سواد و به ویژه تربیت شهروندی را با زبان ملی انجام می دهند و به عبارت بهتر زبان ملی کلید یاددهی و یادگیری تلقی می شود.

سپس آقای دکتر قاسمپور، مسئول گروه زبان و ادبیات فارسی دفتر تألیف، ضمن دعوت به همکاری برای بهبود برنامه درسی که در حکم یک سند ملی است؛ به بیان مواردی مبنی بر تأکید بر اهتمام تنظیم درست برنامةدرسی با همکاری برخی از سرگروه های آموزشی، انتقال صحیح رویکردهای کتاب ها و برنامه های درسی توسط سرگروه ها، تاکید بر قلمروها و مدیریت صحیح کانال‌های مجازی آموزش ادبیات، مشارکت و همکاری گروه های آموزشی در اجرای برنامه درسی و بسته های آموزشی و اعمال نقطه نظرات همکاران در اصلاح کتاب های درسی ادبیات پرداخت. ضرورت شفاف سازی مباحث دستور زبان در کتاب های فارسی  و حذف فرآیندهای واجی و ساخت واژه از کتاب های فارسی پایه دهم و یازدهم از دیگر مواردی بود که دکتر قاسمپور به آن اشاره کردند.

سپس آقای دکتر کمالی نهاد گزارشی از عملکرد دبیرخانه راهبری ادبیات در زمینه همکاری با اعتبارسنجی کتاب های پایه دوازدهم، اجرای کارگاه های آموزشی در 22 استان ، تأکید بر دورة حضوری بررسی کتاب ها در سال آینده، اختصاص 6 ساعت ضمن خدمت بررسی کتاب ها به استان ها، اشاره به مشکلات حضور سرگروه ها در در محل دبیرخانه، ضرورت آشنایی سرگروه ها با برنامه درسی ارائه دادند.

سپس جناب آقای دکتر فولادوند، مدیر کل استان مرکزی، ضمن تقدیر از زحمات دبیرخانه، به مقولة تعلیم و تربیت پرداخت و با اشاره به این نکته که ارائة یک نسخه واحد برای کل دنیای تعلیم و تربیت ممکن نیست؛ عوامل بسیاری را علاوه بر معلم، در امر آموزش مؤثر دانست. پس از آن جناب آقای ذاکری، مدیر هنری کتاب های درسی و مهندس صفری، مدیر هنری کتاب های فارسی دوره متوسطه به مواردی در زمینة چاپ کتاب و گزینش تصاویر اشاره کرده و پاسخگوی نقطه نظرات همکاران بودند.

بعد از صرف ناهار و اقامه نماز، آقای دودانگه، سرپرست دفتر آموزش متوسطه وزارت خانه، در جمع همکاران حضور یافت و به مواردی از قبیل اهمیت گروه های آموزشی در سیستم آموزشی کشور در راستای ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کردند. در پایان جناب آقای دودانگه پاسخگوی سؤالات همکاران بودند و بر این مطلب تأکید نمود که تا سال 1400 با بحران نیروی انسانی روبه رو خواهیم بود و بدترین شرایط نیروی انسانی را تجربه خواهیم کرد. ایشان اضافه کرد که ساعات اختصاص یافته نسبت به قبل بسیار کمتر شده است و از 105 هزار ساعت به 38 هزار ساعت تقلیل یافته است. از سوی دیگر مهمترین مشکل، تأمین منابع مالی است.

در ادامه جناب آقای شیرزادی، کارشناس مسئول گروه های آموزشی وزارت، به 5 استانی که به صورت آزمایشی از ارزشیابی دبیرخانه خارج شده‌اند، اشاره کرد و در این خصوص گفت که نه قرار است دبیرخانه ها حذف شوند و نه این که استان ها رها باشند، بلکه دو هدف عمده در این رابطه وجود دارد: 1- رویکرد فعالیت های دبیرخانه ها دگرگون شود و دبیرخانه‌ها جایگاه علمی پیدا کند. 2- اختیار به گروه های آموزشی تفویض شود. وی در ادامه ضمن اشاره به جشنواره الگوهای برتر تدریس گفت: تا به حال 14 دوره طی 14 سال برگزار شده است و از دورة 12 به بعد، جهت تبدیل نقاط ضعف به نقاط قدرت، تغییراتی در روند اجرا اعمال شده است.

در ادامه دکتر قاسمپور با تأکید بر اجرای ضمن خدمت حضوری برای سرگروه های آموزشی ادبیات و تعامل بیشتر با گروه ها، گفت: در برنامه کاری سال 97 دبیرخانه راهبری لازم است فعالیت های کیفی برای غنی سازی برنامه و بسته آموزشی زبان و ادبیات طراحی و اجرا شود و از تعدد طرح ها و برنامه های غیر ضروری فراوان خودداری گردد. در نهایت نشست با جلسه پرسش و پاسخ به پایان رسید.

امتیازی داده نشده

ارسال نظر

Image CAPTCHA